Νέα & Ανακοινώσεις

Το αυτοδιοίκητο και η αυτοτέλεια του ελληνικού Δημόσιου Πανεπιστημίου – Τις πταίει;

Το αυτοδιοίκητο και η αυτοτέλεια του ελληνικού Δημόσιου Πανεπιστημίου – Τις πταίει;
Karadimas

του Δ. Καραδήμα* – πηγή: https://www.tovima.gr/2023/07/18/opinions/to-aytodioikito-kai-i-aytoteleia-tou-ellinikou-dimosiou-panepistimiou-tis-ptaiei/

Για να μπορέσουν τα ΑΕΙ να παίξουν αυτόν τον ουσιαστικό ρόλο και να είναι πραγματικά χρήσιμα στην ελληνική κοινωνία και στη χώρα, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η απρόσκοπτη λειτουργία του αυτοδιοίκητου.

Η Ανώτατη Εκπαίδευση στη χώρα μας, όπως και στις άλλες χώρες της ΕΕ, δεν μπορεί να μείνει ανεπηρέαστη από τις γενικότερες εξελίξεις στην Ευρώπη και τον κόσμο. Κάτι τέτοιο, άλλωστε, δεν θα ήταν ούτε υγιές ούτε επιθυμητό!

Είναι ανάγκη τα ΑΕΙ να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα παίζοντας παράλληλα ενεργό ρόλο στη διαμόρφωσή της. Αυτό σημαίνει ότι θα υιοθετήσουν κάποια νέα στοιχεία, θα απορρίψουν ενδεχομένως κάποια άλλα, ενώ σε άλλα θα δώσουν περισσότερο ή λιγότερο διαφορετική κατεύθυνση ή μορφή.

Για να μπορέσουν τα ΑΕΙ να παίξουν αυτόν τον ουσιαστικό ρόλο και να είναι πραγματικά χρήσιμα στην ελληνική κοινωνία και στη χώρα, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η απρόσκοπτη λειτουργία του αυτοδιοίκητου (πλήρης αυτοδιοίκηση προβλέπεται από το Σύνταγμα) και της «αυτονομίας»-αυτοτέλειας που κανονικά το συνοδεύει.

Η συζήτηση για την «αυτονομία» των πανεπιστημίων δεν αφορά μόνο τα ελληνικά ΑΕΙ, αλλά διεξάγεται και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η EUA (European University Association) μάλιστα κάνει κατά καιρούς σχετικές έρευνες και εκδίδει τα πορίσματά τους. Η τελευταία έγινε τα προηγούμενα χρόνια (2021-2022) και δημοσιοποιήθηκε πρόσφατα. Πρόκειται για μια έρευνα που έχει τους δικούς της περιορισμούς, για τους οποίους χρειάζεται ίσως μια ξεχωριστή συζήτηση. Ωστόσο, είναι αναμφισβήτητο ότι δίνει μια γενική εικόνα για την κατάσταση στην Ευρώπη.

Στην έρευνα διακρίνονται τέσσερεις μορφές «αυτονομίας»-αυτοτέλειας: οργανωτική, οικονομική, διαχείρισης προσωπικού και, τέλος, ακαδημαϊκή. Ερευνάται και καταγράφεται η κατάσταση σε 35 ευρωπαϊκές χώρες. Στην οργανωτική «αυτονομία» η Ελλάδα βρίσκεται στην 33η θέση, ενώ στις άλλες τρεις μορφές «αυτονομίας» καταλαμβάνει την 34η (προτελευταία) θέση!

H εν λόγω έρευνα καταδεικνύει τον ασφυκτικό κλοιό των περιορισμών τους οποίους υφίσταται η αυτοδιοίκηση και αυτοτέλεια των Πανεπιστημίων μας διαχρονικά (ασφαλώς δεν είναι αποτέλεσμα των τελευταίων μόνο χρόνων). Αυτό ακριβώς θεωρούμε ότι είναι και το πρόβλημα, γιατί τα ιδρύματα και οι διοικήσεις τους εθίζονται σε αυτή την κατάσταση με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό για το μέλλον της ακαδημαϊκής ελευθερίας, της ποιοτικής εκπαίδευσης και έρευνας, της ουσιαστικής κοινωνικής προσφοράς του Πανεπιστημίου κοκ.

