Νέα & Ανακοινώσεις

Διγλωσσία: Κοινωνικοποίηση μέσω δύο γλωσσών

Διγλωσσία: Κοινωνικοποίηση μέσω δύο γλωσσών

της Φρειδερίκης Μπατσαλιά, Καθηγήτριας Γερμανικής Γλωσσολογίας και Πρόεδρο του Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ

Untitled 1 4

Σε πολλές μελέτες της, η καθηγήτρια Γλωσσολογίας, κα Φρειδερίκη Μπατσαλιά, Πρόεδρος του Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίες, ερευνά ζητήματα Διγλωσσίας, εστιάζοντας αφενός στα καθοριστικά στοιχεία που θα χαρακτηρίσουν ένα άτομο ως δίγλωσσο και αφετέρου στις παραμέτρους που πρέπει να πληροί το εκπαιδευτικό σύστημα, ώστε να αναπτυχθούν δίγλωσσα παιδιά με ‘λειτουργική’ διγλωσσία.

Σύμφωνα με τη διεθνή ορολογία

  1. ‘μητρική γλώσσα’ καλείται εκείνη την οποία μαθαίνει το παιδί στο γονεϊκό του περιβάλλον, η οποία συνήθως ομιλείται και από τον ευρύτερο κοινωνικό περίγυρο,
  2. ‘πρώτη γλώσσα’ αποκαλούμε εκείνη την οποία μαθαίνει το παιδί στο γονεϊκό του περιβάλλον, ενώ  ο ευρύτερος κοινωνικός περίγυρος ομιλεί άλλη – μπορεί να υπάρχουν δύο “πρώτες” γλώσσες εάν οι γονείς δεν είναι ομόγλωσσοι και
  3. ‘δεύτερη γλώσσα’ συνιστά αυτή η γλώσσα του κοινωνικού περίγυρου,
  4. ‘ξένη/ες γλώσσα/ες’ συνιστούν όσες μαθαίνονται με “τυπικό”, και όχι φυσικό τρόπο, συνήθως μετά την κατάκτηση βασικών τουλάχιστον στοιχείων της μητρικής και ταυτόχρονα αποτελούν μητρική γλώσσα για μια άλλη γλωσσική κοινότητα, η οποία ζει σε διαφορετικό γεωγραφικό χώρο.

Από αυτό απορρέει ότι η έστω και άριστη κατοχή δύο ξένων γλωσσών δεν καθιστά ένα άτομα δίγλωσσο.

Για να ορίσουμε ένα άτομο ως δίγλωσσο, πρέπει να λάβουμε υπόψη μας τις βασικές παραδοχές μιας πραγματολογικής προσέγγισης της γλώσσας, μεταξύ των οποίων κύρια στοιχεία είναι:

  1. Όποιος είναι μέλος μιας γλωσσικής κοινότητας, ταυτόχρονα είναι και μέλος μιας κοινωνικής ομάδας με την οποία συνδιαλλέγεται.
  2. Ο κοινωνικός περίγυρος δεν καθορίζει μονάχα τη γλωσσική εκφορά και την κοινωνική συμπεριφορά, αλλά, επίσης, θέτει και καθορίζει το πλαίσιο γλωσσικής συμπεριφοράς.

Από αυτό απορρέει ότι ένα δίγλωσσο άτομο κοινωνικοποιείται μέσω δύο γλωσσών, δηλαδή ενεργεί γλωσσικά και αναλαμβάνει ορισμένους κοινωνικούς  ρόλους σε περιβάλλοντα όπου ομιλείται η μία γλώσσα και άλλους σε περιβάλλοντα όπου ομιλείται η άλλη γλώσσα.Η γλώσσα, όμως, δεν αποτελεί ένα απλό, μονοδιάστατο μέσον ονομασίας αντικειμένων και εννοιών.  Ο λόγος, είτε γραπτός είτε προφορικός, ασκεί και άλλες λειτουργίες: διαμορφώνει την προσωπικότητα, δεδομένου ότι μέσω της γλώσσας μεταδίδονται και τα πολιτισμικά εκείνα στοιχεία τα οποία συγκροτούν τον συνδετικό ιστό μεταξύ των μελών της κάθε γλωσσικής κοινότητας. Επίσης, μέσω της γλώσσας κωδικοποιείται με συγκεκριμένο και για κάθε γλώσσα ιδιαίτερο τρόπο το άμεσο περιβάλλον και ταυτόχρονα παρέχεται στα μέλη της κάθε γλωσσικής κοινότητας η δυνατότητα να γίνει αντιληπτός και κατανοητός ο κόσμος πέρα από αυτό το άμεσα αντιληπτό περιβάλλον. Κατά συνέπεια, η γλώσσα αποτελεί φορέα κοινωνικών, ιστορικών και πολιτισμικών στοιχείων και επηρεάζει τον τρόπο σκέψης του ομιλητή.

