«Κέντρα Καινοτομίας: Νέες προοπτικές για την εκπαίδευση και την επιχειρηματικότητα στην ψηφιακή εποχή»,
Στο Συνέδριο “EntrePed2025_Active Learning and Entrepreneurship Pedagogy”
Το διήμερο 21 και 22 Νοεμβρίου 2025 η κα. Σμυρναίου Ζαχαρούλα, Καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστήμιου Αθηνών και Αντιπρόεδρος του ΙΤΥΕ Διόφαντος συμμετείχε, ως προσκεκλημένη ομιλήτρια στο συνέδριο με τίτλο «Παιδαγωγική της επιχειρηματικότητας: Δυνατότητες & περιορισμοί των ψηφιακών εργαλείων & της τεχνητής νοημοσύνης»/ «EntrePed2025_Active Learning and Entrepreneurship Pedagogy».
Το συνέδριο διοργανώθηκε από το Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών (Πανεπιστήμιο Μακεδονίας), το Εργαστήριο Επιχειρηματικότητας, το Tμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής, το Εργαστήριο Μικροδιδασκαλίας, (ΑΠΘ) και το Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας (Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου) και επιχειρούσε να συζητήσει τις εκπαιδευτικές διαστάσεις, τα παιδαγωγικά ζητήματα και τους διδακτικούς προβληματισμούς που εγείρονται κατά την εισαγωγή της επιχειρηματικότητας στην εκπαίδευση. Αναγνωρίζοντας ότι η επιχειρηματικότητα, από κοινού με την καινοτομία, αποτελούν ικανότητες που προωθούνται διεθνώς στα εκπαιδευτικά συστήματα, το συνέδριο εστίασε στην παιδαγωγική πλαισίωση της μαθησιακής διαδικασίας, κατά την οποία οι μαθητές/τριες αναπτύσσουν μεταβιβάσιμες δεξιότητες.
Κεντρικό θέμα του συνεδρίου αποτελούσε και η “Παιδαγωγική της επιχειρηματικότητας: Δυνατότητες & περιορισμοί των ψηφιακών εργαλείων και της τεχνητής νοημοσύνης”. Η Καθηγήτρια Σμυρναίου Ζαχαρούλα συμμετείχε στο session με κεντρική ομιλία «Κέντρα Καινοτομίας: Νέες προοπτικές για την εκπαίδευση και την επιχειρηματικότητα στην ψηφιακή εποχή.».

Στην εποχή μας περισσότερο από ποτέ, παρατηρείται η ανάγκη δημιουργίας ανανεωμένων μοντέλων οικοδόμησης της γνώσης και της διδασκαλίας της επιστήμης, καθώς οι νέες πολιτικές αποφάσεις, τα νέα επιστημονικά παραδείγματα, οι κοινωνικοοικονομικές προκλήσεις και η ψηφιοποιημένη εποχή της 5ης βιομηχανικής επανάστασης απαιτούν νέες δεξιότητες, όπως η καινοτομία, ψηφιακές δεξιότητες ώστε ο μαθητής να αξιοποιήσει την Τεχνητή Νοημοσύνη, αντιμετωπίζοντας ταυτόχρονα και το ψηφιακό χάος και επαγγελματικές δεξιότητες ώστε ο μαθητής να δράσει ως πρωταγωνιστής στον νέο επαγγελματικό ορίζοντα που διαμορφώνεται με τις τεχνολογικές εξελίξεις
Τα Κέντρα Καινοτομίας στις 13 Περιφερειακές Διευθύνσεις, έργο από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ, υπηρετούν τον ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης, επιχειρώντας να συνδέσει την θεωρία με την πράξη. Προεκτείνοντας βασικές ψηφιακές αλλαγές, όπως η συνδεσιμότητα, το ψηφιακό κράτος, την ψηφιακή καινοτομία και τις ψηφιακές δεξιότητες, τα Κέντρα Καινοτομίας δημιουργούν χώρους μάθησης και εργαστήρια όπου οι μαθητές/τριες αξιοποιούν hands on τεχνολογίες αιχμής και εφαρμογές και υλοποιούν εκπαιδευτικές δραστηριότητες για την εκμάθηση επιστημονικών εννοιών θετικών και ανθρωπιστικών επιστημών.
Οι δραστηριότητες στηρίζονται στους πυλώνες της Εκπαιδευτικές Καινοτομίας (Innovative Pedagogy), όπως αυτή ορίζεται επιστημονικά από τα διεθνή ερευνητικά πλαίσια, ενώ για την εκπόνησή τους συνεργάζονται ερευνητικοί και πανεπιστημιακοί φορείς. Οι μαθητές/τριες έχουν την ευκαιρία να αξιοποιήσουν ψηφιακό τεχνολογικό εξοπλισμό, να εργαστούν επάνω σε επιστημονικά και κοινωνικοπολιτισμικά ζητήματα και να αναρωτηθούν για πολλά ζητήματα της σύγχρονης εποχής. Η κατάρτιση και ο προσανατολισμός σε νέα επαγγέλματα είναι μια πτυχή των ζητημάτων που έρχεται σε επαφή ο μαθητικός πληθυσμός των Κέντρων Καινοτομίας.
