Νέα & Ανακοινώσεις

Κωνσταντίνος Θεοτόκης (1872-1923): Το πεζογραφικό και το ποιητικό του έργο από τον «Σύλλογο Ωφελίμων Βιβλίων» | Άρθρο της Αν. Καθηγήτριας του Ε.Κ.Π.Α. Κωνσταντίνας Γογγάκη στο Έθνος

Κωνσταντίνος Θεοτόκης (1872-1923): Το πεζογραφικό και το ποιητικό του έργο από τον «Σύλλογο Ωφελίμων Βιβλίων» | Άρθρο της Αν. Καθηγήτριας του Ε.Κ.Π.Α. Κωνσταντίνας Γογγάκη στο Έθνος

Στις 14 Ιανουαρίου 2024 δημοσιεύτηκε στο ethnos.gr άρθρο της Αναπληρώτριας Καθηγήτριας της Σ.Ε.Φ.Α.Α. του Ε.Κ.Π.Α., κ. Κωνσταντίνας Γογγάκη, με τίτλο «Κωνσταντίνος Θεοτόκης (1872-1923): Το πεζογραφικό και το ποιητικό του έργο από τον «Σύλλογο Ωφελίμων Βιβλίων»».

Πιο συγκεκριμένα το άρθρο αναφέρει:

Υπήρξε πολύπλευρη προσωπικότητα, ανθρωπιστής, οραματιστής, και χαρισματικός εκπρόσωπος της νεοελληνικής λογοτεχνίας

Το έτος 2023 συμπληρώθηκαν 100 χρόνια από τον θάνατο του μεγάλου Κερκυραίου δημιουργού Στέφανου-Κωνσταντίνου Θεοτόκη. Ο Ντίνος, όπως τον αποκαλούσαν οι φίλοι του, γεννήθηκε την 13η Μαρτίου 1872 και απεβίωσε την 1η Ιουλίου 1923, σε ηλικία 51 ετών.

Υπήρξε πολύπλευρη προσωπικότητα, ανθρωπιστής, οραματιστής, και χαρισματικός εκπρόσωπος της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Αν και γόνος, ο ίδιος, αριστοκρατικής οικογένειας, γοητεύτηκε από τις ιδέες του σοσιαλισμού, και τάχθηκε ανεπιφύλακτα υπέρ αυτών. Εμπνευσμένος και εμπνευστικός, μπόρεσε να εισηγηθεί τις αξίες αυτές και να επηρεάσει, σε μια εποχή ιδιαίτερα μεταβατική, με έντονες τάσεις για πολιτική, κοινωνική, ακόμη και λογοτεχνική διαφοροποίηση.

theotokis 1

Πολυμάθεια και αγωνιστική συνείδηση

Ο λόγιος της Επτανησιακής Σχολής διέθετε εξαιρετική πολυμάθεια, με αποτέλεσμα, εκτός της πεζογραφίας, να επεκταθεί και σε άλλους τομείς. Ήδη από το 1884, σε ηλικία δεκατεσσάρων ετών, εξέδωσε με τον αδερφό του Δημήτριο την παιδική εφημερίδα Ελπίς. Ήταν από τους πρώτους οι οποίοι προσχώρησαν στο κίνημα του δημοτικισμού, οργανώνοντας μάλιστα μετέπειτα (1905, ως Μέλος της «Συντροφιάς των Εννέα») και συνέδριο δημοτικιστών στην Κέρκυρα.

Ο Θεοτόκης σπούδασε πέντε ομιλούμενες γλώσσες (γαλλική, αγγλική, γερμανική, ισπανική και ιταλική), καθώς και πέντε νεκρές γλώσσες (αρχαία ελληνική, λατινική, σανσκριτική, αρχαία περσική και εβραϊκή). Η ξεχωριστή αυτή γνώση τού έδωσε την δυνατότητα να εισχωρεί στις αντίστοιχες λογοτεχνίες, εμβαθύνοντας στα νοήματά τους δια του πρωτοτύπου. Μετέφρασε από τα σανσκριτικά «Βέδες», καθώς και αποσπάσματα επών από την ινδική λογοτεχνία («Κοσμογονία», «Μαχαμπαράτα»-Mahabharata), της οποίας θεωρείται ως ο πιο αξιόπιστος μεταφραστής μέχρι σήμερα. Επίσης μετέφρασε αρχαίους Έλληνες (Πινδάρου, ΙΔ΄ Ολυμπιόνικο), και Λατίνους συγγραφείς (Οράτιο, Βιργίλιο, Λουκρήτιο), όπως και ευρωπαίους συγγραφείς (Σαίξπηρ, Γκαίτε, Σίλλερ, Χάϊνε).

Στο Πανεπιστήμιο της Σορβόνης το 1889 εγγράφηκε στην Φυσικομαθηματική Σχολή, αλλά σπούδασε και θεωρητικά μαθήματα. Το πρώτο του έργο, «La vie des Montagnes», το οποίο έγραψε σε ηλικία 19 ετών, δημοσιεύθηκε κι απ’ τον εκδοτικό οίκο «Mercure de France». Από το Παρίσι αναχώρησε λόγω θανατηφόρας επιδημίας γρίπης, και το 1891 συνέχισε τις σπουδές του στη Βενετία. Εκεί γνώρισε την κατά δεκαεφτά χρόνια μεγαλύτερή του, αυστριακής καταγωγής, βαρώνη Ερνεστίνη φον Μάλοβιτς, την οποία παντρεύτηκε μετά την ενηλικίωσή του, στην Πράγα.

theotokis 2

Ένα χρόνο αργότερα εγκαθίστανται στον πύργο των Καρουσάδων. Το 1895 απέκτησε την κόρη του Τίνα. Λίγο αργότερα όμως, το 1900, βίωσε τον πόνο του θανάτου, χάνοντας την κόρη του, πέντε ετών, από μηνιγγίτιδα. Η απώλεια αυτή τον συνόδευσε σε ολόκληρη τη ζωή του. Έτσι, συντετριμμένος για πάντα λόγω του θανάτου της μονάκριβης κόρης του, και ψυχικά απομακρυσμένος από τη σύζυγό του, στράφηκε στις σπουδές, στην γραφή και στους κοινωνικούς αγώνες.

