Νέα & Ανακοινώσεις

28η Οκτωβρίου: Το Έπος του ’40 και η αντιπολεμική διάσταση της «Lili Marleen» | Άρθρο της Αναπλ. Καθηγήτριας του ΕΚΠΑ Κων. Γογγάκη στο Reader

28η Οκτωβρίου: Το Έπος του ’40 και η αντιπολεμική διάσταση της «Lili Marleen» | Άρθρο της Αναπλ. Καθηγήτριας του ΕΚΠΑ Κων. Γογγάκη στο Reader

Άρθρο της Αναπληρώτριας Καθηγήτριας του ΕΚΠΑ, Κωνσταντίνας Γογγάκη, στο Reader

Σε πρόσφατη εκδήλωση που προσκλήθηκα από την Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών να μιλήσω για το Έπος του ’40, με ενέπνευσε και παρουσίασα το θέμα «Το Έπος του ’40 μέσα από τα αξέχαστα τραγούδια του». Το θέμα αυτό έδωσε την ευκαιρία μιας προσέγγισης εντελώς διαφορετικής από τις άλλες, καθώς αναδείχτηκαν τα ιστορικά γεγονότα με έναν ασυνήθιστο τρόπο. Μέσα από τα τραγούδια της εποχής εκείνης, όταν πλημμύρισαν την αίθουσα η μουσική, οι στίχοι, ο παλμός, η ερμηνεία των καλλιτεχνών, γέμισαν τα στήθη όλων μας με μια εθνική συγκίνηση.

Στον κατάλογο των καλλιτεχνών που εξύμνησαν τον αγώνα των Ελλήνων στρατιωτών και αναπτέρωσαν το ηθικό τους ενώ πολεμούσαν για την πατρίδα, αναμφισβήτητη πρωταγωνίστρια υπήρξε η Σοφία Βέμπο, η εθνική «τραγουδίστρια της Νίκης». Αλλά και άλλοι τραγουδιστές και συνθέτες ή στιχουργοί, καθώς και ηθοποιοί πολεμικών επιθεωρήσεων, ενίσχυσαν σημαντικά το εθνικό γόητρο των Ελλήνων, που τόσο το είχαν ανάγκη σε εκείνη την οδυνηρή περίοδο της φασιστικής επίθεσης. Μάλιστα, εκτός από το ελαφρό τραγούδι, και το λαϊκό, και το ρεμπέτικο τραγούδι – παρά την απαγόρευση και τις διώξεις που ασκούσε ο δικτάτορας Μεταξάς εναντίον στο δεύτερο – συστρατεύτηκαν στον πατριωτικό αγώνα των Ελλήνων. Τα τραγούδια του Έπους είχαν μεγάλη λαϊκή απήχηση, καθώς μέσα από αυτά εξέφραζε ο λαός τον καϋμό και την αγωνία του για το όνειρο της νίκης, ενώ διακωμωδούσε και γελοιοποιούσε τον κατακτητή.

Το πλέον διάσημο, ωστόσο, τραγούδι κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου ήταν το «Lili Marleen». Το τραγούδι αυτό τραγουδήθηκε και από τις δύο πλευρές των αντιμαχομένων, με διαφορετικό, όμως, χαρακτήρα. Η «Lili Marleen» ήταν ένα παλιό γερμανικό ερωτικό ποίημα, που γράφτηκε πιθανόν από το δάσκαλο Hans Leip περί το 1915, στη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά το 1937 με τον τίτλο «Das Lied eines Jungen Soldaten auf der Wacht» («Το τραγούδι ενός νεαρού στρατιώτη στη σκοπιά»). Το επόμενο έτος μελοποιήθηκε από τον Norbert Schulze, ο οποίος ήταν μέλος του ναζιστικού κόμματος και αργότερα συνεργάτης του Joseph Goebbels. Το 1939 ηχογραφήθηκε για πρώτη φορά με την ερμηνεία της Γερμανίδας τραγουδίστριας Lale Andersen (1905-1972) υπό τον νέο τίτλο «Das Mädchen unter der Laterne» («Το κορίτσι κάτω απ΄ το φανάρι»). Η πρώτη εγγραφή του Lili Marleen, έγινε στις 2 Αυγούστου 1939, στο Electrola Studio, στο Βερολίνο.

«Vor der Kaserne
Vor dem großen Tor
Stand eine Laterne
Und steht sie noch davor
So woll’n wir uns da wieder seh’n
Bei der Laterne wollen wir steh’n
Wie einst Lili Marleen.

Unsere beide Schatten
Sah’n wie einer aus
Daß wir so lieb uns hatten
Das sah man gleich daraus
Und alle Leute soll’n es seh’n
Wenn wir bei der Laterne steh’n
Wie einst Lili Marleen.

Schon rief der Posten,
Sie blasen Zapfenstreich
Das kann drei Tage kosten
Kam’rad, ich komm sogleich
Da sagten wir auf Wiedersehen
Wie gerne wollt ich mit dir geh’n
Mit dir Lili Marleen.

Deine Schritte kennt sie,
Deinen zieren Gang
Alle Abend brennt sie,
Doch mich vergaß sie lang
Und sollte mir ein Leids gescheh’n
Wer wird bei der Laterne stehen
Mit dir Lili Marleen?

Aus dem stillen Raume,
Aus der Erde Grund
Hebt mich wie im Traume
Dein verliebter Mund
Wenn sich die späten Nebel drehn
Werd’ ich bei der Laterne steh’n
Wie einst Lili Marleen».

