Προς μεγάλη ικανοποίηση των εκπαιδευτικών που ανέλαβαν την υλοποίηση ενός καινοτόμου εκπαιδευτικού προγράμματος και, κυρίως, με τον έκδηλο ενθουσιασμό των μικρών μαθητών που ύψωσαν με περηφάνεια τα «πτυχία» τους, ολοκληρώθηκε την Πέμπτη 13 Ιουνίου 2024 με απόλυτη επιτυχία ο πρώτος πλήρης κύκλος της «Σοφίας στο Σχολείο».
Tο πρόγραμμα εισαγωγής της φιλοσοφίας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση «Η Σοφία στο Σχολείο», που δημιούργησε το Εργαστήριο Φιλοσοφία-Διακυβέρνηση-Οικονομία / PPE Lab του Ε.Κ.Π.Α., κατά τη διάρκεια του 2024 εντάχθηκε στο επίσημο πρόγραμμα μαθημάτων των δημοτικών σχολείων Κολλεγίου Αθηνών, Κολλεγίου Ψυχικού, Εκπαιδευτηρίων Γείτονα και Νeue Schule Athen.
Η ολοκλήρωση του κύκλου μαθητείας στη φιλοσοφία για παιδιά της 4ης Δημοτικού, εορτάστηκε με την απονομή αναμνηστικών «πτυχίων» στους μικρούς φιλοσόφους, στο πλαίσιο μιας μικρής πανηγυρικής εκδήλωσης σε καθένα από τα προαναφερθέντα σχολεία.
Στις εκδηλώσεις παρέστη ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών, κ. Γεράσιμος Σιάσος, ο οποίος και απηύθυνε εγκάρδιο και εμψυχωτικό χαιρετισμό στους μαθητές της «Σοφίας στο Σχολείο» και ο Διευθυντής του Εργαστηρίου Φιλοσοφία-Διακυβέρνηση-Οικονομία και επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος, Καθηγητής Φιλοσοφίας Ε.Κ.Π.Α., κ. Γιώργος Ν. Πολίτης.
«Η Σοφία στο Σχολείο» αποτελεί πνευματικό τέκνο του Ε.Κ.Π.Α. και του Εργαστηρίου Φιλοσοφία-Διακυβέρνηση-Οικονομία. Έχει ως στόχο την καλλιέργεια της κριτικής αντίληψης και την εξοικείωση των παιδιών με τον φιλοσοφικό τρόπο σκέψης, ήδη από την 4η Δημοτικού. Η ανάγκη που καλύπτει το Πρόγραμμα ή καλύτερα το ανησυχητικό φαινόμενο το οποίο επιχειρεί με πρωτότυπο τρόπο να επανορθώσει, έγκειται κατ’ ουσία στο θεμελιώδες πρόβλημα της ελληνικής εκπαίδευσης: Την απουσία κριτικής και δημιουργικής σκέψης. Τα παιδιά δεν μαθαίνουν να σκέφτονται ορθολογικά και συντεταγμένα. Φυσική -και εξαιρετικά δυσάρεστη- συνέπεια αυτής της αδυναμίας, είναι το ότι δεν μπορούν να αναγνωρίσουν και να αφομοιώσουν γνώσεις.
Τόσο ως προς το περιεχόμενο των 11 μαθημάτων που συναπαρτίζουν το Πρόγραμμα, όσο και ως προς τη μεθοδολογία, «Η Σοφία στο Σχολείο» είναι απολύτως προσαρμοσμένη στην αντίληψη και τις μαθησιακές συνήθειες των σημερινών μαθητών του δημοτικού. Αναπτύχθηκε ως ένα πρωτοποριακό ψηφιακό εργαλείο μάθησης, το οποίο συνδυάζει σε τυποποιημένη μορφή καινοτόμα μέσα (animation, gamification, digital game-based learning) με σύνθετες φιλοσοφικές έννοιες, της Λογικής και της Ηθικής.
Η μέθοδος που αποτελεί τον κορμό του προγράμματος «Η Σοφία στο Σχολείο» προσφέρεται στα δημοτικά σχολεία μέσω ενός πλήρως δομημένου προγράμματος 11 μαθημάτων. Κάθε μάθημα διαρκεί μία διδακτική ώρα και πραγματοποιείται στην αίθουσα από τον δάσκαλο ή τη δασκάλα του τμήματος. Οι διδάσκοντες έχουν προηγουμένως λάβει ολιγοήμερη εκπαίδευση/πιστοποίηση διδακτικής επάρκειας και χειρισμού των ψηφιακών εργαλείων της «Σοφίας στο Σχολείο» από το PPE Lab του Ε.Κ.Π.Α.
Έχει αποδειχθεί διεθνώς ότι η διδασκαλία της φιλοσοφίας στο δημοτικό αναπτύσσει την κριτική και δημιουργική σκέψη, ανοίγοντας νέους πνευματικούς ορίζοντες στα παιδιά. Για παράδειγμα, η ανάδειξη των διαφορών μεταξύ υπόθεσης και απόδειξης, θέσης και επιχειρήματος κ.ο.κ. συμβάλλουν καθοριστικά στην ενίσχυση των μηχανισμών άμυνας των παιδιών απέναντι στην παραπλάνηση -και ιδιαίτερα την κακόβουλη.
Σε έναν παράλογο κόσμο, όπου η λογική και οι αξίες μπαίνουν στο περιθώριο, «Η Σοφία στο Σχολείο» βάζει τη Λογική και τις Αξίες στην καθημερινή εκπαιδευτική πράξη της 4ης Δημοτικού. Οπότε, δεν μένει τίποτε άλλο επί του παρόντος από τις ευχές για περισσότερη «Σοφία στο Σχολείο», ιδανικά σε κάθε σχολείο της Ελλάδας και της Διασποράς και, οπωσδήποτε, καλή σταδιοδρομία στους πρώτους αποφοίτους μικρούς φιλοσόφους μας!
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη «Σοφία στο Σχολείο», καθώς και για συνεργασία από το νέο σχολικό έτος επισκεφθείτε την ιστοσελίδα https://www.mysofia.gr/.