COVID-19

COVID-19 και αύξηση της παιδικής παχυσαρκίας

COVID-19 και αύξηση της παιδικής παχυσαρκίας

Ήδη πριν από την πανδημία COVID-19 η παχυσαρκία έχει αναγνωριστεί ως μια από τις μεγαλύτερες απειλές για τη δημόσια υγεία. Ειδικά ο αριθμός των παχύσαρκων παιδιών και εφήβων ηλικίας 5-19 ετών παγκοσμίως αυξήθηκε πάνω από 10 φορές μεταξύ 1975 και 2016, συγκεκριμένα από 11 εκατομμύρια σε 124 εκατομμύρια. Τα δεδομένα αυτά είναι ανησυχητικά, επειδή πολυάριθμες μελέτες έχουν καταδείξει ότι η παχυσαρκία των παιδιών προβλέπει έντονα την παρουσία παχυσαρκίας και στην ενήλικη ζωή, ενώ αυξάνει τον κίνδυνο για καρδιομεταβολικά νοσήματα. Πολλαπλές αναφορές από πολλές χώρες υποδηλώνουν περαιτέρω αυξήσεις της παιδικής παχυσαρκίας κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19.

Σε ένα πρόσφατο άρθρο, που δημοσιεύτηκε στο διεθνές επιστημονικό περιοδικό The Lancet Gastroenterology & Hepatology, παρουσιάζονται αναλυτικά σχετικά στοιχεία. Οι Καθηγητές της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Σταυρούλα Πάσχου (Επίκουρη Καθηγήτρια Ενδοκρινολογίας), Παναγιώτα Περβανίδου (Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Αναπτυξιακής και Συμπεριφορικής Παιδιατρικής), Ευανθία Κασσή (Καθηγήτρια Βιοχημείας-Ενδοκρινολογίας), Αθανάσιος Ράπτης Αναπληρωτής Καθηγητής Παθολογίας-Σακχαρώδη Διαβήτη) και Θεοδώρα Ψαλτοπούλου (Καθηγήτρια Θεραπευτικής-Επιδημιολογίας-Προληπτικής Ιατρικής) συνοψίζουν τα κύρια σημεία του άρθρου αυτού.

https://www.thelancet.com/journals/langas/article/PIIS2468-1253(22)00100-5/fulltext

Μερικά από τα πιο ανησυχητικά δεδομένα προέρχονται από το Ηνωμένο Βασίλειο όπου από το 2006 στα πλαίσια Εθνικού Προγράμματος καταγράφονται το ύψος και το βάρος των παιδιών όταν ξεκινούν (υποδοχή, ηλικία 4-5 έτη) και τελειώνουν (ηλικία 10-11 έτη) το δημοτικό σχολείο. Αν και η ετήσια αύξηση του επιπολασμού της παχυσαρκίας στα παιδιά που ξεκινούσαν το σχολείο παρέμεινε σταθερή από το σχολικό έτος 2006-2007 έως το έτος 2019-2020 (περίπου κατά 10%), το ποσοστό των μαθητών του τελευταίου έτους που είναι παχύσαρκα αυξήθηκε από 17,5% σε 21%. Τα δεδομένα του 2020-2021 υποδηλώνουν απότομες αυξήσεις στον επιπολασμό της παχυσαρκίας κατά 14,4% στην έναρξη  και 25,5% στην ολοκλήρωση της φοίτησης στο δημοτικό σχολείο. Επιπλέον, καταδεικνύουν σημαντική διεύρυνση του χάσματος ανισότητας, καθώς οι αυξήσεις έχουν σημειωθεί σε μεγάλο βαθμό σε παιδιά που φοιτούν σε σχολεία υποβαθμισμένων περιοχών. Ο επιπολασμός της παχυσαρκίας ήταν πάνω από 2 φορές υψηλότερος για τα παιδιά που ζουν στις πιο υποβαθμισμένες περιοχές συγκριτικά με τα παιδιά που ζούσαν στις λιγότερο υποβαθμισμένες περιοχές και στις δύο ομάδες (7,8% έναντι 20,3% στην υποδοχή, 14,3% έναντι 33,8% στο 6ο έτος). Και στις ΗΠΑ, παρόμοιες κοινωνικοοικονομικές ανισότητες στον επιπολασμό της παχυσαρκίας στα παιδιά (ηλικίας 2-17 ετών) έχουν αυξηθεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Σχεδόν 1 στα 3 παιδιά (31%) στο Ηνωμένο Βασίλειο ζει σήμερα σε συνθήκες φτώχειας, η οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την κακή διατροφή και την παχυσαρκία. Η σχέση μεταξύ φτώχειας και παιδικής παχυσαρκίας είναι πολύπλευρη, με το άγχος στην παιδική ηλικία να επιδεινώνεται από δυσμενή διατροφικά περιβάλλοντα. Η χρόνια έκθεση σε πολλαπλούς στρεσογόνους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένων της επισιτιστικής ανασφάλειας, του γονεϊκού και οικογενειακού στρες κατά την παιδική ηλικία, μεταβάλλει τόσο τις βιολογικές όσο και τις συμπεριφορικές οδούς που αυξάνουν τον κίνδυνο για παχυσαρκία. Ο κίνδυνος αυξάνεται περαιτέρω καθώς οι πιο υποβαθμισμένες κοινότητες έχουν τη μεγαλύτερη πυκνότητα καταστημάτων fast food και τη μικρότερη πρόσβαση σε χώρους πρασίνου και σωματικής δραστηριότητας. Επιπρόσθετα, το υγιεινό φαγητό είναι συνήθως πιο ακριβό. Αν και η πανδημία COVID-19 ανέδειξε πολλαπλούς στρεσογόνους παράγοντες σε πολλές οικογένειες, οι απώλειες θέσεων εργασίας επηρέασαν δυσανάλογα τις ήδη ευάλωτες κοινότητες. Το κλείσιμο των σχολείων ήταν ιδιαίτερα επιζήμιο για τα παιδιά που ζουν σε συνθήκες φτώχειας, για τα οποία το σχολείο παρέχει πρόσβαση σε υγιεινή διατροφή, σωματική δραστηριότητα, υγεία και φροντίδα, κοινωνικά δίκτυα και σωστές καθημερινές συνήθειες.

