Νέα & Ανακοινώσεις

Βιογραφικά σημειώματα και αποτελεσματική παρουσίαση του ερευνητικού έργου – Σύνοψη του άρθρου από τον Κοσμήτορα της Σχολής Θετικών Επιστημών του ΕΚΠΑ Καθηγητή Γιάννη Εμμανουήλ

Βιογραφικά σημειώματα και αποτελεσματική παρουσίαση του ερευνητικού έργου – Σύνοψη του άρθρου από τον Κοσμήτορα της Σχολής Θετικών Επιστημών του ΕΚΠΑ Καθηγητή Γιάννη Εμμανουήλ

Βιογραφικά σημειώματα και αποτελεσματική παρουσίαση του ερευνητικού έργου [1]
Σύνοψη του άρθρου από τον Κοσμήτορα της Σχολής Θετικών Επιστημών Καθηγητή Γιάννη Εμμανουήλ

Τον τελευταίο καιρό, αναπτύσσεται ένας προβληματισμός σχετικά με τη χρήση του συμβατικού βιογραφικού σημειώματος για την αξιολόγηση των αιτήσεων χρηματοδότησης της έρευνας και των προσλήψεων/προαγωγών στον ακαδημαϊκό χώρο. Ιδρύματα και φορείς χρηματοδότησης σε όλο τον κόσμο επανεξετάζουν την προσέγγισή τους στο θέμα της αξιολόγησης των ερευνητών και συζητούν σχετικά με την ανανέωση των ακαδημαϊκών βιογραφικών που χρησιμοποιούνται για την υποστήριξη των αιτήσεων για θέσεις εργασίας, χρηματοδότησης της έρευνας, προαγωγών και απονομής βραβείων. Οι ερευνητές καλούνται να βρουν τρόπους τεκμηρίωσης των επιτευγμάτων και της αξίας τους, πέρα ​​από μια απλή παράθεση των δημοσιεύσεων και των ομιλιών τους, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνουν και ζητήματα καθοδήγησης νεότερων ερευνητών, δράσεις προβολής της επιστήμης στην κοινωνία και πολλών άλλων δραστηριοτήτων, οι οποίες δεν οδηγούν απαραίτητα σε δημοσιεύσεις.

Η αποστολή βιογραφικών σημειωμάτων αποτελεί βεβαίως ένα βασικό στοιχείο αξιολόγησης της επάρκειας σε όλες τις επιστημονικές κρίσεις. Οι επιστήμονες που αναζητούν μια θέση εργασίας ή μια επιχορήγηση για την έρευνά τους συχνά αισθάνονται υποχρεωμένοι να απαριθμήσουν με λεπτομέρεια κάθε δημοσίευση, παρουσίαση και βραβείο που έλαβαν σε ένα ενιαίο έγγραφο, με στόχο να επηρεαστούν θετικά οι επιτροπές αξιολόγησης με το μέγεθος και τον όγκο του. Ένα τέτοιο τυπικό βιογραφικό ακολουθεί ενδεχομένως ένα πεπαλαιωμένο πρότυπο. Οι φορείς χρηματοδότησης που επιθυμούν να επανεξετάσουν τον τύπο του βιογραφικού σημειώματος που λαμβάνουν, ως μια απάντηση στην εντεινόμενη εστίαση στη διαθεματικότητα, την ισότητα, τη διαφορετικότητα και την ισότιμη συμμετοχή στον χώρο της επιστήμης, διαμόρφωσαν ένα νέο τύπο βιογραφικού στο «Βιογραφικό Σημείωμα για Ερευνητές», το οποίο παρουσιάστηκε το 2019 από τη Βασιλική Εταιρεία στο Λονδίνο. Ο στόχος αυτού του τύπου του βιογραφικού σημειώματος είναι να επιτρέψει στους ερευνητές να παρουσιάσουν καλύτερα τη συνεισφορά τους στην έρευνα και στην ευρύτερη κοινωνία. Παρόμοιες πρωτοβουλίες έχουν αναληφθεί από ερευνητικά συμβούλια στην Ολλανδία και το Λουξεμβούργο.