Συνήθως η συζήτηση για το αυτοδιοίκητο επικεντρώνεται στη σχέση του Πανεπιστημίου με την εκάστοτε Κυβέρνηση, η οποία θέτει το νομικό πλαίσιο, το οποίο μπορεί να είναι περισσότερο ή λιγότερο περιοριστικό. Η προαναφερθείσα έρευνα αναφέρεται κυρίως σε αυτό. Ωστόσο, οι παράγοντες που, αν δεν υπάρχει εγρήγορση, θα δημιουργήσουν επιπλέον προβλήματα στο αυτοδιοίκητο και θα περιορίσουν ή θα αντιστρατευθούν έτι περαιτέρω την αυτοτέλεια ενός ΑΕΙ είναι πολύ περισσότεροι. Θα αναφέρω τέσσερεις που θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικούς.

Πρόκειται για την ίδια τη Διοίκηση του Πανεπιστημίου, τους Φοιτητικούς Συλλόγους, τους κοινωνικούς εταίρους (επιχειρήσεις, βιομηχανία κλπ.) και τη στάση εκάστου ιδρύματος απέναντι στη Διεθνοποίηση. Για να μπορέσει το Πανεπιστήμιο να αξιοποιήσει τα περιθώρια «αυτονομίας» που έχει, ώστε να υλοποιηθεί και το αίτημα για πλήρη αυτοδιοίκηση, χρειάζεται ισχυρή κεντρική Διοίκηση με όραμα και δέσμευση μόνο απέναντι στο ίδρυμα και στην ομαλή λειτουργία και ανάπτυξή του – Διοίκηση που δεν θα αναγνωρίζει εξωθεσμικές παρεμβάσεις και θα υπερασπίζεται συνειδητά την αυτοτέλεια του ιδρύματος. Η σχέση με τους φοιτητικούς Συλλόγους είναι, επίσης, καθοριστική.

Είναι αλήθεια ότι οι Σύλλογοι των φοιτητών μπορούν να είναι ισχυρότατοι σύμμαχοι στην προσπάθεια των ιδρυμάτων να επιτύχουν τους στόχους τους και να εκπληρώσουν την αποστολή τους. Το πρόβλημα δημιουργείται όταν οι φοιτητικοί Σύλλογοι γίνονται απλώς φορείς αντιδράσεων και αρνούνται να παίξουν ρόλο εποικοδομητικό, με αποτέλεσμα να εκθέτουν το αυτοδιοίκητο και να ακρωτηριάζεται η αυτοτέλεια του Πανεπιστημίου. Απαιτείται η σταδιακή εμπέδωση κλίματος συνεργασίας, αμοιβαίας εμπιστοσύνης και σεβασμού των ακαδημαϊκών αξιών. Αυτό είναι ένα στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί από τις Διοικήσεις των Πανεπιστημίων και σε αυτό οφείλουν να βοηθήσουν Κυβέρνηση και πολιτικά κόμματα, χωρίς δισταγμούς και αμφιταλαντεύσεις.

Η συνεργασία του Πανεπιστημίου με τους κοινωνικούς εταίρους είναι αυτή που θα ωθήσει στην πρόοδο και στην ανάπτυξη την οικονομία και την κοινωνία. Η θέσπιση, όμως, αυτών των σχέσεων θέτει και ζητήματα που άπτονται της αυτοτέλειας των ιδρυμάτων και της τήρησης των ακαδημαϊκών αρχών. Σε ποιο βαθμό, π.χ., θα υιοθετηθούν προτάσεις της βιομηχανίας για τη διαμόρφωση των Προγραμμάτων Σπουδών κάποιων Τμημάτων με βάση τις ανάγκες της; Ή θα γίνει δεκτό η πηγή χρηματοδότησης ενός ερευνητικού προγράμματος να καθορίσει και την πορεία της έρευνας; Αυτά είναι ζητήματα που θα πρέπει να αντιμετωπίσει το ίδιο το αυτοδιοικούμενο ίδρυμα με βάση τους δικούς του κανόνες. Τέλος, αντίστοιχα ζητήματα ανακύπτουν και με τη διεθνοποίηση.

