Άρθρα

Από το «πρέπει» και το «μη» στο «ακούω» και το «καταλαβαίνω»: Η γονικότητα στην εποχή του 21ου αιώνα

Από το «πρέπει» και το «μη» στο «ακούω» και το «καταλαβαίνω»: Η γονικότητα στην εποχή του 21ου αιώνα

γράφει ο Αλέξανδρος-Σταμάτιος Αντωνίου, Καθηγητής Ψυχολογίας ΕΚΠΑ

Σε μια εποχή διαρκών κοινωνικών και πολιτισμικών αλλαγών, τα παραδοσιακά πρότυπα γονικότητας ανασχηματίζονται με ταχείς ρυθμούς. Οι σύγχρονες γενιές γονέων, κυρίως όσοι ανήκουν στους millennials και στην αναδυόμενη γενιά Alpha, υιοθετούν νέες μεθοδολογικές και αξιακές προσεγγίσεις στην ανατροφή των παιδιών τους, διαφοροποιούμενες σημαντικά από εκείνες που βίωσαν οι ίδιοι στην παιδική τους ηλικία. Η επιλογή αυτή δεν συνιστά απλώς μία προσωπική στάση, αλλά αντανακλά ένα ευρύτερο παιδαγωγικό και κοινωνιολογικό ρεύμα, με ισχυρή θεωρητική και ερευνητική τεκμηρίωση.

Τα ευρήματα της πρόσφατης έρευνας της Talker Research για λογαριασμό της Lightbridge Academy (2024) όπως και σημαντικός αριθμός άλλων μελετητών επιβεβαιώνουν αυτή τη διαπίστωση, τονίζοντας ότι η ανατροφή των παιδιών ακολουθεί πλέον νέα πρότυπα. Όπως καταδεικνύεται, οι σημερινοί γονείς αποστασιοποιούνται με συνειδητό τρόπο από αυταρχικά και πειθαρχικά μοντέλα του παρελθόντος, στρεφόμενοι προς πιο ολιστικές, συναισθηματικά ευφυείς και συμμετοχικές μορφές γονικότητας, οι οποίες εστιάζουν στη συναισθηματική ανάπτυξη, την ενσυναίσθηση και τη δημιουργία σχέσεων ασφάλειας και εμπιστοσύνης.

 

Ψυχική ανθεκτικότητα: Το νέο στοίχημα της σύγχρονης γονικότητας

Αρχικά, ένα πρώτο βήμα που καταδεικνύει σε κάποιο βαθμό αυτή την αλλαγή είναι η μετατόπιση των γονικών προτεραιοτήτων από την ακαδημαϊκή επίδοση προς την ψυχική ανθεκτικότητα των παιδιών. Η τάση αυτή αποτελεί έναν από τους πιο χαρακτηριστικούς δείκτες της μετανεωτερικής αναδιάρθρωσης της οικογενειακής αγωγής. Σύμφωνα με πρόσφατα ευρήματα της έρευνας της Talker Research (2024), 2 στους 3 γονείς με παιδιά προσχολικής ηλικίας αναβαθμίζουν την ψυχική υγεία στην κορυφή των προτεραιοτήτων τους ισοτίμως προς τη γνωστική ανάπτυξη και τη φυσική δραστηριότητα. Κατ’ ουσίαν, πρόκειται για μια σημαντική ανακατεύθυνση του ενδιαφέροντος της ανατροφής η οποία και δηλώνει ευαισθητοποίηση στις ψυχοσυναισθηματικές ανάγκες του παιδιού, σε αντιδιαστολή με τις παραδοσιακές προσεγγίσεις που εστίαζαν σχεδόν αποκλειστικά στην επιτυχία και τη συμμόρφωση.

Ενδεικτικά, το 60% των συμμετεχόντων στην ίδια έρευνα δηλώνει ότι απορρίπτει μεθόδους ανατροφής που έλαβε το ίδιο στην παιδική του ηλικία. Το γεγονός συνδέεται αφενός με τη γενικότερη απόρριψη αυταρχικών και πειθαρχικών προτύπων αφετέρου με την ανάπτυξη επικοινωνιακών δεξιοτήτων, την ενίσχυση της αυτοπεποίθησης και την καλλιέργεια του συναισθηματικού αυτοελέγχου, στο σύνολό τους χαρακτηριστικά που δεν επιτυγχάνονται μέσω τεχνικών εξωτερικής πειθαρχίας, αλλά μέσω καλλιέργειας σχέσεων ασφάλειας και αλληλοκατανόησης. Η τάση αυτή δεν είναι απλώς εμπειρική ή πολιτισμική αλλά τεκμηριώνεται με επάρκεια από τη διεθνή επιστημονική βιβλιογραφία. Μετά την πανδημία του COVID-19, η οποία ανέδειξε με ιδιαίτερη ένταση τις ψυχικές ευαλωτότητες παιδιών, εφήβων και ενηλίκων, η έρευνα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Child Development (2023) των Masten και Motti-Stefanidi κατέδειξε ότι οι οικογένειες προσανατολίστηκαν προς τη συναισθηματική σταθερότητα και την ψυχική ανθεκτικότητα εγκαταλείποντας σε σημαντικό βαθμό το μοντέλο «παιδιού-παραγωγικής μηχανής επιδόσεων». Η έμφαση στην προσαρμοστικότητα και την ψυχική θωράκιση αποτελεί πλέον βασική παιδαγωγική επιδίωξη.