Κατά συνέπεια, οι ερευνητές καλούνται να επεξεργαστούν εκ νέου τα βιογραφικά τους σημειώματα, δίνοντας έμφαση στην ποιότητα έναντι της ποσότητας, ενώ ταυτόχρονα περιλαμβάνουν και στοιχεία για τον ευρύτερο αντίκτυπο της έρευνάς τους. Από την άλλη πλευρά, οι επιτροπές επιλογής προσωπικού και αξιολόγησης των ερευνητικών προτάσεων για επιχορηγήσεις καλούνται να εξετάσουν βιογραφικά σημειώματα αυτού του τύπου, παράλληλα με αυτά του κλασικού τύπου. Ένα βασικό πρόβλημα με τα τυπικά βιογραφικά σημειώματα είναι ότι αυτά τείνουν να περιγράφουν το ερευνητικό έργο αποκλειστικά με ποσοτικούς όρους, όπως είναι ο αριθμός των δημοσιεύσεων και ο δείκτης απήχησης (impact factor) των περιοδικών στα οποία αυτές εμφανίζονται. Έτσι όμως, αγνοούνται πολλά στοιχεία που αφορούν σε μια επιστημονική καριέρα. Για παράδειγμα, δράσεις που δεν αποτυπώνονται απαραίτητα σε ένα βιογραφικό σημείωμα αφορούν στην επικοινωνία της επιστήμης στο ευρύ κοινό και σε απαραίτητες προκαταρκτικές ενέργειες για την προετοιμασία μεγάλων ερευνητικών έργων.

Ακαδημαϊκά βιογραφικά που αποτυπώνουν ακριβέστερα το επιστημονικό ταλέντο θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν μόνο μερικές ουσιαστικές δημοσιεύσεις, τις οποίες οι επιτροπές προσλήψεων και αξιολόγησης θα μπορούσαν ρεαλιστικά να διαβάσουν και να εκτιμήσουν. Αυτό οδηγεί σε μια απομάκρυνση από τις εξαντλητικές λίστες δημοσιεύσεων και παρουσιάσεων και στη μείωση του «θορύβου», που δεν αντικατοπτρίζει πάντα δίκαια τα προσόντα για μια πρόσληψη ή για μια ερευνητική επιχορήγηση. Ταυτόχρονα, η εστίαση σε λίγα μόνο αποτελέσματα εξοικονομεί πόρους στη διαδικασία αξιολόγησης, βελτιώνει τη δυνατότητα σύγκρισης μεταξύ των νέων και των πιο ώριμων ερευνητών και καθιστά λιγότερο εμφανείς τις μειώσεις στον ρυθμό δημοσίευσης, που είναι αποτέλεσμα των διακοπών σταδιοδρομίας. Έτσι, εξισορροπούνται μερικώς οι άνισοι όροι του ανταγωνισμού που συχνά εμφιλοχωρούν στις διαδικασίες αυτές. Οι παραδοσιακές μέθοδοι αξιολόγησης του δημοσιευμένου έργου αποτελούν ενδεχομένως εμπόδιο στην ποικιλομορφία και την ισότητα στην επιστήμη. Επιστήμονες που ίσως να μην εντυπωσίαζαν με τις δημοσιεύσεις ή τους δείκτες απήχησης των περιοδικών που δημοσιεύουν, θα είχαν την ευκαιρία να περιγράψουν δράσεις καθοδήγησης νεότερων ομάδων ερευνητών και δράσεις ενημέρωσης του κοινωνικού συνόλου, τομείς όπου μέλη από υπό-εκπροσωπούμενες δημογραφικές ομάδες συχνά υπερέχουν.

Η τρέχουσα χρήση των βιογραφικών σημειωμάτων εμποδίζει επίσης την εξέλιξη της σταδιοδρομίας επιστημόνων στις αναπτυσσόμενες χώρες, οι οποίοι πρέπει να εργαστούν ​​με περιορισμένους πόρους και υποδομές. Για παράδειγμα, η έμφαση στις δημοσιεύσεις και τους δείκτες απήχησης των περιοδικών είναι ιδιαίτερα προβληματική για τους Αφρικανούς ερευνητές, εν μέρει λόγω των δαπανηρών τελών δημοσίευσης. Αν και ο δείκτης απήχησης είναι πιθανότατα ένα αξιόπιστο μέτρο της ποιότητας ενός περιοδικού, η δημοσίευση σε περιοδικά με υψηλούς δείκτες απήχησης δεν πρέπει να αποτελεί το βασικό στοιχείο της αξιολόγησης των ερευνητών. Μια προσέγγιση στα βιογραφικά που εστιάζει περισσότερο σε έργα που βοηθούν τις τοπικές κοινότητες, θα μπορούσε να βοηθήσει στην εξισορρόπηση των όρων ανταγωνισμού για τους ερευνητές των αναπτυσσόμενων χωρών που υποβάλλουν αιτήσεις για θέσεις εργασίας ή για ερευνητικές επιχορηγήσεις με διεθνή ανταγωνισμό.

