COVID-19

Η πρόσφατη αναφορά του ecdc για την πανδημία COVID-19 στα παιδιά και το ρόλο των σχολείων στη διασπορά του ιού

Η πρόσφατη αναφορά του ecdc για την πανδημία COVID-19 στα παιδιά και το ρόλο των σχολείων στη διασπορά του ιού

Ανακοινώθηκε η πρόσφατη αναφορά του Ευρωπαϊκού Κέντρου Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων αναφορικά με την πανδημία COVID-19 στα παιδιά και το ρόλο των σχολείων στη διασπορά του ιού. H βιβλιογραφία ανασκοπείται από τους Καθηγητές της Ιατρικής του ΕΚΠΑ Δημήτριο Παρασκευή (Αναπληρωτής Καθηγητής Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής) και Θάνο Δημόπουλο (Πρύτανης ΕΚΠΑ). 

Τα κύρια σημεία παρουσιάζονται παρακάτω:  

• Έχει αναφερθεί αυξημένη μολυσματικότητα για όλα τα  μεταλλαγμένα στελέχη ειδικoύ ενδιαφέροντος (VOCs) και ειδικά για το στέλεχος Δέλτα σε όλες τις ηλικιακές ομάδες. Σε γεωγραφικές περιοχές με αυξημένη εμβολιαστική κάλυψη σε ενήλικες, αν η εμβολιαστική κάλυψη στα παιδιά είναι μικρή, αναμένεται τους προσεχείς μήνες να παρατηρηθούν όλο και μεγαλύτερα ποσοστά μολύνσεων SARS-CoV-2 σε παιδιά.
• Η πλειοψηφία των μελετών στις οποίες βασίζεται η παρούσα έκθεση πραγματοποιήθηκαν πριν από την εμφάνιση και ευρεία διασπορά του στελέχους Δέλτα. Αυτό το δεδομένο θα πρέπει να ληφθεί υπόψη κατά την ερμηνεία των αποτελεσμάτων της αναφοράς.
• Τα παιδιά όλων των ηλικιών μπορούν να μολυνθούν και να μεταδώσουν τον ιό. Τα παιδιά μικρότερης ηλικίας μεταδίδουν δυσκολότερα σε σχέση με μεγαλύτερα παιδιά και ενήλικες. Η  πρόσφατη αύξηση του ποσοστού κρουσμάτων στα παιδιά πιθανόν αντιπροσωπεύει αυξημένο αριθμό κρουσμάτων με ήπια νόσο. Τα παιδιά ηλικίας 1-18 ετών έχουν πολύ χαμηλότερα ποσοστά νοσηλείας, σοβαρής νόσου που απαιτεί εντατική θεραπεία καθώς και κίνδυνο για θάνατο από όλες τις άλλες ηλικιακές ομάδες. Το ακριβές φορτίο νοσηρότητας καθώς και οι μακροπρόθεσμες συνέπειες του COVID-19 στον παιδιατρικό πληθυσμό δεν έχει ακόμη προσδιοριστεί και αποτελεί προτεραιότητα για περαιτέρω έρευνα.
Αποτελεί κοινή πεποίθηση ότι το κλείσιμο των σχολείων για τον έλεγχο της πανδημίας του COVID-19 πρέπει να χρησιμοποιείται ως ύστατη λύση. Οι αρνητικές συνέπειες του προληπτικού κλεισίματος των σχολείων είναι πολλαπλές στα παιδιά και την κοινωνία γενικότερα, και πιθανόν τα μειονεκτήματα υπερτερούν του πιθανού οφέλους. Δεδομένου του αυξημένου κινδύνου διασποράς μεταξύ των μη εμβολιασμένων παιδιών, είναι επιτακτική ανάγκη να υπάρχει αυξημένη επιτήρηση στο σχολικό περιβάλλον για τη σχολική χρονιά 2021/2022.
• Δεδομένης της αυξημένης κυκλοφορίας μεταλλαγμένων στελεχών συμπεριλαμβανομένου του Δέλτα, συνδυασμοί μη φαρμακευτικών παρεμβάσεων (NPI) όπως η τήρηση της φυσικής απόστασης, και άλλων προληπτικών μέτρων που μειώνουν τον κίνδυνο μετάδοσης θα εξακολουθήσουν να είναι σημαντικά για την πρόληψη της μετάδοσης στο σχολικό περιβάλλον. Τα μέτρα θα πρέπει να προσαρμόζονται ανάλογα με τα επίπεδα μετάδοσης του SARS-CoV-2 στην κοινότητα, στο περιβάλλον των εκπαιδευτικών μονάδων καθώς και ανά ηλικιακή ομάδα. Η εφαρμογή των μέτρων θα πρέπει να λαμβάνει μέριμνα για να παρέχει στα παιδιά ένα βέλτιστο μαθησιακό και κοινωνικό περιβάλλον, μειώνοντας παράλληλα τον κίνδυνο μετάδοσης.
• Οι στρατηγικές διαγνωστικού ελέγχου στο εκπαιδευτικό περιβάλλον να στοχεύουν στην έγκαιρη ταυτοποίηση των περιστατικών ώστε να διασφαλιστεί η απομόνωση τους, ο εντοπισμός και η καραντίνα των επαφών τους. Όταν εντοπίζονται κρούσματα, θα πρέπει να ενημερώνεται το σχολείο για να πραγματοποιείται ιχνηλάτηση επαφών σύμφωνα με τις ισχύουσες κατευθυντήριες οδηγίες, έλεγχος των επαφών υψηλού κινδύνου με χρήση διαδικασιών ταχείας διάγνωσης.
• Παρότι το κλείσιμο των σχολείων  αποτελεί μέτρο ύστατης ανάγκης μπορεί να συμβάλει στη μείωση του SARS-CoV-2, αλλά σαν μέτρο από μόνο του είναι τους ανεπαρκές για να αποτρέψει τη διασπορά του COVID-19 στην κοινότητα απουσία άλλων παρεμβάσεων όπως η επέκταση της εμβολιαστικής κάλυψης ή η εφαρμογή μη φαρμακευτικών παρεμβάσεων. Η αποτελεσματικότητα του κλεισίματος των σχολείων φαίνεται να ήταν μειωμένη στο δεύτερο πανδημικό κύμα σε σύγκριση με το πρώτο, πιθανόν και λόγω των καλύτερων μέτρων υγιεινής στο σχολικό περιβάλλον.

