Από τις 2 έως τις 7 Ιουλίου 2023, το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών “Επιστήμες της Γης και Περιβάλλον” του Τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) πραγματοποίησε ένα εξαιρετικό, εκπαιδευτικό ταξίδι – άσκηση υπαίθρου, με φοιτητές του κοινού προγράμματος Erasmus Mundus: “Master in Palaeobiology, Geoconservation, and Applied Palaeontology” (PANGEA) με στόχο την εξερεύνηση των γεωλογικών θησαυρών του Γεωπάρκου των Αζορών. Αυτό το μοναδικό αρχιπέλαγος της Πορτογαλίας, στο κέντρο του Ατλαντικού, έχει την ιδιότητα να είναι ένα από τα λίγα μέρη στον κόσμο όπου συνυπάρχουν αρμονικά τρεις χαρακτηρισμοί της UNESCO – Παγκόσμια Πολιτιστική Κληρονομιά, Αποθέματα Βιόσφαιρας και Παγκόσμιο Γεωπάρκο.
Οι Αζόρες, γνωστές για τα μαγευτικά τοπία και την εξαιρετική γεωλογική κληρονομιά τους, αποτέλεσαν το ιδανικό σκηνικό για την κοινή εκδρομή όλων των φοιτητών του PANGEA. Οι φοιτητές που προέρχονταν από τα τέσσερα συνεργαζόμενα πανεπιστήμια – Πανεπιστήμιο Lille 1 (UL, Γαλλία), Πανεπιστήμιο Minho (UM, Πορτογαλία), Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ, Ελλάδα) και Πανεπιστήμιο Uppsala (UU, Σουηδία) – είχαν την ευκαιρία να ανακαλύψουν και να μελετήσουν τα γεωλογικά μνημεία σε δύο από τα εννέα νησιά του αρχιπελάγους: τα νησιά Faial και Pico.
Με επικεφαλής την Καθηγήτρια Χαρά Ντρίνια και την Αναπλ. Καθηγήτρια Κατερίνα Κούλη, οι οποίες συντονίζουν την κατεύθυνση Εφαρμοσμένης Παλαιοντολογίας του προγράμματος PANGEA, μαζί με καταξιωμένα μέλη ΔΕΠ από τα συνεργαζόμενα ιδρύματα, το εκπαιδευτικό ταξίδι αποδείχθηκε μια αξέχαστη εμπειρία για τους φοιτητές καθώς αποτέλεσε απόδειξη του συνεργατικού πνεύματος του PANGEA και της δέσμευσής του να παρέχει στους φοιτητές εξαιρετικές ευκαιρίες μάθησης μέσω της διεθνούς συνεργασίας.
Το Γεωπάρκο των Αζορών, με τη σπάνια σύγκλιση των χαρακτηρισμών της UNESCO, αποτελεί ένα θησαυρό γεωλογικών θαυμάτων. Κατά τη διάρκεια της εκδρομής, οι φοιτητές εντρυφήσαν στην εξερεύνηση μοναδικών ηφαιστειακών σχηματισμών, ποικίλων αρχείων βιοποικιλότητας και στοιχείων της δυναμικής γεωλογικής ιστορίας του αρχιπελάγους. Απέκτησαν πρακτική εμπειρία στην παλαιοβιολογία, έμαθαν για τη σημασία των προσπαθειών γεωσυντήρησης και έγιναν μάρτυρες του βαθύτατου αντίκτυπου των κλιματικών μεταβολών στο περιβάλλον.
“Η εκδρομή του PANGEA στις Αζόρες ήταν πραγματικά εξαιρετική. Μας επέτρεψε να παρακολουθήσουμε από πρώτο χέρι το μεγαλείο μιας περιοχής με τόσο πλούσια γεωλογική κληρονομιά και τη συνύπαρξη τριών χαρακτηρισμών UNESCO”, δήλωσε ένας φοιτητής του προγράμματος. “Οι γνώσεις και οι ιδέες που αποκτήσαμε κατά τη διάρκεια αυτής της εμπειρίας θα διαμορφώσουν αναμφίβολα τη μελλοντική μας σταδιοδρομία ως γεωλόγοι που έχουν επίγνωση της γεωλογικής κληρονομιάς και ως περιβαλλοντολόγοι”.
Η επιτυχία της εκπαιδευτικής εκδρομής του PANGEA δεν θα ήταν δυνατή χωρίς την υποστήριξη και τη συνεργασία των αρχών του Γεωπάρκου των Αζορών και των τοπικών κοινοτήτων. Η αφοσίωσή τους στη διατήρηση και προώθηση των γεωλογικών θησαυρών της περιοχής εμπλούτισε τη μαθησιακή εμπειρία των φοιτητών, αφήνοντας μόνιμο αντίκτυπο στην ακαδημαϊκή και προσωπική τους ανάπτυξη.
“Η κοινή άσκηση πεδίου των φοιτητών του PANGEA στο Γεωπάρκο των Αζορών αποτελεί παράδειγμα της διεθνούς συνεργασίας στην εκπαίδευση και την επιστημονική εξερεύνηση”, δήλωσε η Καθηγήτρια Χαρά Ντρίνια. “Είμαστε ευγνώμονες για την ευκαιρία που μας δόθηκε να συμμετάσχουμε σε αυτό το πλούσιο και μοναδικό πρόγραμμα και ευχαριστούμε θερμά το Γεωπάρκο των Αζορών για τη θερμή φιλοξενία και την ανεκτίμητη υποστήριξή του”.
Το κοινό πρόγραμμα PANGEA συνεχίζει να προωθεί την ακαδημαϊκή αριστεία και τη διαπολιτισμική κατανόηση μεταξύ των φοιτητών του. Καθώς επιστρέφουν στα αντίστοιχα πανεπιστήμιά τους, οι συμμετέχοντες μεταφέρουν μαζί τους μια βαθύτερη εκτίμηση για τη γεωλογική ιστορία της Γης και μια κοινή δέσμευση για τη διατήρηση της μοναδικής και πολύτιμης κληρονομιάς της.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το κοινό πρόγραμμα PANGEA και το Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του ΕΚΠΑ, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα https://master-pangea.eu/.
.