Προς την ίδια κατεύθυνση, η μελέτη των Αντωνίου, Παλιβάκου και Πολυχρόνη (2021) επιβεβαιώνει ότι η ανθεκτικότητα δεν είναι έμφυτο χαρακτηριστικό, αλλά αναπτυξιακή δεξιότητα η οποία καλλιεργείται συστηματικά μέσα από σταθερές σχέσεις, ενσυναίσθηση και υποστηρικτικά οικογενειακά περιβάλλοντα. Κατά την περίοδο της πανδημίας, οι γονείς που διατήρησαν ανοιχτή επικοινωνία και συναισθηματική διαθεσιμότητα προστάτευσαν ουσιαστικά τα παιδιά τους από τις μακροπρόθεσμες συνέπειες του στρες και της αβεβαιότητας. Η μελέτη αναδεικνύει τη σημασία της γονικής παρουσίας ως «ρυθμιστικού παράγοντα» έναντι των κρίσεων ενισχύοντας την εσωτερική σταθερότητα των παιδιών.

Παράλληλα, όπως τεκμηριώνει η μετα-ανάλυση των Eisenberg, Spinrad και Eggum (2022), η χρήση της λεγόμενης «συναισθηματικής καθοδήγησης» (emotion coaching) εκ μέρους των γονέων συσχετίζεται με βελτιωμένα επίπεδα ενσυναίσθησης, μεγαλύτερη ψυχοκοινωνική προσαρμογή και μείωση των ενδοοικογενειακών συγκρούσεων. Η προσέγγιση αυτή παρέχει στα παιδιά τα κατάλληλα εργαλεία ώστε να κατανοούν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους και ταυτόχρονα ενισχύει την ποιότητα της επικοινωνίας τους με τους ενήλικες.

Η σημασία της φροντίδας του εαυτού (self-care) από την πλευρά των γονέων αναδεικνύεται ως κρίσιμη μεταβλητή στη σύγχρονη γονική πρακτική. Σύμφωνα με τους Moreira και Canavarro (2023), η καλή ψυχική κατάσταση των γονέων συσχετίζεται άμεσα με την ποιότητα της ανατροφής, η οποία αποτυπώνεται σε υψηλότερα επίπεδα συναισθηματικής διαθεσιμότητας, σταθερότητας και αποτελεσματικής ανταπόκρισης στις ανάγκες των παιδιών. Με άλλα λόγια, η προσωπική ευεξία του γονέα δεν αποτελεί απλώς προϋπόθεση φροντίδας αλλά θεμελιώδες συστατικό της θετικής ανάπτυξης του παιδιού.

Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει η ψυχολόγος και συγγραφέας Laura Markham «όταν οι γονείς ρυθμίζουν τα δικά τους συναισθήματα, τα παιδιά μαθαίνουν να κάνουν το ίδιο. Η ανατροφή ξεκινά από μέσα προς τα έξω». Η διαγενεακή μετάδοση συναισθηματικής ωριμότητας δεν είναι πλέον θεωρητική υπόθεση αλλά εμπειρικά μετρήσιμη δυναμική. Εν ολίγοις, η σύγχρονη γονικότητα μετατοπίζεται από την επιταγή της απόδοσης προς την επιδίωξη της ψυχικής ανθεκτικότητας, της ενσυναίσθησης και της εσωτερικής ισορροπίας. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για μια στροφή που δεν συνιστά παραίτηση από την επιτυχία αλλά επαναπροσδιορισμό του τι σημαίνει «επιτυχημένος άνθρωπος», όχι μόνο ικανός, αλλά και ψυχικά ισορροπημένος.

 

Ο ρόλος της κοινότητας και του σχολείου κοινότητα ως σύμμαχοι στη σύγχρονη γονικότητα

Οι αλλαγές ως προς τις στάσεις γονικότητας δεν οφείλονται κατ’ αποκλειστικότητα στους σημερινούς γονείς. Η αναγνώριση της σημασίας του περιβάλλοντος είναι καθοριστική και όπως καταγράφεται στην έρευνα της Talker Research (2024), το 90% των γονέων που επιλέγουν παιδικό σταθμό αναγνωρίζουν την ουσιαστική συμβολή του εκπαιδευτικού στην ψυχοσυναισθηματική και γνωστική ανάπτυξη του παιδιού. Επιπλέον, το 85% δηλώνει ότι αναζητεί να μεγαλώσει τα παιδιά του εντός κοινοτήτων που μοιράζονται παρόμοιες αξίες και αντιλήψεις, επιβεβαιώνοντας ότι η γονικότητα παύει πλέον να θεωρείται αμιγώς ιδιωτική υπόθεση, τουναντίον καθίσταται συλλογικό εγχείρημα, όπου η ευθύνη της ανατροφής διαμοιράζεται σε θεσμούς, πλαίσια και κοινωνικά δίκτυα.

