COVID-19

Η υποχρεωτική χρήση μάσκας στα σχολεία μείωσε τα κρούσματα κατά την περίοδο του κύματος ΔΕΛΤΑ

Η υποχρεωτική χρήση μάσκας στα σχολεία μείωσε τα κρούσματα κατά την περίοδο του κύματος ΔΕΛΤΑ

Τα σχολεία που εφάρμοσαν την υποχρεωτική χρήση μάσκας είχαν 72% λιγότερα κρούσματα ενδοσχολικής διασποράς συγκριτικά με σχολεία που είχαν προαιρετική τη χρήση της μάσκας, με βάση τα αποτελέσματα μίας μελέτης που διεξήχθη σε πάνω 1,1 εκατομμύρια μαθητές και 157000 άτομα προσωπικού σε 9 πολιτείες των ΗΠΑ υπό την αιγίδα του NIH  (National  Institutes of Health). Οι Iατροί της Θεραπευτικής Κλινικής της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Θεοδώρα Ψαλτοπούλου, Πάνος Μαλανδράκης, Γιάννης Ντάνασης και Θάνος Δημόπουλος (Πρύτανης ΕΚΠΑ) συνοψίζουν τα ευρήματα της μελέτης αυτής.

Οι συγγραφείς αναφέρουν ότι η μελέτη σχεδιάστηκε στην περίοδο που το δέλτα ήταν το επικρατόν στέλεχος. Οι περισσότερες περιπτώσεις COVID-19  που περιγράφηκαν στη μελέτη προήλθαν από την κοινότητα, ενώ μόλις το 10% προήλθε από σχολική διασπορά. Οι ερευνητές περιέγραψαν ότι για κάθε 100 περιπτώσεις που προήλθαν από την κοινότητα, περιγράφηκαν 7,3 περιπτώσεις που προήλθαν από το σχολείο σε σχολεία που ήταν υποχρεωτική η χρήση μάσκας, και 26,4 περιπτώσεις σε σχολεία που ήταν προαιρετική η μάσκα. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η προαιρετική χρήση μάσκας αυξάνει κατά 3,6 φορές τον κίνδυνο ενδοσχολικής μετάδοσης. Η μελέτη αφορά δεδομένα από 26 Ιουλίου 2021 έως 13 Δεκεμβρίου 2021, δηλαδή την περίοδο πριν την επέλαση του στελέχους όμικρον.

Συνολικά περιγράφηκαν 40601 λοιμώξεις στην κοινότητα (36032 σε μαθητές και 4569 σε προσωπικό)  και 3085 λοιμώξεις που μεταδόθηκαν εντός σχολείου (2844 σε μαθητές και 241 σε προσωπικό).  Στα σχολεία που συμπεριλήφθησαν στη μελέτη, το 10% είχε προαιρετική χρήση μάσκας, το 75% είχε υποχρεωτική χρήση μάσκας και στο υπόλοιπο 15% η στρατηγική όσο αφορά τη χρήση της μάσκας άλλαξε κατά τη διάρκεια της μελέτης. Τα δεδομένα αυτά συνηγορούν υπέρ της αξίας της χρήσης μάσκας στην προστασία από τη διασπορά του ιού SARS-CoV-2  στα σχολεία.

Μια πρωτότυπη μέθοδος προσέγγισης μονοκόρυφα εξελισσόμενων δεδομένων και η  εφαρμογή της σε μια έξαρση Covid-19

Μια πρωτότυπη μέθοδος προσέγγισης μονοκόρυφα εξελισσόμενων δεδομένων και η εφαρμογή της σε μια έξαρση Covid-19

Ο καθηγητής Ιωάννης Κ. Δημητρίου δημοσίευσε μια μελέτη στο έγκριτο περιοδικό Optimization Methods & Software με τίτλο “Least Squares Monotonic Unimodal Approximations to Successively Updated Data and an Application to a Covid-19 Outbreak”. Η μελέτη αναπτύσσει έναν αλγόριθμο προσέγγισης δεδομένων εν εξελίξει, αλλοιωμένων από σφάλματα, ώστε να εκτιμήσει το σημείο στροφής (ακρότατο) μιας έξαρσης (outbreak). […]

Η γεωμαγνητική καταιγίδα G4 της 12ης Νοεμβρίου 2025 και η απόκριση του ap Prediction tool της Ομάδας Κοσμικής Ακτινοβολίας του Τμήματος Φυσικής του ΕΚΠΑ

Η γεωμαγνητική καταιγίδα G4 της 12ης Νοεμβρίου 2025 και η απόκριση του ap Prediction tool της Ομάδας Κοσμικής Ακτινοβολίας του Τμήματος Φυσικής του ΕΚΠΑ

Στα πλαίσια του 25ου ηλιακού κύκλου και πιο συγκεκριμένα στις 12 Νοεμβρίου 2025 καταγράφηκε μια ισχυρή (τάξης G4, NOAA Space Weather Scales) γεωμαγνητική καταιγίδα. Οι γεωμαγνητικές καταιγίδες, γενικά, είναι από τις πιο σημαντικές εκδηλώσεις του Διαστημικού Καιρού αφού, ανάλογα με την ένταση τους, μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά την λειτουργία και αξιοπιστία επίγειων και δορυφορικών τεχνολογικών συστημάτων αλλά […]

