Νέα & Ανακοινώσεις

Παρέμβαση του Πρύτανη του ΕΚΠΑ Μ.-Α. Δημόπουλου στη συζήτηση του Φόρουμ των Δελφών για τις ψηφιακές δεξιότητες με μεγαλύτερη ζήτηση και τους κινδύνους του ψηφιακού χάσματος για την ανάπτυξη της οικονομίας

Παρέμβαση του Πρύτανη του ΕΚΠΑ Μ.-Α. Δημόπουλου στη συζήτηση του Φόρουμ των Δελφών για τις ψηφιακές δεξιότητες με μεγαλύτερη ζήτηση και τους κινδύνους του ψηφιακού χάσματος για την ανάπτυξη της οικονομίας

Το Κέντρο για το Μέλλον της Εργασίας του Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών σε συνεργασία με την Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών και την υποστήριξη της Microsoft, διοργάνωσε στις 30/6 συζήτηση στρογγυλής τραπέζης για τις ψηφιακές δεξιότητες με μεγαλύτερη ζήτηση και τους κινδύνους του ψηφιακού χάσματος για την ανάπτυξη της οικονομίας.

0001

Η συζήτηση έλαβε χώρα με αφορμή έρευνα για τις ψηφιακες δεξιοτητες με την μεγαλύτερη ζήτηση στην Ελλάδα – που πραγματοποιήθηκε από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο για λογαριασμό του Οικονομικού Φόρουμ Δελφών με την υποστήριξη της Microsoft-  και αποτελεί την πρώτη έκδοση του «Delphi Insights», αφιερωμένη στις δεξιότητες που απαιτούνται στο τρέχον εργασιακό περιβάλλον στην Ελλάδα.

Στο πλαίσιο της συζήτησης, ο κ. Κωστής Χατζηδάκης, Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, σημείωσε πως για πρώτη φορά η Ελληνική Πολιτεία προσανατολίζεται τόσο πολύ σε θέματα κατάρτισης, διαθέτοντας πάνω από 1 δισ. ευρώ για κατάρτιση. Παράλληλα σημείωσε πως σε 15 μέρες ξεκινάει ψηφιακό Προγραμμα για πράσινες δεξιότητες, που θα αφορά 80.000 ανέργους και θα υπάρξει  αντίστοιχο προγραμμα για περίπου 150.000 εργαζόμενους έως το τέλος του 2022.

Από την πλευρά του ο κ.Μάκης Βορίδης, Υπουργός Εσωτερικών τόνισε πως πρέπει να εναρμονιστεί ο δημόσιος τομέας σε σχέση με τα νέα δεδομένα ψηφιακού μετασχηματισμού και  πως οι απαιτήσεις της οικονομίας και της κοινωνίας σε σχέση με το επίπεδο των ψηφιακών υπηρεσιών και λειτουργιών αυξάνονται.

Ο κ. Γιάννης Τσακίρης, Υφυπουργός Αρμόδιος για τις Δημόσιες Επενδύσεις και το Εταιρικό Σύμφωνο για το Πλαίσιο Ανάπτυξης, με τη σειρά του πρόσθεσε πως μέσω του  Επιχειρησιακού Προγράμματος “Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού” ένας μέρος των κεφαλαίων από τα 4,2 δισ. ευρώ θα διατεθούν για την κατάρτιση. Ο κ. Τσακίρης τόνισε πως αγορά και ακαδημαϊκή κοινότητα, απαιτείται να αποφασίσουν από κοινού για τις ανάγκες της αγοράς εργασίας μέσα από έρευνες, και η Πολιτεία θα βρίσκεται δίπλα τους να τους στηρίξει μέσω χρηματοδότησης, από προγράμματα του ΕΣΠΑ.

Ο Λεωνίδας Χριστόπουλος, Γενικός Γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών, ανέφερε πως γίνεται σημαντική προσπάθεια για να ανέβει ο δείκτης για τις ψηφιακές δεξιότητες και πως δημιουργείται μια εθνική συμμαχία,  για ένταξη φορέων και ακαδημαϊκής κοινότητας έτσι ώστε να χρηματοδοτηθούν δράσεις κατάρτισης. Σημείωσε πως βρίσκεται σε εξέλιξη ένα εθνικό στρατηγικό σχέδιο για την κατάρτιση των πολιτών, όπως εκπαίδευση μέσω των ΚΕΠ για τη χρήση του gov.gr, σε ότι αφορά τις έξυπνες πόλεις την κατάρτιση των δημοτικών υπαλλήλων για να μπορούν να χρησιμοποιούν τις νέες τεχνολογίες όπως επίσης και την εκπαίδευση των γυναικών που δραστηριοποιούνται στον αγροτικό τομέα σε συνεργασία με το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης.

0004

Η κα. Μαρίλη Μέξη, Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Οξφόρδης,Επιστημονική διευθύντρια, Κέντρο για το Μέλλον της Εργασίας -Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, Ειδική Σύμβουλος για την ψηφιακή εργασία και την απασχόληση, Διεθνής Οργάνωση Εργασίας ΟΗΕ και Geneva Graduate Institute, τόνισε πως επιχειρήσεις/χώρες που δεν έχουν προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα δε θα καταφέρουν να επιβιώσουν στο νέο ανταγωνιστικό περιβάλλον, ενώ οι χώρες που θα απορροφούν ψηφιακές άμεσες επενδύσεις θα είναι νικητές.  