Το 1895 συνδέθηκε με τον Λορέντζο Μαβίλη. Από τον επιστήθιο φίλο του επηρεάστηκε ακόμη και στο ενδιαφέρον του για τη σανσκριτική μυθολογία. Μαζί με τον Μαβίλη έλαβε μέρος το 1896 ως εθελοντής στην Επανάσταση της Κρήτης. Συμμετείχε επίσης στον ατυχή Ελληνοτουρκικό πόλεμο του 1897, στη Θεσσαλία. Αργότερα, το 1916, κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, ο Θεοτόκης έλαβε ενεργό μέρος στο επαναστατικό κίνημα της Θεσσαλονίκης.

Κατά τη διάρκεια των σύντομων σπουδών του στο Γκρατς της Αυστρίας (1898), ο Θεοτόκης γνώρισε τη μαρξιστική φιλοσοφία και τον Νίτσε, και στράφηκε προς τις θεωρητικές επιστήμες. Στο Γκρατς και μετέπειτα στο Μόναχο (1907-1909), σπούδασε κλασική φιλολογία, κοινωνιολογία και φιλοσοφία. Κατά τη διετή του διαμονή στη Γερμανία συνδέθηκε με τον Κώστα Χατζόπουλο – πρωτοπόρο του δημοτικισμού και του σοσιαλισμού στην Ελλάδα – και ασπάστηκε την σοσιαλιστική ιδεολογία. Με τον Χατζόπουλο τους συνέδεσε μια βαθιά φιλία, καθώς είχαν ως κοινό στόχο την πνευματική αφύπνιση του λαού.

Το 1904 μια μελέτη του Θεοτόκη, την οποία δημοσίευσε στον Νουμά, είχε ως θέμα «Σανσκριτική και καθαρεύουσα». Γενικά, η λογοτεχνική του δημιουργία εστιάστηκε κυρίως στην πεζογραφία. Τα διηγήματά του – ιδίως κατά την περίοδο 1898-1910 – είχαν επιρροές από τον γερμανικό ιδεαλισμό, τα ζητήματα μεσαιωνικής μυθολογίας, κ.ά. Απομακρυσμένος, στην αρχή, από τη σύγχρονή του πραγματικότητα, άλλαξε αίφνης πορεία, διαγράφοντας μια εξελικτική διαδρομή: από την ψυχογραφική ηθογραφία και την αισθητιστική γραφή, προς τον κοινωνικό ρεαλισμό – ιδεολογικά διαπνεόμενο από τον σοσιαλισμό – και τον νατουραλισμό.

theotokis 3

Σοσιαλιστική πνοή στο λογοτεχνικό έργo

Το 1908, ο Θεοτόκης, παραιτήθηκε από τα κληρονομικά του δικαιώματα, αρνούμενος και τυπικά την αριστοκρατική τάξη. Ως ένας από τους πρόδρομους σοσιαλιστές λογοτέχνες, συνδέθηκε με τις κινητοποιήσεις των λαϊκών τάξεων για ουσιαστική αντιμετώπιση της κοινωνικής ανισότητας. Αποτέλεσε τον βασικό δημιουργό της ίδρυσης του ‘Σοσιαλιστικού Ομίλου της Κέρκυρας’, μαζί με τους Σπύρο Νικοκάβουρα, Ειρήνη Δενδρινού (Δεντρινού), Μάρκο Ζαβιτσιάνο, Νίκο Λευτεριώτη (Λευθεριώτη), Στέφανο Γισδάκη, κ.ά.

Συμμετείχε επίσης και στην ίδρυση του ‘Αλληλοβοηθητικού Εργατικού Συνδέσμου Κερκύρας’ (1910-1914). Το 1912 τιμήθηκε από την κυβέρνηση με το παράσημο του Σταυρού του Σωτήρος, αλλά δεν αποδέχτηκε το βραβείο. Αρνήθηκε και κρατικά παράσημα που του πρόσφεραν για τις υπηρεσίες του και επαγγελματικούς διορισμούς. Ακόμη κι όταν η φτώχεια τον εξουθένωνε, απέρριψε τον διορισμό του σε κρατική Διεύθυνση Λογοκρισίας στην Αθήνα.

theotokis 4

Στην Κέρκυρα το 1912 οι πολύχρονες προσπάθειες για την οργάνωση των εργαζομένων στα εργοστάσια του νησιού, απέδωσαν σημαντικούς καρπούς. Εν μέσω απεργιών, μια νέα εφημερίδα εμφανίστηκε, με τίτλο «Σοσιαλιστική Δημοκρατία», μότο το σύνθημα «Εργάτες όλου του κόσμου ενωθήτε», και με το όνομα του Καρλ Μαρξ. Η εμφάνισή της απεδόθη σε έναν 39χρονο λογοτέχνη του νησιού, με αριστοκρατική καταγωγή, τον Θεοτόκη. Ο ίδιος ανέλαβε πρωτοβουλίες και για την υποστήριξη κοινωνικών ομάδων, όπως λ.χ. των γυναικών. Η έγερση των καταπιεσμένων ομάδων και η παρουσία της εργατικής τάξης στο εξελισσόμενο βιομηχανικό περιβάλλον χαρακτήρισαν την περίοδο εκείνη.

Ο τόπος γέννησης του Θεοτόκη, η Κέρκυρα, αποτελούσε σχεδόν πάντα το σκηνικό στα έργα του, εξυπηρετώντας με την κοινωνική της σύνθεση τον στόχο του να ξεγυμνώσει τις αιτίες της κοινωνικής αδικίας. Ο φεουδαρχισμός και οι άρχοντες αδυνατούσαν να κατανοήσουν την ψευδαίσθηση του φθίνοντος μεγαλείου και την δυναμική της επερχόμενης εξέλιξης, ζώντας με την σκληρή εκμετάλλευση των εργατών και των αγροτών. Αλλά και η διαμορφούμενη αστική τάξη του νησιού αδικούσε με παρόμοιο τρόπο τους βιομηχανικούς εργάτες και τους «ποπολάρους».