Η επιστολή, που συνήθως συνοδεύει τα βιογραφικά σημειώματα, δίνει στους υποψηφίους μια ευκαιρία να περιγράψουν σύντομα την ιστορία της σταδιοδρομίας τους και να τονίσουν τις πιο σημαντικές εργασίες τους. Οι λίστες δημοσιεύσεων δεν έχουν τόσο μεγάλο νόημα σήμερα, όσο είχαν για προηγούμενες γενιές επιστημόνων. Καθώς ο χώρος της επιστήμης έχει γίνει ιδιαίτερα ανταγωνιστικός, οι λίστες των δημοσιεύσεων έχουν γίνει πολύ μεγαλύτερες και έτσι η πληροφοριακή αξία που αυτές εμπεριέχουν έχει μειωθεί. Επίσης, η αξιολόγηση με βάση μετρικές, όπως είναι ο αριθμός των δημοσιεύσεων και των αναφορών σε αυτές, ευνοεί σε μεγάλο βαθμό τους ερευνητές σε συγκεκριμένους τομείς. Ο αριθμός των εργασιών των ερευνητών στην ιατρική είναι αδύνατο να συγκριθεί με τον αντίστοιχο αριθμό των ερευνητών που εργάζονται σε άλλους τομείς, όπως είναι οι ανθρωπιστικές επιστήμες. Καθώς τέτοιου είδους συγκρίσεις ενδέχεται να είναι σημαντικές στο πλαίσιο της επιλογής για την απονομή διεθνών βραβείων που προσελκύουν αιτήσεις από όλα τα επιστημονικά πεδία, οι φορείς απονομής τους πρέπει να λαμβάνουν υπόψη αυτή την ποικιλομορφία των επιστημονικών πεδίων. Τα βιογραφικά θα μπορούσαν να είναι πιο αποτελεσματικά αν υπήρχε χώρος για μία σύντομη επεξηγηματική δήλωση των επιτευγμάτων του επιστήμονα και του αντικτύπου τους, της συνεισφοράς του στο κοινωνικό σύνολο ή της αριστείας στη διδασκαλία και την καθοδήγηση νέων επιστημόνων. Τέτοιες σύντομες δηλώσεις θα μπορούσαν να συμπληρώνουν τα παραδοσιακά βιογραφικά. Το Εθνικό Ταμείο Έρευνας του Λουξεμβούργου αναφέρει ότι αυτό το μοντέλο του αφηγηματικού βιογραφικού θα επιτρέψει στον αιτούντα να αξιολογηθεί πιο δίκαια ως προς το επιστημονικό του όραμα, την εμπειρία και τη συνεισφορά του στην επιστήμη και την κοινωνία. Ανάλογα, το Βιογραφικό Σημείωμα για Ερευνητές της Βασιλικής Εταιρείας είναι ένα έγγραφο που βασίζεται στην αφήγηση και επικεντρώνεται σε τέσσερα βασικά ερωτήματα: (α) πώς έχετε συμβάλει στη δημιουργία νέας γνώσης; (β) πώς έχετε συμβάλει στην ανάπτυξη νέων επιστημόνων; (γ) πώς έχετε συνεισφέρει στην ευρύτερη ερευνητική κοινότητα; και (δ) πώς έχετε συμβάλει στην ευρύτερη κοινωνία;

Η χρήση εναλλακτικών μορφών βιογραφικών σημειωμάτων έχει εγείρει ορισμένες αντιδράσεις από ώριμους κυρίως ερευνητές, οι οποίοι βλέπουν την υιοθέτηση αυτών των μορφών βιογραφικών ως μια αδικαιολόγητη παρέμβαση στη διαδικασία αξιολόγησης από τους χρηματοδότες. Ένας ακόμα λόγος αντίδρασης από την επιστημονική κοινότητα στη χρήση αυτού του τύπου των βιογραφικών συνίσταται στο γεγονός ότι η εξήγηση του αντικτύπου ή της σημασίας της εργασίας των ερευνητών παρέχει ένα αθέμιτο πλεονέκτημα σε όσους έχουν ισχυρές επικοινωνιακές δεξιότητες και εμποδίζει όσους ενδέχεται να μην είναι τόσο πειστικοί, συμπεριλαμβανομένων των επιστημόνων που μιλούν την αγγλική ως δεύτερη ή τρίτη γλώσσα. Είναι σαφές ότι η αποτελεσματικότητα της χρήσης των βιογραφικών αυτών θα εξαρτηθεί τελικά από την ετοιμότητα των επιτροπών αξιολόγησης να τα αποδεχτούν. Αρκετά ιδρύματα έχουν ήδη υπογράψει τη Διακήρυξη του Σαν Φρανσίσκο για την αξιολόγηση της έρευνας, η οποία προσφέρει ένα πλαίσιο που, μεταξύ άλλων, αποθαρρύνει τη χρήση των δεικτών απήχησης των περιοδικών στις αποφάσεις πρόσληψης και χρηματοδότησης.

