Παρουσία του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμου, πραγματοποιήθηκε η τελετή υποδοχής των πρωτοετών φοιτητών και φοιτητριών για το ακαδημαϊκό έτος 2023-24 της Θεολογικής Σχολής, στις 5/12/2023 στο Κεντρικό Αμφιθέατρο “Χρυσόστομος Παπαδόπουλος”, στο Κτήριο Θεολογικής Σχολής στην Πανεπιστημιούπολη ΕΚΠΑ.
Στην τελετή υποδοχής απηύθυναν χαιρετισμό ο Πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Καθηγητής κ. Γεράσιμος Σιάσος, ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος διά βιντεοσκοπημένου μηνύματος, ο Κοσμήτωρ της Θεολογικής Σχολής, Καθηγητής κ. Εμμανουήλ Καραγεωργούδης, ο Πρόεδρος του Τμήματος Θεολογίας, Καθηγητής κ. Δημήτριος Μόσχος και ο Πρόεδρος του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας, Μητροπολίτης Κρήνης και Πατριαρχικός Έξαρχος Μελίτης, Καθηγητής κ. Κύριλλος. Αμέσως μετά πραγματοποιήθηκε η επίδοση τιμητικής πλακέτας στην αφυπηρετήσασα Καθηγήτρια κ. Ιωάννα Στουφή-Πουλημένου.
Κατά τον χαιρετισμό του, ο Πρύτανης του ΕΚΠΑ κ. Γεράσιμος Σιάσος, αφού καλωσόρισε τους επίτιμους προσκεκλημένους, τα μέλη ΔΕΠ και τους φοιτητές και τις φοιτήτριες, ανέφερε, μεταξύ άλλων:
«[…] Η Θεολογική Σχολή είναι η πρώτη από τις από τις τέσσερις Σχολές που περιλάμβανε, από την ίδρυση του το 1837, το Πανεπιστήμιο Αθηνών. Η μελέτη της Θεολογίας είναι μία αέναη πνευματική πορεία, λειτουργώντας ως σύνδεσμος μεταξύ του ιστορικού μας υπόβαθρου και των προσδοκιών για τις μέρες που έρχονται.
[…]
Ως νέοι θεολόγοι, καλείστε να υιοθετήσετε μίαν ευρύτατη προοπτική, η οποία ενσωματώνει τις πιο διορατικές ιδέες από διάφορους κλάδους, όπως οι θετικές επιστήμες, το δίκαιο, η ιατρική και η ιστορία και να τις αξιοποιήσετε στο πλαίσιο της θεολογικής διαδρομής σας. Στη χριστιανική κοσμοθεωρία, ο απώτερος στόχος δεν είναι απλώς η ολοκλήρωση ή ο τερματισμός των γεγονότων, αλλά μάλλον η πραγματοποίηση όλων όσων αγαπήσαμε, για τα οποία προσευχηθήκαμε και για τα οποία εργαστήκαμε. Αυτός ο απώτερος στόχος είναι που διαμορφώνει τη σκέψη μας για το πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε το παρελθόν αναζητώντας ταυτόχρονα την πλέον ηθική και καινοτόμο πορεία.
Μακαριώτατε Αρχιεπίσκοπε Αθηνών και πάσης Ελλάδος, Κύριε Ιερώνυμε, σας ευχαριστούμε που σήμερα τιμάτε με την παρουσία σας την εκδήλωση υποδοχής των νέων πρωτοετών μας. Η ευλογία που με αγάπη μας δώσατε την πρώτη ημέρα του ακαδημαϊκού έτους στην Πρυτανεία του Πανεπιστημίου μας, είναι πολύτιμη και μας γεμίζει δύναμη
Αγαπητές φοιτήτριες και αγαπητοί φοιτητές, η πανεπιστημιακή ζωή είναι για σας μια περίοδος γεμάτη ευκαιρίες για μάθηση, ανάπτυξη και αυτογνωσία. Αναμφίβολα στη διάρκεια των σπουδών σας θα έρθετε αντιμέτωποι με νέες προκλήσεις και εμπειρίες, αλλά μην ξεχνάτε ότι κάθε πρόκληση είναι μια ευκαιρία για περαιτέρω ανάπτυξη. Είμαστε εδώ για να σας στηρίξουμε και να σας καθοδηγήσουμε σε αυτό το ταξίδι, προσφέροντάς σας τις γνώσεις και τις εμπειρίες μας.