Η τάση αυτή συνάδει με την οικοσυστημική θεωρία ανάπτυξης του Bronfenbrenner, η οποία υποστηρίζει ότι η ανάπτυξη του παιδιού συντελείται εντός διαδοχικών επιπέδων μεταξύ αλληλεπιδρώντων συστημάτων –από την οικογένεια και το σχολείο (μικροσυστήματα) έως τη γειτονιά, τους θεσμούς, τις πολιτισμικές αντιλήψεις και τις μακροδομές (μακροσύστημα). Κατά συνέπεια, η ανατροφή δεν είναι απομονωμένη αλλά εξαρτώμενη από τη διασύνδεση του παιδιού με πολλαπλά περιβάλλοντα. Η θετική ανάπτυξη ευνοείται όταν αυτά τα συστήματα συνεργάζονται αρμονικά, κάτι που βλέπουμε να επιδιώκεται σήμερα όλο και περισσότερο από τους σύγχρονους γονείς. Σε αυτό το πλαίσιο, ο ρόλος του σχολείου και της κοινότητας διευρύνεται. Δεν λειτουργούν πλέον μόνο ως χώροι παροχής γνώσης ή φροντίδας αλλά ως συμμέτοχοι στη διαμόρφωση της ηθικής, συναισθηματικής και κοινωνικής ταυτότητας του παιδιού. Η συνεργασία γονέων και παιδαγωγών αναβαθμίζεται σε στρατηγικό πυλώνα της παιδαγωγικής πράξης.

Η καθηγήτρια αναπτυξιακής ψυχολογίας Alison Gopnik από το Πανεπιστήμιο Berkeley έχει προτείνει ένα ιδιαίτερα εύστοχο μεταφορικό σχήμα για να περιγράψει αυτή την αλλαγή ρόλου:

«Οι σημερινοί γονείς δεν βλέπουν τα παιδιά τους ως έργα που βρίσκονται υπό διαμόρφωση, αλλά ως ανθρώπους που πρέπει να ανατραφούν. Αντί να ενεργούν ως ξυλουργοί με ένα σχέδιο, γίνονται κηπουροί καλλιεργώντας το σωστό περιβάλλον και εμπιστευόμενοι την εξέλιξη του ίδιου του παιδιού». Alison Gopnik, The Gardener and the Carpenter (2016).

Η μετάβαση από το μοντέλο του «ξυλουργού», που «χτίζει» το παιδί σύμφωνα με ένα προκαθορισμένο σχέδιο, στο μοντέλο του «κηπουρού» ο οποίος καλλιεργεί τις συνθήκες και επιτρέπει την αυτόνομη ανάπτυξη, ενσωματώνει αξίες σεβασμού, εμπιστοσύνης και εξατομίκευσης.

Η παιδαγωγική προσέγγιση αυτή βρίσκεται σε πλήρη αρμονία με σύγχρονες θεωρίες ανάπτυξης και κοινωνικοποίησης, αλλά και με παιδαγωγικά μοντέλα όπως ο δανέζικος τρόπος ανατροφής, όπως περιγράφεται από τις Alexander και Sandahl (2016), συνιστά ένα σύγχρονο μοντέλο γονικότητας που δίνει έμφαση στην ενσυναίσθηση, την αυθεντικότητα και το συναισθηματικό σύνδεσμο. Κεντρικές του αρχές είναι το ελεύθερο παιχνίδι, η αποφυγή τελεσίγραφων (ultimatums) και η ενίσχυση της εσωτερικής ασφάλειας του παιδιού. Δεν πρόκειται τόσο για επιεική ή «ανεκτική» ανατροφή όσο για μια πειθαρχία μέσω σχέσης, η οποία βασίζεται στη συναισθηματική ρύθμιση και την αμοιβαία εμπιστοσύνη. Όπως επισημαίνει η παιδοψυχολόγος Iben Sandahl, «όταν ένα παιδί νιώθει αποδοχή και εμπιστοσύνη, μαθαίνει να διαχειρίζεται μόνο του τα όριά του. Δεν χρειάζεται εξωτερική επιβολή, χρειάζεται εσωτερική ασφάλεια.»

Εν γένει, καθίσταται φανερό ότι η σημερινή ανατροφή τέμνεται από ένα πλέγμα θεσμών, σχέσεων και αξιών διαδικασία η οποία δεν συνιστά απώλεια ελέγχου για τον γονιό αλλά μια νέα μορφή συνευθύνης για την ανατροφή του αυριανού πολίτη.