Εστιάζοντας σε μεταναστόπουλα ή σε προσφυγόπουλα, όπως και σε παιδιά από μικτούς γάμους, διαπιστώνουμε ότι η κοινωνικοποίηση αυτών των παιδιών διαφέρει από την αντίστοιχη κοινωνικοποίηση των μονογλώσσων:

  1. κατά την πρώτη φάση κοινωνικοποίησης, η οποία συντελείται στους κόλπους της οικογένειας και του στενού περίγυρου, τίθενται οι βάσεις της ομαλής νοητικής και συναισθηματικής ανάπτυξης ενός ατόμου και μεταβιβάζονται αρχές, οι αξίες και τα ιδεώδη της γλωσσικής κοινότητας. Στην περίπτωση μεταναστών και προσφύγων, αλλά και σε περιπτώσεις μικτών γάμων, ο αλλόγλωσσος γονιός έχει στραμμένα νου και καρδιά προς τη χώρα καταγωγής του  και, επί πλέον, προσδίδει συνήθως μεγάλη σημασία στη μετάγγιση αυτών των πολιτισμικών στοιχείων.
  2. Κατά δε τη δεύτερη φάση κοινωνικοποίησης, η οποία ξεκινά με την είσοδο στη σχολική ζωή, τα παιδιά εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους με έννοιες που δεν αφορούν πλέον το άμεσα αντιληπτό περιβάλλον και προσλαμβάνουν έννοιες αφηρημένες που αναφέρονται σε έναν κόσμο είτε πραγματικό, είτε φανταστικό είτε υποθετικό. Ταυτόχρονα, όμως, μαθαίνουν να ανταποκρίνονται και σε διάφορους κοινωνικούς ρόλους. Τα μεταναστόπουλα και τα προσφυγόπουλα, όπως και τα παιδιά από μικτούς γάμους, με την είσοδό τους στο σχολικό περιβάλλον έρχονται σε επαφή όχι μόνο με την γλώσσα της χώρας διαμονής, αλλά και με τα πολιτισμικά στοιχεία και το σύστημα αξιών που διέπουν την κοινωνία αυτή, τα οποία, όμως, διαφοροποιούνται ή/και ενίοτε συγκρούονται με τα της χώρας διαμονής.

Από αυτό απορρέει ότι το δίγλωσσο άτομο δεν έχει δύο ‘μητρικές’ γλώσσες, αλλά δύο γλώσσες ‘κοινωνικοποίησης’.

Με βάση τα ανωτέρω, ένα σχολικό μοντέλο, το οποίο θα στοχεύει στην ενθάρρυνση και την ανάπτυξη της διγλωσσίας, οφείλει να λαμβάνει υπόψη του όλα όσα απορρέουν από τις ανωτέρω διαπιστώσεις και συγκεκριμένα:

  1. να παρέχει δυνατότητες επικοινωνίας και ανάληψης κοινωνικών ρόλων που θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη και εμπέδωση γνωστικής και θυμικής σχέσης των παιδιών με τις δύο γλώσσες τους, καθώς και με τη λογοτεχνία και τον πολιτισμό  των γλωσσικών κοινοτήτων που χρησιμοποιούν τις γλώσσες αυτές,
  2. το εκπαιδευτικό προσωπικό να είναι κατάλληλα καταρτισμένο,
  3. το εκπαιδευτικό υλικό ειδικά διαμορφωμένο,

