Ανθρωπιστικές, Κοινωνικές Επιστήμες & Τέχνες

‘Αποψη του Καθηγητή της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ Δημήτρη Καραδήμα: Η Σαγήνη του αλλόκοτου

‘Αποψη του Καθηγητή της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ Δημήτρη Καραδήμα: Η Σαγήνη του αλλόκοτου

Μια άποψη με την οποία όλοι θα μπορούσαμε να συμφωνήσουμε είναι η εξής: «Η τέχνη δεν προσβάλλει». Σε μια δεύτερη ανάγνωση, όμως, αντιλαμβανόμαστε πως το γεγονός ότι όλοι υιοθετούμε την άποψη δεν σημαίνει ότι συμφωνούμε πραγματικά μεταξύ μας! Άλλοι θεωρούν ότι η πρόταση αυτή έχει δεοντολογικό χαρακτήρα με αναφορά στον θεατή (=δεν πρέπει να αισθάνεσαι προσβεβλημένος από την τέχνη, ακριβώς επειδή είναι τέχνη)⸱ άλλοι ότι έχει δεοντολογικό χαρακτήρα με αναφορά στην τέχνη (= η τέχνη δεν πρέπει να προσβάλλει)⸱ άλλοι ότι η πρόταση είναι περιγραφική (=η τέχνη, δηλαδή η πραγματική/αληθινή τέχνη, δεν προσβάλλει ποτέ κανέναν)⸱ άλλοι έχουν ενδεχομένως κάτι άλλο στο μυαλό τους.

Τελικά μπορούμε να πούμε ότι η τέχνη δεν προσβάλλει; Η άποψή μου είναι ότι η τέχνη δεν προσβάλλει ποτέ κανέναν, όταν είναι τέχνη αληθινή. Αυτό, βέβαια, σημαίνει ότι κάπου υπάρχουν όρια μεταξύ αληθινής τέχνης και έντεχνης πρακτικής. Πρόκειται για διάκριση που προϋποθέτει την ύπαρξη υψηλών κριτηρίων. Η διάκριση αυτή δεν είναι γενικά αρεστή, νομίζω ούτε μεταξύ των καλλιτεχνών (πολλοί την ταυτίζουν μάλιστα με τη λογοκρισία ή την αυτολογοκρισία!). Από τα ποικίλα κριτήρια μπορεί να κυριαρχούν κατά περίπτωση κάποια, ανάλογα με την αντίληψη που ο ίδιος ο καλλιτέχνης έχει για το τι εστί αληθινή τέχνη. Πρόκειται για κριτήρια αισθητικά (η τέχνη για την τέχνη), ηθικά (η τέχνη  ως προωθητική της αρμονίας του κόσμου και της αγάπης προς τη φύση και τους ανθρώπους γύρω μας), κοινωνικά (μετάδοση πολιτικών, κοινωνικά απελευθερωτικών μηνυμάτων), κλπ. Θα επανέλθουμε σε αυτό λίγο πιο κάτω.

Η συζήτηση, για το αν η τέχνη προσβάλλει ή όχι, ήρθε στην επικαιρότητα με αφορμή την έκθεση   της Εθνικής Πινακοθήκης «Η σαγήνη του αλλόκοτου» και κυρίως με αφορμή την απαράδεκτη επίθεση που δέχτηκαν συγκεκριμένα έργα της έκθεσης από βουλευτή του ελληνικού κοινοβουλίου. Όταν, όμως, η βασική δημόσια συζήτηση για την τέχνη, που γίνεται με αφορμή μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη, αφορά όχι στην αισθητική της ποιότητα, την οξύτητα των κοινωνικών μηνυμάτων της ή την συμβολή της στον πνευματικό μας πολιτισμό, αλλά σχετίζεται με το αν προσβάλλει όλο ή μέρος του κοινού, τότε μάλλον αρμενίζουμε στραβά και δεν προσφέρουμε υπηρεσία ούτε στην κοινωνία ούτε στην τέχνη. Ας πάμε για λίγο στην ουσία και ας εντρυφήσουμε «σαγήνη του αλλόκοτου»!