Με άλλες ευκαιρίες έχουμε μιλήσει για τα πολλά και σημαντικά οφέλη της διεθνοποίησης. Ταυτόχρονα, όμως, δεν παύει να αποτελεί πρόκληση για την αυτοτέλεια και το αυτοδιοίκητο του Πανεπιστημίου. Ας σκεφτούμε τις περιπτώσεις κατά τις οποίες οι στόχοι μελών του ακαδημαϊκού προσωπικού δεν συμπίπτουν με τη στρατηγική διεθνοποίησης του ιδρύματος, ή οι προτεραιότητες μιας κυβέρνησης δεν συμπίπτουν με αυτές του ιδρύματος, ή οι απαιτήσεις διεθνών συνεργασιών για εκχώρηση αρμοδιοτήτων σε κοινά όργανα θίγουν την αυτοτέλεια του Πανεπιστημίου.

Επομένως, η στήριξη του αυτοδιοίκητου και της αυτοτέλειας του Πανεπιστημίου δεν είναι υπόθεση μόνο της εκάστοτε Κυβέρνησης∙ είναι πρωταρχική υποχρέωση των Διοικήσεων των ιδρυμάτων και της ακαδημαϊκής κοινότητας, αλλά και τομέας ευθύνης των πολιτικών κομμάτων.

* Ο Δημήτρης Καραδήμας είναι Καθηγητής Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας, Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Φοιτητικής Μέριμνας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

*Με τον όρο «αυτονομία»-αυτοτέλεια αναφέρομαι στο ιδιαίτερο καθεστώς που διέπει τα ΑΕΙ και σχετίζεται με την αυτοδιοίκησή τους. Δεν είναι φυσικά αυτόνομα (οι νόμοι που διέπουν τη λειτουργία τους δεν θεσπίζονται από τα ίδια, αλλά από το κράτος το οποίο και τα εποπτεύει), έχουν, όμως (θεωρητικά;) αυτοτέλεια με την έννοια ότι το κάθε ίδρυμα αυτοδιοικείται, αποφασίζει μόνο του για τα ζητήματα που το αφορούν και λειτουργεί στο πλαίσιο των νόμων, χωρίς κανενός άλλου είδους εξάρτηση.

Δράση Erasmus+ στο Μουσείο Παιδείας του Παιδαγωγικού Τμήματος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Δράση Erasmus+ στο Μουσείο Παιδείας του Παιδαγωγικού Τμήματος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Την  Πέμπτη 05/06/2025 πραγματοποιήθηκε στο  Μουσείο Παιδείας  του Παιδαγωγικού Τμήματος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ειδική δράση του Ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ με τίτλο  “Inclusive Trainers Ready for a Fast–Changing and Diverse Tomorrow”.  Το πρόγραμμα συντονίστηκε από το  Σωματείο Αποκατάστασης και Ειδικής Αγωγής Ατόμων με Αναπηρία «Παναγία Ευαγγελίστρια»,  έναν από τους φορείς που φιλοξενούν την πρακτική άσκηση των μεταπτυχιακών […]

Το 63ο διεθνές συνέδριο χορού στην Αθήνα [2-6 Ιουλίου]

Το 63ο διεθνές συνέδριο χορού στην Αθήνα [2-6 Ιουλίου]

Η ομάδα μελέτης της αρχαίας όρχησης συμμετέχει στο 63ο διεθνές συνέδριο του χορού που πραγματοποιείται στην Αθήνα 2-6 Ιουλίου παρουσιάζοντας χοροθεατρικό δρώμενο με θέμα ΟΡΧΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΡΗΝΗ, σε ποίηση Σαπφούς, Μεσομήδη του Κρήτα, Ανωνύμου, Γιάννη Ρίτσου, Αλκμάνα και Αριστοφάνη  και χοροσύνθεση Άννας Λάζου. Την  Παρασκευή 4 Ιουλίου 2025 και ώρα 8μμ. Στο λόφο Φιλοπάππου https://maps.app.goo.gl/iGwWLZRsBkPUNPku5 […]