ώστε  να συμβάλλει στην ανάπτυξη θετικής στάσης τόσο της οικογένειας μεταναστών ή προσφύγων έναντι της κοινωνίας και της γλώσσας της χώρας διαμονής, όσο και της κοινωνίας αυτής έναντι της κοινωνίας και της γλώσσας της χώρας καταγωγής των αλλογλώσσων γονέων.

http://scholar.uoa.gr/sites/default/files/fbatsal/files/i_nea_elliniki_os_proti_.glossa_koinonikopoiisis.pdf

http://scholar.uoa.gr/sites/default/files/fbatsal/files/pragmatologia_kai_deyteri_glossa_koinonikopoiisis.pdf

http://scholar.uoa.gr/sites/default/files/fbatsal/files/sholiki_ekpaideysi_kai_anaptyxi_leitoyrgikis_diglossias.pdf

http://scholar.uoa.gr/sites/default/files/fbatsal/files/sholiki_ekpaideysi_kai_anaptyxi_leitoyrgikis_diglossias_0.pdf

Η Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ συναντά τη Δημόσια Ιστορική Κεντρική Βιβλιοθήκη Χίου «Κοραής»

Η Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ συναντά τη Δημόσια Ιστορική Κεντρική Βιβλιοθήκη Χίου «Κοραής»

Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του πρώτου αποκεντρωμένου Θερινού Σχολείου Ανθρωπιστικών Επιστημών στη Χίο με τίτλο: Η Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ συναντά τη Δημόσια Ιστορική Κεντρική Βιβλιοθήκη Χίου «Κοραής». Το Θερινό Σχολείο διοργάνωσε η Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ, μετά από πρωτοβουλία του Διεπιστημονικού Εργαστήριου της Σχολής «Γλωσσολογία και Διδασκαλία της Γραμματικής», σε συνεργασία με […]

Επίσκεψη του καθηγητή George Sirrakos στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Επίσκεψη του καθηγητή George Sirrakos στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Την Πέμπτη 12/06/2025, πραγματοποιήθηκε επίσκεψη του Καθηγητή George Sirrakos και ομάδας φοιτητών και φοιτητριών από το Kutztown University of Pennsylvania, College of Education, Department of Secondary Education στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Τον Καθηγητή Sirrakos και την ομάδα φοιτητών και φοιτητριών που τον συνόδευαν υποδέχτηκαν στους χώρους του Τμήματος ο Καθηγητής Χρήστος Παρθένης, η Αναπληρώτρια […]

Πρόσκληση για την υποβολή υποψηφιοτήτων στο πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Ελληνογαλλικές Σπουδές στη Λογοτεχνία, τον Πολιτισμό και τη Μετάφραση»

Πρόσκληση για την υποβολή υποψηφιοτήτων στο πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Ελληνογαλλικές Σπουδές στη Λογοτεχνία, τον Πολιτισμό και τη Μετάφραση»

Το Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών προκηρύσσει, για το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026, Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών με τίτλο Ελληνογαλλικές Σπουδές στη Λογοτεχνία, τον Πολιτισμό και τη Μετάφραση (ΦΕΚ ΕΠΑΝΙΔΡΥΣΗΣ 2505/29-6-2018, τ. Β’) με τις εξής δύο (2) κατευθύνσεις: 1. – Λογοτεχνία και πολιτισμός 2. – Μετάφραση Στο εν λόγω Πρόγραμμα […]

Ολοκληρώθηκε η διαδικασία επιλογής φοιτητών για το 3ο έτος του μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών στην Αρχαία Φιλοσοφία: The Athens MA in Ancient Philosophy

Ολοκληρώθηκε η διαδικασία επιλογής φοιτητών για το 3ο έτος του μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών στην Αρχαία Φιλοσοφία: The Athens MA in Ancient Philosophy

Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας επιλογής των νέων φοιτητών για το ακαδ. έτος 2025-26, το αγγλόφωνο μεταπτυχιακό πρόγραμμα The Athens MA in Ancient Philosophy εισέρχεται στο τρίτο έτος λειτουργίας του. Το Πρόγραμμα προωθεί τη μελέτη της Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας σε όλο το ιστορικό και θεματικό εύρος της. Είναι το μοναδικό Πρόγραμμα στην Ελλάδα (και ένα […]