 

Η γονικότητα ως διαρκής διαδικασία αυτογνωσίας

Συνακόλουθα, ένα ακόμη εύρημα που φαίνεται να αναδεικνύεται τα τελευταία χρόνια είναι η στροφή και του ίδιου του γονέα προς την αναζήτηση της προσωπικής του ανάπτυξης και αυτοβελτίωσης. Πολλοί γονείς δεν περιορίζονται πλέον στον ρόλο του «εκπαιδευτή» ή «προστάτη» αλλά αντιμετωπίζουν τη σχέση με τα παιδιά τους ως καθρέφτη και ευκαιρία βαθύτερης αυτογνωσίας. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της προαναφερθείσας μελέτης Talker Research (2024), σχεδόν οι μισοί εξ αυτών θεωρούν ότι ο τρόπος που μεγαλώνουν τα παιδιά τους είναι πιο αποτελεσματικός από εκείνον που έλαβαν οι ίδιοι ως παιδιά, ενώ ένα μεγάλο ποσοστό δηλώνει ότι έχει βελτιωθεί ως άνθρωπος αφότου έγινε γονέας.

Αυτή η στάση συνδέεται στενά με τη θεωρία της συνειδητής γονικότητας (conscious parenting), όπως έχει διαμορφωθεί από την ψυχολόγο Dr. Shefali Tsabary. Σε αντίθεση με τα παλαιότερα πρότυπα που εστίαζαν στη συμμόρφωση και την εξωτερική πειθαρχία, η συνειδητή γονικότητα εστιάζει στην εσωτερική καλλιέργεια του ίδιου του γονέα. Όπως σημειώνει η Tsabary στο έργο της The Conscious Parent: «Η συνειδητή γονικότητα ξεκινά όταν ο γονέας αποφασίζει να θεραπεύσει τον εαυτό του. Μόνο τότε το παιδί είναι πραγματικά ελεύθερο να ευδοκιμήσει».

Η δήλωση αυτή αποτυπώνει μια σημαντική αλλαγή όπου ο γονέας δεν συνιστά πλέον το αυθεντικό πρότυπο που «διαμορφώνει» το παιδί, αλλά έναν συνοδοιπόρο στη διαδικασία ωρίμανσης –τόσο του παιδιού όσο και του εαυτού του. Όταν ο γονιός αντιμετωπίζει με επίγνωση και ειλικρίνεια τα δικά του τραύματα, τις φοβίες ή τα μοτίβα που έχει κληρονομήσει, τότε μπορεί να δημιουργήσει ένα περιβάλλον ψυχικής ασφάλειας, σταθερότητας και αποδοχής. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, το παιδί δεν «κατευθύνεται» μηχανικά αλλά
«ανθίζει» αυθεντικά. Η γονικότητα, επομένως, δεν είναι πλέον μια διαδικασία μετάδοσης αρχών αλλά μια δυναμική αλληλεπίδραση βάσει της οποίας η ανάπτυξη του παιδιού και η αυτοβελτίωση του γονιού αλληλοτροφοδοτούνται. Όπως και η ίδια η ζωή, πρόκειται για μια πορεία συνεχούς αναστοχασμού, βελτιωτικών αλλαγών και ανάπτυξης.

Στο πλαίσιο αυτής της νέας πραγματικότητας, οι γονείς κατά την ανατροφή των παιδιών τους δεν αποσιωπούν  τα λάθη τους αλλά τα αναγνωρίζουν, τα επεξεργάζονται και τα μετατρέπουν σε αφορμές ανάπτυξης. Η παραδοχή της αδυναμίας αποτελεί απόδειξη ενσυνείδητης γονικότητας και όχι ένδειξη αποτυχίας. Οι εποχές αλλάζουν και μαζί με αυτές και οι στάσεις περί της γονικότητας ώστε από την αυστηρότητα της πειθαρχίας να γίνεται η μετάβαση σε ένα μοντέλο βαθύτερης σύνδεσης, σεβασμού και αυτογνωσίας. Δεν πρόκειται για την ανατροφή «τέλειων» παιδιών από «τέλειους» γονείς αλλά για την καλλιέργεια αυθεντικών σχέσεων, όπου αμφότερες οι πλευρές μαθαίνουν, αναπτύσσονται και συμπορεύονται. Συνεπώς, όπως αναδεικνύεται και μέσω των πρόσφατων συναφών ερευνών, η γονικότητα του 21ου αιώνα συνιστά μια πράξη καθημερινής ανθρωπιάς.

847562435364588 578476564673866

Πηγή: ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

Συνέντευξη του Ομότιμου Καθηγητή του ΕΚΠΑ Παναγιώτη Ε. Πετράκη στην ιστοσελίδα Liberal.gr

Συνέντευξη του Ομότιμου Καθηγητή του ΕΚΠΑ Παναγιώτη Ε. Πετράκη στην ιστοσελίδα Liberal.gr

H ανάπτυξη της εξωστρεφούς ανταγωνιστικότητας θα είναι «κλειδί» για την Ελλάδα στη μετά το Ταμείο Ανάκαμψης εποχή, όπως επισημαίνει ο Ομότιμος καθηγητής Οικονομικών Επιστημών στο ΕΚΠΑ., Παναγιώτης E. Πετράκης, σε συνέντευξή του στην ιστοσελίδα Liberal.gr. Πώς θα κινηθεί η ΕΕ σε δημοσιονομικό επίπεδο μετά το πέρας του RRF, ο στόχος για περισσότερες ιδιωτικές επενδύσεις στη χώρα μας και ο […]