Συνεχίζοντας η κα. Μέξη πρόσθεσε πως η τεχνητή νοημοσύνη καθιστάται  τεχνολογία γενικού σκοπού και επιφέρει αλλαγές στο τεχνολογικό περιεχόμενο των επαγγελμάτων. Αναφερόμενη στην έρευνα τόνισε πως ο βαθμός ωριμότητας πλήθους επιχειρήσεων στην Ελλάδα είναι χαμηλος, καθώς και πως οι περισσότερες επιχειρήσεις περιορίζονται στην χρήση βασικών τεχνολογικών δεξιοτήτων. Παράλληλα η έρευνα καταδεικνύει ότι πλήθος Ελληνικών επιχειρήσεων δεν είναι αρκετά ψηφιοποιημενες καθώς και το περιορισμένο τεχνολογικό περιεχόμενο πολλών επαγγελμάτων. 

Κλείνοντας η κα. Μέξη σημείωσε πως πρέπει να στηριξουμε τις επιχειρήσεις ώστε να καταστούν κατάλληλοι υποδοχής του νέου ψηφιακού ταλέντου το οποίο σημαίνει ότι πρέπει να διασφαλίσουμε πως εταιρείες μπορούν να απορροφήσουν τις νέες τεχνολογίες και να τις ενσωματώσουν στην λειτουργία τους. Άρα χρειάζονται οι δράσεις για την ενδυνάμωση των επιχειρήσεων να συνδυαστούν με τις δράσεις για την ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων των εργαζομένων. 

Η κα. Μαριάννα Σκυλακάκη, Founder a8inea.com, στο πλαίσιο μιας ακόμη έρευνας που πραγματοποίησε το a8inea.com για λογαρισμό του Κέντρου για το Μέλλον της Εργασίας του Οικονομικου Φόρουμ των Δελφών   τόνισε πως υπάρχει χάσμα στις προηγμενες  δεξιοτητες στην χώρα, ενώ πρόσθεσε πως το Ελληνικό περιβάλλον εμφανίζει μικρότερη ζήτηση σε προηγμένες ψηφιακές δεξιότητες σε σχέση με χώρες του εξωτερικου.

Τις απόψεις της Ακαδημαϊκής Κοινότητας κατέθεσαν ο Μελέτιος Αθανάσιος Δημόπουλος, Πρύτανης,  Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ο Νίκος Παπαϊωάννου, Πρύτανης, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, ο Γιώργος Λεκάκος, Αντιπρύτανης Έρευνας και δια Βίου Μάθησης, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, η Χρυσή Βιτσιλάκη, Πρυτάνισσα Πανεπιστημίου Αιγαίου, ο Γιώργος Δουκίδης, Καθηγητής Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Μέλος του Ανωτάτου Συμβουλίου της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης.

0003

Όλοι συμφώνησαν πως τα πανεπιστήμια σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα έχουν κάνει σημαντικά βήματα προσαρμογής στη νέα ψηφιακή εποχή, με τη δημιουργία νέων τμημάτων για ψηφιακές δεξιότητες και την εισαγωγή νέων προγραμμάτων και πτυχίων. Ωστόσο ο αριθμός αποφοίτων σε ψηφιακές δεξιότητες είναι ακόμη μικρός σε σύγκριση με άλλες χώρες. Για αυτό και ζητούν τη στήριξη της πολιτείας ώστε να υπάρξει πρόοδος στο πεδίο αυτό.

0002

Η παρέμβαση του Πρύτανη του ΕΚΠΑ

Ο Πρύτανης τπυ ΕΚΠΑ, καθηγητής Μ.-Α. Δημόπουλος στην παρέμβασή του ανέφερε, μεταξλυ άλλων, χαρακτηρειστικά: “Αναμφίβολα το εκπαιδευτικό σύστημα οφείλει να παρέχει γενική Παιδεία. Ειδικότερα στη χώρα μας το σύστημα εστιάζει κυρίως στην γενική Παιδεία. Ωστόσο, παράλληλα είναι απαραίτητο να δίδεται έμφαση στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, όπως η ικανότητα επιχειρηματολογίας, η ομαδική συνεργασία,  η δημιουργική σκέψη  και η γέννηση Ιδεών, η ερμηνεία γεγονότων και θεωρήσεων, η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, η ικανότητα παρουσίασης θεμάτων και σύνθεσης απόψεων η καλλιέργεια κριτικής σκέψης, η ικανότητα επικοινωνίας και η  αυτοαξιολόγηση, Με άλλα λόγια θα πρέπει να δίνεται έμφαση σε αυτές τις σημαντικές κοινωνικές δεξιότητες που καλύπτονται ετυμολογικά από τον όρο «soft skills».

Ποια είναι όμως η θέση και η στόχευση του σύγχρονου ελληνικού Πανεπιστημίου ώστε να συμβάλλει στη κάλυψη του κενού που υπάρχει μεταξύ των απαιτούμενων από την αγορά εργασίας ψηφιακών δεξιοτήτων  και του πραγματικού επιπέδου γνώσης που διαθέτουν οι απόφοιτοι του και μελλοντικοί εργαζόμενο:

(α) Προπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών που παρέχουν μαθήματα απόκτησης ψηφιακών δεξιοτήτων. Την τελευταία δεκαετία τα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών αναβαθμίζονται, εμπλουτίζονται και επικαιροποιούνται με μαθήματα απόκτησης ψηφιακών δεξιοτήτων. Θα πρέπει να τονιστεί ότι τα Ελληνικά Πανεπιστήμια αξιολογούνται από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης για την παροχή προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών στους φοιτητές. Απαραίτητο στοιχείο για την πιστοποίηση των προγραμμάτων σπουδών από την εν λόγω αρχή είναι η παροχή τεκμηρίων για την ύπαρξη μαθημάτων ψηφιακών δεξιοτήτων στα προγράμματα σπουδών, όπως  ο κατάλογος και τα περιγράμματα μαθημάτων ψηφιακών δεξιοτήτων, τα υποδείγματα βεβαιώσεων και πιστοποιητικών κ.α

(β) Ανάπτυξη Ψηφιακών Δεξιοτήτων σε όλα τα επίπεδα των εκπαιδευτικών διεργασιών. Η πανδημία COVID-19 και οι επιπτώσεις της στην εκπαιδευτική διαδικασία, επιτάχυναν την υλοποίηση της στρατηγικής μας για την χρήση ψηφιακών εργαλείων και διαδικασιών, τα οποία αφενός συνέβαλλαν στην αποτελεσματική εξ αποστάσεως εκπαίδευση των φοιτητών όλων των προγραμμάτων σπουδών, αφετέρου οδήγησαν στην απόκτηση μιας σειράς ψηφιακών δεξιοτήτων που συνδέονταν με τη μαθησιακή διαδικασία.