Οι αλλαγές στη μορφή των βιογραφικών φαίνεται ότι είναι αναπόφευκτες. Οι νεότεροι ερευνητές έχουν τη δυνατότητα να δώσουν τον δικό τους ορισμό για το τι αξίζει να καταγραφεί και τι σημαίνει να είναι κάποιος επιτυχημένος ερευνητής. Μπορεί σίγουρα να αναφερθεί μια εργασία με πληθώρα αναφορών, αλλά δεν πρέπει να αγνοηθεί και ο αντίκτυπος που μια εργασία έχει στην ευρύτερη κοινωνία. Και τα δύο έχουν μια θέση στη διαδικασία αξιολόγησης της έρευνας.

[1]  με βάση το άρθρο “Time to rethink the scientific CV”, Nature 604, 203-205 (2022)

Συνάντηση του Προέδρου της Δημοκρατίας Κωνσταντίνου Αν. Τασούλα με τον Πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Γεράσιμο Σιάσο

Συνάντηση του Προέδρου της Δημοκρατίας Κωνσταντίνου Αν. Τασούλα με τον Πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Γεράσιμο Σιάσο

Ανακοίνωση της Προεδρίας της Δημοκρατίας Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Αν. Τασούλας δέχθηκε τον Πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, καθηγητή Γεράσιμο Σιάσο, ο οποίος τον ενημέρωσε για θέματα της αρμοδιότητάς του. Ειδικότερα, ο κ. Σιάσος παρουσίασε το στρατηγικό σχέδιο του Πανεπιστημίου για τα επόμενα χρόνια, τον διεθνή προσανατολισμό του ιδρύματος και τις μέχρι […]

Συμμετοχή του Καθηγητή Δημήτρη Καινούργιου στο 7ο Newsletter της doValue Greece

Συμμετοχή του Καθηγητή Δημήτρη Καινούργιου στο 7ο Newsletter της doValue Greece

Ο Καθηγητής Χρηματοοικονομικής, Μέλος του Συμβουλίου Διοίκησης του ΕΚΠΑ,  Διευθυντής του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Εσωτερικός Έλεγχος, Διαχείριση Κινδύνων & Κανονιστική Συμμόρφωση», του University of Athens MBA και του Κέντρου Μελετών & Εκπαίδευσης Χρηματοοικονομικής  κ. Δημήτρης Καινούργιος, συμμετέχει με άρθρο του στη νέα έκδοση του Newsletter του Κέντρου Χρηματοοικονομικής Υπευθυνότητας της doValue Greece. Στη στήλη Opinion του 7ου τεύχους (Σεπτέμβριος 2025), […]

Δύο εισηγήσεις για τη σύγχρονη εκπαίδευση: Από τα χαρισματικά παιδιά έως τις σχέσεις εκπαιδευτικών και τα ζητήματα ψυχικής τους υγείας

Δύο εισηγήσεις για τη σύγχρονη εκπαίδευση: Από τα χαρισματικά παιδιά έως τις σχέσεις εκπαιδευτικών και τα ζητήματα ψυχικής τους υγείας

Πραγματοποιήθηκαν δύο εισηγήσεις από τον καθηγητή Αλέξανδρο Σταμάτιο Αντωνίου σε επιμορφωτικές εκδηλώσεις που διοργάνωσαν την περασμένη εβδομάδα (8/9 & 10/9) η Διεύθυνση Π.Ε. Αν. Αττικής (επόπτρια ποιότητας εκπαίδευσης Δρ. Βασιλική Παπαδοπούλου) και η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Β’ Αθήνας (σύμβουλοι Δρ. Αγγελική Μπαστέα και Δρ. Ευθύμιος Σταμούλης). Η πρώτη εισήγηση πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα Jacqueline de Romilly […]

Συνάντηση εργασίας της Αντιπρυτάνεως του Ε.Κ.Π.Α. Σοφίας Παπαϊωάννου με θέμα την Συνεργασία ΕΚΠΑ – Columbia Journalism School

Συνάντηση εργασίας της Αντιπρυτάνεως του Ε.Κ.Π.Α. Σοφίας Παπαϊωάννου με θέμα την Συνεργασία ΕΚΠΑ – Columbia Journalism School