Το μοναδικό GLE77 της 11ης Νοεμβρίου 2025 και η απόκριση του GLE Alert ++ system της Ομάδας Κοσμικής Ακτινοβολίας του Τμήματος Φυσικής του ΕΚΠΑ

Το μοναδικό GLE77 της 11ης Νοεμβρίου 2025 και η απόκριση του GLE Alert ++ system της Ομάδας Κοσμικής Ακτινοβολίας του Τμήματος Φυσικής του ΕΚΠΑ

Την 11η Νοεμβρίου 2025 έλαβε χώρα ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον φαινόμενο του Διαστημικού Καιρού, μια επίγεια επαύξηση της έντασης της κοσμικής ακτινοβολίας (Ground Level Enhancement – GLE). Το γεγονός αυτό αριθμείται ως το 77ο (GLE77) σε μια ακολουθία παρόμοιων γεγονότων, η έναρξη της οποίας τοποθετείται το 1942. Το GLE77 εξελίχθηκε μέσα σε ιδιαίτερα διαταραγμένες ηλιακές (ηλιακή έκλαμψη τάξης X5.1), διαπλανητικές […]

Εκδημία του Επίκουρου Καθηγητή του ΕΚΠΑ Χαρίλαου Πλατανάκη

Εκδημία του Επίκουρου Καθηγητή του ΕΚΠΑ Χαρίλαου Πλατανάκη

Το Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης εκφράζει την οδύνη του για τον αιφνίδιο και αδόκητο θάνατο του Χάρη Πλατανάκη. Υπήρξε ακέραιος χαρακτήρας, εξαιρετικός συνάδελφος και ιδιαίτερα αγαπητός στους φοιτητές του. Η απώλεια είναι μεγάλη και το κενό δυσαναπλήρωτο. Η συμβολή του στη λειτουργία του Τμήματος στις δύσκολες στιγμές της πανδημίας, και όχι μόνο, υπήρξε […]

Πανεπιστήμιο Αθηνών, Πάντειο Πανεπιστήμιο, Γαλλική Σχολή Αθηνών και Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών ενώνουν δυνάμεις για την ενίσχυση των Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών

Πανεπιστήμιο Αθηνών, Πάντειο Πανεπιστήμιο, Γαλλική Σχολή Αθηνών και Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών ενώνουν δυνάμεις για την ενίσχυση των Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών

Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, η Γαλλική Σχολή Αθηνών και το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών ενώνουν τις δυνάμεις τους και προχωρούν στην υπογραφή Μνημονίου Κατανόησης με στόχο την ίδρυση του Ελληνικού Ινστιτούτου Προηγμένων Σπουδών στις Ανθρωπιστικές και Κοινωνικές Επιστήμες, με την ονομασία HESTIA (Hellenic Institute of Advanced Studies). […]

Αποκλεισμός της Ισπανικής Γλώσσας από το Ηλεκτρονικό Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας (e-KPG)

Αποκλεισμός της Ισπανικής Γλώσσας από το Ηλεκτρονικό Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας (e-KPG)

Το Τμήμα Ισπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και το Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών «Ισπανική Γλώσσα και Πολιτισμός» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου ενημερώθηκαν ότι το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού εξετάζει την έναρξη προγράμματος πιστοποίησης γλωσσομάθειας στα σχολεία μέσω του Ηλεκτρονικού Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας (e-KPG). Στο πρόγραμμα αυτό δεν προβλέπεται, προς το […]

Εκδημία του Ομότιμου Καθηγητή της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ Στέφανου Ι. Χατζηγιάννη

Εκδημία του Ομότιμου Καθηγητή της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ Στέφανου Ι. Χατζηγιάννη

Σε ηλικία 91 ετών έφυγε από τη ζωή ο Ομότιμος Καθηγητής της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ Στέφανος Ι. Χατζηγιάννης. Ο Ομότιμος Καθηγητής της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ Στέφανος Ι. Χατζηγιάννης, γεννήθηκε στην Μυτιλήνη και αποφοίτησε από την Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ. Mετά την απόκτηση του τίτλου της ειδικότητας στην Εσωτερική Παθολογία στο Νοσοκομείο Ευαγγελισμός υπό την […]

Το μοναδικό GLE77 της 11ης Νοεμβρίου 2025 και η απόκριση του GLE Alert ++ system της Ομάδας Κοσμικής Ακτινοβολίας του Τμήματος Φυσικής του ΕΚΠΑ

Το μοναδικό GLE77 της 11ης Νοεμβρίου 2025 και η απόκριση του GLE Alert ++ system της Ομάδας Κοσμικής Ακτινοβολίας του Τμήματος Φυσικής του ΕΚΠΑ