Ο τίτλος της έκθεσης μάς καλεί να ανακαλύψουμε τη γοητεία του εξαιρετικά παράξενου, του παράδοξου, του τερατώδους! Είναι αλήθεια ότι το αλλόκοτο, το τερατώδες, δεν απουσιάζει από τη ζωή μας, ούτε από την φυσική ούτε από την κοινωνική της διάσταση, ενώ δηλώνει την παρουσία του τόσο στις ψυχικές μας τάσεις όσο και στις πνευματικές μας αναζητήσεις.  Τούτων δοθέντων, θα ήταν αδιανόητο να μην απασχολεί συνειδητά τον άνθρωπο και να μην το πραγματεύεται η τέχνη. Αρκεί να θυμηθούμε βασικά στοιχεία της δικής μας παράδοσης, ξεκινώντας από την αρχαία ελληνική μυθολογία (βλ., π.χ., χίμαιρα: κεφάλι λιονταριού, κορμός κατσίκας, ουρά φιδιού), τα παράδοξα του Ζήνωνα στη φιλοσοφία, τους παραδοξογράφους της ελληνιστικής εποχής (βλ., π.χ., Ιστοριών παραδόξων συναγωγή του Αντίγονου από την Κάρυστο) και φτάνοντας στο δημοτικό τραγούδι και τις παραλογές (βλ., π.χ., Του νεκρού αδερφού) ή  άλλα έργα της νεοελληνικής λογοτεχνίας (βλ. Πάπισσα Ιωάννα του Εμ. Ροΐδη). Στη διεθνή σκηνή, το έργο του Μαρκ Φίσερ, Το αλλόκοτο και το απόκοσμο, εξετάζει τη λειτουργία του αλλόκοτου στην τέχνη (λογοτεχνία, κινηματογράφο, μουσική) και προσπαθεί να εξηγήσει γιατί μας γοητεύουν στοιχεία που βρίσκονται στη σφαίρα του αλλόκοτου.

Είναι, λοιπόν, προφανές ότι το αλλόκοτο, θέλουμε δεν θέλουμε, διεκδικεί διαχρονικά θέση στη ζωή μας και εκ των πραγμάτων έχει θέση στην τέχνη και, άρα, και σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη. Ο προβληματισμός μας, νομίζω, πρέπει να αρχίζει από το σημείο αυτό και μετά. Τα έργα του Χ. Κατσαδιώτη, για τα οποία ξεσηκώθηκε μεγάλη συζήτηση μετά τη βίαιη αποκαθήλωσή τους, αξίζει να αποτελούν μέρος της έκθεσης «Η σαγήνη του αλλόκοτου»; Η κριτική της τέχνης, απαλλαγμένη από αλλότρια προς την ίδια την τέχνη επιχειρήματα, μπορεί να απαντήσει στο ερώτημα θετικά ή αρνητικά μέσω των ειδικών. Η δική μου απάντηση δεν μπορεί να είναι οριστική (θετική ή αρνητική) και θα περιοριστεί στην έκφραση κάποιων επιφυλάξεων για το αν τα συγκεκριμένα έργα άξιζε να έχουν θέση στη συγκεκριμένη έκθεση.

Ας εξετάσουμε το «εικόνισμα» (έτσι το ονομάζει ο καλλιτέχνης) που «ανασχεδιάζει», «διασκευάζει» την γνωστή εικόνα της Παναγίας με τον μικρό Χριστό στην αγκαλιά – εικόνα που αβίαστα εκπέμπει την γαλήνια αγάπη της μητέρας, η οποία αγκαλιάζει όλον τον κόσμο. Το «εικόνισμα» παρουσιάζει στη θέση της Παναγίας ένα δύσμορφο πρόσωπο που εκπέμπει βαθιά κακία, καχυποψία και μίσος για τον κόσμο και έντονη απειλή. Στη θέση του Χριστού βλέπουμε ένα άλλο μικρό δύσμορφο ον, από τον αριστερό κρόταφο του οποίου φαίνεται να αναφύεται κάτι σαν κέρατο, ενώ η έκφραση του προσώπου υπόσχεται διαιώνιση του μίσους και της απειλής! Η διαφημισμένη (στον τίτλο) σαγήνη δεν υπάρχει! Στη θέση της προκύπτει αποστροφή και απέχθεια! Ας αφήσουμε, όμως, την αισθητική του έργου, που δεν αντέχει σε κανέναν σχολιασμό και προφανώς υποτάσσεται στο μήνυμα που θέλει να διαδώσει, και ας επικεντρωθούμε σε αυτό το μήνυμα. Ο επίσης διαφημισμένος διάλογος με τα έργα του Γκόγια μπορεί να αναγνωρίζεται σε άλλα έργα της έκθεσης, αλλά δεν είναι καθόλου προφανής στα έργα του συγκεκριμένου καλλιτέχνη. Ο Γκόγια πράγματι καυτηρίασε τη διαφθορά των αρχών και του κλήρου και κατήγγειλε τις σκοτεινές πλευρές της κοινωνίας της εποχής του.