Από τα 1911 περίπου, οπότε ο Θεοτόκης μεταστράφηκε ιδεολογικά απ’ τον γερμανικό ιδεαλισμό στον υλισμό, κατέγραψε την ταξική και οικονομική διάρθρωση των κοινωνικών φαινομένων της ελληνικής ζωής. Αυτό το πέτυχε, χωρίς η γραφή του να μοιάσει με συνθήματα, αλλά με αισθητική αρτιότητα και ρεαλισμό. Η «Κερκυραϊκή Ανθολογία», στην έκδοση της οποίας πρωτοστάτησε το 1915, αποτέλεσε έναν σημαντικό μέσο για πολλές δημοσιεύσεις του που ακολούθησαν.

Η πτώση της αυστροουγγρικής μοναρχίας το 1917 επέφερε την διάλυση της προικώας περιουσίας του στην Αυστρία και την πλήρη οικονομική εξαθλίωση του ιδίου και της συζύγου του. Η επάρατος νόσος κατέστρεψε την υγεία του (1922). Η οικονομική του κατάσταση, σε συνδυασμό με την αρρώστια, επιβάρυναν πολύ τα τελευταία χρόνια της ζωής του.

Και όμως! Παρά τα άθλια οικονομικά του, ο Θεοτόκης υπήρξε απολύτως συνεπής στις πεποιθήσεις του. Έτσι, αρνήθηκε κατηγορηματικά το 1913 να παραχωρήσει στον Κάιζερ της Γερμανίας το δικαίωμα να χρησιμοποιήσει διηγήματά του ανεβάζοντάς τα στο Αυτοκρατορικό Θέατρο του Βερολίνου, με όποιο αντάλλαγμα και αν του προσέφερε (εφημ. «Εργάτης», πρωτοσέλιδο με τίτλο «Ένας χαρακτήρας»).

Ο Θεοτόκης δεν περιορίστηκε στις θέσεις του κριτικού ρεαλισμού. Δεν αρκέστηκε, συνεπώς, στον στιγματισμό της κοινωνικής αδικίας, αλλά προέβαλε μιαν άλλη κοινωνία, ανώτερη και πιο ανθρώπινη. Το εμβληματικό του μυθιστόρημα «Οι σκλάβοι στα δεσμά τους» (1922) έχει παραπομπές στη Σοσιαλιστική Επανάσταση του ρωσικού λαού και στην αναπόφευκτη σωτηρία των λαών από το καταπιεστικό αστικό καθεστώς. Η προβολή της αναγκαιότητας μιας νέας κοινωνίας προξένησε αντιδράσεις στην αστική κοινωνία της Κέρκυρας, καθώς πίσω απ’ τους ήρωες του Θεοτόκη αναγνώριζαν αδυσώπητες αλήθειες.

theotokis 5

Κοινωνική ευαισθησία. Ο θάνατος

Η κοινωνική συνείδηση του Θεοτόκη σαφώς και διαμορφώθηκε πρωτίστως από τις έντονες ταξικές αντιθέσεις της Κέρκυρας. Επηρέασαν όμως και οι σπουδές και οι περιπλανήσεις του στην Ευρώπη του τέλους του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα. Πολλοί Κερκυραίοι και άλλοι Έλληνες είχαν την τύχη να σπουδάζουν στην

Ευρώπη την περίοδο αυτή, γινόμενοι αποδέκτες του ευρωπαϊκού περιβάλλοντος. Οι νεωτερικές τάσεις που κυριαρχούσαν στην Ευρώπη κατά την αλλαγή του αιώνα, αποτυπώθηκαν στις πολιτικές, ιδεολογικές και καλλιτεχνικές αξίες και στην κοσμοθεωρία τους, μέσω των οποίων απέδωσαν τα διδάγματα της ευρωπαϊκής νεωτερικότητας.

Ο Θεοτόκης, παρά την βαριά του ασθένεια, συνέχισε τη συγγραφή με το έργο «Ο παπά Ιορδάνης Περίχαρος και η ενορία του» (1922). Δεν πρόλαβε, όμως, να το τελειώσει, αλλά έμεινε στις πρώτες τριάντα σελίδες. Πέθανε την 1η Ιουλίου 1923, στο σπίτι του ζωγράφου Άγγελου Γυαλινά, στην Κέρκυρα. Ελάχιστοι φίλοι τον συνόδευσαν, καθώς η ντόπια αστική τάξη απαξίωσε το «άτακτο» τέκνο της, που την αποποιήθηκε.

Η λαϊκή, όμως, Κέρκυρα, των πολλών, θρήνησε τον θάνατό του (περιοδ. «Ορφεύς», νεκρολογία Φιλολογικού Συλλόγου από τον Σπ. Η. Λαβράνο, κ.ά.). Τον έκλαψαν εκείνοι που τον είχαν αγαπήσει και εμπνευστεί από αυτόν. Ανάμεσά τους ο φίλος του Ν. Λευτεριώτης, και η Ειρήνη Δενδρινού, την οποία από το 1903 που την γνώρισε είχε γίνει στενή φίλη και μούσα του.

theotokis 6

Ο Κωνσταντίνος Θεοτόκης έφυγε, αφήνοντας πίσω του μια πλούσια εργογραφία, αποτελούμενη από μυθιστορήματα, νουβέλες, συλλογές διηγημάτων, άξιες λόγου φιλολογικές μελέτες, μεταφράσεις και ποιήματα (69 σονέτα). Το έργο του, εκτός των άλλων, διαθέτει ηθογραφικές και λαογραφικές διαστάσεις, ενώ προσφέρεται για περαιτέρω ερευνητική αξιοποίηση.