Μια πρωτότυπη μέθοδος προσέγγισης μονοκόρυφα εξελισσόμενων δεδομένων και η  εφαρμογή της σε μια έξαρση Covid-19

Μια πρωτότυπη μέθοδος προσέγγισης μονοκόρυφα εξελισσόμενων δεδομένων και η εφαρμογή της σε μια έξαρση Covid-19

Ο καθηγητής Ιωάννης Κ. Δημητρίου δημοσίευσε μια μελέτη στο έγκριτο περιοδικό Optimization Methods & Software με τίτλο “Least Squares Monotonic Unimodal Approximations to Successively Updated Data and an Application to a Covid-19 Outbreak”. Η μελέτη αναπτύσσει έναν αλγόριθμο προσέγγισης δεδομένων εν εξελίξει, αλλοιωμένων από σφάλματα, ώστε να εκτιμήσει το σημείο στροφής (ακρότατο) μιας έξαρσης (outbreak). […]

Συμμετοχή της καθηγήτριας Ελίνας Μουσταΐρα στο συμπόσιο της International Association of Legal Science (IALS)

Συμμετοχή της καθηγήτριας Ελίνας Μουσταΐρα στο συμπόσιο της International Association of Legal Science (IALS)

Η Πρόεδρος της International Association of Legal Science (IALS), Καθηγήτρια της Νομικής Σχολής ΕΚΠΑ,  Ελίνα Μουσταΐρα, συμμετείχε στο Συμπόσιο της IALS (https://aisj-ials.net/) με θέμα «Η Τεχνητή Νοημοσύνη και το Δίκαιο» (Artificial Intelligence and the Law), το οποίο έλαβε χώρα από τις 30 έως τις 31 Οκτωβρίου 2025 στο Πανεπιστήμιο της Κωνσταντινούπολης (Istanbul University).   Την […]