Το «εικόνισμα», για το οποίο γίνεται λόγος εδώ, τι ακριβώς στηλιτεύει; Ποια στερεότυπα προσπαθεί να αποδομήσει; Δεν υπάρχει αναφορά στην εκκλησία ως θεσμικά δομημένο οργανισμό, ο οποίος διαπλέκεται με την πολιτική και οικονομική εξουσία και θα πρέπει για αυτόν τον λόγο να αποδομηθεί. Δεν στοχοποιείται ο κλήρος και τα ανώτερα κλιμάκιά του επειδή μαστίζονται από έλλειψη οράματος και, ενδεχομένως, κινούνται στα όρια της διαφθοράς ή και μέσα σε αυτή. Αν ο καλλιτέχνης πιστεύει κάτι τέτοιο, με άλλον τρόπο έπρεπε να το δείξει!   Αυτό που βλέπει ο θεατής δεν είναι επίθεση κατά της εκκλησίας ή υπονόμευση του κύρους της, αλλά μια προσπάθεια αποδόμησης του κεντρικού μηνύματος της χριστιανικής θρησκείας (και στην πραγματικότητα κάθε θρησκείας), της αγάπης! Είναι η αγάπη στερεότυπο με το οποίο έχουμε γαλουχηθεί και πρέπει να το ξεπεράσουμε; Είναι αυτό εμπνευσμένο μήνυμα και δείγμα υψηλής τέχνης;

Το πρόβλημα στην περίπτωσή μας είναι ότι το «εικόνισμα» δεν αμφισβητεί κάποια πραγματικότητα (κάτι που θα προωθούσε  τα όρια της αντίληψής μας), εκτός αν θεωρήσουμε ότι η μάχη μεταξύ του καλού και του κακού, της αγάπης και του μίσους έχει οριστικά τελειώσει με την επικράτηση της αγάπης! Αλήθεια, ποια είναι τα δεδομένα που θέλει να αποσταθεροποιήσει, ποιες αξίες να αμφισβητήσει; Είναι τελικά στόχος το ίδιο το μήνυμα αγάπης του χριστιανισμού ή αυτό της μητρικής αγάπης ή και της αγάπης της ίδιας γενικά; Δεν θα αρνηθούμε στον καλλιτέχνη το δικαίωμα να το κάνει, αν θεωρεί ότι όλα αυτά ή κάτι από αυτά είναι φενάκη, εξιδανίκευση, απάτη. Σε αυτή την περίπτωση, όμως, δεν θα έπρεπε να εκπέμπει το «εικόνισμα» ένα πνεύμα αμφισβήτησης και να μην αποτελεί πρόταση αντικατάστασης; Το γνωστό μας εικόνισμα της γαλήνης και της αγάπης αντικαθίσταται απλώς από το «εικόνισμα» της απειλής και του μίσους! Το αλλόκοτο, λοιπόν, εδώ είναι ένα δευτερογενές δημιούργημα εκκωφαντικής παραποίησης καλλιτεχνικών και συμβολικών δεδομένων, χωρίς καμία περαιτέρω πνευματική διάσταση. Το ίδιο ισχύει και για τα άλλα παρόμοια έργα του καλλιτέχνη. Αυτό που για μένα τα διαφοροποιεί είναι μόνο η ένταση της αποστροφής που προκαλούν. Για τους λόγους αυτούς εκφράζω σοβαρές αμφιβολίες για την ουσιαστική καλλιτεχνική αξία των έργων αυτών και, συνεπώς, για το αν θα έπρεπε να συμπεριληφθούν στη συγκεκριμένη έκθεση. Ο θόρυβος μάλιστα που έγινε γύρω από αυτά, λόγω της ανάρμοστης επίθεσης του βουλευτή, επεσκίασε άλλα αξιοπρόσεκτα έργα που εκτίθενται στον ίδιο χώρο.

Ίσως τώρα καθίσταται σαφέστερο γιατί θεωρώ ότι η αληθινή, η γνήσια τέχνη δεν προσβάλλει ποτέ κανέναν. Γιατί είναι αυτή που σε ανεβάζει υψηλότερα, σε βάζει να σκεφτείς και να αμφισβητήσεις⸱ σε πάει πιο πέρα από το συνηθισμένο, αλλά έχει πνευματικό περιεχόμενο (αισθητικό, ηθικό, κοινωνικό ή άλλο) που σε σαγηνεύει. Ταυτόχρονα, ο καλλιτέχνης που έχει θέσει εαυτόν στην υπηρεσία της αληθινής τέχνης αναγνωρίζει ότι δεν είναι μόνος του στον κόσμο, ακόμα και αν είναι μοναδικός στο είδος του. Αυτό σημαίνει ότι θα δημιουργήσει με ευαισθησία και θα διαδώσει το μήνυμά του (= θα διδάξει;) χωρίς να προσβάλει. Αυτό, επίσης, σημαίνει ότι όπου χρειάζεται θα βάλει ο ίδιος όρια στον εαυτό του και θα κινηθεί εντός πλαισίων που, αντί να είναι περιοριστικά, θα τονίζουν την πρωτοτυπία του έργου και του μηνύματος.