[…]
Σας συγχαίρουμε για την εισαγωγή σας στη Θεολογική Σχολή! Σας καλωσορίζουμε στο ταξίδι στη γνώση και στην πνευματική καλλιέργεια που η Θεολογία σας προσφέρει! Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, η νέα σας ακαδημαϊκή οικογένεια, θα καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε η πραγματικότητα των σπουδών να ξεπεράσει τις προσδοκίες σας!».
Έπειτα ακολούθησε ο χαιρετισμός του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμου ο οποίος, μεταξύ άλλων, ευχαρίστησε για την πρόσκληση να παρευρεθεί στην υποδοχή των πρωτοετών φοιτητών και φοιτητριών, καθώς και για τη συμβολή του ΕΚΠΑ στην επιτυχή έκβαση του πρώτου διεθνούς συνεδρίου που διοργάνωσε η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη συνεχή έκδοση του περιοδικού Θεολογία. Ενός συνεδρίου που εξελίχθηκε σε μεγάλο γεγονός για την Εκκλησία και τη θεολογική σκέψη.
Απευθυνόμενος προς τους φοιτητές και τις φοιτήτριες τόνισε:
«Όπως γνωρίζετε η φοίτηση στο Πανεπιστήμιο συνδέεται με την απόκτηση γνώσης. Η γνώση έχει κεντρική θέση στην ανθρώπινη ιστορία. Στη βιβλική διήγηση της δημιουργίας του κόσμου ιδιαίτερη θέση στον κήπο της Εδέμ έχει το Δένδρο της γνώσης. Αυτό «τὸ ξύλον τοῦ εἰδέναι γνωστὸν καλοῦ καὶ πονηροῦ» (Γεν 2:9) συνδέθηκε με την απαγόρευση της βρώσης του. Η απαγόρευση αυτή θα κρατούσε τον άνθρωπο μακριά από τη φθορά, τη γήρανση και τον θάνατο, σε μια αιώνια νεότητα. Αλλά, ο πρώτος άνθρωπος έδωσε προτεραιότητα στη γνώση και πίστεψε ότι θα διατηρηθεί στην αιώνια νεότητα, διά της βρώσεως από το δένδρο της γνώσης. Όμως, έδρεψε την απογοήτευση και τον θάνατο, χωρίς να κατακτήσει ούτε την αιώνια νεότητα ούτε τη γνώση. Κάτι ανάλογο συναντούμε και στον Φάουστ του Γκαίτε. Λέγει επακριβώς: «Εσπούδασα φιλοσοφία ιατρική και νομική, και αλοίμονο, και θεολογία με έφεσιν καρτερικήν. Και ιδού εγώ, πτωχός μωρός, όσον και πρότερον σοφός». Ο Φάουστ απολυτοποίησε και αυτός τη γνώση και έτσι ανακαλύπτει τώρα ότι έχασε και τις ηδονές της ζωής, χωρίς μάλιστα να κατακτήσει την πλήρη γνώση. Γι’ αυτό στρέφεται στις μαγικές δυνάμεις, για να τα κερδίσει όλα. Το κοινό και στις δύο περιπτώσεις είναι η απολυτοποίηση της γνώσης».