Πιστοποιήσεις ISO του Κέντρου Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης του Ε.Κ.Π.Α. για το 2025

Πιστοποιήσεις ISO του Κέντρου Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης του Ε.Κ.Π.Α. για το 2025

Ολοκληρώθηκε με απόλυτη επιτυχία η επιθεώρηση του συνόλου των ISO που διαθέτει το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης (Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.) του Ε.Κ.Π.Α. για το 2025. Συγκεκριμένα, το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. κρίθηκε, έπειτα από επιθεώρηση και αξιολόγηση, ότι εφαρμόζει: Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας σύμφωνα με τις απαιτήσεις του προτύπου ISO 9001:2015. Σύστημα Διαχείρισης για την ποιότητα των Υπηρεσιών Μάθησης […]

Πρόσκληση για την τελετή λήξης του Προγράμματος Θερινών Υποτροφιών Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών (Θ.Υ.Ε.Σ.Π.Α.) 

Πρόσκληση για την τελετή λήξης του Προγράμματος Θερινών Υποτροφιών Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών (Θ.Υ.Ε.Σ.Π.Α.) 

Πρόσκληση για την τελετή λήξης του Προγράμματος Θερινών Υποτροφιών Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών (Θ.Υ.Ε.Σ.Π.Α.)  ακαδημαϊκού έτους 2024-2025 και απονομής των Ενδεικτικών Σπουδών στους/στις σπουδαστές/στριες. Ο Πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών καθηγητής Γεράσιμος Σιάσος και ο Πρόεδρος της Επιτροπής Σπουδών και Επιστημονικός Υπεύθυνος του Προγράμματος Θερινών Υποτροφιών Ελληνικών Σπουδών τ. Αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου […]

Βράβευση των κκ. Πομώνη, Κούκου, Βραχόπουλου και Βασιλειάδη για επιστημονική δημοσίευση στο διεθνές περιοδικό Energies, MDPI

Βράβευση των κκ. Πομώνη, Κούκου, Βραχόπουλου και Βασιλειάδη για επιστημονική δημοσίευση στο διεθνές περιοδικό Energies, MDPI

Το επιστημονικό άρθρο με τίτλο «A Review of Hydroponics and Conventional Agriculture Based on Energy and Water Consumption, Environmental Impact, and Land Use» των κ.κ. Πομώνη Δήμητρας, Κούκου Μαρίας, Βραχόπουλου Μιχάλη και Βασιλειάδη Λάμπρου, εκ μέρους της Επιτροπής Βραβείων Καλύτερης Εργασίας του διεθνούς περιοδικού Energies, MDPI  (IF:3.2/ CiteScore:7.3) επιλέχθηκε για το Βραβείο Καλύτερης Επιστημονικής Δημοσίευσης για το έτος […]

Ενδυναμώνοντας κοινωνικά Κωφούς και Βαρήκοους πολίτες μέσα από τη συνεργασία με ακούοντες φοιτητές

Ενδυναμώνοντας κοινωνικά Κωφούς και Βαρήκοους πολίτες μέσα από τη συνεργασία με ακούοντες φοιτητές

Ολοκληρώθηκε η δράση του ευρωπαϊκού έργου BOLD (Building on Linguistic and Cultural Diversity) στη Θεσσαλονίκη, που αφορά την πρόσβαση των Κωφών/Βαρήκοων πολιτών σε υπηρεσίες υγείας. Στο πλαίσιο αυτής της δράσης δημιουργήθηκε μια σειρά από βίντεο, τα οποία αποδίδονται στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα και στη Διεθνή Νοηματική Γλώσσα ενώ επιπρόσθετα περιέχουν ελληνικούς και αγγλικούς υποτίτλους. Τα […]

