Δημοσίευση: Mochla, V., Tsourvakas, G. and Vlachopoulou, M. (2023). Positioning a personal political brand on YouTube with points of different visual storytelling. Journal of Political Marketing. https://doi.org/10.1080/15377857.2023.2165214
Eρευνητική Ομάδα:
- Δρ. Βάγια Μόχλα, Διδάσκουσα-Ακαδημαϊκή Υπότροφος, Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών, ΕΚΠΑ
- Καθηγητής Γιώργος Τσουρβάκας, Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών, ΕΚΠΑ – Διευθυντής Εργαστήριου Ολοκληρωμένου Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας, ΕΚΠΑ
- Καθηγήτρια Μάρω Βλαχοπούλου, Τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
Τα μέλη της ερευνητικής ομάδας του Εργαστηρίου Ολοκληρωμένου Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών, ο Καθηγητής Γιώργος Τσουρβάκας και η Δρ. Βάγια Μόχλα σε συνεργασία με την Καθηγήτρια Μάρω Βλαχοπούλου του Πανεπιστημίου Μακεδονίας πραγματοποίησαν έρευνα σχετικά με τους παράγοντες που συμβάλουν στη δημιουργία ισχυρού πολιτικού ονόματος branding για την απόκτηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος έναντι των πολιτικών αντιπάλων με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων μάρκετινγκ. Συγκεκριμένα, εξετάστηκε η προεκλογική καμπάνια στο δημοφιλές κανάλι YouTube δύο πολιτικών αρχηγών, του Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας, Κυριάκου Μητσοτάκη και του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξη Τσίπρα κατά την προεκλογική περίοδο για τις Ευρωεκλογές του 2019.
Η μελέτη η οποία δημοσιεύτηκε στο Διεθνές Επιστημονικό Περιοδικό Journal of Political Marketing, με τίτλο «Positioning a personal political brand on YouTube with points of different visual storytelling» https://doi.org/10.1080/15377857.2023.2165214 αποτελεί την πρώτη έρευνα του Εργαστηρίου σε ένα σύγχρονο αντικείμενο του μάρκετινγκ, αυτό της δημιουργίας προσωπικού ισχυρού ονόματος και θετικής φήμης (personal branding) στο ψηφιακό περιβάλλον.
Από τα αποτελέσματα της έρευνας προκύπτει ότι τρία στοιχεία παίζουν σημαντικό ρόλο στην επικοινωνιακή αφήγηση των βίντεο που προβάλουν οι πολίτικοί στο Youtube , α) η ύπαρξη συμβολισμών που προκαλούν συναισθήματα, β) η αυθεντική παρουσία των πολιτικών σε διάφορες στιγμές τους, γ) καθώς και ένα δυνατό σλόγκαν στο τέλος του βίντεο. Οι τρεις αυτοί παράγοντες αν συνδυαστούν αποτελεσματικά μπορούν να βοηθήσουν στην τοποθέτηση των πολιτικών έναντι των αντιπάλων και να αναδείξουν τα σημεία διαφοροποίησης τους, ισχυροποιώντας το όνομα τους. Ειδικότερα, η δημιουργία προσωπικών βίντεο των πολιτικών απαιτεί την χρήση έντονων συμβολικών εικόνων που να δημιουργούν συναισθηματική φόρτιση, όπως το μπλε της θάλασσας, η ελληνική σημαία και άλλα ισχυρά σύμβολα. Επιπλέον προϋποθέτει, η αφήγηση και σκηνοθεσία του βίντεο να αφορά στη σύνδεση του πολιτικού με τα τμήματα των ψηφοφόρων που θεωρεί σημαντικό να προσεγγίσει, για παράδειγμα εφήβους, εργαζόμενους, συνταξιούχους, παρουσιάζοντας τις στιγμές μαζί τους ως αυθεντικές. Τέλος, τα σλόγκαν (γραπτά μηνύματα) μίας καμπάνιας πρέπει να είναι σύντομα, ξεκάθαρα και κατανοητά ώστε να αποτυπώνονται εύκολα στην μνήμη των ψηφοφόρων.
Καθώς το πολιτικό μάρκετινγκ είναι ένας δυναμικός τομέας ακαδημαϊκού ενδιαφέροντος αλλά και συμβουλευτικού που διαρκώς αναπτύσσεται ακολουθώντας και τον ψηφιακό μετασχηματισμό της πολιτικής, το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Μάρκετινγκ του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών – το οποίο θα ξεκινήσει κατά το χειμερινό εξάμηνο του ακαδημαϊκού έτους 2023-2024 – έχει εντάξει το πολιτικό μάρκετινγκ ως ξεχωριστή κατεύθυνση του προγράμματος σπουδών.