Η τιμητική έκδοση του Θεοτόκη από τον ΣΩΒ

Για τον ιδρυθέντα το 1899 από τον Δημήτριο Βικέλα «Σύλλογο προς διάδοσιν Ωφελίμων Βιβλίων» (ΣΩΒ) έχουμε κάνει σχετική δημοσίευση (βλ. Κων/νας Γογγάκη, «Η συμβολή του υπό του Δημήτριου Βικέλα ιδρυθέντος Συλλόγου Ωφελίμων Βιβλίων στην επέτειο των 200 χρόνων από την ελληνική επανάσταση», 2020.

Το έτος 2022 ο ΣΩΒ προέβη σε μια τιμητική έκδοση ολόκληρου του αφηγηματικού και του ποιητικού έργου του Θεοτόκη. Η σειρά αυτή αποτελείται από εννέα τόμους. Οι πρώτοι πέντε εξ αυτών καλύπτουν τα μυθιστορήματα, ενώ οι δύο επόμενοι τόμοι καλύπτουν τις νουβέλες και τα διηγήματα. Η σειρά ολοκληρώνεται με δύο ποιητικές συλλογές.

theotokis 7

Η ακολουθία της έκδοσης των τόμων, είναι η εξής:

  1. Ζωή στο βουνό. Μετάφραση Γιώργου Ξενάριου. Φιλολογική επιμέλεια Αλέξη Ζήρα. Πρώτη έκδοση του έργου στο Παρίσι, το 1895, με τον τίτλο: Vie de montagne.
  2. Η τιμή και το χρήμα. Φιλολογική επιμέλεια Ευριπίδη Γαραντούδη.
  3. Κατάδικος. Φιλολογική επιμέλεια Όλγας Μπεζαντάκου.
  4. Η ζωή και ο θάνατος του Καραβέλα. Φιλολογική επιμέλεια Θεοδόση Πυλαρινού.
  5. Οι σκλάβοι στα δεσμά τους. Φιλολογική επιμέλεια Δημήτρη Κόκορη.
  6. Πάθος και άλλα αφηγήματα. Φιλολογική επιμέλεια Αλέξη Ζήρα.
  7. Διηγήματα. Φιλολογική επιμέλεια Άννας Αφεντουλίδου.
  8. Αντιφεγγίδες. Φιλολογική επιμέλεια Άννας Κατσιγιάννη.
  9. Τα Σονέτα. Φιλολογική επιμέλεια Ορέστη Αλεξάκη.

Το έναυσμα για την έκδοση ολόκληρου του αφηγηματικού και του ποιητικού έργου του Θεοτόκη ήταν, κατά τον Γιάννη Παπακώστα, στον οποίο οφείλεται η ιδέα της έκδοσης και ο οποίος έχει και την φιλολογική εποπτεία των τόμων, ότι, εντοπίστηκε, ύστερα από εκατόν δύο χρόνια, η πρώτη δημοσίευση του πιο αντιπροσωπευτικού του ίσως μυθιστορήματος (Η ζωή και ο θάνατος του Καραβέλα). Η δημοσίευση είχε γίνει με πρωτοβουλία της αδερφής του Ελένης Θεοτόκη-Παρασκευοπούλου, στην εφημερίδα Πρόοδος του Βόλου το 1920 σε 73 συνέχειες.

Το γεγονός της ανεύρεσης και αξιοποίησης του παραπάνω σημαντικού υλικού, αποτελεί έναν από τους σπουδαίους παράγοντες για τους οποίους η έκδοση αυτή συνιστά μιαν άκρως ενδιαφέρουσα συλλογική εργασία. Οι ωραίες εισαγωγές, οι αξιολογικές κρίσεις, οι υποσημειώσεις, το γλωσσάρι, προσθέτουν σημαντικές πινελιές στην εν συνόλω συλλεκτική έκδοση. Άλλοι, επίσης σπουδαίοι παράγοντες, που διανθίζουν ποιοτικά την έκδοση, είναι οι παρακάτω:

Οι επιμελητές της έκδοσης ως βασικό μέλημα είχαν να εκκινήσουν από τις πρώτες δημοσιεύσεις ή τις αυτοτελείς εκδόσεις των έργων, με αποτέλεσμα να καταλήξουν στην όσο πιο πιστή γίνεται έκδοση των πρωτότυπων κειμένων. Η συγκέντρωση των φιλολογικών δεδομένων υπήρξε μεθοδική, με αποτέλεσμα τις αξιόπιστες επισημάνσεις στα εκδοτικά και ιστορικά στοιχεία του έργου, καθώς και στις συγκρίσεις μεταξύ των νεανικών και των ωρίμων κειμένων.

Η συλλογή της βιβλιογραφίας, των κριτικών και των σχολίων έδωσαν την δυνατότητα αφενός να συνδεθεί το έργο με την εποχή του, και αφετέρου να σχετιστεί με τον σύγχρονο κόσμο, μέσω μιας υπόγειας διαδρομής: της συνέχειας των κοινωνικών προβλημάτων και των ταξικών ανισοτήτων που εντοπίζει ο τιμώμενος συγγραφέας.

theotokis 8

Τα συλλεχθέντα δεδομένα διευκολύνουν την εμβάθυνση στην ιδιαίτερη λογοτεχνική προσωπικότητα του συγγραφέα/ποιητή. Ταυτόχρονα, αποκαλύπτουν τις προσωπικές ευαισθησίες του, καθώς αυτές εμπλέκονται κι εξακτινώνονται στους κοινωνικούς του προβληματισμούς, χρωματίζοντας το σοσιαλιστικό του όραμα. Με την ανάδειξη από την έκδοση του ΣΩΒ των χαρακτηριστικών αυτών, ο Θεοτόκης καθίσταται ή επιβεβαιώνεται ως ένας διαχρονικής αξίας άνθρωπος και λογοτέχνης.