Το 63ο διεθνές συνέδριο χορού στην Αθήνα [2-6 Ιουλίου]

Το 63ο διεθνές συνέδριο χορού στην Αθήνα [2-6 Ιουλίου]

Η ομάδα μελέτης της αρχαίας όρχησης συμμετέχει στο 63ο διεθνές συνέδριο του χορού που πραγματοποιείται στην Αθήνα 2-6 Ιουλίου παρουσιάζοντας χοροθεατρικό δρώμενο με θέμα ΟΡΧΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΡΗΝΗ, σε ποίηση Σαπφούς, Μεσομήδη του Κρήτα, Ανωνύμου, Γιάννη Ρίτσου, Αλκμάνα και Αριστοφάνη  και χοροσύνθεση Άννας Λάζου. Την  Παρασκευή 4 Ιουλίου 2025 και ώρα 8μμ. Στο λόφο Φιλοπάππου https://maps.app.goo.gl/iGwWLZRsBkPUNPku5 […]

Πιστοποιήσεις ISO του Κέντρου Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης του Ε.Κ.Π.Α. για το 2025

Πιστοποιήσεις ISO του Κέντρου Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης του Ε.Κ.Π.Α. για το 2025

Ολοκληρώθηκε με απόλυτη επιτυχία η επιθεώρηση του συνόλου των ISO που διαθέτει το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης (Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.) του Ε.Κ.Π.Α. για το 2025. Συγκεκριμένα, το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. κρίθηκε, έπειτα από επιθεώρηση και αξιολόγηση, ότι εφαρμόζει: Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας σύμφωνα με τις απαιτήσεις του προτύπου ISO 9001:2015. Σύστημα Διαχείρισης για την ποιότητα των Υπηρεσιών Μάθησης […]

Πρόσκληση για την τελετή λήξης του Προγράμματος Θερινών Υποτροφιών Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών (Θ.Υ.Ε.Σ.Π.Α.) 

Πρόσκληση για την τελετή λήξης του Προγράμματος Θερινών Υποτροφιών Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών (Θ.Υ.Ε.Σ.Π.Α.) 

Πρόσκληση για την τελετή λήξης του Προγράμματος Θερινών Υποτροφιών Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών (Θ.Υ.Ε.Σ.Π.Α.)  ακαδημαϊκού έτους 2024-2025 και απονομής των Ενδεικτικών Σπουδών στους/στις σπουδαστές/στριες. Ο Πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών καθηγητής Γεράσιμος Σιάσος και ο Πρόεδρος της Επιτροπής Σπουδών και Επιστημονικός Υπεύθυνος του Προγράμματος Θερινών Υποτροφιών Ελληνικών Σπουδών τ. Αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου […]

Βράβευση των κκ. Πομώνη, Κούκου, Βραχόπουλου και Βασιλειάδη για επιστημονική δημοσίευση στο διεθνές περιοδικό Energies, MDPI

Βράβευση των κκ. Πομώνη, Κούκου, Βραχόπουλου και Βασιλειάδη για επιστημονική δημοσίευση στο διεθνές περιοδικό Energies, MDPI

Το επιστημονικό άρθρο με τίτλο «A Review of Hydroponics and Conventional Agriculture Based on Energy and Water Consumption, Environmental Impact, and Land Use» των κ.κ. Πομώνη Δήμητρας, Κούκου Μαρίας, Βραχόπουλου Μιχάλη και Βασιλειάδη Λάμπρου, εκ μέρους της Επιτροπής Βραβείων Καλύτερης Εργασίας του διεθνούς περιοδικού Energies, MDPI  (IF:3.2/ CiteScore:7.3) επιλέχθηκε για το Βραβείο Καλύτερης Επιστημονικής Δημοσίευσης για το έτος […]

Ενδυναμώνοντας κοινωνικά Κωφούς και Βαρήκοους πολίτες μέσα από τη συνεργασία με ακούοντες φοιτητές

Ενδυναμώνοντας κοινωνικά Κωφούς και Βαρήκοους πολίτες μέσα από τη συνεργασία με ακούοντες φοιτητές