Μια πρωτότυπη μέθοδος προσέγγισης μονοκόρυφα εξελισσόμενων δεδομένων και η  εφαρμογή της σε μια έξαρση Covid-19

Μια πρωτότυπη μέθοδος προσέγγισης μονοκόρυφα εξελισσόμενων δεδομένων και η εφαρμογή της σε μια έξαρση Covid-19

Ο καθηγητής Ιωάννης Κ. Δημητρίου δημοσίευσε μια μελέτη στο έγκριτο περιοδικό Optimization Methods & Software με τίτλο “Least Squares Monotonic Unimodal Approximations to Successively Updated Data and an Application to a Covid-19 Outbreak”. Η μελέτη αναπτύσσει έναν αλγόριθμο προσέγγισης δεδομένων εν εξελίξει, αλλοιωμένων από σφάλματα, ώστε να εκτιμήσει το σημείο στροφής (ακρότατο) μιας έξαρσης (outbreak). […]

Δράση Erasmus+ στο Μουσείο Παιδείας του Παιδαγωγικού Τμήματος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Δράση Erasmus+ στο Μουσείο Παιδείας του Παιδαγωγικού Τμήματος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Την  Πέμπτη 05/06/2025 πραγματοποιήθηκε στο  Μουσείο Παιδείας  του Παιδαγωγικού Τμήματος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ειδική δράση του Ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ με τίτλο  “Inclusive Trainers Ready for a Fast–Changing and Diverse Tomorrow”.  Το πρόγραμμα συντονίστηκε από το  Σωματείο Αποκατάστασης και Ειδικής Αγωγής Ατόμων με Αναπηρία «Παναγία Ευαγγελίστρια»,  έναν από τους φορείς που φιλοξενούν την πρακτική άσκηση των μεταπτυχιακών […]

Το 63ο διεθνές συνέδριο χορού στην Αθήνα [2-6 Ιουλίου]

Το 63ο διεθνές συνέδριο χορού στην Αθήνα [2-6 Ιουλίου]

Η ομάδα μελέτης της αρχαίας όρχησης συμμετέχει στο 63ο διεθνές συνέδριο του χορού που πραγματοποιείται στην Αθήνα 2-6 Ιουλίου παρουσιάζοντας χοροθεατρικό δρώμενο με θέμα ΟΡΧΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΡΗΝΗ, σε ποίηση Σαπφούς, Μεσομήδη του Κρήτα, Ανωνύμου, Γιάννη Ρίτσου, Αλκμάνα και Αριστοφάνη  και χοροσύνθεση Άννας Λάζου. Την  Παρασκευή 4 Ιουλίου 2025 και ώρα 8μμ. Στο λόφο Φιλοπάππου https://maps.app.goo.gl/iGwWLZRsBkPUNPku5 […]

Πιστοποιήσεις ISO του Κέντρου Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης του Ε.Κ.Π.Α. για το 2025

Πιστοποιήσεις ISO του Κέντρου Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης του Ε.Κ.Π.Α. για το 2025

Ολοκληρώθηκε με απόλυτη επιτυχία η επιθεώρηση του συνόλου των ISO που διαθέτει το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης (Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.) του Ε.Κ.Π.Α. για το 2025. Συγκεκριμένα, το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. κρίθηκε, έπειτα από επιθεώρηση και αξιολόγηση, ότι εφαρμόζει: Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας σύμφωνα με τις απαιτήσεις του προτύπου ISO 9001:2015. Σύστημα Διαχείρισης για την ποιότητα των Υπηρεσιών Μάθησης […]

Πρόσκληση για την τελετή λήξης του Προγράμματος Θερινών Υποτροφιών Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών (Θ.Υ.Ε.Σ.Π.Α.) 