(γ) Ενίσχυση της δια βίου μάθησης για την αναβάθμιση των δεξιοτήτων των αποφοίτων του Ιδρύματος.  Για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του μέλλοντος οι απόφοιτοι του Ιδρύματος θα πρέπει να επιμορφώνονται και να λαμβάνουν γνώσεις τις οποίες να συνθέτουν αποτελεσματικά, έχοντας πρόσβαση σε αξιόπιστα και υψηλής ποιότητας προγράμματα Δια Βίου Μάθησης. Η ανάπτυξη της δομής του Κέντρου Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης στο ΕΚΠΑ έχει συμβάλλει αποφασιστικά στην συγκεκριμένη κατεύθυνση υποστηρίζοντας:

α) την ανάπτυξη νέων γνώσεων και δεξιοτήτων με στόχο τη βελτίωση των προσόντων ενός επιστήμονα και εν γένει του ανθρώπινου δυναμικού,
β) την προσαρμογή στις συνεχώς μεταβαλλόμενες κοινωνικές και επαγγελματικές ανάγκες, οι οποίες δεν μπορούν να ικανοποιηθούν πλήρως από το παραδοσιακό μοντέλο εκπαίδευσης και απαιτούν ευέλικτες μορφές μάθησης (π.χ. εξ αποστάσεως εκπαίδευση),
γ) την αντιμετώπιση του σύγχρονου αναλφαβητισμού και ιδιαίτερα του ψηφιακού, ο οποίος απειλεί την κοινωνική συνοχή,
δ) τη διαμόρφωση ενεργών πολιτών στις σύγχρονες κοινωνίες και την κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική ανάπτυξη με ισότητα ευκαιριών,
ε) την ανταπόκριση στις απαιτήσεις διαφόρων επαγγελμάτων και εργασιακών θέσεων στο περιβάλλον του διεθνούς υψηλού ανταγωνισμού στον χώρο της αγοράς εργασίας,στ) την εξοικείωση με την ταχύτητα με την οποία η γνώση παράγεται, εξελίσσεται, διαχέεται, απαξιώνεται, συμπληρώνεται και αντικαθίσταται από άλλη, αλλά και η διατήρηση της ανταγωνιστικότητας και
ζ) τη συμπλήρωση του ιεραρχικά δομημένου τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος, το οποίο είναι αδύνατον να καλύψει όλο το φάσμα των γνώσεων, ενδιαφερόντων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων που απαιτούνται, ώστε κάθε επαγγελματίας να ασκήσει αποτελεσματικά το έργο του.

Οι αλλαγές αυτές που ήδη συντελούνται, αλλά δεν είναι ακόμη πλήρως αντιληπτές στην καθημερινή ζωή, θέτουν σημαντικά προβλήματα σε όλο το φάσμα της κοινωνικής οργάνωσης, από το δίκαιο έως τη λειτουργία της δημοκρατίας, όπως η προστασία των προσωπικών δεδομένων στο περιβάλλον διακίνησης και αποθήκευσης τεράστιου όγκου ψηφιακής πληροφορίας, οι ρυθμίσεις και οι περιορισμοί βιοηθικής, οι σχέσεις και οι περιορισμοί μεταξύ ανθρώπου και ρομπότ με τεχνητή νοημοσύνη που μαθαίνουν και αυτοεξελίσσονται, ο έλεγχος ζωτικών τομέων για την κοινωνία, ο τρόπος εκπαίδευσης και οι σχέσεις εργασίας. Στο πλαίσιο αυτό, και προς όφελος των μελλοντικών του αποφοίτων, το ΕΚΠΑ προσαρμόζει τα μέσα και τις μεθόδους εκπαίδευσης, τον τρόπο ανάπτυξής του και τα Προγράμματα Σπουδών του. Προωθεί την καινοτομία στην έρευνα, την τεχνολογική του διάσταση, την διεπιστημονικότητα, τον διεθνή χαρακτήρα του, την αναζήτηση νέων μορφών χρηματοδότησης, την αποτελεσματικότητα, τις συνέργειες μεταξύ των ακαδημαϊκών μονάδων του και την ιδρυματική ευθύνη.

Κάτω από αυτό το πρίσμα το Δημόσιο Πανεπιστήμιο ―και εν προκειμένω το ΕΚΠΑ― μπορεί να ανταποκριθεί στο νέο περιβάλλον και να υποστηρίξει με το έργο του την παροχή γενικών και εξειδικευμένων γνώσεων, καθώς και των απαραίτητων ψηφιακών δεξιοτήτων, που αποτελούν το διαβατήριο εργασιακής επιβίωσης και σταδιοδρομίας στο σύγχρονο απαιτητικό πλαίσιο της αγοράς εργασίας”.

