Το Σάββατο 5 Οκτωβρίου 2024 η κα. Ζαχαρούλα Σμυρναίου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστήμιου Αθηνών και Αντιπρόεδρος του ΙΤΥΕ Διόφαντος συμμετείχε, ως προσκεκλημένη ομιλήτρια, στην 8η Ημερίδα Ψυχικής Υγείας με κεντρικό θέμα την Ευτυχία και Καλοσύνη, που οργανώθηκε από το Ελληνικό Κέντρο Συναισθημάτων. Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε στο ιστορικό κτήριο του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστήμιου Αθηνών, το οποίο σήμερα στεγάζει το Μουσείο Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών στην Πλάκα.
Η εκδήλωση αυτή είχε στόχο να εξερευνήσει την επίδραση της καλοσύνης στην ψυχική υγεία και τη σχέση της με την ευτυχία, εστιάζοντας στις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται στη σύγχρονη κοινωνία. Μέσα από εισηγήσεις διακεκριμένων ειδικών στον τομέα της ψυχικής υγείας, δόθηκε η ευκαιρία στους συμμετέχοντες να ενημερωθούν για τις τελευταίες επιστημονικές εξελίξεις και να αναπτύξουν πρακτικές δεξιότητες που μπορούν να εφαρμόσουν στην καθημερινή τους ζωή.
Η κα. Σμυρναίου συμμετείχε στην Ημερίδα με την εισήγηση «Ευτυχία στην Εκπαίδευση: Κοινωνικοσυναισθηματική Μάθηση και Δεξιότητες». Σε μια εποχή σαν την σημερινή, η Κοινωνικοσυναισθηματική μάθηση, όρος που πρωτοεμφανίστηκε πριν δυο δεκαετίες, επανέρχεται στο προσκήνιο, καθώς συνδέεται με όρους που απαρτίζουν ένα σύνολο δεξιοτήτων όπως η εκπαίδευση του χαρακτήρα, της προσωπικότητας, οι δεξιότητες του 21ου αιώνα,, οι μη-γνωστικές δεξιότητες κτλ και απαιτείται σε καίριους τομείς της ζωής, όπως στην επιτυχία στο σχολείο, στην εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, στην ολοκλήρωση των Σπουδών και στην μετέπειτα ζωή των μαθητών/τριών. H Κοινωνική – Συναισθηματική Μάθηση μπορεί να διδαχθεί και να καλλιεργηθεί στα σχολεία, ώστε οι μαθητές να έχουν την ικανότητα να ενσωματώνουν τη σκέψη, τα συναισθήματα και τη συμπεριφορά τους με τέτοιο τρόπο ώστε να υπάρχει θετικός αντίκτυπος τόσο στο σχολείο όσο και στην καθημερινή ζωή τους.
Στον πυρήνα της Κοινωνικής – Συναισθηματικής Μάθησης περιλαμβάνεται η ικανότητα των μαθητών να μάθουν να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους και τις αλληλεπιδράσεις τους με τέτοιο τρόπο ώστε να ωφελούν τον εαυτό τους και τους άλλους. Για μια αποτελεσματική, όμως, διαχείριση των συναισθημάτων και των κοινωνικών αλληλεπιδράσεων απαιτείται μία σύνθετη αλληλεπίδραση των γνωστικών δεξιοτήτων, όπως – η προσοχή και η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, οι πεποιθήσεις για το άτομο και οι αντιλήψεις των δεξιοτήτων της αυτονομίας, της κοινωνικής ευαισθητοποίησης, της ενσυναίσθησης προς τους άλλους και της δυνατότητας επίλυσης συγκρούσεων. Η Κοινωνική και Συναισθηματική Μάθηση ενισχύει την ικανότητα των μαθητών να ενσωματώνουν δεξιότητες, στάσεις και συμπεριφορές για να αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τα καθημερινά καθήκοντα και προκλήσεις, ενώ βοηθά στην καλλιέργεια της αυτογνωσίας, της αυτοδιαχείρισης, της κοινωνικής ευαισθητοποίησης, της υπεύθυνης λήψης αποφάσεων και των δεξιοτήτων καλλιέργειας σχέσεων.
Η Κοινωνικοσυναισθηματική μάθηση συνδέεται με την ευτυχία και την καλοσύνη, καθώς οι δεξιότητες που αυτή καλλιεργεί, μειώνουν την συναισθηματική δυσφορία, θωρακίζουν και ενδυναμώνουν το άτομο, ενισχύουν την ενσυναίσθηση και οικοδομούν έναν δρόμο ευτυχίας.
Περισσότερες πληροφορίες στο λινκ της Ημερίδας: https://drasi.eu/kalosini/8-imerida/ .