Πρόεδρος της Κύπρου Χριστοδουλίδης προς Πρωθυπουργό: Πολύ σημαντικό οτι σήμερα λειτουργεί το Πανεπιστήμιο Αθηνών στην Κύπρο

Πρόεδρος της Κύπρου Χριστοδουλίδης προς Πρωθυπουργό: Πολύ σημαντικό οτι σήμερα λειτουργεί το Πανεπιστήμιο Αθηνών στην Κύπρο

Αναφορά στο παράρτημα Κύπρου του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών έκανε ο Πρόεδρος της Κύπρου, Νίκος Χριστοδουλίδης, κατά τη διάρκεια των κοινών δηλώσεων με τον πρωθυπουργό της Ελλάδας, Κυριάκο Μητσοτάκη, μετά τη συνάντησή τους στην Αθήνα την Τετάρτη 12 Νοεμβρίου. Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε ο κ. Χριστοδουλίδης, «σήμερα είχαμε την ευκαιρία να ανταλλάξουμε απόψεις σε πολλά […]

Ο Αναπληρωτής Καθηγητής του ΕΚΠΑ, Δημήτρης Κωστόπουλος, κύριος εισηγητής σε εκδήλωση του Ι.Σ. Πατρών με θέμα: «Δημόσια Υγεία… στον απόηχο κλιματικής αλλαγής – Οι πυρκαγιές & οι πλημμύρες στη ζωή μας»

Ο Αναπληρωτής Καθηγητής του ΕΚΠΑ, Δημήτρης Κωστόπουλος, κύριος εισηγητής σε εκδήλωση του Ι.Σ. Πατρών με θέμα: «Δημόσια Υγεία… στον απόηχο κλιματικής αλλαγής – Οι πυρκαγιές & οι πλημμύρες στη ζωή μας»

Ο Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του ΕΚΠΑ, Δημήτρης Κωστόπουλος συμμετείχε στις τις Οκτωβρίου 2025 ως προσκεκλημένος κύριος εισηγητής σε εκδήλωση του Ιατρικού Συλλόγου Πατρών για θέματα κλιματικής αλλαγής και ποιότητας του πόσιμου νερού μετά τις ανεξέλεγκτη πυρκαγιά στην Αχαΐα στις 12 Αυγούστου 2025. Η πρόσκληση έγινε από την Πρόεδρο του Ιατρικού Συλλόγου […]

Ευρωπαϊκό έργο με τη συμμετοχή του Πανεπιστημίου Αθηνών για την αποτελεσματική ανίχνευση, παρακολούθηση και αντιμετώπιση αναδυόμενων παγκόσμιων απειλών για την υγεία

Ευρωπαϊκό έργο με τη συμμετοχή του Πανεπιστημίου Αθηνών για την αποτελεσματική ανίχνευση, παρακολούθηση και αντιμετώπιση αναδυόμενων παγκόσμιων απειλών για την υγεία

Το έργο «Συνεργατικό Δίκτυο Επιτήρησης» (CSN) στοχεύει στην αντιμετώπιση της επείγουσας ανάγκης για ανάπτυξη ισχυρών και διασυνδεδεμένων συστημάτων επιτήρησης για την αποτελεσματική ανίχνευση, παρακολούθηση και αντιμετώπιση αναδυόμενων παγκόσμιων απειλών για την υγεία. Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ) συμμετέχει στο έργο CSN με το Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών και το Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας […]

Πρόσκληση σε διαδικτυακό σεμινάριο CIVIS – EKΠA Open Lab “Intergenerational Communities”

Πρόσκληση σε διαδικτυακό σεμινάριο CIVIS – EKΠA Open Lab “Intergenerational Communities”