Παρέμβαση στελεχών ιδιωτικού τομέα

Από την πλευρά τους στελέχη του ιδιωτικού τομέα τόνισαν πως χρειάζεται να μειωθεί το μισθολογικό κόστος και να δοθούν υψηλότεροι μισθοί, γιατί αυτή τη στιγμή ο διεθνής ανταγωνισμός, είναι μεγάλος και πολλοί Έλληνες εργαζόμενοι με υψηλή ψηφιακή εξειδίκευση μένουν στην Ελλάδα αλλά επιλέγουν μέσω τηλεργασίας να εργάζονται για επιχειρήσεις του εξωτερικού ή να εγκαταλείψουν τη χώρα. 

Παράλληλα ο ιδιωτικός τομέας ζητάει να εναρμονιστεί το τοπίο σε σχέση με την πιστοποίηση των ψηφιακών δεξιοτήτων, να εμπεδωθεί στην αγορά εργασίας μια εταιρική κουλτούρα όπου θα αναπτύξει θετικά τη σύνδεση εκπαίδευσης των εργαζομένων σε θέματα ψηφιακών δεξιοτήτων, ώστε να διαμορφωθούν  εργαζόμενοι “υπερ-τεχνολόγοι”. Ταυτόχρονα απαιτείται να  ενισχυθεί η κατάρτιση, σε ψηφιακά ζητήματα και σε άλλες τεχνολογίες, για τους μάνατζερ και για τις ΜμΕ,  οι οποίες χρειάζονται κατάρτιση, εκπαίδευση και δικτύωση ώστε να εντάξουν στη λειτουργία τους πιο προηγμένες ψηφιακές τεχνολογίες που είναι αναγκαίες για την επιβίωσή τους στο διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον. 

Στην εκδήλωση συμμετείχαν υψηλόβαθμα στελέχη από εταιρείες – σημαντικούς εργοδότες στην Ελληνική Οικονομία – μεταξύ των οποίων: ο κ. Ιάκωβος Καργαρώτος, Vice Chairman, Philip Morris International, ο κ. Θεοδόσης Μιχαλόπουλος, CEO, Microsoft, ο κ. Λεωνίδας Κωβαίος, CIO, Ελληνικά Πετρέλαια, ο κ. Χαράλαμπος Μπακολιάς, CEO, Ansys, ο κ. Βύρων Νικολαΐδης, Ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος, PEOPLECERT GROUP, ο κ. Θεόφιλος Βασιλειάδης, CEO, kariera.gr, η κα. Έλενα Στυλιανού, Managing Partner, RSM Greece, ο κ. Κυριάκος Σαμπατάκης, Country Managing Director, Accenture, ο κ. Μιχάλης Τσαρμπόπουλος, Chief Digital Officer, Alpha Bank, ο κ. Χάρης Μυγδάλης, Group Chief Digital Officer, Eurobank, ο κ. Βασίλης Κουτεντάκης, Executive General Manager της Τράπεζα Πειραιώς και ο κ. Κωνσταντίνος Τάκος, Head of People & Change Consulting, PWC.

Βασικά συμπεράσματα

Τα βασικά συμπεράσματα της σημερινής συζήτησής για τις ελλείψεις ψηφιακών δεξιοτήτων στον εργασιακό τομέα είναι πως προκύπτει ένα χάσμα στις προηγμένες ψηφιακές δεξιότητες στην Ελλάδα. Πιο συγκεκριμένα:

  • Πολλοί εργοδότες αναφέρουν την έλλειψη ψηφιακών δεξιοτήτων και ειδικευμένου τεχνολογικού ταλέντου ως σημαντικό εμπόδιο στον ψηφιακό μετασχηματισμό τους.
  • Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις δυσκολεύονται να απορροφήσουν τις νέες τεχνολογίες και έτσι εμφανίζουν χαμηλό βαθμό ψηφιακής ωρίμανσης με αποτέλεσμα η ζήτηση για προηγμένες δεξιότητες να είναι χαμηλή
  • Το χάσμα δεξιοτήτων εμφανίζεται εντονότερο σε ψηφιακά ώριμους τομείς όπως το ελληνικό τεχνολογικό οικοσύστημα, γεγονός που υποδηλώνει ότι είναι πιθανό να γίνει πιο πιεστικό πρόβλημα τα επόμενα χρόνια, καθώς η ψηφιοποίηση της ελληνικής οικονομίας θα επιταχύνεται.
  • Την ανάγκη καλύτερου εξοπλισμού του συστήματος τριτοβάθμιας εκπαίδευσης για να καταστεί δυνατός ο ψηφιακός μετασχηματισμός, ευθυγραμμίζοντας τα προγράμματα σπουδών με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας
  • Η χρήση big data μπορεί να επιτρέψει την καλύτερη χαρτογράφηση των μεταβαλλόμενων απαιτήσεων στην αγορά εργασίας, μέσω αποτελεσματικών συστημάτων παρακολούθησης.
  • Τα προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης, η μαθητεία στις ΤΠΕ, η εκπαίδευση στο χώρο εργασίας, αλλά και οι ελεύθερα προσβάσιμες διαδικτυακές πλατφόρμες μάθησης μπορούν επίσης να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο.