Σε άλλο σημείο ο Αρχιεπίσκοπος σημείωσε: «Ο Θεός ενημέρωσε τον άνθρωπο από την αρχή ότι η ύπαρξή του είναι συνυφασμένη με μία έλλειψη. Δεν θα μπορέσει ποτέ να αποκτήσει την πλήρη γνώση. Η πλήρης γνώση ανήκει μόνο στον Θεό. Ο άνθρωπος δεν μπορεί να τα απολαμβάνει όλα. Δεν μπορεί να έχει οτιδήποτε. Δεν μπορεί να γνωρίζει τα πάντα. Δεν μπορεί να ελέγξει το μυστήριο της δημιουργίας του, της ζωής και του θανάτου. Μόνο στο φόντο της παραδοχής αυτής της πρωταρχικής αδυναμίας, μπορεί ο άνθρωπος να γίνει κατά χάριν πλήρης, να γίνει κατά χάριν αθάνατος. Η νεότητα είναι συνδεδεμένη με πολλές προσδοκίες. Αλλά και οι νέοι από τη δική τους πλευρά τις τροφοδοτούν, αφού περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη βιολογική ηλικία πιστεύουν ότι μπορούν να ελέγξουν τα πάντα. Το μυστήριο της ζωής και του θανάτου επιμένει να μας λέει ότι δεν υπάρχει απόλυτη γνώση. Η επιμονή στην απόλυτη γνώση οδηγεί στην αποτυχία. Η ζωή δεν συμπίπτει με την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Δεν είναι αποτέλεσμα θρησκευτικής συμμόρφωσης ή προσαρμογής σε ηθικιστικά στερεότυπα. Ούτε αποτέλεσμα ηθικοπλαστικών συμβουλών και μικροαστικών κανόνων. Ούτε παραδειγμάτων! Ούτε βρίσκεται στην πλήρη αυτονόμηση από τον Άλλον».
Ολοκληρώνοντας τον χαιρετισμό του ο Αρχιεπίσκοπος επεσήμανε: «Γι’ αυτό, λοιπόν, η αληθινή γνώση δεν ταυτίζεται με μια αυτόνομη σπουδή σε ένα πανεπιστημιακό εργαστήριο αλλά με την ένταξή μας σε σχέσεις. Σε σχέσεις που διέπονται από την ελευθερία και την αγάπη. Με αυτές τις σκέψεις σας εύχομαι να τολμάτε να είσαστε σε σχέσεις και με τον Θεό και με τους συνανθρώπους».
Έπειτα, ακολούθησε βιντεοσκοπημένο το μήνυμα του Οικουμενικού Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου, ο οποίος, απευθυνόμενος προς τους φοιτητές και τις φοιτήτριες τόνισε:
« […] Εἰσέρχεσθε, προσφιλέστατα τέκνα ἐν Κυρίῳ, εἰς τό Πανεπιστήμιον, εἰς ἕνα χῶρον μέ πολλᾶς καί ὑψηλάς ἀπαιτήσεις. Καί ἐδῶ τό μυστικόν τῆς ἐπιτυχίας εἶναι ἡ ἀγάπη δι᾿ αὐτό το οποίον πράττετε, ἡ μελέτη καί ἡ ἐργατικότης, ἡ ὑπευθυνότης καί ἡ βεβαιότης ὅτι τό ἔργον τό ὁποῖον θά κληθῆτε νά ἐπιτελέσετε κατέχει περίοπτον θέσιν εἰς τήν κλίμακα καί τήν ἱεραρχίαν τῶν ἀξιῶν.
[…]