Επιλεγόμενα

Ο Θεοτόκης, υιοθετώντας ως αξία την απόδοση κοινωνικής δικαιοσύνης, υπήρξε πρωτοπόρος και ανατρεπτικός. Ήταν αναμενόμενο ότι θα δεχόταν τα πυρά της αστικής κριτικής, χωρίς ωστόσο αυτά να καταφέρουν την αντιστροφή της πορείας του ή την υποτίμηση του έργου του. «Ο εισηγητής του κοινωνικού μυθιστορήματος στην Ελλάδα», αναβάθμισε αποφασιστικά τον τομέα της ηθογραφίας, απεικονίζοντας την αγροτική κοινωνία της εποχής του χωρίς την ειδυλλιακή εικόνα που έδιναν άλλοι πεζογράφοι.

Ο Θεοτόκης παρακολουθεί στοχαστικά τα κοινωνικά ζητήματα. Είναι διεισδυτικός στο κοινωνικό περιβάλλον, εμβαθύνοντας όμως παράλληλα και στον ψυχισμό των ηρώων του. Η «Τιμή και το Χρήμα» αποτελεί την πρώτη κοινωνική νουβέλα στην Ελλάδα, που απομακρύνεται από αναπαραστάσεις μιας δήθεν ήσυχης ζωής. Αντί γι’ αυτό, ξεδιπλώνεται μια κλειστή κοινωνία, εγκλωβισμένη σε κοινωνικά σχήματα και ηθικές προκαταλήψεις.

Στην ιδεολογία του κυριαρχεί η κοινωνική ευαισθησία, η φιλανθρωπία και το ενδιαφέρον προς τους πάσχοντες ήρωές του. Το μυθιστόρημα «Οι Σκλάβοι στα δεσμά τους» (1922), διαδραματίζεται στην πόλη της Κέρκυρας σε μια εποχή κοινωνικών ανακατατάξεων. Η κυρίαρχη ως τότε αριστοκρατική τάξη επιδιώκει με κάθε τρόπο, ακόμη και με εκμαυλισμό συνειδήσεων, να διατηρήσει τον ξεπερασμένο τρόπο ζωής της.

theotokis 9

Η γραφή του, ρεαλιστική μεν, δεν υστέρησε ωστόσο σε συναίσθημα. Υπερασπίζοντας συνειδητά την ομιλουμένη γλώσσα του λαού – την οποία έβλεπε πλούσια και μελωδική – μπόρεσε να επικοινωνήσει άμεσα μαζί του και να τον εκφράσει. Ο Θεοτόκης ως δημιουργός προηγήθηκε της εποχής του. Και, αναδείχτηκε σε σημαντικό εκπρόσωπο της Επτανησιακής Σχολής.

Ως χαρακτήρας υπήρξε έντιμος. «Καμιά του πράξη δεν ξέφευγε την καταδίκη της συνείδησής του, αν του φαινόταν ανάξια», έγραψε η φίλη του Γαλάτεια Καζαντζάκη. Ο ίδιος πίστευε απόλυτα πως για να φτιαχτεί ένας νέος ηθικός κόσμος, απαλλαγμένος ολότελα από τις αμαρτίες του παλιού, χρειαζόταν ν’ αλλάξει από τα θεμέλια το υπάρχον κοινωνικό καθεστώς. Και έθεσε τα πρώτα αντιπολεμικά μηνύματα, και το όνειρο μιας αληθινά ήρεμης ζωής και μιας διαρκούς ειρήνης.

Η Κέρκυρα δέχτηκε στο χώμα της το σώμα του Ντίνου της. Η αθηναϊκή εφημερίδα «Εργάτης», όταν επαίνεσε την γενναία άρνηση του Θεοτόκη προς τον Κάιζερ είχε γράψει: «Ελπίζομεν δε ότι όλοι οι εργάται της Κερκύρας, θα νοιώσουν βαθειά τον Θεοτόκη, θα καταλάβουν τι μέγας θησαυρός ευρίσκεται κρυμμένος, τον οποίον με πάσα θυσία υποχρεούνται να τον ανεύρουν, να τον καταχτήσουν, να τον οικειοποιηθούν… Γεια σου Κέρκυρα που γέννησες τέτοιο διαμάντι».

Πηγή: https://www.ethnos.gr/book/article/297497/konstantinostheotokhs18721923topezografikokaitopoihtikotoyergoapotonsyllogoofelimonbiblion

Από τις μηχανές αναζήτησης στις μηχανές έτοιμης απάντησης

Από τις μηχανές αναζήτησης στις μηχανές έτοιμης απάντησης

* Γράφει η Μαρίνα Ρήγου, Επίκουρη Καθηγήτρια στο Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Εφημερίδα «Πανεπιστήμιο Αθηνών», Φύλλο 5, κυκλοφόρησε με «Το Βήμα της Κυριακής» 23 Νοεμβρίου 2025. Η σταδιακή ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) στις μηχανές αναζήτησης προκαλεί βαθιά μεταβολή στη δομή και λειτουργία του διαδικτύου και, ειδικότερα, του Παγκόσμιου Ιστού […]

Τελετή αναγόρευσης του σκηνοθέτη κινηματογράφου κ. Φώτου Λαμπρινού σε επίτιμο διδάκτορα του Τμήματος Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου του Πανεπιστημίου Αθηνών

Τελετή αναγόρευσης του σκηνοθέτη κινηματογράφου κ. Φώτου Λαμπρινού σε επίτιμο διδάκτορα του Τμήματος Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου του Πανεπιστημίου Αθηνών

Την 19η Δεκεμβρίου 2025, ημέρα Παρασκευή και ώρα 19.00 στη Μεγάλη Αίθουσα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, θα αναγορευθεί επίτιμος διδάκτορας του Τμήματος Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο σκηνοθέτης κινηματογράφου κύριος Φώτος Λαμπρινός. Πρόγραμμα Προσφώνηση από τον Πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Καθηγητή […]

«Διδάσκεται το ντοκιμαντέρ;»  Στρογγυλό τραπέζι στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Χαλκίδας σε συνδιοργάνωση με το Τμήμα Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου

«Διδάσκεται το ντοκιμαντέρ;» Στρογγυλό τραπέζι στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Χαλκίδας σε συνδιοργάνωση με το Τμήμα Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου

«Διδάσκεται το ντοκιμαντέρ;» ήταν το κεντρικό ερώτημα στο πολύ επιτυχημένο στρογγυλό τραπέζι που διεξήχθη στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Χαλκίδας την Πέμπτη 20 Νοεμβρίου στο συνεδριακό Κέντρο της Περιφερειακής Ενότητας Ευβοίας. Και πώς διδάσκεται το ντοκιμαντέρ στα σεμινάρια, workshops, Φεστιβάλ, σχολεία, θερινά σχολεία, ιδιωτικές σχολές κινηματογράφου, κολλέγια και δημόσια πανεπιστήμια; Συζήτησαν, εκπροσωπώντας αντιπροσωπευτικά τους φορείς τους, η […]

Διάλεξη του Τμήματος Κοινωνιολογίας του ΕΚΠΑ: Γυναικείες μαρτυρίες για τη Γενοκτονία του Ελληνισμού του Πόντου [20 Νοεμβρίου 2025]

Διάλεξη του Τμήματος Κοινωνιολογίας του ΕΚΠΑ: Γυναικείες μαρτυρίες για τη Γενοκτονία του Ελληνισμού του Πόντου [20 Νοεμβρίου 2025]

Το Τμήμα Κοινωνιολογίας της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών του ΕΚΠΑ σας προσκαλεί σε διάλεξη με θέμα την ποντιακή γενοκτονία, όπως περιγράφεται στο βιβλίο «Όσοι δεν γέλασαν ποτέ: το Ποντιακό Ολοκαύτωμα» της Θεοδώρας Ιωαννίδου-Καρακουσόγλου (6η έκδοση). Η συγγραφέας-ερευνήτρια θα παρουσιάσει επτά ιστορίες γυναικών της οικογένειάς της από τις συνολικά έντεκα του βιβλίου. Η διάλεξη θα […]

Εκδήλωση ενημέρωσης πρωτοετών φοιτητριών και φοιτητών του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας

Εκδήλωση ενημέρωσης πρωτοετών φοιτητριών και φοιτητών του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας

Με πλήρη επιτυχία πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 16 Οκτωβρίου 2025 στην Αίθουσα Οπτικοακουστικής Διδασκαλίας της Θεολογικής Σχολής του Ε.Κ.Π.Α. η εκδήλωση ενημέρωσης πρωτοετών φοιτητριών και φοιτητών του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας. Η εκδήλωση ξεκίνησε με προσφωνήσεις και χαιρετισμούς από τον Κοσμήτορα της Σχολής, Καθηγητή Εμμανουήλ Δ. Καραγεωργούδη, την Πρόεδρο του Τμήματος, Καθηγήτρια Κίρκη Κεφαλέα, η […]

Διαλέξεις στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος ERASMUS+ του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας με το Πανεπιστήμιο της Βόννης

Διαλέξεις στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος ERASMUS+ του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας με το Πανεπιστήμιο της Βόννης

Το Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας της Θεολογικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών διοργάνωσε δύο διαλέξεις στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος ERASMUS+ του Τμήματος με το Πανεπιστήμιο της Βόννης και ακαδημαϊκή υπεύθυνη την Καθηγήτρια Κίρκη Κεφαλέα. Την Τρίτη, 14 Οκτωβρίου 2025 πραγματοποιήθηκε η διάλεξη του Dr. Phillip Andrew Davis, Jr. (Universität Bonn, Evangelisch-Theologische Fakultät) με θέμα: “The Reception […]

Τελετή αναγόρευσης του σκηνοθέτη κινηματογράφου κ. Φώτου Λαμπρινού σε επίτιμο διδάκτορα του Τμήματος Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου του Πανεπιστημίου Αθηνών

Τελετή αναγόρευσης του σκηνοθέτη κινηματογράφου κ. Φώτου Λαμπρινού σε επίτιμο διδάκτορα του Τμήματος Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου του Πανεπιστημίου Αθηνών

Την 19η Δεκεμβρίου 2025, ημέρα Παρασκευή και ώρα 19.00 στη Μεγάλη Αίθουσα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, θα αναγορευθεί επίτιμος διδάκτορας του Τμήματος Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο σκηνοθέτης κινηματογράφου κύριος Φώτος Λαμπρινός. Πρόγραμμα Προσφώνηση από τον Πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Καθηγητή […]

«Διδάσκεται το ντοκιμαντέρ;»  Στρογγυλό τραπέζι στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Χαλκίδας σε συνδιοργάνωση με το Τμήμα Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου

«Διδάσκεται το ντοκιμαντέρ;» Στρογγυλό τραπέζι στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Χαλκίδας σε συνδιοργάνωση με το Τμήμα Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου

«Διδάσκεται το ντοκιμαντέρ;» ήταν το κεντρικό ερώτημα στο πολύ επιτυχημένο στρογγυλό τραπέζι που διεξήχθη στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Χαλκίδας την Πέμπτη 20 Νοεμβρίου στο συνεδριακό Κέντρο της Περιφερειακής Ενότητας Ευβοίας. Και πώς διδάσκεται το ντοκιμαντέρ στα σεμινάρια, workshops, Φεστιβάλ, σχολεία, θερινά σχολεία, ιδιωτικές σχολές κινηματογράφου, κολλέγια και δημόσια πανεπιστήμια; Συζήτησαν, εκπροσωπώντας αντιπροσωπευτικά τους φορείς τους, η […]

Διάλεξη του Τμήματος Κοινωνιολογίας του ΕΚΠΑ: Γυναικείες μαρτυρίες για τη Γενοκτονία του Ελληνισμού του Πόντου [20 Νοεμβρίου 2025]

Διάλεξη του Τμήματος Κοινωνιολογίας του ΕΚΠΑ: Γυναικείες μαρτυρίες για τη Γενοκτονία του Ελληνισμού του Πόντου [20 Νοεμβρίου 2025]