Στόχος της εκδήλωσης είναι να ενισχυθεί η συνεργασία μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου φορέα και να ενεργοποιηθεί ο μηχανισμός για την ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού.

a9389e25 a802 9d22 6f63 ef86f33be503

Από αριστερά προς τα δεξιά Δρ. Κωνσταντίνος Κωνσταντάκης, Επισκέπτης Καθηγητής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο – Μαριάννα Σκυλακάκη, Founder, a8inea.com – Γιάννης Τσακίρης, Υφυπουργός Αρμόδιος για τις Δημόσιες Επενδύσεις και το Εταιρικό Σύμφωνο για το Πλαίσιο Ανάπτυξης – Μαρίλη Μέξη, Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Οξφόρδης, Επιστημονική διευθύντρια, Κέντρο για το Μέλλον της Εργασίας – Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, Ειδική Σύμβουλος για την ψηφιακή εργασία και την απασχόληση, Διεθνής Οργάνωση Εργασίας ΟΗΕ και Geneva Graduate Institute – Μάκης Βορίδης, Υπουργός Εσωτερικών – Λεωνίδας Χριστόπουλος, Γενικός Γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών – Κωστής Χατζηδάκης, Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων –Γιάννης Θωμάτος, Αντιπρόεδρος, Οικονομικό Φόρουμ Δελφών

afe39eae 97ae 1ca1 666a 4b766b54cf15

0b899368 3386 ca4c 332f 32162c696734

Το ΕΚΠΑ πρωτοπορεί στην Τεχνητή Νοημοσύνη: Δωρεάν πρόσβαση στο Google AI Pro

Το ΕΚΠΑ πρωτοπορεί στην Τεχνητή Νοημοσύνη: Δωρεάν πρόσβαση στο Google AI Pro

Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, σε συνεργασία με την Google, προσφέρει δωρεάν πρόσβαση για 12 μήνες σε όλους τους φοιτητές του στο πρόγραμμα Google AI Pro. Τι περιλαμβάνει η δωρεάν συνδρομή: Gemini 2.5 Pro (Απεριόριστη πρόσβαση στο πιο προηγμένο μοντέλο AI). Deep Research & NotebookLM (Εργαλεία για εις βάθος έρευνα και οργάνωση γνώσεων). 2 TB […]

Τουρνουά φιλίας 2025: Πανεπιστήμιο Αθηνών – Πανεπιστήμιο Κύπρου – 3 ομάδες, 1 μπάλα, άπειρη φιλία [Δηλώσεις συμμετοχής έως τις 8/11/2025]

Τουρνουά φιλίας 2025: Πανεπιστήμιο Αθηνών – Πανεπιστήμιο Κύπρου – 3 ομάδες, 1 μπάλα, άπειρη φιλία [Δηλώσεις συμμετοχής έως τις 8/11/2025]

Στο πλαίσιο των αθλητικών δράσεων φιλίας και συνεργασίας μεταξύ του Πανεπιστημίου Κύπρου και του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, με σκοπό την ενίσχυση των δεσμών συναδελφικότητας και ακαδημαϊκής συνεργασίας, έχουν προγραμματιστεί αγώνες ποδοσφαίρου, Futsal και αντισφαίρισης στις 10/11/2025. Στην αντισφαίριση οι αγώνες θα διεξαχθούν με περιορισμένο αριθμό συμμετεχόντων, αποκλειστικά ανδρών αθλητών-φοιτητών. Η εν λόγω διοργάνωση φιλοδοξεί […]

Εκπαιδευτικά workshops που αφορούν την καινοτομία, την επιχειρηματικότητα και τις τεχνολογίες Deep Tech

Εκπαιδευτικά workshops που αφορούν την καινοτομία, την επιχειρηματικότητα και τις τεχνολογίες Deep Tech

Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ), στο πλαίσιο της συμμετοχής του στο ευρωπαϊκό έργο COPILOT διοργανώνει σειρά εκπαιδευτικών workshops που αφορούν την καινοτομία, την επιχειρηματικότητα και τις τεχνολογίες Deep Tech. Τα σεμινάρια απευθύνονται σε φοιτητές, ακαδημαϊκούς και διοικητικό προσωπικό του Πανεπιστημίου και αποτελούν μια εξαιρετική ευκαιρία για επιμόρφωση και ανάπτυξη δεξιοτήτων σε τομείς αιχμής. Παράλληλα, οι συμμετέχοντες θα έχουν τη […]

Ευρωπαϊκός κόμβος ψηφιακής καινοτομίας για τον μετασχηματισμό με Τεχνητή Νοημοσύνη του τομέα της υγείας και του φαρμάκου (Health Hub)

Ευρωπαϊκός κόμβος ψηφιακής καινοτομίας για τον μετασχηματισμό με Τεχνητή Νοημοσύνη του τομέα της υγείας και του φαρμάκου (Health Hub)

Το Τμήμα Φαρμακευτικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) και τα Προγράμματα Διά Βίου Μάθησης (Π.Δ.Β.Μ.) του Κέντρου Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης (ΚΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ.) του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ως εταίροι του Ευρωπαϊκού Κόμβου Ψηφιακής Καινοτομίας Health Hub, συμμετέχουν σε μια σημαντική εθνική πρωτοβουλία για τον ψηφιακό μετασχηματισμό στον τομέα του φαρμάκου και την εκπαίδευση των […]

Ακαδημαϊκό Τέταρτο: Η Ευρώπη σε κρίση ταυτότητας

Ακαδημαϊκό Τέταρτο: Η Ευρώπη σε κρίση ταυτότητας

Οι καθηγητές του Πανεπιστημίου Αθηνών Παναγής Παναγιωτόπουλος και Νίκος Δεμερτζής συζητούν για τη συντηρητική αναδίπλωση της Ευρώπης και το πως χτίζονται τα νεα πολιτισμικά τείχη στις σύγχρονες κοινωνίες στο «Ακαδημαϊκό Τέταρτο». Τι απέγιναν οι μεγάλες δυνάμεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι κοινωνίες των κρατών πρόνοιας και της κοινωνικής ισορροπίας; Πως κατέρρευσαν τόσο γρήγορα οι κεντρώοι πυλώνες […]

Εκδήλωση του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Δήμου Διρφύων Μεσσαπίων για την Υποδοχή Φοιτητών/τριών Συγκροτήματος Ευρίπου