Γλώσσα και Μουσική – Μουσική και Γλώσσα: μια διεπιστημονική σχέση

Γλώσσα και Μουσική – Μουσική και Γλώσσα: μια διεπιστημονική σχέση

Πόσες φορές έχουμε ακούσει φράσεις όπως «η μουσική είναι γλώσσα» ή «η γλώσσα έχει μουσικότητα»; Συχνά τις χρησιμοποιούμε χωρίς να σκεφτόμαστε ότι αυτές ακριβώς οι εκφράσεις βρίσκονται στο επίκεντρο της έρευνας πεδίων όπως η γνωστική νευροεπιστήμη, η νευρογλωσσολογία και η ψυχολογία της μουσικής — επιστημών που εξετάζουν πώς ο ανθρώπινος εγκέφαλος αντιλαμβάνεται, οργανώνει και ερμηνεύει τον ήχο, […]

Άρθρο του Αντιπρύτανη του ΕΚΠΑ, Kαθηγητή Χρήστου Γ. Καραγιάννη στο ΑΠΕ: Η σημασία του κοινού εορτασμού των 1700 ετών από την Α’ Οικουμενική Σύνοδο

Άρθρο του Αντιπρύτανη του ΕΚΠΑ, Kαθηγητή Χρήστου Γ. Καραγιάννη στο ΑΠΕ: Η σημασία του κοινού εορτασμού των 1700 ετών από την Α’ Οικουμενική Σύνοδο

Άρθρο του Αντιπρύτανη Διοικητικών Υποθέσεων, Φοιτητικής Μέριμνας και Διά Βίου Μάθησης του ΕΚΠΑ, Καθηγητή Θεολογίας, Χρήστου Γ. Καραγιάννη φιλοξενείται στη στήλη «Ιδέες και Απόψεις» του Αθηναϊκού και Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων. Στο άρθρο του ο κ. Καραγιάννης αναφέρεται στην σημασία του κοινού εορτασμού των 1700 ετών από την Α’ Οικουμενική Σύνοδο χαρακτηρίζοντάς την «ένα ιδιαίτερα σημαντικό […]

Χρέος, δημοκρατία και μέλλον

Χρέος, δημοκρατία και μέλλον

γράφει ο Παναγιώτης Ε. Πετράκης  Όταν ήρθε η Covid-19 η ανθρωπότητα επιστράτευσε την αύξηση του χρέους για να ενισχύσει την επιβίωση της παρούσας γενεάς. Η επιχειρηματολογία προς τις επόμενες γενεές, από τις οποίες η αύξηση του χρέους στερεί ευημερία, ήταν ηθικά απλή: Πρέπει να ζήσουμε σήμερα για να υπάρξετε εσείς. Έτσι, τα παγκόσμια χρέη έφτασαν […]

Άρθρο του ομότιμου καθηγητή Ιατρικής Δ. Δουγένη για την επέτειο του Πολυτεχνείου στην εφημερίδα «Τα ΝΕΑ»

Άρθρο του ομότιμου καθηγητή Ιατρικής Δ. Δουγένη για την επέτειο του Πολυτεχνείου στην εφημερίδα «Τα ΝΕΑ»

Μαρτυρία από την πορεία του Πολυτεχνείου στις 17 Νοεμβρίου 1975. «Ένα πανό θυμάται μισό αιώνα πριν». Άρθρο του καθηγητή Ιατρικής Δημήτρη Δουγένη στην εφημερίδα «Τα Νέα». Ένα πανό θυμάται μισό αιώνα πριν Υπήρξα, θυμάμαι,  ένα μοναχικό μα και μοναδικό πανώ. Με δημιούργησαν δύο νέοι τεταρτοετείς  φοιτητές Ιατρικής. Ήταν ενεργοί πολίτες μιας κρίσιμης εποχής, και εγώ […]

Άρθρο του Καθηγητή Πολιτικής Οικονομίας του ΕΚΠΑ, Ναπολέοντα Μαραβέγια, για το Εθνικό Απολυτήριο φιλοξενήθηκε στην ιστοσελίδα Liberal.gr

Άρθρο του Καθηγητή Πολιτικής Οικονομίας του ΕΚΠΑ, Ναπολέοντα Μαραβέγια, για το Εθνικό Απολυτήριο φιλοξενήθηκε στην ιστοσελίδα Liberal.gr

Για την ελληνική δευτεροβάθμια εκπαίδευση και συγκεκριμένα το Εθνικό Απολυτήριο μιλά σε άρθρο του, στην ιστοσελίδα Liberal.gr ο Ναπολέων Μαραβέγιας, Καθηγητής Πολιτικής Οικονομίας του ΕΚΠΑ. Το Εθνικό Απολυτήριο: Μια στρατηγική επιλογή (Liberal.gr) Η ελληνική δευτεροβάθμια εκπαίδευση, και ιδιαίτερα το Λύκειο, βρίσκεται σε φάση μεταρρυθμιστικής αναθεώρησης, καθώς η παραδοσιακή εξέταση εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έχει μετατρέψει […]