Στο πλαίσιο των δράσεων του Open Lab ‘Intergenerational Communities’ του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου CIVIS, σας προσκαλούμε στο πρώτο διαδικτυακό σεμινάριο με θέμα: “Intergenerational Learning: From Theory to Practice”. Το εν λόγω σεμινάριο πραγματοποιείται στο πλαίσιο των δράσεων του CIVIS Open Lab @ΕΚΠΑ και αποσκοπεί στην προώθηση της διαγενεακής αλληλεπίδρασης και την καταπολέμηση των στερεοτύπων και διακρίσεων λόγω ηλικίας. To […]

Online Complementary Courses on “Standardization, patent writing and IPR management” and “Competitive proposal writing and project management”

Online Complementary Courses on “Standardization, patent writing and IPR management” and “Competitive proposal writing and project management”

Κατά το διάστημα Τρίτη 11 έως και Παρασκευή 14 Νοεμβρίου 2025, η ερευνητική ομάδα X-TREND του Επίκουρου Καθηγητή ΕΚΠΑ, Δρ. Διονυσίου Ξενάκη, θα διοργανώσει διαδικτυακά, ολοήμερα σεμινάρια στις περιοχές: Standardization, patent writing and IPR management Competitive proposal writing and project management Τα σεμινάρια πραγματοποιούνται στο πλαίσιο Ευρωπαϊκών έργων, με συντονιστή/επιστημονικό υπεύθυνο τον Επίκουρο Καθηγητή ΕΚΠΑ, […]

Πρόεδρος της Κύπρου Χριστοδουλίδης προς Πρωθυπουργό: Πολύ σημαντικό οτι σήμερα λειτουργεί το Πανεπιστήμιο Αθηνών στην Κύπρο

Πρόεδρος της Κύπρου Χριστοδουλίδης προς Πρωθυπουργό: Πολύ σημαντικό οτι σήμερα λειτουργεί το Πανεπιστήμιο Αθηνών στην Κύπρο

Αναφορά στο παράρτημα Κύπρου του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών έκανε ο Πρόεδρος της Κύπρου, Νίκος Χριστοδουλίδης, κατά τη διάρκεια των κοινών δηλώσεων με τον πρωθυπουργό της Ελλάδας, Κυριάκο Μητσοτάκη, μετά τη συνάντησή τους στην Αθήνα την Τετάρτη 12 Νοεμβρίου. Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε ο κ. Χριστοδουλίδης, «σήμερα είχαμε την ευκαιρία να ανταλλάξουμε απόψεις σε πολλά […]

Ο Αναπληρωτής Καθηγητής του ΕΚΠΑ, Δημήτρης Κωστόπουλος, κύριος εισηγητής σε εκδήλωση του Ι.Σ. Πατρών με θέμα: «Δημόσια Υγεία… στον απόηχο κλιματικής αλλαγής – Οι πυρκαγιές & οι πλημμύρες στη ζωή μας»

Ο Αναπληρωτής Καθηγητής του ΕΚΠΑ, Δημήτρης Κωστόπουλος, κύριος εισηγητής σε εκδήλωση του Ι.Σ. Πατρών με θέμα: «Δημόσια Υγεία… στον απόηχο κλιματικής αλλαγής – Οι πυρκαγιές & οι πλημμύρες στη ζωή μας»

Ο Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του ΕΚΠΑ, Δημήτρης Κωστόπουλος συμμετείχε στις τις Οκτωβρίου 2025 ως προσκεκλημένος κύριος εισηγητής σε εκδήλωση του Ιατρικού Συλλόγου Πατρών για θέματα κλιματικής αλλαγής και ποιότητας του πόσιμου νερού μετά τις ανεξέλεγκτη πυρκαγιά στην Αχαΐα στις 12 Αυγούστου 2025. Η πρόσκληση έγινε από την Πρόεδρο του Ιατρικού Συλλόγου […]

Ευρωπαϊκό έργο με τη συμμετοχή του Πανεπιστημίου Αθηνών για την αποτελεσματική ανίχνευση, παρακολούθηση και αντιμετώπιση αναδυόμενων παγκόσμιων απειλών για την υγεία