Εκδήλωση του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Δήμου Διρφύων Μεσσαπίων για την Υποδοχή Φοιτητών/τριών Συγκροτήματος Ευρίπου

Την Πέμπτη 30 Οκτωβρίου 2025, πραγματοποιήθηκε στο Συγκρότημα Ευρίπου του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών – ΕΚΠΑ η Υποδοχή των φοιτητών και φοιτητριών για το νέο Ακαδημαϊκό έτος. Η εκδήλωση διοργανώθηκε από τον Δήμο Διρφύων Μεσσαπίων και το ΕΚΠΑ, στα πλαίσια της συνεργασίας και της συναντίληψης που έχει εγκαινιάσει ο Δήμος και το Πανεπιστήμιο. Ιδιαίτερα […]

Τουρνουά φιλίας 2025: Πανεπιστήμιο Αθηνών – Πανεπιστήμιο Κύπρου – 3 ομάδες, 1 μπάλα, άπειρη φιλία [Δηλώσεις συμμετοχής έως τις 8/11/2025]

Τουρνουά φιλίας 2025: Πανεπιστήμιο Αθηνών – Πανεπιστήμιο Κύπρου – 3 ομάδες, 1 μπάλα, άπειρη φιλία [Δηλώσεις συμμετοχής έως τις 8/11/2025]

Στο πλαίσιο των αθλητικών δράσεων φιλίας και συνεργασίας μεταξύ του Πανεπιστημίου Κύπρου και του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, με σκοπό την ενίσχυση των δεσμών συναδελφικότητας και ακαδημαϊκής συνεργασίας, έχουν προγραμματιστεί αγώνες ποδοσφαίρου, Futsal και αντισφαίρισης στις 10/11/2025. Στην αντισφαίριση οι αγώνες θα διεξαχθούν με περιορισμένο αριθμό συμμετεχόντων, αποκλειστικά ανδρών αθλητών-φοιτητών. Η εν λόγω διοργάνωση φιλοδοξεί […]

Εκπαιδευτικά workshops που αφορούν την καινοτομία, την επιχειρηματικότητα και τις τεχνολογίες Deep Tech

Εκπαιδευτικά workshops που αφορούν την καινοτομία, την επιχειρηματικότητα και τις τεχνολογίες Deep Tech

Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ), στο πλαίσιο της συμμετοχής του στο ευρωπαϊκό έργο COPILOT διοργανώνει σειρά εκπαιδευτικών workshops που αφορούν την καινοτομία, την επιχειρηματικότητα και τις τεχνολογίες Deep Tech. Τα σεμινάρια απευθύνονται σε φοιτητές, ακαδημαϊκούς και διοικητικό προσωπικό του Πανεπιστημίου και αποτελούν μια εξαιρετική ευκαιρία για επιμόρφωση και ανάπτυξη δεξιοτήτων σε τομείς αιχμής. Παράλληλα, οι συμμετέχοντες θα έχουν τη […]

Ευρωπαϊκός κόμβος ψηφιακής καινοτομίας για τον μετασχηματισμό με Τεχνητή Νοημοσύνη του τομέα της υγείας και του φαρμάκου (Health Hub)

Ευρωπαϊκός κόμβος ψηφιακής καινοτομίας για τον μετασχηματισμό με Τεχνητή Νοημοσύνη του τομέα της υγείας και του φαρμάκου (Health Hub)

Το Τμήμα Φαρμακευτικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) και τα Προγράμματα Διά Βίου Μάθησης (Π.Δ.Β.Μ.) του Κέντρου Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης (ΚΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ.) του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ως εταίροι του Ευρωπαϊκού Κόμβου Ψηφιακής Καινοτομίας Health Hub, συμμετέχουν σε μια σημαντική εθνική πρωτοβουλία για τον ψηφιακό μετασχηματισμό στον τομέα του φαρμάκου και την εκπαίδευση των […]

Ακαδημαϊκό Τέταρτο: Η Ευρώπη σε κρίση ταυτότητας

Ακαδημαϊκό Τέταρτο: Η Ευρώπη σε κρίση ταυτότητας

Οι καθηγητές του Πανεπιστημίου Αθηνών Παναγής Παναγιωτόπουλος και Νίκος Δεμερτζής συζητούν για τη συντηρητική αναδίπλωση της Ευρώπης και το πως χτίζονται τα νεα πολιτισμικά τείχη στις σύγχρονες κοινωνίες στο «Ακαδημαϊκό Τέταρτο». Τι απέγιναν οι μεγάλες δυνάμεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι κοινωνίες των κρατών πρόνοιας και της κοινωνικής ισορροπίας; Πως κατέρρευσαν τόσο γρήγορα οι κεντρώοι πυλώνες […]

Εκδήλωση του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Δήμου Διρφύων Μεσσαπίων για την Υποδοχή Φοιτητών/τριών Συγκροτήματος Ευρίπου

Εκδήλωση του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Δήμου Διρφύων Μεσσαπίων για την Υποδοχή Φοιτητών/τριών Συγκροτήματος Ευρίπου

Την Πέμπτη 30 Οκτωβρίου 2025, πραγματοποιήθηκε στο Συγκρότημα Ευρίπου του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών – ΕΚΠΑ η Υποδοχή των φοιτητών και φοιτητριών για το νέο Ακαδημαϊκό έτος. Η εκδήλωση διοργανώθηκε από τον Δήμο Διρφύων Μεσσαπίων και το ΕΚΠΑ, στα πλαίσια της συνεργασίας και της συναντίληψης που έχει εγκαινιάσει ο Δήμος και το Πανεπιστήμιο. Ιδιαίτερα […]

Εγκαίνια στις νέες φοιτητικές εστίες του Δήμου Λευκωσίας – Εγκαταστάθηκαν οι φοιτητές του ΕΚΠΑ – Παράρτημα Κύπρου