«Η σαγήνη του αλλόκοτου» στην περίπτωση της έκθεσης μετατράπηκε, νομίζω, σε «παγίδα του αλλόκοτου». Η ειρωνεία μάλιστα του πράγματος συναγωνίζεται τον υπερρεαλισμό της πραγματικότητας, καθώς η αρχική σημασία της λέξεως «σαγήνη» στη γλώσσα μας (στα αρχαία ελληνικά) ήταν παραπλήσια της παγίδας (δίχτυ ψαρέματος).

Διάλεξη του Τμήματος Κοινωνιολογίας του ΕΚΠΑ: Γυναικείες μαρτυρίες για τη Γενοκτονία του Ελληνισμού του Πόντου [20 Νοεμβρίου 2025]

Διάλεξη του Τμήματος Κοινωνιολογίας του ΕΚΠΑ: Γυναικείες μαρτυρίες για τη Γενοκτονία του Ελληνισμού του Πόντου [20 Νοεμβρίου 2025]

Το Τμήμα Κοινωνιολογίας της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών του ΕΚΠΑ σας προσκαλεί σε διάλεξη με θέμα την ποντιακή γενοκτονία, όπως περιγράφεται στο βιβλίο «Όσοι δεν γέλασαν ποτέ: το Ποντιακό Ολοκαύτωμα» της Θεοδώρας Ιωαννίδου-Καρακουσόγλου (6η έκδοση). Η συγγραφέας-ερευνήτρια θα παρουσιάσει επτά ιστορίες γυναικών της οικογένειάς της από τις συνολικά έντεκα του βιβλίου. Η διάλεξη θα […]

Εκδήλωση ενημέρωσης πρωτοετών φοιτητριών και φοιτητών του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας

Εκδήλωση ενημέρωσης πρωτοετών φοιτητριών και φοιτητών του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας

Με πλήρη επιτυχία πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 16 Οκτωβρίου 2025 στην Αίθουσα Οπτικοακουστικής Διδασκαλίας της Θεολογικής Σχολής του Ε.Κ.Π.Α. η εκδήλωση ενημέρωσης πρωτοετών φοιτητριών και φοιτητών του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας. Η εκδήλωση ξεκίνησε με προσφωνήσεις και χαιρετισμούς από τον Κοσμήτορα της Σχολής, Καθηγητή Εμμανουήλ Δ. Καραγεωργούδη, την Πρόεδρο του Τμήματος, Καθηγήτρια Κίρκη Κεφαλέα, η […]

Διαλέξεις στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος ERASMUS+ του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας με το Πανεπιστήμιο της Βόννης

Διαλέξεις στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος ERASMUS+ του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας με το Πανεπιστήμιο της Βόννης

Το Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας της Θεολογικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών διοργάνωσε δύο διαλέξεις στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος ERASMUS+ του Τμήματος με το Πανεπιστήμιο της Βόννης και ακαδημαϊκή υπεύθυνη την Καθηγήτρια Κίρκη Κεφαλέα. Την Τρίτη, 14 Οκτωβρίου 2025 πραγματοποιήθηκε η διάλεξη του Dr. Phillip Andrew Davis, Jr. (Universität Bonn, Evangelisch-Theologische Fakultät) με θέμα: “The Reception […]

10ο Ενημερωτικό Δελτίο του Τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του Ε.Κ.Π.Α. (Ιούλιος-Σεπτέμβριος 2024)

10ο Ενημερωτικό Δελτίο του Τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του Ε.Κ.Π.Α. (Ιούλιος-Σεπτέμβριος 2024)

Το δέκατο Ενημερωτικό Δελτίο (Ιούλιος-Σεπτέμβριος 2024) του Τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, το οποίο έχει ως στόχο να ενημερώνει σχετικά με τις δράσεις και τα νέα των μελών και των φοιτητών και φοιτητριών του Τμήματος, μόλις δημοσιεύθηκε:

Σύντομη επισκόπηση και αποτίμηση του 34ου Διεθνούς Συνεδρίου του Επιστημονικού Συνδέσμου “Ιστορία της Γλωσσολογίας” (2-3 Οκτωβρίου 2025, Αμφιθέατρο Βιβλιοθήκης της Φιλοσοφικής Σχολής)

Σύντομη επισκόπηση και αποτίμηση του 34ου Διεθνούς Συνεδρίου του Επιστημονικού Συνδέσμου “Ιστορία της Γλωσσολογίας” (2-3 Οκτωβρίου 2025, Αμφιθέατρο Βιβλιοθήκης της Φιλοσοφικής Σχολής)

Το Τμήμα Φιλολογίας και ο Τομέας Κλασικής Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών φιλοξένησε στις 2 και 3 Οκτωβρίου 2025 στο Αμφιθέατρο της Βιβλιοθήκης της Φιλοσοφικής Σχολής τις εργασίες του 34ου Διεθνούς Ετήσιου Συνεδρίου του «Επιστημονικού Συνδέσμου „Ιστορία της Γλωσσολογίας“» (Studienkreis „Geschichte der Sprachwissenschaft“, SGdS). Ο επιστημονικός σύνδεσμος Studienkreis „Geschichte der […]

Εκδημία της Ομότιμης Καθηγήτριας του Τμήματος Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ Δέσποινας Σιδηροπούλου – Δημακάκου

Εκδημία της Ομότιμης Καθηγήτριας του Τμήματος Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ Δέσποινας Σιδηροπούλου – Δημακάκου

Με βαθιά θλίψη η Φιλοσοφική Σχολή του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών αποχαιρετά την Ομότιμη Καθηγήτρια του Τμήματος Ψυχολογίας, Δέσποινα Σιδηροπούλου-Δημακάκου, μια εξέχουσα προσωπικότητα του ακαδημαϊκού και επιστημονικού χώρου. Η Δέσποινα Σιδηροπούλου-Δημακάκου υπήρξε διακεκριμένη επιστήμονας στον τομέα της Ψυχολογίας, με ιδιαίτερη συμβολή στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό και τη Συμβουλευτική. Με σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Wisconsin-Madison των […]

Εκδήλωση ενημέρωσης πρωτοετών φοιτητριών και φοιτητών του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας

Εκδήλωση ενημέρωσης πρωτοετών φοιτητριών και φοιτητών του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας

Με πλήρη επιτυχία πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 16 Οκτωβρίου 2025 στην Αίθουσα Οπτικοακουστικής Διδασκαλίας της Θεολογικής Σχολής του Ε.Κ.Π.Α. η εκδήλωση ενημέρωσης πρωτοετών φοιτητριών και φοιτητών του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας. Η εκδήλωση ξεκίνησε με προσφωνήσεις και χαιρετισμούς από τον Κοσμήτορα της Σχολής, Καθηγητή Εμμανουήλ Δ. Καραγεωργούδη, την Πρόεδρο του Τμήματος, Καθηγήτρια Κίρκη Κεφαλέα, η […]

Διαλέξεις στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος ERASMUS+ του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας με το Πανεπιστήμιο της Βόννης

Διαλέξεις στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος ERASMUS+ του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας με το Πανεπιστήμιο της Βόννης

Το Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας της Θεολογικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών διοργάνωσε δύο διαλέξεις στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος ERASMUS+ του Τμήματος με το Πανεπιστήμιο της Βόννης και ακαδημαϊκή υπεύθυνη την Καθηγήτρια Κίρκη Κεφαλέα. Την Τρίτη, 14 Οκτωβρίου 2025 πραγματοποιήθηκε η διάλεξη του Dr. Phillip Andrew Davis, Jr. (Universität Bonn, Evangelisch-Theologische Fakultät) με θέμα: “The Reception […]

10ο Ενημερωτικό Δελτίο του Τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του Ε.Κ.Π.Α. (Ιούλιος-Σεπτέμβριος 2024)

10ο Ενημερωτικό Δελτίο του Τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του Ε.Κ.Π.Α. (Ιούλιος-Σεπτέμβριος 2024)

Το δέκατο Ενημερωτικό Δελτίο (Ιούλιος-Σεπτέμβριος 2024) του Τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, το οποίο έχει ως στόχο να ενημερώνει σχετικά με τις δράσεις και τα νέα των μελών και των φοιτητών και φοιτητριών του Τμήματος, μόλις δημοσιεύθηκε:

Σύντομη επισκόπηση και αποτίμηση του 34ου Διεθνούς Συνεδρίου του Επιστημονικού Συνδέσμου “Ιστορία της Γλωσσολογίας” (2-3 Οκτωβρίου 2025, Αμφιθέατρο Βιβλιοθήκης της Φιλοσοφικής Σχολής)