Ολοκληρώθηκε η δράση του ευρωπαϊκού έργου BOLD (Building on Linguistic and Cultural Diversity) στη Θεσσαλονίκη, που αφορά την πρόσβαση των Κωφών/Βαρήκοων πολιτών σε υπηρεσίες υγείας. Στο πλαίσιο αυτής της δράσης δημιουργήθηκε μια σειρά από βίντεο, τα οποία αποδίδονται στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα και στη Διεθνή Νοηματική Γλώσσα ενώ επιπρόσθετα περιέχουν ελληνικούς και αγγλικούς υποτίτλους. Τα […]

«Plants, Pictures, and People» (Φυτά, Εικόνες και Άνθρωποι)-Κριτική βιβλιοπαρουσίαση της Σοφίας Ριζοπούλου

«Plants, Pictures, and People» (Φυτά, Εικόνες και Άνθρωποι)-Κριτική βιβλιοπαρουσίαση της Σοφίας Ριζοπούλου

Στο άρθρο αυτό με τον τίτλο «Plants, Pictures, and People» (Φυτά, Εικόνες και Άνθρωποι) γίνεται κριτική βιβλιοπαρουσίαση, του βιβλίου με τον τίτλο Botanical Icons: Critical Practices of Illustration in the Premodern Mediterranean (Βοτανικές Εικόνες: Κριτική Πρακτικών Εικονογράφησης στην προ-νεωτερική Μεσόγειο) και συγγραφέα τον Andrew Griebeler που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις University of Chicago Press, το […]

Σ. Ζαχαράκη: Η συνεχής άνοδος του ΕΚΠΑ στις διεθνείς κατατάξεις, αποτελεί απτή απόδειξη της ποιότητας του ακαδημαϊκού έργου που παράγεται

Σ. Ζαχαράκη: Η συνεχής άνοδος του ΕΚΠΑ στις διεθνείς κατατάξεις, αποτελεί απτή απόδειξη της ποιότητας του ακαδημαϊκού έργου που παράγεται

Συνάντηση με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είχαν οι πρυτανικές αρχές του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών την  Τρίτη (1η Ιουλίου), με την ευκαιρία της οποίας παρουσιάστηκαν στην υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη και τον υφυπουργό, αρμόδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, Κατάρτιση και Δια Βίου Μάθηση, Κώστα Βλάση, οι νέοι ανακαινισμένοι χώροι στη […]

«ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ» του ΕΚΠΑ / Εκδήλωση «Γέφυρας Τεχνολογίας 1.0: Σύνδεση Έρευνας με τον Φαρμακευτικό Κλάδο»

«ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ» του ΕΚΠΑ / Εκδήλωση «Γέφυρας Τεχνολογίας 1.0: Σύνδεση Έρευνας με τον Φαρμακευτικό Κλάδο»

Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 30 Ιουνίου 2025, στο Αμφιθέατρο «Άλκης Αργυριάδης» του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ), η εκδήλωση «Γέφυρα Τεχνολογίας 1.0: Σύνδεση Έρευνας με τον Φαρμακευτικό Κλάδο», την οποία διοργάνωσε για 3η συνεχή χρονιά η Μονάδα Μεταφοράς Τεχνολογίας και Καινοτομίας «ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ» του ΕΚΠΑ. Συμμετείχαν με τεχνολογίες και τα ιδρύματα που αποτελούν […]

Επίσκεψη της Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών  –  Έτοιμοι προς χρήση οι χώροι στη Νομική Σχολή που ήταν κατειλημμένοι για πολλά έτη

Επίσκεψη της Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών – Έτοιμοι προς χρήση οι χώροι στη Νομική Σχολή που ήταν κατειλημμένοι για πολλά έτη

Επίσκεψη στο Πανεπιστήμιο Αθηνών πραγματοποίησαν την Τρίτη 1/7/2025 η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. Σοφία Ζαχαράκη και ο Υφυπουργός Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης κ. Κώστας Βλάσης. Ο Πρύτανης Καθηγητής Γεράσιμος Σιάσος παρουσίασε ζητήματα που αφορούν στον στρατηγικό σχεδιασμό του Πανεπιστημίου, στη λειτουργία του αλλά και στα επόμενα βήματα διεθνοποίησής του. Παρουσιάστηκαν […]