Οι Βιβλιοθήκες του ΕΚΠΑ στα CIVIS Days – Rome 2025: Πρωταγωνιστές συμπερίληψης και καινοτομίας

Οι Βιβλιοθήκες του ΕΚΠΑ στα CIVIS Days – Rome 2025: Πρωταγωνιστές συμπερίληψης και καινοτομίας

Ενεργό συμμετοχή στην 20μελή ομάδα που εκπροσώπησε το ΕΚΠΑ στη φετινή εκδήλωση του Ευρωπαϊκού Πανεπιστήμιου CIVIS με τίτλο: “CIVIS Days”, με επικεφαλής την Αντιπρύτανι Ακαδημαϊκών, Διεθνών Σχέσεων και Εξωστρέφειας και επιστημονική υπεύθυνη του CIVIS στο Ε.Κ.Π.Α., Καθηγήτρια Λατινικής Φιλολογίας κα Σοφία Παπαϊωάννου, είχε και η Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης (ΒΚΠ) του ΕΚΠΑ. Η φετινή εκδήλωση, […]

Εργαστήριο ελληνιστικής τέχνης στην Πάφο

Εργαστήριο ελληνιστικής τέχνης στην Πάφο

Στο πλαίσιο του διεθνούς ερευνητικού προγράμματος του ΕΚΠΑ «Τέχνη και ταφικές πρακτικές στην Ανατολική Μεσόγειο (4ος-1ος αι. π.Χ.)», οι καθηγητές Δημήτρης Πλάντζος και Νικόλας Δημάκης πραγματοποίησαν στην Πάφο της Κύπρου δεκαήμερο εργαστήριο με τίτλο «Η κοινωνική αξία της ταφικής τέχνης». Το τριετές Πρόγραμμα, το οποίο χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από το Ίδρυμα Getty των ΗΠΑ, διευθύνεται […]

Επίσκεψη του καθηγητή George Sirrakos στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Επίσκεψη του καθηγητή George Sirrakos στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Την Πέμπτη 12/06/2025, πραγματοποιήθηκε επίσκεψη του Καθηγητή George Sirrakos και ομάδας φοιτητών και φοιτητριών από το Kutztown University of Pennsylvania, College of Education, Department of Secondary Education στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Τον Καθηγητή Sirrakos και την ομάδα φοιτητών και φοιτητριών που τον συνόδευαν υποδέχτηκαν στους χώρους του Τμήματος ο Καθηγητής Χρήστος Παρθένης, η Αναπληρώτρια […]

Πρόσκληση για την υποβολή υποψηφιοτήτων στο πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Ελληνογαλλικές Σπουδές στη Λογοτεχνία, τον Πολιτισμό και τη Μετάφραση»

Πρόσκληση για την υποβολή υποψηφιοτήτων στο πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Ελληνογαλλικές Σπουδές στη Λογοτεχνία, τον Πολιτισμό και τη Μετάφραση»

Το Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών προκηρύσσει, για το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026, Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών με τίτλο Ελληνογαλλικές Σπουδές στη Λογοτεχνία, τον Πολιτισμό και τη Μετάφραση (ΦΕΚ ΕΠΑΝΙΔΡΥΣΗΣ 2505/29-6-2018, τ. Β’) με τις εξής δύο (2) κατευθύνσεις: 1. – Λογοτεχνία και πολιτισμός 2. – Μετάφραση Στο εν λόγω Πρόγραμμα […]

Ολοκληρώθηκε η διαδικασία επιλογής φοιτητών για το 3ο έτος του μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών στην Αρχαία Φιλοσοφία: The Athens MA in Ancient Philosophy

Ολοκληρώθηκε η διαδικασία επιλογής φοιτητών για το 3ο έτος του μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών στην Αρχαία Φιλοσοφία: The Athens MA in Ancient Philosophy

Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας επιλογής των νέων φοιτητών για το ακαδ. έτος 2025-26, το αγγλόφωνο μεταπτυχιακό πρόγραμμα The Athens MA in Ancient Philosophy εισέρχεται στο τρίτο έτος λειτουργίας του. Το Πρόγραμμα προωθεί τη μελέτη της Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας σε όλο το ιστορικό και θεματικό εύρος της. Είναι το μοναδικό Πρόγραμμα στην Ελλάδα (και ένα […]