Εγκαίνια στις νέες φοιτητικές εστίες του Δήμου Λευκωσίας – Εγκαταστάθηκαν οι φοιτητές του ΕΚΠΑ – Παράρτημα Κύπρου

Οι νέες σύγχρονες φοιτητικές εστίες του Δήμου Λευκωσίας που εγκαταστάθηκαν οι φοιτητές του ΕΚΠΑ – Παράρτημα Κύπρου  εγκαινιάστηκαν την Δευτέρα, 3 Νοεμβρίου, παρουσία του Πρύτανη καθηγητή Γεράσιμου Σιάσου. Στην εκδήλωση απηύθυναν χαιρετισμούς ο Υπουργός Οικονομικών, κ. Μάκης Κεραυνός ο οποίος τέλεσε και τα εγκαίνια της Εστίας και ο Δήμαρχος Λευκωσίας, κ. Χαράλαμπος Προύντζος. Η εκδήλωση ξεκίνησε […]

Συνέντευξη του Αναπληρωτή Καθηγητή του ΕΚΠΑ Χαράλαμπου Βασιλάτου στα «Μακεδονικά Νέα»

Συνέντευξη του Αναπληρωτή Καθηγητή του ΕΚΠΑ Χαράλαμπου Βασιλάτου στα «Μακεδονικά Νέα»

Συνέντευξη στα «Μακεδονικά Νέα» με θέμα «Ζεόλιθος: Το ορυκτό «θαύμα» που δίνει λύσεις από τη γεωργία μέχρι την ιατρική και τη μηχανολογία» παραχώρησε ο Αναπληρωτής Καθηγητής Κοιτασματολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Χαράλαμπος Βασιλάτος. Η συνέντευξη του Χαράλαμπου Βασιλάτου στα «Μακεδονικά Νέα» Τι είναι ο ζεόλιθος και ποιες είναι οι ιδιότητες του; Ο Ζεόλιθος […]

Τελετή έναρξης διεθνούς συνεδρίου για τα 1700 χρόνια από τη σύγκληση της Α’ Οικουμενικής Συνόδου

Τελετή έναρξης διεθνούς συνεδρίου για τα 1700 χρόνια από τη σύγκληση της Α’ Οικουμενικής Συνόδου

Ο Πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Καθηγητής Γεράσιμος Σιάσος έχει την τιμή να σας προσκαλέσει στην τελετή έναρξης του Διεθνούς Συνεδρίου για τα 1700 χρόνια από τη σύγκληση της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου με τίτλο: «Ἡ σημασία καὶ ἐπικαιρότητα τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου» που οργανώνει η Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Η τελετή έναρξης […]

University of Athens MBA: Νέος κύκλος δράσεων Business Series

University of Athens MBA: Νέος κύκλος δράσεων Business Series

Νέος κύκλος δράσεων Business Series ξεκίνησε την προηγούμενη Τετάρτη για τους φοιτητές και αποφοίτους του University of Athens MBA. H πρώτη ομιλία για το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026 είχε τίτλο «Ο πολυδιάστατος ρόλος της Κανονιστικής Συμμόρφωσης στα Πιστωτικά Ιδρύματα» και διεξήχθη διαδικτυακά στις 22 Οκτωβρίου 2025. Προσκεκλημένη ομιλήτρια ήταν η κυρία Ψιμούλη Αθηνά, Regulatory Compliance Manager της Alpha Bank. Η κυρία Ψιμούλη […]

Επίσκεψη της Ευαγγελίας Κυρίτση στην Ελληνική Κοινότητα της Ιρλανδίας με υποτροφία του Ι.Κ.Υ.

Επίσκεψη της Ευαγγελίας Κυρίτση στην Ελληνική Κοινότητα της Ιρλανδίας με υποτροφία του Ι.Κ.Υ.

Τον Οκτώβριο 2025 η κα Ευαγγελία Κυρίτση, μέλος ΕΔΙΠ στο Τμήμα Φιλολογίας του ΕΚΠΑ, επισκέφθηκε την Ελληνική Κοινότητα της Ιρλανδίας στο πλαίσιο υποτροφίας που έλαβε από το Ι.Κ.Υ. (“Ανάπτυξη συνεργασιών με εκπαιδευτικά ιδρύματα ή φορείς ελληνικού πολιτισμού στο εξωτερικό, για το έτος 2025”). Στη διάρκεια αυτής της επίσκεψης, η κα Ευαγγελία Κυρίτση επισκέφθηκε το Ελληνικό […]

Συνέντευξη του Καθηγητή Οικονομικών Επιστημών του ΕΚΠΑ Αντώνιου Μπαρτζώκα στο OPEC Fund for International Development Quarterly

Συνέντευξη του Καθηγητή Οικονομικών Επιστημών του ΕΚΠΑ Αντώνιου Μπαρτζώκα στο OPEC Fund for International Development Quarterly

Ο Καθηγητής Αναπτυξιακής Οικονομικής του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΕΚΠΑ κ. Αντώνιος Μπαρτζώκας παραχώρησε συνέντευξη στο OPEC Fund for International Development Quarterly στα πλαίσια αφιερώματος στο Εργαστήριο Διεθνούς Οικονομικής και Ανάπτυξης (IEDL) του ΤΟΕ. Το IEDL αποτελεί μια νέα ερευνητική πρωτοβουλία που εστιάζει στη δυναμική της ανάπτυξης, την οικονομική ολοκλήρωση και τον δομικό μετασχηματισμό, με […]

Συνέντευξη του Αναπληρωτή Καθηγητή του ΕΚΠΑ Χαράλαμπου Βασιλάτου στα «Μακεδονικά Νέα»

