Αγαπητές και αγαπητοί Συνάδελφοι,
Σχετικά με το Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Επάρκειας (άρθρο 99 του ν. 4957/2022), η Σύγκλητος του ΕΚΠΑ έχει συνεδριάσει αρκετές φορές ήδη από τον Μάϊο 2022. Το συντονισμό των ενεργειών έχουν αναλάβει ο Πρύτανης του ΕΚΠΑ Θάνος Δημόπουλος, ο Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων Δημήτρης Καραδήμας, Ο Κοσμήτωρ της Σχολής Θετικών Επιστημών Γιάννης Εμμανουήλ, ο Κοσμήτωρ της Φιλοσοφικής Σχολής Αχιλλέας Χαλδαιάκης, ο Κοσμήτωρ της Σχολής Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού Κώστας Καρτερολιώτης, ο Κοσμήτωρ της Σχολής Επιστημών Αγωγής Θωμάς Μπαμπάλης και ο Κοσμήτωρ της Θεολογικής Σχολής Χρήστος Καραγιάννης (η αναφορά γίνεται με βάση τον αριθμό μελών ΔΕΠ της κάθε Σχολής). Επιπλέον έχουμε στενή συνεργασία και ενημέρωση και με τους Κοσμήτορες των Σχολών: Επιστημών Υγείας, Νομικής και Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών.
Ως Διοίκηση του ΕΚΠΑ, διοργανώσαμε στις 14 Σεπτεμβρίου 2022, εκδήλωση για την ενημέρωση των μελών της Πανεπιστημιακή Κοινότητας για το νέο θεσμικό πλαίσιο χορήγησης της Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας, η οποία είχε ιδιαίτερα μεγάλη συμμετοχή, πραγματοποιήθηκε γόνιμος διάλογος μεταξύ των συμμετεχόντων, αλλά και εκφράστηκε η ανησυχία των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας για την ομαλή μετάβαση στο νέο θεσμικό πλαίσιο. Οι θέσεις του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστήμιου Αθηνών, σχετικά με αυτό το σημαντικό θέμα συνοψίζονται ως εξής:
1) Το πρόγραμμα της Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας πρέπει να παρέχεται παράλληλα και χωρίς να επηρεάζει το βασικό πρόγραμμα σπουδών των Τμημάτων ΑΕΙ που οδηγούν σε τίτλους σπουδών, που παρέχουν επαγγελματικά δικαιώματα εκπαιδευτικού δευτεροβάθμιας, μεταδευτεροβάθμιας ή επαγγελματικής εκπαίδευσης, καθώς και εκπαιδευτικών ειδικοτήτων στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Διαπιστώνεται ότι σε όλα τα Τμήματα της Φιλοσοφικής Σχολής, της Σχολής Θετικών Επιστημών και της Θεολογικής Σχολής, ήδη χορηγούνται μαθήματα τα οποία καλύπτουν τις προϋποθέσεις του νόμου για τη χορήγηση Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας. Τα μαθήματα αυτά πρέπει να συνυπολογιστούν ώστε η οποιαδήποτε τροποποίηση των προγραμμάτων σπουδών να επιφέρει τις λιγότερο δυνατές αλλαγές.
2) Το ειδικό πρόγραμμα σπουδών Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας, προκειμένου να αποκτήσει βιωσιμότητα πρέπει να έχει διοικητική και επιστημονική αυτοτέλεια και αξιοπιστία και, ως εκ τούτου, πρέπει να παρέχεται/επιβλέπεται από διακριτή κεντρική δομή του ΕΚΠΑ στην οποία να συμμετέχουν μέλη ΔΕΠ από Τμήματα και Σχολές του Ιδρύματός μας, εφόσον έχουν γνωστικό αντικείμενο συναφές προς το πρόγραμμα αυτό.
3) Το πρόγραμμα σπουδών Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας πρέπει να είναι άμεσα προσβάσιμο στους προπτυχιακούς φοιτητές του Ιδρύματος που επιλέγουν να το παρακολουθήσουν και να παρέχεται ΔΩΡΕΑΝ. Επομένως, η επαρκής χρηματοδότηση πρέπει να εξασφαλιστεί μακροπρόθεσμα.
4) Να υπάρξει πρόνοια για τους ήδη εγγεγραμμένους φοιτητές έως και το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023 να λάβουν την Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια σύμφωνα με το προϊσχύον πλαίσιο, εφόσον η επιτυχής ολοκλήρωση του προγράμματος σπουδών που έχουν εγγραφεί χορηγούσε Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια πριν την έναρξη ισχύος του ν. 4957/2022.
5) Δυνατότητα εγγραφής των φοιτητών στο πρόγραμμα σπουδών του άρθρου 99 του ν. 4957/22 εφόσον έχουν συγκεντρώσει τουλάχιστον εκατόν είκοσι (120) πιστωτικές μονάδες, αντί εκατό ογδόντα (180) που προβλέπει το ισχύον θεσμικό πλαίσιο.
Επισημαίνεται ότι δεν έχει εκδοθεί η απαιτούμενη ΚΥΑ (οικονομικών και Παιδείας) για την ίδρυση και οργάνωση του προγράμματος, η οποία είναι απαραίτητη για να προβεί το ίδρυμά μας σε οποιαδήποτε ενέργεια για το εν λόγω θέμα.
Θάνος Δημόπουλος
Πρύτανης ΕΚΠΑ