Οι Βιβλιοθήκες του ΕΚΠΑ στα CIVIS Days – Rome 2025: Πρωταγωνιστές συμπερίληψης και καινοτομίας

Οι Βιβλιοθήκες του ΕΚΠΑ στα CIVIS Days – Rome 2025: Πρωταγωνιστές συμπερίληψης και καινοτομίας

Ενεργό συμμετοχή στην 20μελή ομάδα που εκπροσώπησε το ΕΚΠΑ στη φετινή εκδήλωση του Ευρωπαϊκού Πανεπιστήμιου CIVIS με τίτλο: “CIVIS Days”, με επικεφαλής την Αντιπρύτανι Ακαδημαϊκών, Διεθνών Σχέσεων και Εξωστρέφειας και επιστημονική υπεύθυνη του CIVIS στο Ε.Κ.Π.Α., Καθηγήτρια Λατινικής Φιλολογίας κα Σοφία Παπαϊωάννου, είχε και η Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης (ΒΚΠ) του ΕΚΠΑ. Η φετινή εκδήλωση, […]

Εργαστήριο ελληνιστικής τέχνης στην Πάφο

Εργαστήριο ελληνιστικής τέχνης στην Πάφο

Στο πλαίσιο του διεθνούς ερευνητικού προγράμματος του ΕΚΠΑ «Τέχνη και ταφικές πρακτικές στην Ανατολική Μεσόγειο (4ος-1ος αι. π.Χ.)», οι καθηγητές Δημήτρης Πλάντζος και Νικόλας Δημάκης πραγματοποίησαν στην Πάφο της Κύπρου δεκαήμερο εργαστήριο με τίτλο «Η κοινωνική αξία της ταφικής τέχνης». Το τριετές Πρόγραμμα, το οποίο χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από το Ίδρυμα Getty των ΗΠΑ, διευθύνεται […]

Eκδημία του Ομότιμου Καθηγητή του Τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του ΕΚΠΑ Παύλου Καλλιγά

Eκδημία του Ομότιμου Καθηγητή του Τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του ΕΚΠΑ Παύλου Καλλιγά

Η Συνέλευση του Τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του ΕΚΠΑ εκφράζει τη βαθιά θλίψη της για την εκδημία του Ομότιμου Καθηγητή, και κορυφαίου μελετητή της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας, Παύλου Καλλιγά. Ο Παύλος Καλλιγάς διετέλεσε επί πολλά έτη διευθυντής του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών. Ως διευθυντής ως το 2012 του φιλοσοφικού περιοδικού «Δευκαλίων», και ως […]

Άρθρα του Ομότιμου Καθηγητή Παναγιώτη Ε. Πετράκη στο ΒΗΜΑ και τη Real News

Άρθρα του Ομότιμου Καθηγητή Παναγιώτη Ε. Πετράκη στο ΒΗΜΑ και τη Real News

Την επίδραση της παγκόσμιας οικονομίας στην καθημερινότητά μας, καθώς και τη σχέση μας με τον χρόνο και την αξία που επισυνάπτουμε στο παρόν σε σχέση με το μέλλον, εξετάζει σε δυο άρθρα του, που δημοσιεύτηκαν στα ΜΜΕ, ο Ομότιμος Καθηγητής Παναγιώτης Ε. Πετράκης. 1. Η πώληση του μέλλοντος για την αγορά του παρόντος (Άρθρο στην […]

Το μπετόν καίει το Λεκανοπέδιο – Η μελέτη του ΕΚΠΑ για τα «ηφαίστεια τσιμέντου»

Το μπετόν καίει το Λεκανοπέδιο – Η μελέτη του ΕΚΠΑ για τα «ηφαίστεια τσιμέντου»

Η Αττική «φλέγεται». Ο εξαντλητικός καύσωνας ενεργοποιεί τον «πυρετό» της πόλης που προκαλεί η υπερδόμηση. Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι και η πραγματικότητα δραματική: η πρωτεύουσα θερμαίνεται όχι μόνο λόγω της κλιματικής αλλαγής αλλά και… εκ των έσω. Ο χάρτης του Λεκανοπεδίου «κοκκινίζει» από δεκάδες hot spots που αναδύουν καυτό αέρα σαν μικρά «ηφαίστεια» τσιμέντου. Η […]