Στη μνήμη της Χριστίνας Τεσσερομάτη, Καθηγήτριας Ιατρικής του Πανεπιστημίου Αθηνών (1948-2025)

Στη μνήμη της Χριστίνας Τεσσερομάτη, Καθηγήτριας Ιατρικής του Πανεπιστημίου Αθηνών (1948-2025)

Στις εννέα Μαΐου 2025 έφυγε από τη ζωή η Χριστίνα Τεσσερομμάτη, καθηγήτρια Φαρμακολογίας της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ. Η Χριστίνα Τεσσερομμάτη κηδεύτηκε και ετάφη στο Α΄ Νεκροταφείο Αθηνών στις 19 Μαΐου 2025. Η Χριστίνα είλκε την καταγωγή από το χωριό Κουτρουμπούχι (σημερινή Δάφνη) του Νομού Αρκαδίας και από την Κορινθία και το Δαμασκηνό Άνδρου. Η […]

Ίδρυση νέου Εργαστηρίου «Επιστήμης, Τεχνολογίας και Καινοτομίας στην Κοινωνία»

Ίδρυση νέου Εργαστηρίου «Επιστήμης, Τεχνολογίας και Καινοτομίας στην Κοινωνία»

Ένα νέο Εργαστήριο με τίτλο «Εργαστήριο Επιστήμης, Τεχνολογίας και Καινοτομίας στην Κοινωνία» (ΕΤεΚΚ) – (Science, Technology and Innovation in Society – STIS) ιδρύθηκε στο Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης (ΙΦΕ). Διευθυντής του Εργαστηρίου εξελέγη ο Στάθης Αραποστάθης, Καθηγητής Ιστορίας της Επιστήμης και της Τεχνολογίας. Το Εργαστήριο δημιουργήθηκε ως θεσμός με σκοπό την ενίσχυση της παρουσίας του ΕΚΠΑ στον […]

Σ. Ζαχαράκη: Η συνεχής άνοδος του ΕΚΠΑ στις διεθνείς κατατάξεις, αποτελεί απτή απόδειξη της ποιότητας του ακαδημαϊκού έργου που παράγεται

Σ. Ζαχαράκη: Η συνεχής άνοδος του ΕΚΠΑ στις διεθνείς κατατάξεις, αποτελεί απτή απόδειξη της ποιότητας του ακαδημαϊκού έργου που παράγεται

Συνάντηση με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είχαν οι πρυτανικές αρχές του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών την  Τρίτη (1η Ιουλίου), με την ευκαιρία της οποίας παρουσιάστηκαν στην υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη και τον υφυπουργό, αρμόδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, Κατάρτιση και Δια Βίου Μάθηση, Κώστα Βλάση, οι νέοι ανακαινισμένοι χώροι στη […]

«ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ» του ΕΚΠΑ / Εκδήλωση «Γέφυρας Τεχνολογίας 1.0: Σύνδεση Έρευνας με τον Φαρμακευτικό Κλάδο»

«ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ» του ΕΚΠΑ / Εκδήλωση «Γέφυρας Τεχνολογίας 1.0: Σύνδεση Έρευνας με τον Φαρμακευτικό Κλάδο»

Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 30 Ιουνίου 2025, στο Αμφιθέατρο «Άλκης Αργυριάδης» του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ), η εκδήλωση «Γέφυρα Τεχνολογίας 1.0: Σύνδεση Έρευνας με τον Φαρμακευτικό Κλάδο», την οποία διοργάνωσε για 3η συνεχή χρονιά η Μονάδα Μεταφοράς Τεχνολογίας και Καινοτομίας «ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ» του ΕΚΠΑ. Συμμετείχαν με τεχνολογίες και τα ιδρύματα που αποτελούν […]

Επίσκεψη της Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών  –  Έτοιμοι προς χρήση οι χώροι στη Νομική Σχολή που ήταν κατειλημμένοι για πολλά έτη