Συνέντευξη του Αναπληρωτή Καθηγητή του ΕΚΠΑ Χαράλαμπου Βασιλάτου στα «Μακεδονικά Νέα»

Συνέντευξη στα «Μακεδονικά Νέα» με θέμα «Ζεόλιθος: Το ορυκτό «θαύμα» που δίνει λύσεις από τη γεωργία μέχρι την ιατρική και τη μηχανολογία» παραχώρησε ο Αναπληρωτής Καθηγητής Κοιτασματολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Χαράλαμπος Βασιλάτος. Η συνέντευξη του Χαράλαμπου Βασιλάτου στα «Μακεδονικά Νέα» Τι είναι ο ζεόλιθος και ποιες είναι οι ιδιότητες του; Ο Ζεόλιθος […]

Τελετή έναρξης διεθνούς συνεδρίου για τα 1700 χρόνια από τη σύγκληση της Α’ Οικουμενικής Συνόδου

Τελετή έναρξης διεθνούς συνεδρίου για τα 1700 χρόνια από τη σύγκληση της Α’ Οικουμενικής Συνόδου

Ο Πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Καθηγητής Γεράσιμος Σιάσος έχει την τιμή να σας προσκαλέσει στην τελετή έναρξης του Διεθνούς Συνεδρίου για τα 1700 χρόνια από τη σύγκληση της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου με τίτλο: «Ἡ σημασία καὶ ἐπικαιρότητα τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου» που οργανώνει η Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Η τελετή έναρξης […]

University of Athens MBA: Νέος κύκλος δράσεων Business Series

University of Athens MBA: Νέος κύκλος δράσεων Business Series

Νέος κύκλος δράσεων Business Series ξεκίνησε την προηγούμενη Τετάρτη για τους φοιτητές και αποφοίτους του University of Athens MBA. H πρώτη ομιλία για το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026 είχε τίτλο «Ο πολυδιάστατος ρόλος της Κανονιστικής Συμμόρφωσης στα Πιστωτικά Ιδρύματα» και διεξήχθη διαδικτυακά στις 22 Οκτωβρίου 2025. Προσκεκλημένη ομιλήτρια ήταν η κυρία Ψιμούλη Αθηνά, Regulatory Compliance Manager της Alpha Bank. Η κυρία Ψιμούλη […]

Επίσκεψη της Ευαγγελίας Κυρίτση στην Ελληνική Κοινότητα της Ιρλανδίας με υποτροφία του Ι.Κ.Υ.

Επίσκεψη της Ευαγγελίας Κυρίτση στην Ελληνική Κοινότητα της Ιρλανδίας με υποτροφία του Ι.Κ.Υ.

Τον Οκτώβριο 2025 η κα Ευαγγελία Κυρίτση, μέλος ΕΔΙΠ στο Τμήμα Φιλολογίας του ΕΚΠΑ, επισκέφθηκε την Ελληνική Κοινότητα της Ιρλανδίας στο πλαίσιο υποτροφίας που έλαβε από το Ι.Κ.Υ. (“Ανάπτυξη συνεργασιών με εκπαιδευτικά ιδρύματα ή φορείς ελληνικού πολιτισμού στο εξωτερικό, για το έτος 2025”). Στη διάρκεια αυτής της επίσκεψης, η κα Ευαγγελία Κυρίτση επισκέφθηκε το Ελληνικό […]

Συνέντευξη του Καθηγητή Οικονομικών Επιστημών του ΕΚΠΑ Αντώνιου Μπαρτζώκα στο OPEC Fund for International Development Quarterly

Συνέντευξη του Καθηγητή Οικονομικών Επιστημών του ΕΚΠΑ Αντώνιου Μπαρτζώκα στο OPEC Fund for International Development Quarterly

Ο Καθηγητής Αναπτυξιακής Οικονομικής του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΕΚΠΑ κ. Αντώνιος Μπαρτζώκας παραχώρησε συνέντευξη στο OPEC Fund for International Development Quarterly στα πλαίσια αφιερώματος στο Εργαστήριο Διεθνούς Οικονομικής και Ανάπτυξης (IEDL) του ΤΟΕ. Το IEDL αποτελεί μια νέα ερευνητική πρωτοβουλία που εστιάζει στη δυναμική της ανάπτυξης, την οικονομική ολοκλήρωση και τον δομικό μετασχηματισμό, με […]

Το Πανεπιστήμιο Αθηνών

Το Ε.Κ.Π.Α. το οποίο εγκαινιάστηκε στις 3 Μαΐου του 1837, αρχικά στεγάστηκε σε ένα ανακαινισμένο οθωμανικό κτήριο στη βορειοανατολική πλευρά της Ακρόπολης, το οποίο στις μέρες μας έχει ανακαινιστεί και λειτουργεί ως Μουσείο του Πανεπιστημίου. Αρχικά ονομάστηκε «Οθωνικό Πανεπιστήμιο» από το όνομα του πρώτου βασιλιά της Ελλάδας Όθωνα και αποτελούνταν από 4 ακαδημαϊκά Τμήματα με 52 φοιτητές. Καθώς αποτελούσε το πρώτο Πανεπιστήμιο του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, αλλά και της ευρύτερης βαλκανικής και μεσογειακής περιοχής, απέκτησε σημαντικό κοινωνικο-ιστορικό ρόλο, ο οποίος υπήρξε καθοριστικός για την παραγωγή συγκεκριμένης γνώσης και πολιτισμού μέσα στη χώρα.

Stay Connected

Ακολουθήστε το hub.uoa.gr στα Social Media

Newsletter

Γραφτείτε για να λαμβάνετε ενημερώσεις

closebutton
Μετάβαση στο περιεχόμενο