Το Τμήμα Κοινωνιολογίας της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών του ΕΚΠΑ σας προσκαλεί σε διάλεξη με θέμα την ποντιακή γενοκτονία, όπως περιγράφεται στο βιβλίο «Όσοι δεν γέλασαν ποτέ: το Ποντιακό Ολοκαύτωμα» της Θεοδώρας Ιωαννίδου-Καρακουσόγλου (6η έκδοση). Η συγγραφέας-ερευνήτρια θα παρουσιάσει επτά ιστορίες γυναικών της οικογένειάς της από τις συνολικά έντεκα του βιβλίου. Η διάλεξη θα […]

Εκδήλωση ενημέρωσης πρωτοετών φοιτητριών και φοιτητών του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας

Εκδήλωση ενημέρωσης πρωτοετών φοιτητριών και φοιτητών του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας

Με πλήρη επιτυχία πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 16 Οκτωβρίου 2025 στην Αίθουσα Οπτικοακουστικής Διδασκαλίας της Θεολογικής Σχολής του Ε.Κ.Π.Α. η εκδήλωση ενημέρωσης πρωτοετών φοιτητριών και φοιτητών του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας. Η εκδήλωση ξεκίνησε με προσφωνήσεις και χαιρετισμούς από τον Κοσμήτορα της Σχολής, Καθηγητή Εμμανουήλ Δ. Καραγεωργούδη, την Πρόεδρο του Τμήματος, Καθηγήτρια Κίρκη Κεφαλέα, η […]

Διαλέξεις στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος ERASMUS+ του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας με το Πανεπιστήμιο της Βόννης

Διαλέξεις στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος ERASMUS+ του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας με το Πανεπιστήμιο της Βόννης

Το Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας της Θεολογικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών διοργάνωσε δύο διαλέξεις στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος ERASMUS+ του Τμήματος με το Πανεπιστήμιο της Βόννης και ακαδημαϊκή υπεύθυνη την Καθηγήτρια Κίρκη Κεφαλέα. Την Τρίτη, 14 Οκτωβρίου 2025 πραγματοποιήθηκε η διάλεξη του Dr. Phillip Andrew Davis, Jr. (Universität Bonn, Evangelisch-Theologische Fakultät) με θέμα: “The Reception […]

Χρονοδιάγραμμα εργασιών εν όψει της λειτουργίας του resCom στον ΕΛΚΕ

Χρονοδιάγραμμα εργασιών εν όψει της λειτουργίας του resCom στον ΕΛΚΕ

Σας γνωστοποιούμε ότι η έναρξη λειτουργίας της νέας ηλεκτρονικής πλατφόρμας web-resCom έχει προγραμματιστεί για τη Δευτέρα 12 Ιανουαρίου 2026. Στο πλαίσιο της ομαλής μετάβασης στο νέο σύστημα, σας ενημερώνουμε για τα ακόλουθα: • Η εξόφληση πάσης φύσεως δαπανών που αφορούν το οικονομικό έτος 2025 θα ολοκληρωθεί έως και την 31η/12/2025 μέσω του υφιστάμενου πληροφοριακού συστήματος. […]

Ακαδημαϊκό Τέταρτο: Πλημμύρες, κακοκαιρίες και στο βάθος… λειψυδρία

Ακαδημαϊκό Τέταρτο: Πλημμύρες, κακοκαιρίες και στο βάθος… λειψυδρία

Πλημμύρες και καταιγίδες, έντονες βροχοπτώσεις και ακραία καιρικά φαινόμενα αλλά τελικά, έλλειψη νερού. Οι φετινές καταιγίδες φαίνεται ότι φέρνουν μεγάλες ποσότητες νερού σε περιοχές της χώρας, που ομως δεν αποτελούν το είδος της βροχής που γεμίζει τους ταμιευτήρες νερού, αλλά μάλλον εκείνο που οδηγεί σε πλημμύρες και διάβρωση του εδάφους. Η Καθηγήτρια Γεωγραφίας και Κλιματολογίας […]

Πόσο εθισμένοι είμαστε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης; Περισσότερο ανησυχητικά τα ευρήματα για την Generation Z

Πόσο εθισμένοι είμαστε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης; Περισσότερο ανησυχητικά τα ευρήματα για την Generation Z

Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών διερεύνησε τη σχέση του εθισμού στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με το άγχος, την κατάθλιψη και την υπνηλία. Επιπλέον, μετρήθηκε το επίπεδο του εθισμού τόσο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όσο και στο TikTok σύμφωνα με το φύλο και την ηλικιακή ομάδα με τα ευρήματα να είναι ιδιαίτερα ανησυχητικά για τις […]

Ανάθεση καθηκόντων άμισθων Συμβούλων του Πρύτανη του Πανεπιστημίου Αθηνών στον καθηγητή Στυλιανό Κώτσιο και την καθηγήτρια Ασημίνα Αντωναράκου

Ανάθεση καθηκόντων άμισθων Συμβούλων του Πρύτανη του Πανεπιστημίου Αθηνών στον καθηγητή Στυλιανό Κώτσιο και την καθηγήτρια Ασημίνα Αντωναράκου

Με απόφαση του Πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, καθηγητή Γεράσιμου Σιάσου, ανατίθενται καθήκοντα άμισθων Συμβούλων του Πρύτανη, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 35 του Ν. 5128/2024, σε δύο διακεκριμένα μέλη του διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού του Ιδρύματος, στον καθηγητή Στυλιανό Κώτσιο και την καθηγήτρια Ασημίνα Αντωναράκου, στο πλαίσιο της ενίσχυσης της […]

Ολοκλήρωση της Εξωτερικής Αξιολόγησης και Πιστοποίησης του 70% των Υφιστάμενων Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών του ΕΚΠΑ

Ολοκλήρωση της Εξωτερικής Αξιολόγησης και Πιστοποίησης του 70% των Υφιστάμενων Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών του ΕΚΠΑ