Με απόλυτη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το Πρόγραμμα «Ας Μιλήσουμε για τα Παιδιά» του ΕΚΠΑ

Με απόλυτη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το Πρόγραμμα «Ας Μιλήσουμε για τα Παιδιά» του ΕΚΠΑ

Με απόλυτη επιτυχία και συγκινητική συμμετοχή της φορεών, εκπαιδευτικών και γονέων της τοπικής κοινωνίας πραγματοποιήθηκαν οι ενημερωτικές εκδηλώσεις και εκπαιδευτικές δράσεις του προγράμματος «Ας Μιλήσουμε για τα Παιδιά» σε Αργοστόλι Κεφαλονιάς, Αρχαία Ολυμπία και Ζαχάρω Ηλείας, στα πλαίσια της ενημέρωσης και κατάρτισης των εκπαιδευτικών Α’βάθμιας Εκπαίδευσης για την προαγωγή της ψυχικής υγείας των παιδιών και […]

Νέες Παλαιοντολογικές Ανακαλύψεις στα Βατερά από το Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αθηνών

Νέες Παλαιοντολογικές Ανακαλύψεις στα Βατερά από το Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αθηνών

Τα Βατερά της Λέσβου, μια περιοχή γνωστή για τα εντυπωσιακά παλαιοντολογικά της ευρήματα, έρχονται και πάλι στο προσκήνιο της επιστημονικής επικαιρότητας, χάρη στις πρόσφατες ανακαλύψεις που ρίχνουν φως σε άγνωστες πτυχές στο γεωλογικό παρελθόν της περιοχής. Οι νέες παλαιοντολογικές έρευνες εμπλουτίζουν σημαντικά τη γνώση μας για τα ζώα που έζησαν εκεί πριν από εκατομμύρια χρόνια. […]

28 Ιουλίου: Παγκόσμια Ημέρα Ηπατίτιδας – Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε

28 Ιουλίου: Παγκόσμια Ημέρα Ηπατίτιδας – Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε

Η Παγκόσμια Ημέρα Ηπατίτιδας εορτάζεται από το 2008 κάθε χρόνο στις 28 Ιουλίου, ημέρα γέννησης του Baruch Blumberg που ανακάλυψε την Ηπατίτιδα Β και έλαβε το Νομπέλ για αυτήν την ανακάλυψη το 1976. Τι είναι ηπατίτιδα; Η Ηπατίτιδα είναι φλεγμονή του ήπατος, ενός οργάνου που είναι μεταβολικό εργαστήριο του οργανισμού μας και βοηθάει μεταξύ άλλων […]

Άρθρα του Ομότιμου Καθηγητή Παναγιώτη Ε. Πετράκη στο ΒΗΜΑ και τη Real News

Άρθρα του Ομότιμου Καθηγητή Παναγιώτη Ε. Πετράκη στο ΒΗΜΑ και τη Real News

Την επίδραση της παγκόσμιας οικονομίας στην καθημερινότητά μας, καθώς και τη σχέση μας με τον χρόνο και την αξία που επισυνάπτουμε στο παρόν σε σχέση με το μέλλον, εξετάζει σε δυο άρθρα του, που δημοσιεύτηκαν στα ΜΜΕ, ο Ομότιμος Καθηγητής Παναγιώτης Ε. Πετράκης. 1. Η πώληση του μέλλοντος για την αγορά του παρόντος (Άρθρο στην […]

Το μπετόν καίει το Λεκανοπέδιο – Η μελέτη του ΕΚΠΑ για τα «ηφαίστεια τσιμέντου»

Το μπετόν καίει το Λεκανοπέδιο – Η μελέτη του ΕΚΠΑ για τα «ηφαίστεια τσιμέντου»

Η Αττική «φλέγεται». Ο εξαντλητικός καύσωνας ενεργοποιεί τον «πυρετό» της πόλης που προκαλεί η υπερδόμηση. Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι και η πραγματικότητα δραματική: η πρωτεύουσα θερμαίνεται όχι μόνο λόγω της κλιματικής αλλαγής αλλά και… εκ των έσω. Ο χάρτης του Λεκανοπεδίου «κοκκινίζει» από δεκάδες hot spots που αναδύουν καυτό αέρα σαν μικρά «ηφαίστεια» τσιμέντου. Η […]