Ἡ θεολογική ἐργασία, ἡ ὁποία θά εἶναι τό κέντρον τῆς ζωῆς σας κατά τά προσεχῆ ἔτη, ἔχει δύο ὄψεις καί διαστάσεις. Εἶναι, πρῶτον, ἐπιστημονική μελέτη καί γνῶσις τῶν μνημείων τῆς χριστιανικῆς μας παραδόσεως, αὐτῆς τῆς τιμαλφεστάτης καί τεραστίας εἰς ὄγκον πνευματικῆς και πολιτισμικῆς παρακαταθήκης, ἐνασχόλησις, ἡ ὁποία δέν εἶναι δυνατόν νά ἀγνοῇ τό κυρίαρχον σήμερον παράδειγμα ἐπιστημονικότητος. Καί, δεύτερον, μετά τήν, κατά τό ἐφικτόν, οἰκείωσιν τῶν θησαυρῶν αὐτῶν, ἡ θεολογία εἶναι διάλογος μέ τόν σύγχρονον ἄνθρωπον, τόν πολιτισμόν καί τούς πολιτισμούς του, προσπάθεια ἀπαντήσεως, ἐπί τῇ βάσει τῶν χριστιανικῶν ἀρχῶν, εἰς τάς ὑπαρξιακάς ἀναζητήσεις του. Αὐτό προϋποθέτει, βεβαίως, νά γνωρίζωμεν τόν ἑκάστοτε σύγχρονον ἄνθρωπον, τά ἀδιέξοδα καί τούς πόθους του, «νά μιλοῦμε τή γλῶσσα του», ὥστε νά εἴμεθα εἰς θέσιν νά μεταφράσωμεν εἰς αὐτήν τό μήνυμα τοῦ Εὐαγγελίου, διά νά εἶναι κατανοητόν εἰς αὐτόν». Σε άλλο σημείο ο Οικουμενικός Πατριάρχης υπογράμμισε: «Διά τῆς ὀρθῆς σπουδῆς τῆς Θεολογίας, εἴμεθα βέβαιοι, προσφιλέστατα τέκνα, ὅτι ἀνοίγεται εἰς ὑμᾶς εὐρύτατον πεδίον δράσεως καί μαρτυρίας. Ὁ διαχριστιανικός διάλογος προήγαγε τήν ἐπικοινωνίαν καί τήν συνεργασίαν τῶν Χριστιανῶν. Ὅμως, ὑπολείπονται πάμπολλα ἀκόμη καθ᾿ ὁδόν πρός τήν χριστιανικήν ἑνότητα. Ἐσεῖς πρέπει νά συνεχίσετε τήν προσπάθειαν αὐτήν. Κρίσιμον τομέα ἀποτελεῖ καί ἡ προσέγγισις καί ἀλληλοκατανόησις τῶν θρησκειῶν. Γνωρίζετε, ὅτι αἱ θρησκεῖαι δύνανται καί ὀφείλουν νά συμβάλουν εἰς τήν ὑπόθεσιν τῆς εἰρήνης καί τῆς καταλλαγῆς. Ὅμως, συχνά ἐμφανίζονται εἰς τό προσκήνιον ὡς φορεῖς ἑνός φονταμενταλισμοῦ, ὁ ὁποῖος τροφοδοτεῖ τήν ἔντασιν καί τήν βίαν. Ἡ θεολογική σας σπουδή θά ἀναδείξῃ τήν εἰρηνοποιητικήν διάστασιν τῆς θρησκευτικῆς πίστεως καί θά σᾶς ἀνοίξῃ δρόμους διά τόν καλόν ἀγῶνα «ὑπέρ τῆς εἰρήνης τοῦ σύμπαντος κόσμου», εἰρήνης, ἡ ὁποία εἶναι δῶρον τῆς χάριτος τοῦ Θεοῦ, ἀπαιτεῖ ὅμως καί τήν ἀνθρωπίνην συνεργίαν, συνεχῆ προσπάθειαν καί ἄγρυπνον ἐπιφυλακήν διά τήν πραγματοποίησιν καί διαφύλαξίν της
[…]
Μέ αὐτάς τάς σκέψεις καί μέ πολλήν στοργήν, εὐχόμεθα «Καλή πρόοδο» εἰς ὅλους ἐσᾶς, οἱ ὁποῖοι συνδέετε πλέον τό μέλλον σας μέ τήν θεολογίαν. Νά συζητῆτε καί νά συνεργάζεσθε μέ τούς παλαιοτέρους συμφοιτητάς σας. «Καλό πτυχίο», δι᾿ ἐσᾶς, τέκνα ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά. Νά σέβεσθε καί νά «ἐκμεταλλεύεσθε», μέ τήν καλήν ἔννοιαν, τήν σοφίαν καί τήν πεῖραν τῶν διδασκάλων σας. Αὐτοί, μαζί μέ τούς λοιπούς ἐργαζομένους εἰς τήν Σχολήν, εἶναι τό στήριγμά σας.
Δεόμεθα τοῦ πανδώρου Θεοῦ, νά χαρίζῃ εἰς ὅλους σας ὑγείαν καί κάθε ἄνωθεν εὐλογίαν κατά τό νέον ἀκαδημαϊκόν ἔτος καί εἰς πάσας τάς ἡμέρας τῆς ζωῆς σας, ἐπικαλούμενοι ἐφ᾿ ὑμᾶς τήν ζείδωρον χάριν καί τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ τῆς ἀγάπης.»
Στο τέλος της εκδήλωσης ο Αρχιεπίσκοπος μοίρασε συμβολικά σε κάθε φοιτητή και φοιτήτρια μία Καινή Διαθήκη, ενώ ακολουθήσαν ύμνοι από τη χορωδία της Θεολογικής Σχολής.