Σύντομη επισκόπηση και αποτίμηση του 34ου Διεθνούς Συνεδρίου του Επιστημονικού Συνδέσμου “Ιστορία της Γλωσσολογίας” (2-3 Οκτωβρίου 2025, Αμφιθέατρο Βιβλιοθήκης της Φιλοσοφικής Σχολής)

Το Τμήμα Φιλολογίας και ο Τομέας Κλασικής Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών φιλοξένησε στις 2 και 3 Οκτωβρίου 2025 στο Αμφιθέατρο της Βιβλιοθήκης της Φιλοσοφικής Σχολής τις εργασίες του 34ου Διεθνούς Ετήσιου Συνεδρίου του «Επιστημονικού Συνδέσμου „Ιστορία της Γλωσσολογίας“» (Studienkreis „Geschichte der Sprachwissenschaft“, SGdS). Ο επιστημονικός σύνδεσμος Studienkreis „Geschichte der […]

Εκδημία της Ομότιμης Καθηγήτριας του Τμήματος Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ Δέσποινας Σιδηροπούλου – Δημακάκου

Εκδημία της Ομότιμης Καθηγήτριας του Τμήματος Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ Δέσποινας Σιδηροπούλου – Δημακάκου

Με βαθιά θλίψη η Φιλοσοφική Σχολή του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών αποχαιρετά την Ομότιμη Καθηγήτρια του Τμήματος Ψυχολογίας, Δέσποινα Σιδηροπούλου-Δημακάκου, μια εξέχουσα προσωπικότητα του ακαδημαϊκού και επιστημονικού χώρου. Η Δέσποινα Σιδηροπούλου-Δημακάκου υπήρξε διακεκριμένη επιστήμονας στον τομέα της Ψυχολογίας, με ιδιαίτερη συμβολή στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό και τη Συμβουλευτική. Με σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Wisconsin-Madison των […]

Εορτασμός των Εισοδίων της Θεοτόκου στον ιστορικό Πανεπιστημιακό Ιερό Ναό Εισοδίων της Θεοτόκου (Καπνικαρέα)

Εορτασμός των Εισοδίων της Θεοτόκου στον ιστορικό Πανεπιστημιακό Ιερό Ναό Εισοδίων της Θεοτόκου (Καπνικαρέα)

Με ιδιαίτερη λαμπρότητα και σε κλίμα κατάνυξης τελέστηκε φέτος ο εορτασμός των Εισοδίων της Θεοτόκου στον ιστορικό Πανεπιστημιακό Ιερό Ναό Εισοδίων της Θεοτόκου (Καπνικαρέα), ένα από τα σημαντικότερα βυζαντινά μνημεία της Αθήνας και αναπόσπαστο τμήμα της πολιτιστικής κληρονομιάς του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Στην πανηγυρική Θεία Λειτουργία παρέστησαν ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών, καθηγητής […]

Η εφημερίδα ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ κυκλοφορεί την Κυριακή 23 Νοεμβρίου μαζί με «TO BHMΑ»

Η εφημερίδα ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ κυκλοφορεί την Κυριακή 23 Νοεμβρίου μαζί με «TO BHMΑ»

Την Κυριακή 23 Νοεμβρίου, το Πανεπιστήμιο Αθηνών κυκλοφορεί με το «Βήμα της Κυριακής» το πέμπτο φύλλο της εφημερίδας του υπό τον τίτλο «Πανεπιστήμιο Αθηνών, Εφημερίδα της Επιστήμης, της Εκπαίδευσης και του Πολιτισμού». Στο 5ο φύλλο, στο πρωτοσέλιδο, ως κεντρικό θέμα, φιλοξενείται συνέντευξη του Κεντρικού Τραπεζίτη και Ομότιμου Καθηγητή του ΕΚΠΑ, Γιάννη Στουρνάρα με τίτλο «Ωριμάσαμε […]

Το νέο Εκθετήριο Παλαιοντολογίας στα Βατερά Λέσβου είναι πλέον έτοιμο και λειτουργεί για το κοινό

Το νέο Εκθετήριο Παλαιοντολογίας στα Βατερά Λέσβου είναι πλέον έτοιμο και λειτουργεί για το κοινό

Τα Βατερά Λέσβου, είναι ένας τόπος με ιδιαίτερη επιστημονική αξία λόγω των εξαιρετικών παλαιοντολογικών του ευρημάτων. Τα πρόσφατα αποτελέσματα των ερευνών του Τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αθηνών προσφέρουν σημαντικά νέα δεδομένα για το παλαιοπεριβάλλον της περιοχής, εμπλουτίζοντας τις γνώσεις μας σχετικά με τη βιοποικιλότητα που αναπτύχθηκε εκεί πριν από εκατομμύρια χρόνια. Σε συνέχεια […]

