Την Τρίτη 28 Φεβρουαρίου 2023 και ώρα 18:00, στην αίθουσα εκδηλώσεων του βιβλιοπωλείου IANOS (Σταδίου 24, Αθήνα) θα πραγματοποιηθεί η παρουσίαση των βιβλίων του π. Πρύτανη του ΕΚΠΑ Θεοδόση Ν. Πελεγρίνη με τίτλους «Το Κορίτσι – βασιλιάς και το άδοξο τέλος του Καρτέσιου», «Συντηρητής φακών», «Η μοιραία έξοδος του καθηγητού Ανρί Μπερξόν» και «Τυχαίοι Έρωτες».
Τα τέσσερα αυτά βιβλία συγκροτούν μια σειρά θεατρικών κειμένων, που αναφέρονται στο τέλος της ζωής τεσσάρων κορυφαίων φιλοσόφων –του Σαρτρ, του Καρτέσιου, του Μπερξόν και του Σπινόζα.
Για τα βιβλία θα μιλήσουν οι:
Κυριακή Πετράκου, Θεατρολόγος, Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Αθηνών
Κωνσταντίνα Ζηροπούλου, Θεατρολόγος, Επίκ. Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Πατρών
Νίκος Παροίκος, Σκηνοθέτης, Διδάκτωρ Φιλοσοφίας Πανεπιστημίου Αθηνών
Την εκδήλωση θα συντονίσει η Δέσποινα Κοσμοπούλου, Θεατρολόγος και Διδάσκουσα στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στον ΙΑΝΟ της Αθήνας, Σταδίου 24 και θα προβάλλεται ζωντανά στο κανάλι Youtube και στη σελίδα Facebook του ΙΑΝΟΥ.
* * *
Λίγα λόγια για κάθε βιβλίο
Το Κορίτσι -βασιλιάς και το άδοξο τέλος του Καρτέσιου
Ο Γάλλος φιλόσος Ρενέ Ντεκάρτ, ο Καρτέσιος, κατά την απόδοση του ονόματός του στα λατινικά, που θεωρείται πατέρας της Νεότερης Φιλοσοφίας, πέθανε το 1650 στην Στοκχόλμη, όπου είχε μεταβεί ύστερα από πρόσκληση της Βασίλισσας της Σουηδίας Χριστίνας για να την εκπαιδεύσει στην φιλοσοφία και την υπόσχεσή της ότι θα τον τιμούσε με κάποια θέση στην Αυλή της — μια υπόσχεση όμως που δεν τηρήθηκε. Μετά τον θάνατό του, σε ηλικία 54 ετών, το πτώμα του ακρωτηριάστηκε έτσι, ώστε το κεφάλι και το υπόλοιπο σώμα να μεταφερθούν χωριστά, ύστερα από πολλές περιπέτειες, στο Παρίσι, όπου τελικά το μεν κρανίο βρέθηκε να φυλάσσεται στο Μουσείο των Φυσικών Επιστημών, τα δε άλλα οστά ενταφιάστηκαν στο αβαείο του Σεν Ζερμέν ντε Πρε. Στην ιλαροτραγωδία Το Κορίτσι-Βασιλιάς και το άδοξο τέλος του Καρτέσιου, που εκτυλίσσεται στα ανάκτορα της Σουηδίας λίγους μήνες πριν πεθάνει ο Γάλλος φιλόσοφος, παράλληλα προς τις ιδέες του Καρτέσιου για τον κόσμο όπου ζούμε, τον άνθρωπο και την σχέση του σώματός του προς την ψυχή του, την λογική αναγκαιότητα της ύπαρξης του Θεού, την σχέση των ονείρων μας προς την ζωή μας, την μέθοδο της καθολικής αμφιβολίας και την απόκτηση της αλήθειας, καταγράφεται ο θάνατός του με τον διαμελισμό του σώματός του.
Συντηρητής φακών
Στον Συντηρητή φακών η δράση τοποθετείται λίγες μέρες μετά τον θάνατο του Σπινόζα, ο οποίος, κηρυχθείς από την εβραϊκή κοινότητα του Άμστερνταμ αποσυνάγωγος λόγω των φιλελεύθερων ιδεών του, είχε καταφύγει τελικά στην Χάγη, όπου, για να επιζήσει, ασχολήθηκε με την επεξεργασία και την λείανση φακών. Η αδελφή του Σπινόζα καταφθάνει στο σπίτι του ζεύγους Βαν ντερ Σπυκ, όπου εφιλοξενείτο ο φιλόσοφος ως τον θάνατό του, προκειμένου να παραλάβει μαζί τα λιγοστά υπάρχοντά του τα χειρόγραφά του με σκοπό τα καταστραφούν. Ο Λουίς Μέγερ, όμως, ο γιατρός στα χέρια του οποίου πέθανε ο Σπινόζα, κατορθώνει, με την συνδρομή του Κυρίου ντερ Σπυκ, να αποσπάσει τα χειρόγραφα, ώστε στην συνέχεια να εκδοθούν αυτά.
Η μοιραία έξοδος του καθηγητού Ανρί Μπερξόν.
Στην Μοιραία έξοδο ο εβραϊκής καταγωγής Γάλλος φιλόσοφος Ανρί Μπερξόν (1859 – 1941), έχοντας γνωρίσει όσο κανένας άλλος ομότεχνός του στην εποχή του την καταξίωση και την δόξα με το συγγραφικό και το διδακτικό και το φιλειρηνικό έργο του, μακριά από ταραχές και πορείες διαμαρτυρίας και διαδηλώσεις, αποφασίζει, γέρων, καθηλωμένος στην αναπηρική καρέκλα του, ενώ έξω μαίνεται η λαίλαπα του αντισημιτισμού, να βγει στον δρόμο, με τίμημα την ίδια την ζωή του, προκειμένου να διακηρύξει το δικαίωμα του αυτοπροσδιορισμού του ως φιλοσόφου και ως Εβραίου.
Τυχαίοι Έρωτες
Οι Τυχαίοι έρωτες εκτυλίσσονται ένα βράδυ του Μάρτη του 1978 στο σπίτι μιας αεροσυνοδού στο Κολωνάκι, όπου κεντρικό ρόλο διαδραματίζει ο Ζαν Πωλ Σαρτρ (1905-1980) με την θεωρία του για τον υπαρξισμό και ιστορίες από την ζωή του. Ο Σαρτρ, παρά την πολλά βεβαρημένη κατάσταση της υγείας του εξαιτίας του σοβαρού εγκεφαλικού επεισοδίου που υπέστη το 1972 και των άλλων επιπλοκών που του προέκυψαν στα χρόνια που διέρρευσαν εν τω μεταξύ, είχε έλθει τότε στην Αθήνα προκειμένου να μιλήσει στην Φιλοσοφική Σχολή.