Τη Δευτέρα, 8 Σεπτεμβρίου 2025, πραγματοποιήθηκε συνάντηση εργασίας μεταξύ φορέων του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) και της Σχολής Δημοσιογραφίας του πανεπιστημίου Columbia στη Νέα Υόρκη (Columbia Journalism School), με στόχο τον σχεδιασμό ενός κοινού μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών στον τομέα της Υπολογιστικής Δημοσιογραφίας και της Τεχνητής Νοημοσύνης. Στην συνάντηση συμμετείχαν η Αντιπρύτανις Ακαδημαϊκών Θεμάτων, […]

Το στρατηγικό σχέδιο του ΕΚΠΑ στην πράξη: Η περίπτωση της ίδρυσης παραρτήματος του ΕΚΠΑ στην Κύπρο

Το στρατηγικό σχέδιο του ΕΚΠΑ στην πράξη: Η περίπτωση της ίδρυσης παραρτήματος του ΕΚΠΑ στην Κύπρο

Την πρωτοπόρα πρωτοβουλία της ίδρυσης του Παραρτήματος του ΕΚΠΑ στην Κύπρο, ως του πρώτου Παραρτήματος που θεσπίζει ελληνικό ΑΕΙ στο εξωτερικό, παρουσίασε ο Πρύτανης του ΕΚΠΑ, καθηγητής Γεράσιμος Σιάσος, στο ΟΤ FORUM που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της 89ης ΔΕΘ (6-14 Σεπτεμβρίου 2025). Ο Πρύτανης του ΕΚΠΑ κ. Γεράσιμος Σιάσος έκανε ρητή αναφορά στο Στρατηγικό Σχέδιο του ΕΚΠΑ 2023-2027, […]

16 Σεπτεμβρίου: Παγκόσμια Hμέρα Επεμβατικής Καρδιολογίας

16 Σεπτεμβρίου: Παγκόσμια Hμέρα Επεμβατικής Καρδιολογίας

Από τον Σεπτέμβριο του 2022 με ψήφισμα των Ηνωμένων Εθνών καθιερώθηκε η 16η Σεπτεμβρίου ως διεθνής ημέρα Επεμβατικής Καρδιολογίας προκειμένου να συμβάλει στην ευαισθητοποίηση του κοινού σχετικά με τις καρδιαγγειακές παθήσεις, τις σχετικές επιπλοκές αυτών καθώς και την ανάγκη πρόληψης και κατάλληλης αντιμετώπισής τους. Με το ίδιο ψήφισμα αναγνωρίζεται ο σημαντικός αντίκτυπος της επεμβατικής καρδιολογίας […]

Συμμετοχή του Καθηγητή Δημήτρη Καινούργιου στο 7ο Newsletter της doValue Greece

Συμμετοχή του Καθηγητή Δημήτρη Καινούργιου στο 7ο Newsletter της doValue Greece

Ο Καθηγητής Χρηματοοικονομικής, Μέλος του Συμβουλίου Διοίκησης του ΕΚΠΑ,  Διευθυντής του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Εσωτερικός Έλεγχος, Διαχείριση Κινδύνων & Κανονιστική Συμμόρφωση», του University of Athens MBA και του Κέντρου Μελετών & Εκπαίδευσης Χρηματοοικονομικής  κ. Δημήτρης Καινούργιος, συμμετέχει με άρθρο του στη νέα έκδοση του Newsletter του Κέντρου Χρηματοοικονομικής Υπευθυνότητας της doValue Greece. Στη στήλη Opinion του 7ου τεύχους (Σεπτέμβριος 2025), […]

Δύο εισηγήσεις για τη σύγχρονη εκπαίδευση: Από τα χαρισματικά παιδιά έως τις σχέσεις εκπαιδευτικών και τα ζητήματα ψυχικής τους υγείας

Δύο εισηγήσεις για τη σύγχρονη εκπαίδευση: Από τα χαρισματικά παιδιά έως τις σχέσεις εκπαιδευτικών και τα ζητήματα ψυχικής τους υγείας

Πραγματοποιήθηκαν δύο εισηγήσεις από τον καθηγητή Αλέξανδρο Σταμάτιο Αντωνίου σε επιμορφωτικές εκδηλώσεις που διοργάνωσαν την περασμένη εβδομάδα (8/9 & 10/9) η Διεύθυνση Π.Ε. Αν. Αττικής (επόπτρια ποιότητας εκπαίδευσης Δρ. Βασιλική Παπαδοπούλου) και η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Β’ Αθήνας (σύμβουλοι Δρ. Αγγελική Μπαστέα και Δρ. Ευθύμιος Σταμούλης). Η πρώτη εισήγηση πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα Jacqueline de Romilly […]