Παγκόσμια Ημέρα Τηλεόρασης: Τάσεις, προκλήσεις και προοπτικές

Παγκόσμια Ημέρα Τηλεόρασης: Τάσεις, προκλήσεις και προοπτικές

Του Στέλιου Παπαθανασόπουλου Καθηγητή στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Η 21η Νοεμβρίου έχει καθιερωθεί από την UNESCO ως η Παγκόσμια Ημέρα Τηλεόρασης. Παρά την αμφισβήτηση από το διαδίκτυο και τις ψηφιακές πλατφόρμες παραμένει το κοινό πεδίο αναφοράς, καθώς καλύπτει διάφορες πλευρές της κοινωνίας και διαθέτει τη μοναδική ικανότητα να […]

Συμμετοχή του Μουσείου Ορυκτολογίας – Πετρολογίας στην Διεθνή έκθεση Ορυκτών στο Μόναχο Γερμανίας

Συμμετοχή του Μουσείου Ορυκτολογίας – Πετρολογίας στην Διεθνή έκθεση Ορυκτών στο Μόναχο Γερμανίας

Με μεγάλη χαρά σας ανακοινώνουμε ότι το Μουσείο Ορυκτολογίας και Πετρολογίας του Τμήματος Γεωλογίας & Γεωπεριβάλλοντος του ΕΚΠΑ είχε την τιμή να συμμετέχει φέτος στην Διεθνή έκθεση Ορυκτών του Μονάχου (Mineralientage München 2025), που πραγματοποιήθηκε στο Μόναχο, Γερμανίας το διάστημα 23-26 Οκτωβρίου 2025. Η συμμετοχή του Μουσείου έγινε μετά από ειδική πρόσκληση για εκπροσώπηση της […]

Διάκριση του Ερευνητικού Εργαστηρίου Ανοσοβιολογίας και Μελετής Εμβολίων του ΕΚΠΑ στα Healthcare Business Awards 2025

Διάκριση του Ερευνητικού Εργαστηρίου Ανοσοβιολογίας και Μελετής Εμβολίων του ΕΚΠΑ στα Healthcare Business Awards 2025

Η ερευνητική ομάδα του Εργαστηρίου Ανοσοβιολογίας και Μελέτης του ΕΚΠΑ, υπό τη διεύθυνση της Καθηγήτριας Παιδιατρικής και Λοιμωξιολογίας κ. Βασιλικής Σπούλου, απέσπασε το Χρυσό Βραβείο στα Healthcare Business Awards 2025 για την ανάπτυξη ενός καινοτόμου εμβολίου έναντι του πνευμονιοκόκκου. Πρόκειται για μια εξαιρετικά σημαντική διάκριση, καθώς η ερευνητική ομάδα, σε συνεργασία με εταιρεία βιοτεχνολογίας, ανέπτυξε […]

Η εφημερίδα ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ κυκλοφορεί την Κυριακή 23 Νοεμβρίου μαζί με «TO BHMΑ»

Η εφημερίδα ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ κυκλοφορεί την Κυριακή 23 Νοεμβρίου μαζί με «TO BHMΑ»

Την Κυριακή 23 Νοεμβρίου, το Πανεπιστήμιο Αθηνών κυκλοφορεί με το «Βήμα της Κυριακής» το πέμπτο φύλλο της εφημερίδας του υπό τον τίτλο «Πανεπιστήμιο Αθηνών, Εφημερίδα της Επιστήμης, της Εκπαίδευσης και του Πολιτισμού». Στο 5ο φύλλο, στο πρωτοσέλιδο, ως κεντρικό θέμα, φιλοξενείται συνέντευξη του Κεντρικού Τραπεζίτη και Ομότιμου Καθηγητή του ΕΚΠΑ, Γιάννη Στουρνάρα με τίτλο «Ωριμάσαμε […]

Το νέο Εκθετήριο Παλαιοντολογίας στα Βατερά Λέσβου είναι πλέον έτοιμο και λειτουργεί για το κοινό

Το νέο Εκθετήριο Παλαιοντολογίας στα Βατερά Λέσβου είναι πλέον έτοιμο και λειτουργεί για το κοινό