Πρόσκληση για την τελετή λήξης του Προγράμματος Θερινών Υποτροφιών Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών (Θ.Υ.Ε.Σ.Π.Α.) 

Πρόσκληση για την τελετή λήξης του Προγράμματος Θερινών Υποτροφιών Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών (Θ.Υ.Ε.Σ.Π.Α.)  ακαδημαϊκού έτους 2024-2025 και απονομής των Ενδεικτικών Σπουδών στους/στις σπουδαστές/στριες. Ο Πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών καθηγητής Γεράσιμος Σιάσος και ο Πρόεδρος της Επιτροπής Σπουδών και Επιστημονικός Υπεύθυνος του Προγράμματος Θερινών Υποτροφιών Ελληνικών Σπουδών τ. Αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου […]

Βράβευση των κκ. Πομώνη, Κούκου, Βραχόπουλου και Βασιλειάδη για επιστημονική δημοσίευση στο διεθνές περιοδικό Energies, MDPI

Βράβευση των κκ. Πομώνη, Κούκου, Βραχόπουλου και Βασιλειάδη για επιστημονική δημοσίευση στο διεθνές περιοδικό Energies, MDPI

Το επιστημονικό άρθρο με τίτλο «A Review of Hydroponics and Conventional Agriculture Based on Energy and Water Consumption, Environmental Impact, and Land Use» των κ.κ. Πομώνη Δήμητρας, Κούκου Μαρίας, Βραχόπουλου Μιχάλη και Βασιλειάδη Λάμπρου, εκ μέρους της Επιτροπής Βραβείων Καλύτερης Εργασίας του διεθνούς περιοδικού Energies, MDPI  (IF:3.2/ CiteScore:7.3) επιλέχθηκε για το Βραβείο Καλύτερης Επιστημονικής Δημοσίευσης για το έτος […]

Ενδυναμώνοντας κοινωνικά Κωφούς και Βαρήκοους πολίτες μέσα από τη συνεργασία με ακούοντες φοιτητές

Ενδυναμώνοντας κοινωνικά Κωφούς και Βαρήκοους πολίτες μέσα από τη συνεργασία με ακούοντες φοιτητές

Ολοκληρώθηκε η δράση του ευρωπαϊκού έργου BOLD (Building on Linguistic and Cultural Diversity) στη Θεσσαλονίκη, που αφορά την πρόσβαση των Κωφών/Βαρήκοων πολιτών σε υπηρεσίες υγείας. Στο πλαίσιο αυτής της δράσης δημιουργήθηκε μια σειρά από βίντεο, τα οποία αποδίδονται στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα και στη Διεθνή Νοηματική Γλώσσα ενώ επιπρόσθετα περιέχουν ελληνικούς και αγγλικούς υποτίτλους. Τα […]

Το 63ο διεθνές συνέδριο χορού στην Αθήνα [2-6 Ιουλίου]

Το 63ο διεθνές συνέδριο χορού στην Αθήνα [2-6 Ιουλίου]

Η ομάδα μελέτης της αρχαίας όρχησης συμμετέχει στο 63ο διεθνές συνέδριο του χορού που πραγματοποιείται στην Αθήνα 2-6 Ιουλίου παρουσιάζοντας χοροθεατρικό δρώμενο με θέμα ΟΡΧΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΡΗΝΗ, σε ποίηση Σαπφούς, Μεσομήδη του Κρήτα, Ανωνύμου, Γιάννη Ρίτσου, Αλκμάνα και Αριστοφάνη  και χοροσύνθεση Άννας Λάζου. Την  Παρασκευή 4 Ιουλίου 2025 και ώρα 8μμ. Στο λόφο Φιλοπάππου https://maps.app.goo.gl/iGwWLZRsBkPUNPku5 […]

Πιστοποιήσεις ISO του Κέντρου Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης του Ε.Κ.Π.Α. για το 2025

Πιστοποιήσεις ISO του Κέντρου Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης του Ε.Κ.Π.Α. για το 2025

Ολοκληρώθηκε με απόλυτη επιτυχία η επιθεώρηση του συνόλου των ISO που διαθέτει το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης (Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.) του Ε.Κ.Π.Α. για το 2025. Συγκεκριμένα, το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. κρίθηκε, έπειτα από επιθεώρηση και αξιολόγηση, ότι εφαρμόζει: Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας σύμφωνα με τις απαιτήσεις του προτύπου ISO 9001:2015. Σύστημα Διαχείρισης για την ποιότητα των Υπηρεσιών Μάθησης […]

Πρόσκληση για την τελετή λήξης του Προγράμματος Θερινών Υποτροφιών Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών (Θ.Υ.Ε.Σ.Π.Α.) 

