Το Εργαστήριο Ψυχογλωσσολογίας και Νευρογλωσσολογίας του Τμήματος Φιλολογίας διερευνά τις γλωσσικές δεξιότητες παιδιών με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) καθώς και την επίδραση των επιτελικών λειτουργιών (για παράδειγμα, της εργαζόμενης μνήμης ή του ανασταλτικού ελέγχου) στις γλωσσικές τους επιδόσεις.
Σε πρόσφατη δημοσίευση ερευνητές του Εργαστηρίου Ψυχογλωσσολογίας και Νευρογλωσσολογίας μελέτησαν τη συντακτική ικανότητα και συγκεκριμένα την κατανόηση των αναφορικών προτάσεων σε παιδιά με ΔΑΦ σε σύγκριση με νευροτυπικά παιδιά αντίστοιχης χρονολογικής ηλικίας (Περιστέρη, Καμώνα & Βαρλοκώστα, 2023). Τα ευρήματά τους έδειξαν ότι η συντακτική επεξεργασία των παιδιών με ΔΑΦ ακολουθεί τυπική και όχι αποκλίνουσα αναπτυξιακή πορεία. Υποστηρίχθηκε ότι ορισμένες δυσκολίες που παρατηρήθηκαν στην κατανόηση αναφορικών προτάσεων δεν οφείλονται σε ελλείμματα των παιδιών με ΔΑΦ στη συντακτική επεξεργασία αυτή καθαυτή, αλλά στην επιλεκτική χρήση των επιτελικών τους πόρων, που φαίνεται να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στον τρόπο με τον οποίο επεξεργάζονται τις σύνθετες δομές. Τα πορίσματα της έρευνας μπορούν να συμβάλουν στη βελτίωση των μεθόδων που χρησιμοποιούνται αυτή τη στιγμή στην κλινική πράξη, καθώς καταδεινύουν ότι η ενδυνάμωση των επιτελικών λειτουργιών των παιδιών με ΔΑΦ μπορεί να ενισχύσει και τις γλωσσικές τους δεξιοτήτες.
Η έρευνα έγινε στο πλαίσιο του ερευνητικού έργου «Γλωσσικές και γνωστικές στρατηγικές παρέμβασης στις γλωσσικές διαταραχές» (Language and Executive Function Intervention Strategies in Language Disorders – LEFIED), το οποίο υποστηρίχτηκε από το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ.) στο πλαίσιο της Δράσης «1η Προκήρυξη ερευνητικών έργων ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. για την ενίσχυση των μελών ΔΕΠ και Ερευνητών/τριών και την προμήθεια ερευνητικού εξοπλισμού μεγάλης αξίας» (Αριθμός Έργου: 2992, Ε.Υ.: Σπυριδούλα Βαρλοκώστα).
Διαβάστε περισσότερα: https://link.springer.com/article/10.1007/s10803-023-06159-4.