Με απόλυτη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το Πρόγραμμα «Ας Μιλήσουμε για τα Παιδιά» του ΕΚΠΑ

Με απόλυτη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το Πρόγραμμα «Ας Μιλήσουμε για τα Παιδιά» του ΕΚΠΑ

Με απόλυτη επιτυχία και συγκινητική συμμετοχή της φορεών, εκπαιδευτικών και γονέων της τοπικής κοινωνίας πραγματοποιήθηκαν οι ενημερωτικές εκδηλώσεις και εκπαιδευτικές δράσεις του προγράμματος «Ας Μιλήσουμε για τα Παιδιά» σε Αργοστόλι Κεφαλονιάς, Αρχαία Ολυμπία και Ζαχάρω Ηλείας, στα πλαίσια της ενημέρωσης και κατάρτισης των εκπαιδευτικών Α’βάθμιας Εκπαίδευσης για την προαγωγή της ψυχικής υγείας των παιδιών και […]

Νέες Παλαιοντολογικές Ανακαλύψεις στα Βατερά από το Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αθηνών

Νέες Παλαιοντολογικές Ανακαλύψεις στα Βατερά από το Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αθηνών

Τα Βατερά της Λέσβου, μια περιοχή γνωστή για τα εντυπωσιακά παλαιοντολογικά της ευρήματα, έρχονται και πάλι στο προσκήνιο της επιστημονικής επικαιρότητας, χάρη στις πρόσφατες ανακαλύψεις που ρίχνουν φως σε άγνωστες πτυχές στο γεωλογικό παρελθόν της περιοχής. Οι νέες παλαιοντολογικές έρευνες εμπλουτίζουν σημαντικά τη γνώση μας για τα ζώα που έζησαν εκεί πριν από εκατομμύρια χρόνια. […]

28 Ιουλίου: Παγκόσμια Ημέρα Ηπατίτιδας – Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε

28 Ιουλίου: Παγκόσμια Ημέρα Ηπατίτιδας – Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε

Η Παγκόσμια Ημέρα Ηπατίτιδας εορτάζεται από το 2008 κάθε χρόνο στις 28 Ιουλίου, ημέρα γέννησης του Baruch Blumberg που ανακάλυψε την Ηπατίτιδα Β και έλαβε το Νομπέλ για αυτήν την ανακάλυψη το 1976. Τι είναι ηπατίτιδα; Η Ηπατίτιδα είναι φλεγμονή του ήπατος, ενός οργάνου που είναι μεταβολικό εργαστήριο του οργανισμού μας και βοηθάει μεταξύ άλλων […]

Το Πανεπιστήμιο Αθηνών

Το Ε.Κ.Π.Α. το οποίο εγκαινιάστηκε στις 3 Μαΐου του 1837, αρχικά στεγάστηκε σε ένα ανακαινισμένο οθωμανικό κτήριο στη βορειοανατολική πλευρά της Ακρόπολης, το οποίο στις μέρες μας έχει ανακαινιστεί και λειτουργεί ως Μουσείο του Πανεπιστημίου. Αρχικά ονομάστηκε «Οθωνικό Πανεπιστήμιο» από το όνομα του πρώτου βασιλιά της Ελλάδας Όθωνα και αποτελούνταν από 4 ακαδημαϊκά Τμήματα με 52 φοιτητές. Καθώς αποτελούσε το πρώτο Πανεπιστήμιο του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, αλλά και της ευρύτερης βαλκανικής και μεσογειακής περιοχής, απέκτησε σημαντικό κοινωνικο-ιστορικό ρόλο, ο οποίος υπήρξε καθοριστικός για την παραγωγή συγκεκριμένης γνώσης και πολιτισμού μέσα στη χώρα.

Stay Connected

Ακολουθήστε το hub.uoa.gr στα Social Media

Newsletter

Γραφτείτε για να λαμβάνετε ενημερώσεις

closebutton
Μετάβαση στο περιεχόμενο