Ευρωπαϊκό έργο με τη συμμετοχή του Πανεπιστημίου Αθηνών για την αποτελεσματική ανίχνευση, παρακολούθηση και αντιμετώπιση αναδυόμενων παγκόσμιων απειλών για την υγεία

Το έργο «Συνεργατικό Δίκτυο Επιτήρησης» (CSN) στοχεύει στην αντιμετώπιση της επείγουσας ανάγκης για ανάπτυξη ισχυρών και διασυνδεδεμένων συστημάτων επιτήρησης για την αποτελεσματική ανίχνευση, παρακολούθηση και αντιμετώπιση αναδυόμενων παγκόσμιων απειλών για την υγεία. Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ) συμμετέχει στο έργο CSN με το Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών και το Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας […]

Πρόσκληση σε διαδικτυακό σεμινάριο CIVIS – EKΠA Open Lab “Intergenerational Communities”

Πρόσκληση σε διαδικτυακό σεμινάριο CIVIS – EKΠA Open Lab “Intergenerational Communities”

Στο πλαίσιο των δράσεων του Open Lab ‘Intergenerational Communities’ του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου CIVIS, σας προσκαλούμε στο πρώτο διαδικτυακό σεμινάριο με θέμα: “Intergenerational Learning: From Theory to Practice”. Το εν λόγω σεμινάριο πραγματοποιείται στο πλαίσιο των δράσεων του CIVIS Open Lab @ΕΚΠΑ και αποσκοπεί στην προώθηση της διαγενεακής αλληλεπίδρασης και την καταπολέμηση των στερεοτύπων και διακρίσεων λόγω ηλικίας. To […]

Online Complementary Courses on “Standardization, patent writing and IPR management” and “Competitive proposal writing and project management”

Online Complementary Courses on “Standardization, patent writing and IPR management” and “Competitive proposal writing and project management”

Κατά το διάστημα Τρίτη 11 έως και Παρασκευή 14 Νοεμβρίου 2025, η ερευνητική ομάδα X-TREND του Επίκουρου Καθηγητή ΕΚΠΑ, Δρ. Διονυσίου Ξενάκη, θα διοργανώσει διαδικτυακά, ολοήμερα σεμινάρια στις περιοχές: Standardization, patent writing and IPR management Competitive proposal writing and project management Τα σεμινάρια πραγματοποιούνται στο πλαίσιο Ευρωπαϊκών έργων, με συντονιστή/επιστημονικό υπεύθυνο τον Επίκουρο Καθηγητή ΕΚΠΑ, […]

Το Πανεπιστήμιο Αθηνών

Το Ε.Κ.Π.Α. το οποίο εγκαινιάστηκε στις 3 Μαΐου του 1837, αρχικά στεγάστηκε σε ένα ανακαινισμένο οθωμανικό κτήριο στη βορειοανατολική πλευρά της Ακρόπολης, το οποίο στις μέρες μας έχει ανακαινιστεί και λειτουργεί ως Μουσείο του Πανεπιστημίου. Αρχικά ονομάστηκε «Οθωνικό Πανεπιστήμιο» από το όνομα του πρώτου βασιλιά της Ελλάδας Όθωνα και αποτελούνταν από 4 ακαδημαϊκά Τμήματα με 52 φοιτητές. Καθώς αποτελούσε το πρώτο Πανεπιστήμιο του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, αλλά και της ευρύτερης βαλκανικής και μεσογειακής περιοχής, απέκτησε σημαντικό κοινωνικο-ιστορικό ρόλο, ο οποίος υπήρξε καθοριστικός για την παραγωγή συγκεκριμένης γνώσης και πολιτισμού μέσα στη χώρα.

Stay Connected

Ακολουθήστε το hub.uoa.gr στα Social Media

Newsletter

Γραφτείτε για να λαμβάνετε ενημερώσεις

closebutton
Μετάβαση στο περιεχόμενο