Την 11η Νοεμβρίου 2025 έλαβε χώρα ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον φαινόμενο του Διαστημικού Καιρού, μια επίγεια επαύξηση της έντασης της κοσμικής ακτινοβολίας (Ground Level Enhancement – GLE). Το γεγονός αυτό αριθμείται ως το 77ο (GLE77) σε μια ακολουθία παρόμοιων γεγονότων, η έναρξη της οποίας τοποθετείται το 1942. Το GLE77 εξελίχθηκε μέσα σε ιδιαίτερα διαταραγμένες ηλιακές (ηλιακή έκλαμψη τάξης X5.1), διαπλανητικές […]

Εκδημία του Επίκουρου Καθηγητή του ΕΚΠΑ Χαρίλαου Πλατανάκη

Εκδημία του Επίκουρου Καθηγητή του ΕΚΠΑ Χαρίλαου Πλατανάκη

Το Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης εκφράζει την οδύνη του για τον αιφνίδιο και αδόκητο θάνατο του Χάρη Πλατανάκη. Υπήρξε ακέραιος χαρακτήρας, εξαιρετικός συνάδελφος και ιδιαίτερα αγαπητός στους φοιτητές του. Η απώλεια είναι μεγάλη και το κενό δυσαναπλήρωτο. Η συμβολή του στη λειτουργία του Τμήματος στις δύσκολες στιγμές της πανδημίας, και όχι μόνο, υπήρξε […]

Πανεπιστήμιο Αθηνών, Πάντειο Πανεπιστήμιο, Γαλλική Σχολή Αθηνών και Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών ενώνουν δυνάμεις για την ενίσχυση των Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών

Πανεπιστήμιο Αθηνών, Πάντειο Πανεπιστήμιο, Γαλλική Σχολή Αθηνών και Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών ενώνουν δυνάμεις για την ενίσχυση των Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών

Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, η Γαλλική Σχολή Αθηνών και το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών ενώνουν τις δυνάμεις τους και προχωρούν στην υπογραφή Μνημονίου Κατανόησης με στόχο την ίδρυση του Ελληνικού Ινστιτούτου Προηγμένων Σπουδών στις Ανθρωπιστικές και Κοινωνικές Επιστήμες, με την ονομασία HESTIA (Hellenic Institute of Advanced Studies). […]

Αποκλεισμός της Ισπανικής Γλώσσας από το Ηλεκτρονικό Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας (e-KPG)

Αποκλεισμός της Ισπανικής Γλώσσας από το Ηλεκτρονικό Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας (e-KPG)

Το Τμήμα Ισπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και το Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών «Ισπανική Γλώσσα και Πολιτισμός» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου ενημερώθηκαν ότι το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού εξετάζει την έναρξη προγράμματος πιστοποίησης γλωσσομάθειας στα σχολεία μέσω του Ηλεκτρονικού Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας (e-KPG). Στο πρόγραμμα αυτό δεν προβλέπεται, προς το […]

Εκδημία του Ομότιμου Καθηγητή της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ Στέφανου Ι. Χατζηγιάννη

Εκδημία του Ομότιμου Καθηγητή της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ Στέφανου Ι. Χατζηγιάννη

Σε ηλικία 91 ετών έφυγε από τη ζωή ο Ομότιμος Καθηγητής της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ Στέφανος Ι. Χατζηγιάννης. Ο Ομότιμος Καθηγητής της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ Στέφανος Ι. Χατζηγιάννης, γεννήθηκε στην Μυτιλήνη και αποφοίτησε από την Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ. Mετά την απόκτηση του τίτλου της ειδικότητας στην Εσωτερική Παθολογία στο Νοσοκομείο Ευαγγελισμός υπό την […]

Το Πανεπιστήμιο Αθηνών

Το Ε.Κ.Π.Α. το οποίο εγκαινιάστηκε στις 3 Μαΐου του 1837, αρχικά στεγάστηκε σε ένα ανακαινισμένο οθωμανικό κτήριο στη βορειοανατολική πλευρά της Ακρόπολης, το οποίο στις μέρες μας έχει ανακαινιστεί και λειτουργεί ως Μουσείο του Πανεπιστημίου. Αρχικά ονομάστηκε «Οθωνικό Πανεπιστήμιο» από το όνομα του πρώτου βασιλιά της Ελλάδας Όθωνα και αποτελούνταν από 4 ακαδημαϊκά Τμήματα με 52 φοιτητές. Καθώς αποτελούσε το πρώτο Πανεπιστήμιο του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, αλλά και της ευρύτερης βαλκανικής και μεσογειακής περιοχής, απέκτησε σημαντικό κοινωνικο-ιστορικό ρόλο, ο οποίος υπήρξε καθοριστικός για την παραγωγή συγκεκριμένης γνώσης και πολιτισμού μέσα στη χώρα.

Stay Connected

Ακολουθήστε το hub.uoa.gr στα Social Media

Newsletter

Γραφτείτε για να λαμβάνετε ενημερώσεις

closebutton
Μετάβαση στο περιεχόμενο