Ομιλία: «Τα Κέντρα Καινοτομίας ως πρότυπο παράδειγμα καινοτόμων διδακτικών προσεγγίσεων»
στην 4η Μαθητική Hμερίδα Φυσικών Επιστημών για μαθητές/τριες της Α΄, Β΄ και Γ΄ Λυκείου με θέμα «Μαθαίνω πώς να μαθαίνω Φυσικές Επιστήμες »
Την Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου 2024 η κα. Σμυρναίου Ζαχαρούλα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστήμιου Αθηνών και Αντιπρόεδρος του ΙΤΥΕ Διόφαντος συμμετείχε, ως προσκεκλημένη ομιλήτρια, στην 4η Μαθητική Hμερίδα Φυσικών Επιστημών για μαθητές/τριες της Α΄, Β΄ και Γ΄ Λυκείου με θέμα «Μαθαίνω πώς να μαθαίνω Φυσικές Επιστήμες ». H 4η Μαθητική Ημερίδα Φυσικών Επιστημών διοργανώθηκε από τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Γ΄ Αθήνας, σε συνεργασία με το 2οΗμ. ΓΕ.Λ. Πετρούπολης, τους Συμβούλους Εκπαίδευσης Φυσικών Επιστημών, κ. Μπαμπασίδη και κ. Φανίδη και οργανωτική συντονίστρια την κα Γκέλη Θεοδώρα, εκπαιδευτικό κλάδου ΠΕ04.02- Χημικό και διευθύντρια του σχολείου. Σκοπός της Ημερίδας ήταν να έρθουν οι μαθητές/τριες σε επαφή με μια εναλλακτική πρόταση διδασκαλίας των εννοιών των Φυσικών Επιστημών.
Η εισήγηση της κα. Σμυρναίου είχε τίτλο «Τα Κέντρα Καινοτομίας ως πρότυπο παράδειγμα καινοτόμων διδακτικών προσεγγίσεων». Η καινοτομία στην εκπαίδευση αναφέρεται στη διαδικασία εισαγωγής νέων και δημιουργικών προσεγγίσεων, μεθόδων και τεχνολογιών για τη βελτίωση της μαθησιακής εμπειρίας. Περιλαμβάνει την αντιμετώπιση των προκλήσεων στο εκπαιδευτικό σύστημα μέσω νέων λύσεων, ενώ βασικές πτυχές της είναι η επίλυση προβλημάτων, η προσαρμογή στις νέες μεταβαλλόμενες ανάγκες, οι διαφορετικές προσεγγίσεις στην γνώση, η ισότητα και η προσβασιμότητα και η ενίσχυση της δέσμευσης και των κινήτρων των μαθητών. Οι Καινοτόμες Διδακτικές Προσεγγίσεις (Innovative Pedagogy) αποτελούν αναδυόμενο τομέα στην Παιδαγωγική, καθώς συνδέουν την αποτελεσματική χρήση των νέων τεχνολογιών με τις δεξιότητες του 21ου αιώνα που αφορούν στη δημιουργικότητα, στην συνεργασία, στην επικοινωνία και στην κριτική σκέψη του μαθητή. Η έννοια της Καινοτομίας στην Εκπαίδευση αποτελεί ένα πολυδιάστατο φαινόμενο ως προς το περιεχόμενο, τη μεθοδολογία, τα εργαλεία, τα διδακτικά πλαίσια, τα μαθησιακά περιβάλλοντα και τις μεθοδολογικές προσεγγίσεις. Στο πλαίσιο αυτό, η δημιουργία Κέντρων Καινοτομίας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στις 13 Περιφερειακές Διευθύνσεις είναι ένα καινοτόμο έργο του ΙΤΥΕ Διόφαντος. Στόχος του έργου είναι η δημιουργία ενός οικοσυστήματος γνώσης που θα διασυνδέει την σχολική κοινότητα, την τοπική κοινωνία, τα ερευνητικά ιδρύματα, τα Πανεπιστημιακά ιδρύματα και τις τοπικές επιχειρήσεις, ενώ παράλληλα θα διασυνδέεται με παρόμοια εκπαιδευτικά οικοσυστήματα στην υπόλοιπη Ευρώπη, με βασική μέριμνα την προώθηση της καινοτομίας σε περιβάλλοντα STEM. Οι μαθητές/τριες θα έχουν την δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με καινοτόμα εκπαιδευτικά προγράμματα τεχνητής νοημοσύνης, ώστε να καλλιεργηθούν νέες μορφές διδασκαλίας, μάθησης και αξιολόγησης, να διερευνηθούν καινοτόμες διδακτικές πρακτικές και να αναζητηθούν λύσεις σε θέματα αιχμής. Παράλληλα, επειδή είναι η γενιά των Digital Natives, οι μαθητές, για να οδηγηθούν στην βαθύτερη γνώση, θα αλληλεπιδρούν σε μεικτά σημειωτικά συστήματα μάθησης, με δραστηριότητες του πραγματικού και του εικονικού κόσμου, ώστε να οικοδομήσουν τον επιστημονικό γραμματισμό και τον γραμματισμό για την επιστήμη.