Γλώσσα και Μουσική – Μουσική και Γλώσσα: μια διεπιστημονική σχέση

Γλώσσα και Μουσική – Μουσική και Γλώσσα: μια διεπιστημονική σχέση

Πόσες φορές έχουμε ακούσει φράσεις όπως «η μουσική είναι γλώσσα» ή «η γλώσσα έχει μουσικότητα»; Συχνά τις χρησιμοποιούμε χωρίς να σκεφτόμαστε ότι αυτές ακριβώς οι εκφράσεις βρίσκονται στο επίκεντρο της έρευνας πεδίων όπως η γνωστική νευροεπιστήμη, η νευρογλωσσολογία και η ψυχολογία της μουσικής — επιστημών που εξετάζουν πώς ο ανθρώπινος εγκέφαλος αντιλαμβάνεται, οργανώνει και ερμηνεύει τον ήχο, […]

Άρθρο του Αντιπρύτανη του ΕΚΠΑ, Kαθηγητή Χρήστου Γ. Καραγιάννη στο ΑΠΕ: Η σημασία του κοινού εορτασμού των 1700 ετών από την Α’ Οικουμενική Σύνοδο

Άρθρο του Αντιπρύτανη του ΕΚΠΑ, Kαθηγητή Χρήστου Γ. Καραγιάννη στο ΑΠΕ: Η σημασία του κοινού εορτασμού των 1700 ετών από την Α’ Οικουμενική Σύνοδο

Άρθρο του Αντιπρύτανη Διοικητικών Υποθέσεων, Φοιτητικής Μέριμνας και Διά Βίου Μάθησης του ΕΚΠΑ, Καθηγητή Θεολογίας, Χρήστου Γ. Καραγιάννη φιλοξενείται στη στήλη «Ιδέες και Απόψεις» του Αθηναϊκού και Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων. Στο άρθρο του ο κ. Καραγιάννης αναφέρεται στην σημασία του κοινού εορτασμού των 1700 ετών από την Α’ Οικουμενική Σύνοδο χαρακτηρίζοντάς την «ένα ιδιαίτερα σημαντικό […]

Χρέος, δημοκρατία και μέλλον

Χρέος, δημοκρατία και μέλλον

γράφει ο Παναγιώτης Ε. Πετράκης  Όταν ήρθε η Covid-19 η ανθρωπότητα επιστράτευσε την αύξηση του χρέους για να ενισχύσει την επιβίωση της παρούσας γενεάς. Η επιχειρηματολογία προς τις επόμενες γενεές, από τις οποίες η αύξηση του χρέους στερεί ευημερία, ήταν ηθικά απλή: Πρέπει να ζήσουμε σήμερα για να υπάρξετε εσείς. Έτσι, τα παγκόσμια χρέη έφτασαν […]

Άρθρο του ομότιμου καθηγητή Ιατρικής Δ. Δουγένη για την επέτειο του Πολυτεχνείου στην εφημερίδα «Τα ΝΕΑ»

Άρθρο του ομότιμου καθηγητή Ιατρικής Δ. Δουγένη για την επέτειο του Πολυτεχνείου στην εφημερίδα «Τα ΝΕΑ»

Μαρτυρία από την πορεία του Πολυτεχνείου στις 17 Νοεμβρίου 1975. «Ένα πανό θυμάται μισό αιώνα πριν». Άρθρο του καθηγητή Ιατρικής Δημήτρη Δουγένη στην εφημερίδα «Τα Νέα». Ένα πανό θυμάται μισό αιώνα πριν Υπήρξα, θυμάμαι,  ένα μοναχικό μα και μοναδικό πανώ. Με δημιούργησαν δύο νέοι τεταρτοετείς  φοιτητές Ιατρικής. Ήταν ενεργοί πολίτες μιας κρίσιμης εποχής, και εγώ […]

Άρθρο του Καθηγητή Πολιτικής Οικονομίας του ΕΚΠΑ, Ναπολέοντα Μαραβέγια, για το Εθνικό Απολυτήριο φιλοξενήθηκε στην ιστοσελίδα Liberal.gr

Άρθρο του Καθηγητή Πολιτικής Οικονομίας του ΕΚΠΑ, Ναπολέοντα Μαραβέγια, για το Εθνικό Απολυτήριο φιλοξενήθηκε στην ιστοσελίδα Liberal.gr

Για την ελληνική δευτεροβάθμια εκπαίδευση και συγκεκριμένα το Εθνικό Απολυτήριο μιλά σε άρθρο του, στην ιστοσελίδα Liberal.gr ο Ναπολέων Μαραβέγιας, Καθηγητής Πολιτικής Οικονομίας του ΕΚΠΑ. Το Εθνικό Απολυτήριο: Μια στρατηγική επιλογή (Liberal.gr) Η ελληνική δευτεροβάθμια εκπαίδευση, και ιδιαίτερα το Λύκειο, βρίσκεται σε φάση μεταρρυθμιστικής αναθεώρησης, καθώς η παραδοσιακή εξέταση εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έχει μετατρέψει […]