Συνάντηση εργασίας της Αντιπρυτάνεως του Ε.Κ.Π.Α. Σοφίας Παπαϊωάννου με θέμα την Συνεργασία ΕΚΠΑ – Columbia Journalism School

Συνάντηση εργασίας της Αντιπρυτάνεως του Ε.Κ.Π.Α. Σοφίας Παπαϊωάννου με θέμα την Συνεργασία ΕΚΠΑ – Columbia Journalism School

Τη Δευτέρα, 8 Σεπτεμβρίου 2025, πραγματοποιήθηκε συνάντηση εργασίας μεταξύ φορέων του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) και της Σχολής Δημοσιογραφίας του πανεπιστημίου Columbia στη Νέα Υόρκη (Columbia Journalism School), με στόχο τον σχεδιασμό ενός κοινού μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών στον τομέα της Υπολογιστικής Δημοσιογραφίας και της Τεχνητής Νοημοσύνης. Στην συνάντηση συμμετείχαν η Αντιπρύτανις Ακαδημαϊκών Θεμάτων, […]

Το στρατηγικό σχέδιο του ΕΚΠΑ στην πράξη: Η περίπτωση της ίδρυσης παραρτήματος του ΕΚΠΑ στην Κύπρο

Το στρατηγικό σχέδιο του ΕΚΠΑ στην πράξη: Η περίπτωση της ίδρυσης παραρτήματος του ΕΚΠΑ στην Κύπρο

Την πρωτοπόρα πρωτοβουλία της ίδρυσης του Παραρτήματος του ΕΚΠΑ στην Κύπρο, ως του πρώτου Παραρτήματος που θεσπίζει ελληνικό ΑΕΙ στο εξωτερικό, παρουσίασε ο Πρύτανης του ΕΚΠΑ, καθηγητής Γεράσιμος Σιάσος, στο ΟΤ FORUM που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της 89ης ΔΕΘ (6-14 Σεπτεμβρίου 2025). Ο Πρύτανης του ΕΚΠΑ κ. Γεράσιμος Σιάσος έκανε ρητή αναφορά στο Στρατηγικό Σχέδιο του ΕΚΠΑ 2023-2027, […]

16 Σεπτεμβρίου: Παγκόσμια Hμέρα Επεμβατικής Καρδιολογίας

16 Σεπτεμβρίου: Παγκόσμια Hμέρα Επεμβατικής Καρδιολογίας

Από τον Σεπτέμβριο του 2022 με ψήφισμα των Ηνωμένων Εθνών καθιερώθηκε η 16η Σεπτεμβρίου ως διεθνής ημέρα Επεμβατικής Καρδιολογίας προκειμένου να συμβάλει στην ευαισθητοποίηση του κοινού σχετικά με τις καρδιαγγειακές παθήσεις, τις σχετικές επιπλοκές αυτών καθώς και την ανάγκη πρόληψης και κατάλληλης αντιμετώπισής τους. Με το ίδιο ψήφισμα αναγνωρίζεται ο σημαντικός αντίκτυπος της επεμβατικής καρδιολογίας […]

ΕΚΠΑ: Ανοιχτές οι αιτήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος για 5 τμήματα του παραρτήματος στην Κύπρο

ΕΚΠΑ: Ανοιχτές οι αιτήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος για 5 τμήματα του παραρτήματος στην Κύπρο

Ανοιχτές είναι οι αιτήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος μέχρι και την Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου για πέντε τμήματα του παραρτήματος του ΕΚΠΑ στην Κύπρο. Τα προπτυχιακά προγράμματα των τμημάτων της Ιατρικής, Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών, Οικονομικών Επιστημών και Νοσηλευτικής αρχίζουν τον Οκτώβριο του 2025. Για πληροφορίες μπορείτε να επισκεφθείτε τις ιστοσελίδες: https://cy.uoa.gr/ https://www.uoa.gr/ Οι […]

Κέα: Μια σπουδαία ερευνητική αποστολή στο σπήλαιο «Τρυποσπηλιές»

Κέα: Μια σπουδαία ερευνητική αποστολή στο σπήλαιο «Τρυποσπηλιές»