Ο συνδυασμός αυτής της επιστημονικής τεχνογνωσίας θα βοηθήσει τους μαθητές να ανταποκριθούν και στους επιταχυνόμενους ρυθμούς της τεχνολογικής και επιστημονικής ανάπτυξης και προόδου, που μεταφράζονται σε νέα καθήκοντα και νέες θέσεις στους χώρους εργασίας, και επηρεάζουν άμεσα την παραγωγικότητα και την κοινωνική ευημερία. Η εκπαίδευση κατέχει κεντρικό ρόλο σε αυτό το πλαίσιο, ώστε να προετοιμάσει κατάλληλα τους νέους για την ομαλή και ασφαλή μετάβαση στην αγορά εργασίας, ώστε να ανταποκριθούν με επιτυχία στην μελλοντική επαγγελματική τους σταδιοδρομία. Εξάλλου, η διαδικασία μετάβασης από το σχολείο στην εργασία θεωρείται ομαλή και ασφαλής αν οι νέοι έχουν αναπτύξει τις γνώσεις και τις δεξιότητες που απαιτεί η αγορά εργασίας και αν μπορούν να έχουν πρόσβαση στις δυνατότητες που προσφέρονται στην αγορά εργασίας, ώστε να αξιοποιήσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους, για να εξασφαλίσουν και να διατηρήσουν τις μελλοντικές θέσεις εργασίας τους.

Μέσα από τη δράση δύνανται οι μαθητές/τριες να εμβαθύνουν στη χρήση ψηφιακών εργαλείων, να δουν νέα επαγγέλματα που ανακύπτουν από την χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης, να σκεφτούν για την αναμόρφωση ήδη υπαρκτών επαγγελμάτων ή να δημιουργήσουν starts ups που στηρίζονται στις αρχές της εκπαιδευτικής καινοτομίας. Ζούμε σε μια εποχή, όπου ήδη στις εκπαιδευτικές και συνεργατικές πλατφόρμες ενσωματώνονται εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης, δίνεται τεράστια έμφαση στη δύναμη των μεταδεδομένων και των AI Agents, σε εφαρμογές που αφορούν στην εκμάθηση ξένων γλωσσών, στα esports, στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ή ακόμα και στα συστήματα εκπαιδευτικών εξετάσεων και διαχείρισης σχολικών μονάδων. Οι νέες τεχνολογίες δημιουργούν νέα επαγγέλματα και career paths, από τα έξυπνα συστήματα διαχείρισης επιχειρήσεων, την παραγωγή και συντήρηση μηχανών στη βιομηχανία ή την προσωποποιημένη εκπαίδευση μέσω έξυπνων πλατφορμών που αναλύουν τις εκπαιδευτικές ανάγκες και προσαρμόζουν το εκπαιδευτικό υλικό. Οι μαθητές/τριες μπορούν να δουν στην πράξη σχεδίαση 3D εκτυπώσεων για τη δημιουργία αρχιτεκτονικών μακετών ή πρωτότυπων προϊόντων, να καταρτιστούν σε ψηφιακές μεθόδους σχεδίασης (CAD) και κατασκευών ή να συμμετέχουν σε εργαστήρια βιομηχανικού σχεδιασμού για μικρές και νεοφυείς επιχειρήσεις, να αξιοποιήσουν AR εξοπλισμό ξεναγήσεων σε πολιτιστικά μνημεία, ενισχύοντας την εμπειρία των επισκεπτών και δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας στον τουριστικό τομέα, ή να δουν τη λειτουργία διαδραστικών εφαρμογών VR για τεχνικά ή ιατρικά επαγγέλματα. Η εκπαίδευση των μαθητών/τριών σε έξυπνα δίκτυα, αυτοματισμούς και περιβαλλοντικές τεχνολογίες, προσφέρει δεξιότητες σε έναν ραγδαία αναπτυσσόμενο κλάδο.
Τα Κέντρα Καινοτομίας υπηρετούν στην πράξη και το μέλλον της επιχειρηματικής εκπαίδευσης, καθώς ενισχύουν τον ψηφιακό γραμματισμό, τη δημιουργική επίλυση προβλημάτων, την ευελιξία και την προσαρμοστικότητα και την ομαδική συνεργασία και δικτύωση.