Χρονοδιάγραμμα εργασιών εν όψει της λειτουργίας του resCom στον ΕΛΚΕ

Χρονοδιάγραμμα εργασιών εν όψει της λειτουργίας του resCom στον ΕΛΚΕ

Σας γνωστοποιούμε ότι η έναρξη λειτουργίας της νέας ηλεκτρονικής πλατφόρμας web-resCom έχει προγραμματιστεί για τη Δευτέρα 12 Ιανουαρίου 2026. Στο πλαίσιο της ομαλής μετάβασης στο νέο σύστημα, σας ενημερώνουμε για τα ακόλουθα: • Η εξόφληση πάσης φύσεως δαπανών που αφορούν το οικονομικό έτος 2025 θα ολοκληρωθεί έως και την 31η/12/2025 μέσω του υφιστάμενου πληροφοριακού συστήματος. […]

Ακαδημαϊκό Τέταρτο: Πλημμύρες, κακοκαιρίες και στο βάθος… λειψυδρία

Ακαδημαϊκό Τέταρτο: Πλημμύρες, κακοκαιρίες και στο βάθος… λειψυδρία

Πλημμύρες και καταιγίδες, έντονες βροχοπτώσεις και ακραία καιρικά φαινόμενα αλλά τελικά, έλλειψη νερού. Οι φετινές καταιγίδες φαίνεται ότι φέρνουν μεγάλες ποσότητες νερού σε περιοχές της χώρας, που ομως δεν αποτελούν το είδος της βροχής που γεμίζει τους ταμιευτήρες νερού, αλλά μάλλον εκείνο που οδηγεί σε πλημμύρες και διάβρωση του εδάφους. Η Καθηγήτρια Γεωγραφίας και Κλιματολογίας […]

Πόσο εθισμένοι είμαστε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης; Περισσότερο ανησυχητικά τα ευρήματα για την Generation Z

Πόσο εθισμένοι είμαστε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης; Περισσότερο ανησυχητικά τα ευρήματα για την Generation Z

Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών διερεύνησε τη σχέση του εθισμού στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με το άγχος, την κατάθλιψη και την υπνηλία. Επιπλέον, μετρήθηκε το επίπεδο του εθισμού τόσο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όσο και στο TikTok σύμφωνα με το φύλο και την ηλικιακή ομάδα με τα ευρήματα να είναι ιδιαίτερα ανησυχητικά για τις […]

Ανάθεση καθηκόντων άμισθων Συμβούλων του Πρύτανη του Πανεπιστημίου Αθηνών στον καθηγητή Στυλιανό Κώτσιο και την καθηγήτρια Ασημίνα Αντωναράκου

Ανάθεση καθηκόντων άμισθων Συμβούλων του Πρύτανη του Πανεπιστημίου Αθηνών στον καθηγητή Στυλιανό Κώτσιο και την καθηγήτρια Ασημίνα Αντωναράκου

Με απόφαση του Πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, καθηγητή Γεράσιμου Σιάσου, ανατίθενται καθήκοντα άμισθων Συμβούλων του Πρύτανη, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 35 του Ν. 5128/2024, σε δύο διακεκριμένα μέλη του διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού του Ιδρύματος, στον καθηγητή Στυλιανό Κώτσιο και την καθηγήτρια Ασημίνα Αντωναράκου, στο πλαίσιο της ενίσχυσης της […]

Ολοκλήρωση της Εξωτερικής Αξιολόγησης και Πιστοποίησης του 70% των Υφιστάμενων Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών του ΕΚΠΑ

Ολοκλήρωση της Εξωτερικής Αξιολόγησης και Πιστοποίησης του 70% των Υφιστάμενων Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών του ΕΚΠΑ

Η Μονάδα Διασφάλισης Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, σε στενή και αποτελεσματική συνεργασία με Τμήματα και το Προσωπικό των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών και την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), ολοκλήρωσε με ιδιαίτερη επιτυχία έως τον Δεκέμβριο του 2025 την εξωτερική αξιολόγηση και πιστοποίηση 142 από τα 203 υφιστάμενα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών του […]

Υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Harbin Institute of Technology

Υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Harbin Institute of Technology

Συνάντηση εργασίας και υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας (MoU) μεταξύ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και του Harbin Institute of Technology (HIT) πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025. Από το Πανεπιστήμιο Αθηνών, στη συνάντηση συμμετείχαν η Αντιπρύτανις Ακαδημαϊκών Υποθέσεων, Διεθνών Σχέσεων και Εξωστρέφειας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Καθηγήτρια Σοφία Παπαϊωάννου, ο Αντιπρύτανης Οικονομικών και Ανάπτυξης, Καθηγητής Αριστείδης […]