Η Κέα, από την 1η έως και την 5η Σεπτεμβρίου 2025, βρέθηκε στο επίκεντρο μιας σημαντικής επιστημονικής δράσης. Ερευνητική ομάδα από το Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του ΕΚΠΑ επισκέφθηκε το νησί και ξεκίνησε την πρώτη φάση της μελέτης για την αποτύπωση και ανάδειξη του σπηλαίου «Τρυποσπηλιές». Σύμφωνα με το kea.gr, η ερευνητική ομάδα, με επικεφαλής […]

Συμμετοχή μελών ΔΕΠ, φοιτητών/τριών και αποφοίτων του ΠΜΣ «Σχολική Ψυχολογία», ΕΚΠΑ στο 46ο Διεθνές Συνέδριο του International School Psychology Association, Coimbra, Πορτογαλία

Συμμετοχή μελών ΔΕΠ, φοιτητών/τριών και αποφοίτων του ΠΜΣ «Σχολική Ψυχολογία», ΕΚΠΑ στο 46ο Διεθνές Συνέδριο του International School Psychology Association, Coimbra, Πορτογαλία

Στο πλαίσιο του 46th International School Psychology Association Conference, July 16-19, Coimbra, Portugal διοργανώθηκε από την καθ. Σίσσυ Χατζηχρήστου, Past President of the International School Psychology Association και chair of ISPA School Psychology Trainers Task Force, Στρογγυλό Τραπέζι με τίτλο Critical issues in Social Justice training and practice in School Psychology: Trainers’ and students’ perspectives. […]

6η Επιστημονική Συνάντηση Νέων Ερευνητών και Ερευνητριών στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία

6η Επιστημονική Συνάντηση Νέων Ερευνητών και Ερευνητριών στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία

Η Ελληνική Επιστημονική Εταιρεία Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για την Αειφορία (ΕΛ.Ε.ΕΤ.Π.Ε.Α), σε συνεργασία με το Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (Εργαστήριο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη) και το Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Εργαστήριο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, σας προσκαλούν να συμμετάσχετε στην 6η Επιστημονική Συνάντηση Νέων Ερευνητών και Ερευνητριών […]

Το ΕΚΠΑ στην Κύπρο: Ένα νέο ορόσημο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση – Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για φοίτηση σε 5 Τμήματα

Το ΕΚΠΑ στην Κύπρο: Ένα νέο ορόσημο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση – Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για φοίτηση σε 5 Τμήματα

Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α.), το πρώτο και μεγαλύτερο Πανεπιστήμιο στη νοτιο-ανατολική Ευρώπη, ιδρύει Παράρτημα στην Κύπρο, ενισχύοντας τη διεθνή παρουσία του και εμβαθύνοντας τις ακαδημαϊκές σχέσεις των δύο χωρών. Η ίδρυση Παραρτήματος του Ε.Κ.Π.Α. στην Κύπρο αποτελεί ορόσημο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και την ακαδημαϊκή συνεργασία μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου, το οποίο […]

Έκθεση του ΟΗΕ για τις νέες προκλήσεις χρηματοδότησης της βιομηχανικής ανάπτυξης στις αναπτυσσόμενες χώρες

Έκθεση του ΟΗΕ για τις νέες προκλήσεις χρηματοδότησης της βιομηχανικής ανάπτυξης στις αναπτυσσόμενες χώρες

Ο Καθηγητής Αναπτυξιακής Οικονομικής του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΕΚΠΑ, κ. Αντώνιος Μπαρτζώκας, συμμετείχε στη σύνταξη στρατηγικής μελέτης του Οργανισμού Βιομηχανικής Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών (UNIDO) με τίτλο «Financing Industries for Development: Unlocking Private, Public, and Blended Investment in a New Aid Era». Με εισαγωγή από τον Γενικό Διευθυντή Gerd Müller, η επίκαιρη αυτή μελέτη […]

Κέα: Μια σπουδαία ερευνητική αποστολή στο σπήλαιο «Τρυποσπηλιές»

Κέα: Μια σπουδαία ερευνητική αποστολή στο σπήλαιο «Τρυποσπηλιές»

Η Κέα, από την 1η έως και την 5η Σεπτεμβρίου 2025, βρέθηκε στο επίκεντρο μιας σημαντικής επιστημονικής δράσης. Ερευνητική ομάδα από το Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του ΕΚΠΑ επισκέφθηκε το νησί και ξεκίνησε την πρώτη φάση της μελέτης για την αποτύπωση και ανάδειξη του σπηλαίου «Τρυποσπηλιές». Σύμφωνα με το kea.gr, η ερευνητική ομάδα, με επικεφαλής […]