Τα Βατερά Λέσβου, είναι ένας τόπος με ιδιαίτερη επιστημονική αξία λόγω των εξαιρετικών παλαιοντολογικών του ευρημάτων. Τα πρόσφατα αποτελέσματα των ερευνών του Τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αθηνών προσφέρουν σημαντικά νέα δεδομένα για το παλαιοπεριβάλλον της περιοχής, εμπλουτίζοντας τις γνώσεις μας σχετικά με τη βιοποικιλότητα που αναπτύχθηκε εκεί πριν από εκατομμύρια χρόνια. Σε συνέχεια […]

Παγκόσμια Ημέρα Τηλεόρασης: Τάσεις, προκλήσεις και προοπτικές

Παγκόσμια Ημέρα Τηλεόρασης: Τάσεις, προκλήσεις και προοπτικές

Του Στέλιου Παπαθανασόπουλου Καθηγητή στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Η 21η Νοεμβρίου έχει καθιερωθεί από την UNESCO ως η Παγκόσμια Ημέρα Τηλεόρασης. Παρά την αμφισβήτηση από το διαδίκτυο και τις ψηφιακές πλατφόρμες παραμένει το κοινό πεδίο αναφοράς, καθώς καλύπτει διάφορες πλευρές της κοινωνίας και διαθέτει τη μοναδική ικανότητα να […]

Συμμετοχή του Μουσείου Ορυκτολογίας – Πετρολογίας στην Διεθνή έκθεση Ορυκτών στο Μόναχο Γερμανίας

Συμμετοχή του Μουσείου Ορυκτολογίας – Πετρολογίας στην Διεθνή έκθεση Ορυκτών στο Μόναχο Γερμανίας

Με μεγάλη χαρά σας ανακοινώνουμε ότι το Μουσείο Ορυκτολογίας και Πετρολογίας του Τμήματος Γεωλογίας & Γεωπεριβάλλοντος του ΕΚΠΑ είχε την τιμή να συμμετέχει φέτος στην Διεθνή έκθεση Ορυκτών του Μονάχου (Mineralientage München 2025), που πραγματοποιήθηκε στο Μόναχο, Γερμανίας το διάστημα 23-26 Οκτωβρίου 2025. Η συμμετοχή του Μουσείου έγινε μετά από ειδική πρόσκληση για εκπροσώπηση της […]

Διάκριση του Ερευνητικού Εργαστηρίου Ανοσοβιολογίας και Μελετής Εμβολίων του ΕΚΠΑ στα Healthcare Business Awards 2025

Διάκριση του Ερευνητικού Εργαστηρίου Ανοσοβιολογίας και Μελετής Εμβολίων του ΕΚΠΑ στα Healthcare Business Awards 2025

Η ερευνητική ομάδα του Εργαστηρίου Ανοσοβιολογίας και Μελέτης του ΕΚΠΑ, υπό τη διεύθυνση της Καθηγήτριας Παιδιατρικής και Λοιμωξιολογίας κ. Βασιλικής Σπούλου, απέσπασε το Χρυσό Βραβείο στα Healthcare Business Awards 2025 για την ανάπτυξη ενός καινοτόμου εμβολίου έναντι του πνευμονιοκόκκου. Πρόκειται για μια εξαιρετικά σημαντική διάκριση, καθώς η ερευνητική ομάδα, σε συνεργασία με εταιρεία βιοτεχνολογίας, ανέπτυξε […]

Το Πανεπιστήμιο Αθηνών

Το Ε.Κ.Π.Α. το οποίο εγκαινιάστηκε στις 3 Μαΐου του 1837, αρχικά στεγάστηκε σε ένα ανακαινισμένο οθωμανικό κτήριο στη βορειοανατολική πλευρά της Ακρόπολης, το οποίο στις μέρες μας έχει ανακαινιστεί και λειτουργεί ως Μουσείο του Πανεπιστημίου. Αρχικά ονομάστηκε «Οθωνικό Πανεπιστήμιο» από το όνομα του πρώτου βασιλιά της Ελλάδας Όθωνα και αποτελούνταν από 4 ακαδημαϊκά Τμήματα με 52 φοιτητές. Καθώς αποτελούσε το πρώτο Πανεπιστήμιο του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, αλλά και της ευρύτερης βαλκανικής και μεσογειακής περιοχής, απέκτησε σημαντικό κοινωνικο-ιστορικό ρόλο, ο οποίος υπήρξε καθοριστικός για την παραγωγή συγκεκριμένης γνώσης και πολιτισμού μέσα στη χώρα.

Stay Connected

Ακολουθήστε το hub.uoa.gr στα Social Media

Newsletter

Γραφτείτε για να λαμβάνετε ενημερώσεις

closebutton
Μετάβαση στο περιεχόμενο