Ακαδημαϊκό Τέταρτο: Πλημμύρες, κακοκαιρίες και στο βάθος… λειψυδρία

Ακαδημαϊκό Τέταρτο: Πλημμύρες, κακοκαιρίες και στο βάθος… λειψυδρία

Πλημμύρες και καταιγίδες, έντονες βροχοπτώσεις και ακραία καιρικά φαινόμενα αλλά τελικά, έλλειψη νερού. Οι φετινές καταιγίδες φαίνεται ότι φέρνουν μεγάλες ποσότητες νερού σε περιοχές της χώρας, που ομως δεν αποτελούν το είδος της βροχής που γεμίζει τους ταμιευτήρες νερού, αλλά μάλλον εκείνο που οδηγεί σε πλημμύρες και διάβρωση του εδάφους. Η Καθηγήτρια Γεωγραφίας και Κλιματολογίας […]

Πόσο εθισμένοι είμαστε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης; Περισσότερο ανησυχητικά τα ευρήματα για την Generation Z

Πόσο εθισμένοι είμαστε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης; Περισσότερο ανησυχητικά τα ευρήματα για την Generation Z

Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών διερεύνησε τη σχέση του εθισμού στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με το άγχος, την κατάθλιψη και την υπνηλία. Επιπλέον, μετρήθηκε το επίπεδο του εθισμού τόσο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όσο και στο TikTok σύμφωνα με το φύλο και την ηλικιακή ομάδα με τα ευρήματα να είναι ιδιαίτερα ανησυχητικά για τις […]

Ανάθεση καθηκόντων άμισθων Συμβούλων του Πρύτανη του Πανεπιστημίου Αθηνών στον καθηγητή Στυλιανό Κώτσιο και την καθηγήτρια Ασημίνα Αντωναράκου

Ανάθεση καθηκόντων άμισθων Συμβούλων του Πρύτανη του Πανεπιστημίου Αθηνών στον καθηγητή Στυλιανό Κώτσιο και την καθηγήτρια Ασημίνα Αντωναράκου

Με απόφαση του Πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, καθηγητή Γεράσιμου Σιάσου, ανατίθενται καθήκοντα άμισθων Συμβούλων του Πρύτανη, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 35 του Ν. 5128/2024, σε δύο διακεκριμένα μέλη του διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού του Ιδρύματος, στον καθηγητή Στυλιανό Κώτσιο και την καθηγήτρια Ασημίνα Αντωναράκου, στο πλαίσιο της ενίσχυσης της […]

Ολοκλήρωση της Εξωτερικής Αξιολόγησης και Πιστοποίησης του 70% των Υφιστάμενων Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών του ΕΚΠΑ

Ολοκλήρωση της Εξωτερικής Αξιολόγησης και Πιστοποίησης του 70% των Υφιστάμενων Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών του ΕΚΠΑ

Η Μονάδα Διασφάλισης Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, σε στενή και αποτελεσματική συνεργασία με Τμήματα και το Προσωπικό των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών και την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), ολοκλήρωσε με ιδιαίτερη επιτυχία έως τον Δεκέμβριο του 2025 την εξωτερική αξιολόγηση και πιστοποίηση 142 από τα 203 υφιστάμενα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών του […]

Υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Harbin Institute of Technology

Υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Harbin Institute of Technology

Συνάντηση εργασίας και υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας (MoU) μεταξύ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και του Harbin Institute of Technology (HIT) πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025. Από το Πανεπιστήμιο Αθηνών, στη συνάντηση συμμετείχαν η Αντιπρύτανις Ακαδημαϊκών Υποθέσεων, Διεθνών Σχέσεων και Εξωστρέφειας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Καθηγήτρια Σοφία Παπαϊωάννου, ο Αντιπρύτανης Οικονομικών και Ανάπτυξης, Καθηγητής Αριστείδης […]

Το Πανεπιστήμιο Αθηνών

Το Ε.Κ.Π.Α. το οποίο εγκαινιάστηκε στις 3 Μαΐου του 1837, αρχικά στεγάστηκε σε ένα ανακαινισμένο οθωμανικό κτήριο στη βορειοανατολική πλευρά της Ακρόπολης, το οποίο στις μέρες μας έχει ανακαινιστεί και λειτουργεί ως Μουσείο του Πανεπιστημίου. Αρχικά ονομάστηκε «Οθωνικό Πανεπιστήμιο» από το όνομα του πρώτου βασιλιά της Ελλάδας Όθωνα και αποτελούνταν από 4 ακαδημαϊκά Τμήματα με 52 φοιτητές. Καθώς αποτελούσε το πρώτο Πανεπιστήμιο του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, αλλά και της ευρύτερης βαλκανικής και μεσογειακής περιοχής, απέκτησε σημαντικό κοινωνικο-ιστορικό ρόλο, ο οποίος υπήρξε καθοριστικός για την παραγωγή συγκεκριμένης γνώσης και πολιτισμού μέσα στη χώρα.

Stay Connected

Ακολουθήστε το hub.uoa.gr στα Social Media

Newsletter

Γραφτείτε για να λαμβάνετε ενημερώσεις

closebutton
Μετάβαση στο περιεχόμενο