Επίσκεψη της Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών – Έτοιμοι προς χρήση οι χώροι στη Νομική Σχολή που ήταν κατειλημμένοι για πολλά έτη

Επίσκεψη στο Πανεπιστήμιο Αθηνών πραγματοποίησαν την Τρίτη 1/7/2025 η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. Σοφία Ζαχαράκη και ο Υφυπουργός Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης κ. Κώστας Βλάσης. Ο Πρύτανης Καθηγητής Γεράσιμος Σιάσος παρουσίασε ζητήματα που αφορούν στον στρατηγικό σχεδιασμό του Πανεπιστημίου, στη λειτουργία του αλλά και στα επόμενα βήματα διεθνοποίησής του. Παρουσιάστηκαν […]

Στη μνήμη της Χριστίνας Τεσσερομάτη, Καθηγήτριας Ιατρικής του Πανεπιστημίου Αθηνών (1948-2025)

Στη μνήμη της Χριστίνας Τεσσερομάτη, Καθηγήτριας Ιατρικής του Πανεπιστημίου Αθηνών (1948-2025)

Στις εννέα Μαΐου 2025 έφυγε από τη ζωή η Χριστίνα Τεσσερομμάτη, καθηγήτρια Φαρμακολογίας της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ. Η Χριστίνα Τεσσερομμάτη κηδεύτηκε και ετάφη στο Α΄ Νεκροταφείο Αθηνών στις 19 Μαΐου 2025. Η Χριστίνα είλκε την καταγωγή από το χωριό Κουτρουμπούχι (σημερινή Δάφνη) του Νομού Αρκαδίας και από την Κορινθία και το Δαμασκηνό Άνδρου. Η […]

Ίδρυση νέου Εργαστηρίου «Επιστήμης, Τεχνολογίας και Καινοτομίας στην Κοινωνία»

Ίδρυση νέου Εργαστηρίου «Επιστήμης, Τεχνολογίας και Καινοτομίας στην Κοινωνία»

Ένα νέο Εργαστήριο με τίτλο «Εργαστήριο Επιστήμης, Τεχνολογίας και Καινοτομίας στην Κοινωνία» (ΕΤεΚΚ) – (Science, Technology and Innovation in Society – STIS) ιδρύθηκε στο Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης (ΙΦΕ). Διευθυντής του Εργαστηρίου εξελέγη ο Στάθης Αραποστάθης, Καθηγητής Ιστορίας της Επιστήμης και της Τεχνολογίας. Το Εργαστήριο δημιουργήθηκε ως θεσμός με σκοπό την ενίσχυση της παρουσίας του ΕΚΠΑ στον […]

Το Πανεπιστήμιο Αθηνών

Το Ε.Κ.Π.Α. το οποίο εγκαινιάστηκε στις 3 Μαΐου του 1837, αρχικά στεγάστηκε σε ένα ανακαινισμένο οθωμανικό κτήριο στη βορειοανατολική πλευρά της Ακρόπολης, το οποίο στις μέρες μας έχει ανακαινιστεί και λειτουργεί ως Μουσείο του Πανεπιστημίου. Αρχικά ονομάστηκε «Οθωνικό Πανεπιστήμιο» από το όνομα του πρώτου βασιλιά της Ελλάδας Όθωνα και αποτελούνταν από 4 ακαδημαϊκά Τμήματα με 52 φοιτητές. Καθώς αποτελούσε το πρώτο Πανεπιστήμιο του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, αλλά και της ευρύτερης βαλκανικής και μεσογειακής περιοχής, απέκτησε σημαντικό κοινωνικο-ιστορικό ρόλο, ο οποίος υπήρξε καθοριστικός για την παραγωγή συγκεκριμένης γνώσης και πολιτισμού μέσα στη χώρα.

Stay Connected

Ακολουθήστε το hub.uoa.gr στα Social Media

Newsletter

Γραφτείτε για να λαμβάνετε ενημερώσεις

closebutton
Μετάβαση στο περιεχόμενο