Πρόσκληση για την τελετή λήξης του Προγράμματος Θερινών Υποτροφιών Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών (Θ.Υ.Ε.Σ.Π.Α.) 

Πρόσκληση για την τελετή λήξης του Προγράμματος Θερινών Υποτροφιών Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών (Θ.Υ.Ε.Σ.Π.Α.)  ακαδημαϊκού έτους 2024-2025 και απονομής των Ενδεικτικών Σπουδών στους/στις σπουδαστές/στριες. Ο Πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών καθηγητής Γεράσιμος Σιάσος και ο Πρόεδρος της Επιτροπής Σπουδών και Επιστημονικός Υπεύθυνος του Προγράμματος Θερινών Υποτροφιών Ελληνικών Σπουδών τ. Αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου […]

Βράβευση των κκ. Πομώνη, Κούκου, Βραχόπουλου και Βασιλειάδη για επιστημονική δημοσίευση στο διεθνές περιοδικό Energies, MDPI

Βράβευση των κκ. Πομώνη, Κούκου, Βραχόπουλου και Βασιλειάδη για επιστημονική δημοσίευση στο διεθνές περιοδικό Energies, MDPI

Το επιστημονικό άρθρο με τίτλο «A Review of Hydroponics and Conventional Agriculture Based on Energy and Water Consumption, Environmental Impact, and Land Use» των κ.κ. Πομώνη Δήμητρας, Κούκου Μαρίας, Βραχόπουλου Μιχάλη και Βασιλειάδη Λάμπρου, εκ μέρους της Επιτροπής Βραβείων Καλύτερης Εργασίας του διεθνούς περιοδικού Energies, MDPI  (IF:3.2/ CiteScore:7.3) επιλέχθηκε για το Βραβείο Καλύτερης Επιστημονικής Δημοσίευσης για το έτος […]

Ενδυναμώνοντας κοινωνικά Κωφούς και Βαρήκοους πολίτες μέσα από τη συνεργασία με ακούοντες φοιτητές

Ενδυναμώνοντας κοινωνικά Κωφούς και Βαρήκοους πολίτες μέσα από τη συνεργασία με ακούοντες φοιτητές

Ολοκληρώθηκε η δράση του ευρωπαϊκού έργου BOLD (Building on Linguistic and Cultural Diversity) στη Θεσσαλονίκη, που αφορά την πρόσβαση των Κωφών/Βαρήκοων πολιτών σε υπηρεσίες υγείας. Στο πλαίσιο αυτής της δράσης δημιουργήθηκε μια σειρά από βίντεο, τα οποία αποδίδονται στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα και στη Διεθνή Νοηματική Γλώσσα ενώ επιπρόσθετα περιέχουν ελληνικούς και αγγλικούς υποτίτλους. Τα […]

Το Πανεπιστήμιο Αθηνών

Το Ε.Κ.Π.Α. το οποίο εγκαινιάστηκε στις 3 Μαΐου του 1837, αρχικά στεγάστηκε σε ένα ανακαινισμένο οθωμανικό κτήριο στη βορειοανατολική πλευρά της Ακρόπολης, το οποίο στις μέρες μας έχει ανακαινιστεί και λειτουργεί ως Μουσείο του Πανεπιστημίου. Αρχικά ονομάστηκε «Οθωνικό Πανεπιστήμιο» από το όνομα του πρώτου βασιλιά της Ελλάδας Όθωνα και αποτελούνταν από 4 ακαδημαϊκά Τμήματα με 52 φοιτητές. Καθώς αποτελούσε το πρώτο Πανεπιστήμιο του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, αλλά και της ευρύτερης βαλκανικής και μεσογειακής περιοχής, απέκτησε σημαντικό κοινωνικο-ιστορικό ρόλο, ο οποίος υπήρξε καθοριστικός για την παραγωγή συγκεκριμένης γνώσης και πολιτισμού μέσα στη χώρα.

Stay Connected

Ακολουθήστε το hub.uoa.gr στα Social Media

Newsletter

Γραφτείτε για να λαμβάνετε ενημερώσεις

closebutton
Μετάβαση στο περιεχόμενο