Συμμετοχή μελών ΔΕΠ, φοιτητών/τριών και αποφοίτων του ΠΜΣ «Σχολική Ψυχολογία», ΕΚΠΑ στο 46ο Διεθνές Συνέδριο του International School Psychology Association, Coimbra, Πορτογαλία

Συμμετοχή μελών ΔΕΠ, φοιτητών/τριών και αποφοίτων του ΠΜΣ «Σχολική Ψυχολογία», ΕΚΠΑ στο 46ο Διεθνές Συνέδριο του International School Psychology Association, Coimbra, Πορτογαλία

Στο πλαίσιο του 46th International School Psychology Association Conference, July 16-19, Coimbra, Portugal διοργανώθηκε από την καθ. Σίσσυ Χατζηχρήστου, Past President of the International School Psychology Association και chair of ISPA School Psychology Trainers Task Force, Στρογγυλό Τραπέζι με τίτλο Critical issues in Social Justice training and practice in School Psychology: Trainers’ and students’ perspectives. […]

6η Επιστημονική Συνάντηση Νέων Ερευνητών και Ερευνητριών στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία

6η Επιστημονική Συνάντηση Νέων Ερευνητών και Ερευνητριών στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία

Η Ελληνική Επιστημονική Εταιρεία Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για την Αειφορία (ΕΛ.Ε.ΕΤ.Π.Ε.Α), σε συνεργασία με το Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (Εργαστήριο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη) και το Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Εργαστήριο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, σας προσκαλούν να συμμετάσχετε στην 6η Επιστημονική Συνάντηση Νέων Ερευνητών και Ερευνητριών […]

Το ΕΚΠΑ στην Κύπρο: Ένα νέο ορόσημο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση – Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για φοίτηση σε 5 Τμήματα

Το ΕΚΠΑ στην Κύπρο: Ένα νέο ορόσημο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση – Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για φοίτηση σε 5 Τμήματα

Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α.), το πρώτο και μεγαλύτερο Πανεπιστήμιο στη νοτιο-ανατολική Ευρώπη, ιδρύει Παράρτημα στην Κύπρο, ενισχύοντας τη διεθνή παρουσία του και εμβαθύνοντας τις ακαδημαϊκές σχέσεις των δύο χωρών. Η ίδρυση Παραρτήματος του Ε.Κ.Π.Α. στην Κύπρο αποτελεί ορόσημο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και την ακαδημαϊκή συνεργασία μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου, το οποίο […]

Έκθεση του ΟΗΕ για τις νέες προκλήσεις χρηματοδότησης της βιομηχανικής ανάπτυξης στις αναπτυσσόμενες χώρες

Έκθεση του ΟΗΕ για τις νέες προκλήσεις χρηματοδότησης της βιομηχανικής ανάπτυξης στις αναπτυσσόμενες χώρες

Ο Καθηγητής Αναπτυξιακής Οικονομικής του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΕΚΠΑ, κ. Αντώνιος Μπαρτζώκας, συμμετείχε στη σύνταξη στρατηγικής μελέτης του Οργανισμού Βιομηχανικής Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών (UNIDO) με τίτλο «Financing Industries for Development: Unlocking Private, Public, and Blended Investment in a New Aid Era». Με εισαγωγή από τον Γενικό Διευθυντή Gerd Müller, η επίκαιρη αυτή μελέτη […]

Το Πανεπιστήμιο Αθηνών

Το Ε.Κ.Π.Α. το οποίο εγκαινιάστηκε στις 3 Μαΐου του 1837, αρχικά στεγάστηκε σε ένα ανακαινισμένο οθωμανικό κτήριο στη βορειοανατολική πλευρά της Ακρόπολης, το οποίο στις μέρες μας έχει ανακαινιστεί και λειτουργεί ως Μουσείο του Πανεπιστημίου. Αρχικά ονομάστηκε «Οθωνικό Πανεπιστήμιο» από το όνομα του πρώτου βασιλιά της Ελλάδας Όθωνα και αποτελούνταν από 4 ακαδημαϊκά Τμήματα με 52 φοιτητές. Καθώς αποτελούσε το πρώτο Πανεπιστήμιο του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, αλλά και της ευρύτερης βαλκανικής και μεσογειακής περιοχής, απέκτησε σημαντικό κοινωνικο-ιστορικό ρόλο, ο οποίος υπήρξε καθοριστικός για την παραγωγή συγκεκριμένης γνώσης και πολιτισμού μέσα στη χώρα.

Stay Connected

Ακολουθήστε το hub.uoa.gr στα Social Media

Newsletter

Γραφτείτε για να λαμβάνετε ενημερώσεις

closebutton
Μετάβαση στο περιεχόμενο