Η Μονάδα Διασφάλισης Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, σε στενή και αποτελεσματική συνεργασία με Τμήματα και το Προσωπικό των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών και την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), ολοκλήρωσε με ιδιαίτερη επιτυχία έως τον Δεκέμβριο του 2025 την εξωτερική αξιολόγηση και πιστοποίηση 142 από τα 203 υφιστάμενα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών του […]

Υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Harbin Institute of Technology

Υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Harbin Institute of Technology

Συνάντηση εργασίας και υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας (MoU) μεταξύ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και του Harbin Institute of Technology (HIT) πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025. Από το Πανεπιστήμιο Αθηνών, στη συνάντηση συμμετείχαν η Αντιπρύτανις Ακαδημαϊκών Υποθέσεων, Διεθνών Σχέσεων και Εξωστρέφειας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Καθηγήτρια Σοφία Παπαϊωάννου, ο Αντιπρύτανης Οικονομικών και Ανάπτυξης, Καθηγητής Αριστείδης […]

Ακαδημαϊκό Τέταρτο: Πλημμύρες, κακοκαιρίες και στο βάθος… λειψυδρία

Ακαδημαϊκό Τέταρτο: Πλημμύρες, κακοκαιρίες και στο βάθος… λειψυδρία

Πλημμύρες και καταιγίδες, έντονες βροχοπτώσεις και ακραία καιρικά φαινόμενα αλλά τελικά, έλλειψη νερού. Οι φετινές καταιγίδες φαίνεται ότι φέρνουν μεγάλες ποσότητες νερού σε περιοχές της χώρας, που ομως δεν αποτελούν το είδος της βροχής που γεμίζει τους ταμιευτήρες νερού, αλλά μάλλον εκείνο που οδηγεί σε πλημμύρες και διάβρωση του εδάφους. Η Καθηγήτρια Γεωγραφίας και Κλιματολογίας […]

Πόσο εθισμένοι είμαστε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης; Περισσότερο ανησυχητικά τα ευρήματα για την Generation Z

Πόσο εθισμένοι είμαστε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης; Περισσότερο ανησυχητικά τα ευρήματα για την Generation Z

Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών διερεύνησε τη σχέση του εθισμού στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με το άγχος, την κατάθλιψη και την υπνηλία. Επιπλέον, μετρήθηκε το επίπεδο του εθισμού τόσο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όσο και στο TikTok σύμφωνα με το φύλο και την ηλικιακή ομάδα με τα ευρήματα να είναι ιδιαίτερα ανησυχητικά για τις […]

Ανάθεση καθηκόντων άμισθων Συμβούλων του Πρύτανη του Πανεπιστημίου Αθηνών στον καθηγητή Στυλιανό Κώτσιο και την καθηγήτρια Ασημίνα Αντωναράκου

Ανάθεση καθηκόντων άμισθων Συμβούλων του Πρύτανη του Πανεπιστημίου Αθηνών στον καθηγητή Στυλιανό Κώτσιο και την καθηγήτρια Ασημίνα Αντωναράκου

Με απόφαση του Πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, καθηγητή Γεράσιμου Σιάσου, ανατίθενται καθήκοντα άμισθων Συμβούλων του Πρύτανη, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 35 του Ν. 5128/2024, σε δύο διακεκριμένα μέλη του διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού του Ιδρύματος, στον καθηγητή Στυλιανό Κώτσιο και την καθηγήτρια Ασημίνα Αντωναράκου, στο πλαίσιο της ενίσχυσης της […]

Ολοκλήρωση της Εξωτερικής Αξιολόγησης και Πιστοποίησης του 70% των Υφιστάμενων Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών του ΕΚΠΑ

Ολοκλήρωση της Εξωτερικής Αξιολόγησης και Πιστοποίησης του 70% των Υφιστάμενων Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών του ΕΚΠΑ

Η Μονάδα Διασφάλισης Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, σε στενή και αποτελεσματική συνεργασία με Τμήματα και το Προσωπικό των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών και την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), ολοκλήρωσε με ιδιαίτερη επιτυχία έως τον Δεκέμβριο του 2025 την εξωτερική αξιολόγηση και πιστοποίηση 142 από τα 203 υφιστάμενα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών του […]

Υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Harbin Institute of Technology

Υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Harbin Institute of Technology

Συνάντηση εργασίας και υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας (MoU) μεταξύ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και του Harbin Institute of Technology (HIT) πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025. Από το Πανεπιστήμιο Αθηνών, στη συνάντηση συμμετείχαν η Αντιπρύτανις Ακαδημαϊκών Υποθέσεων, Διεθνών Σχέσεων και Εξωστρέφειας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Καθηγήτρια Σοφία Παπαϊωάννου, ο Αντιπρύτανης Οικονομικών και Ανάπτυξης, Καθηγητής Αριστείδης […]

Το Πανεπιστήμιο Αθηνών

Το Ε.Κ.Π.Α. το οποίο εγκαινιάστηκε στις 3 Μαΐου του 1837, αρχικά στεγάστηκε σε ένα ανακαινισμένο οθωμανικό κτήριο στη βορειοανατολική πλευρά της Ακρόπολης, το οποίο στις μέρες μας έχει ανακαινιστεί και λειτουργεί ως Μουσείο του Πανεπιστημίου. Αρχικά ονομάστηκε «Οθωνικό Πανεπιστήμιο» από το όνομα του πρώτου βασιλιά της Ελλάδας Όθωνα και αποτελούνταν από 4 ακαδημαϊκά Τμήματα με 52 φοιτητές. Καθώς αποτελούσε το πρώτο Πανεπιστήμιο του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, αλλά και της ευρύτερης βαλκανικής και μεσογειακής περιοχής, απέκτησε σημαντικό κοινωνικο-ιστορικό ρόλο, ο οποίος υπήρξε καθοριστικός για την παραγωγή συγκεκριμένης γνώσης και πολιτισμού μέσα στη χώρα.

Stay Connected

Ακολουθήστε το hub.uoa.gr στα Social Media

Newsletter

Γραφτείτε για να λαμβάνετε ενημερώσεις

closebutton
Μετάβαση στο περιεχόμενο