Την Πέμπτη, 8 Ιουνίου 2023 και ώρα 20:00, εγκαινιάζεται στην Παρόδιο Στοά, του Τμήματος Πολιτικής & Δημόσιας Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αθηνών, η έκθεση ‘‘A Dystopian Iconography’’ με έργα του Μανούσου Μανουσάκη.
Ο Μ. Μανουσάκης σπούδασε στο Τμήμα Εικαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο των Ιωαννίνων και «η περιέργεια […] για την ανθρώπινη ψυχή, σε συνδυασμό με την ανησυχία του σχετικά με κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα, αποτελούν τη βάση της πρόσφατης δουλειάς του». Με «επιρροές του προέρχονται τόσο από το έργο Ιαπώνων manga καλλιτεχνών, όσο και από δυστοπικούς σουρεαλιστές καλλιτέχνες, όπως τον H.R Giger και Zdzisław Beksiński» παρουσιάζονται ορισμένα έργα σε αναπαραγωγή, εκτυπωμένα σε backlit χαρτί, ενώ «κορωνίδα αυτής της έκθεσης είναι η βίντεο-εγκατάσταση, που βασίζεται σε δέκα διαφορετικά εικαστικά τεκμήρια/θέματα, τα οποία έχουν ενοποιηθεί χάρι στην δυνατότητα να δημιουργηθεί ένας άλλος, κινούμενος αυτήν τη φορά, κόσμος», σύμφωνα με τον επιμελητή της έκθεσης Κωνσταντίνο Μπάσιο.
Διάρκεια έκθεσης: 8 Ιουνίου 2023 – 8 Οκτωβρίου 2023
Ώρες επίσκεψης: Τα έργα της έκθεσης φαίνονται όλες τις ώρες και τις μέρες
Φωτογραφίες από την εγκατάσταση των έργων in situ:
* * *
“Vacuum Horroris”
Πρόκειται για τη λατινική έκφραση, η οποία περιέγραφε την ανάγκη του μεσαιωνικού κόσμου μια επιφάνεια να είναι καθ’ολοκληρία καλυμμένη από μια σχετική παράσταση. Αυτό το χαρακτηριστικό εντοπίζεται και στην τελευταία δουλειά του Μανούσου Μανουσάκη, ενώ το δεύτερο είναι, όπως θα το έλεγε ό ίδιος, «η αναζήτηση του τρόμου», δηλαδή η θεμελιακή συγκρότηση τής θνητότητας τής ίδιας μας τής φύσης.
Ωστόσο, ένα ακόμη τρομακτικό στοιχείο, που θα πρέπει να αναφερθεί, είναι η αντίθεση ανάμεσα στην πρόσοψη/θέαμα μιας κοινωνίας και σε αντιδιαστολή με τις συνθήκες της. Και είναι, ειδικά αυτό ακριβώς το στοιχείο, που ο καλλιτέχνης προσπαθεί να το εκφράσει αποδομώντας όλες τις πιθανές καταστάσεις, εικονολογικά μιλώντας.
Η εικονογραφική απεικόνιση του τρόμου έχει μεγάλη καταγωγή στην Ιστορία της Τέχνης. Διάσημα ονόματα, όπως οι: Hieronymus Bosch, Giuseppe Arcimboldo, Gustave Doré, Salvador Dali, περιλαμβάνονται σε αυτά. Ο Μανουσάκης, κατά τρόπο σεμνό, ισχυρίζεται ότι οι κύριες εμπνεύσεις του βασίζονται στους γιαπωνέζους δημιουργούς manga Kentaro Miura και Junji Ito, όπως και στους δυτικούς ζωγράφους Zd. Beksinki και H.R. Giger.
Εδώ, στην Παρόδιο Στοά, έγινε μια προσπάθεια τα μικρά πρωτότυπα μελάνια σε χαρτί να αναπαραχθούν μεγαλύτερα επάνω σε backlit paper. Οι σιδεριές (που είναι μια ιδέα του γλύπτη Μάνου Ποντικάκη και στον οποίον είμαστε πολύ υπόχρεοι) είναι ένας αντίλαλος από το βασικό οπτικό συντακτικό τού έργου « Το Σφαγείο», όπου οι σκαλωσιές /ικριώματα επιτρέπουν να θεματοποιηθούν οι αφηγήσεις, ώστε να δημιουργηθούν πολλαπλές μικροκοσμικές δυστοπίες. Δεν υπάρχει αμφιβολία, μετά από όλα αυτά, ότι η κρυμμένη αρχιτεκτονική δομή του έργου τελικά θα αποκαλυφθεί, με την προϋπόθεση ότι μια προσεκτική παρατήρηση θα έχει λάβει χώρα προηγουμένως.
Η κορωνίδα αυτής της έκθεσης είναι η βίντεο-εγκατάσταση, που βασίζεται σε δέκα διαφορετικά εικαστικά τεκμήρια/θέματα, τα οποία έχουν ενοποιηθεί χάρι στην δυνατότητα να δημιουργηθεί ένας άλλος, κινούμενος αυτήν τη φορά, κόσμος. Μια ένδειξη, αν όχι απόδειξη, για το πόσο υποσχόμενο είναι το ταλέντο του καλλιτέχνη.
Κωνσταντίνος Μπάσιος