Όταν το τραγούδι «Lili Marleen» κυκλοφόρησε, αντιμετωπίστηκε μάλλον με αδιαφορία. Το 1941, όμως, μετά την γερμανική εισβολή σε Ελλάδα και Γιουγκοσλαβία, ένας Γερμανός αξιωματικός του Ραδιοφωνικού Σταθμού στο κατεχόμενο Βελιγράδι, το αναμετάδωσε και είχε μεγάλη επιτυχία. Γερμανοί στρατιώτες από όλες τις κατεχόμενες χώρες, έστελναν γράμματα στον Σταθμό, ζητώντας να ακούσουν ξανά το άγνωστο αυτό τραγούδι. Έτσι, καθιερώθηκε το τραγούδι αυτό, στις 9.55 μ.μ. ακριβώς, να κλείνει το πρόγραμμα του σταθμού. Το τραγούδι διαδόθηκε σε όλη την Ευρώπη, τη Μεσόγειο και τη Βόρεια Αφρική, όπου ήταν το ναζιστικό Afrikakorps, ενώ, μεταγλωττισμένο, έφτασε ακόμη και στις ΗΠΑ. Το τραγούδι παιζόταν, πλέον από όλους τους ραδιοφωνικούς Σταθμούς, γερμανικούς και συμμαχικούς. Περιγράφει έναν στρατιώτη στη σκοπιά, που ονειρεύεται ότι το κορίτσι του, η Lili Marleen, τον περιμένει να ξαναβρεθούν έξω από το στρατόπεδο και κάτω από τον φωτισμένο φανοστάτη, όπου συναντιόταν πριν από τον πόλεμο.

Το 1942 διασκευάστηκε με κρουστά, λαμβάνοντας την μορφή εμβατηρίου, που ταίριαζε με τον γερμανικό στρατιωτικό βηματισμό. Έτσι για τους Γερμανούς έφερε προπαγανδιστικό χαρακτήρα, ενώ για τους Συμμάχους παρέμενε ένα εξόχως δημοφιλές ερωτικό τραγούδι, με την γλυκιά φωνή της Άντερσεν. Το τραγούδι μεταγλωττίστηκε σε διάφορες γλώσσες, που άλλαζαν πάντως τον αρχικό του χαρακτήρα. Οι Ιταλοί του προσέδωσαν πολύ αργό ρυθμό, που εξέφραζε περισσότερο απογοήτευση, παρά εμβατηριακή εγρήγορση. Οι Έλληνες του έδωσαν έναν περιπαιχτικό περιεχόμενο, που αποδιδόταν με παιδικές φωνές επιθεωρησιακών θιάσων. Σταδιακά, είχε χάσει πλέον το πομπώδες στοιχείο των Γερμανών, ενώ αντίστοιχα, κέρδιζε ολοένα και περισσότερο τους Συμμάχους. Γι΄ αυτούς έλαβε το νόημα μιας υπόσχεσης, για νίκη και επιστροφή του στρατιώτη στο αγαπημένο του κορίτσι που τον περίμενε.

Από τότε οι διαφορετικές εκτελέσεις της Lili Marleen, έχουν ξεπεράσει τις 200. Η πιο χαρακτηριστική ίσως απόδοση είναι εκείνη της Marlene Dietrich. Η Dietrich, το 1944, ως λοχαγός του Αμερικανικού στρατού, ερμήνευσε τη Lili Marleen με αγγλικούς στίχους (ενώ, βέβαια, το τραγούδησε και στα γερμανικά!) και έκανε το τραγούδι σήμα κατατεθέν της. Η Dietrich ήταν Γερμανίδα, αλλά το 1939, αηδιασμένη από τους Ναζί, έγινε Αμερικανίδα υπήκοος και απαρνήθηκε τη γερμανική της υπηκοότητα. Το «Lili Marleen» κυκλοφόρησε επίσης με αγγλικούς στίχους και από την τραγουδίστρια και ηθοποιό Vera Lynn, η οποία υπήρξε εξαιρετικά δημοφιλής στους Άγγλους στρατιώτες. Η Lynn στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου ταξίδευε δίνοντας παραστάσεις για να εμψυχώσει τα συμμαχικά στρατεύματα, τραγουδώντας και το «Lili Marleen».
Η Lale Andersen είχε τραγουδήσει το Lili Marleen κάνοντάς το να μοιάζει με εμβατήριο. Η Marlene Dietrich, αντιθέτως, με την ερμηνεία της έδωσε έναν τόνο μελαγχολικό, νοσταλγικό στο τραγούδι. Το Lili Marleen, σταδιακά, έπαψε να θεωρείται μόνο γερμανικό, και έγινε για όλους το «τραγούδι του πολέμου». Εξάλλου, θεωρήθηκε ως τραγούδι αγάπης, και συνεπώς αντιπολεμικό, συνιστώντας μία από τις παραδοξότητες του Πολέμου, καθώς χρησιμοποιήθηκε μεν από τους Ναζί για τόνωση του ηθικού των στρατιωτών τους, αλλά αγαπήθηκε έντονα και από τους Συμμάχους!

Η Lale Andersen παρέμεινε ταυτισμένη με την πρώτη εκδοχή του τραγουδιού, όπως φαίνεται κι απ’ το γεγονός ότι χρόνια αργότερα, το 1981, ο Rainer Werner Fassbinder‎ αφιέρωσε την ταινία του Lili Marleen – την οποία υποδύθηκε η Hanna Schygulla – στην ζωή της Andersen. Ωστόσο, η αγάπη επικράτησε και νίκησε! Το τραγούδι, με την αναφορά στην μελαγχολική εκείνη δεσποινίδα, που περίμενε ολομόναχη έξω από τον στρατώνα τον αγαπημένο της, απέκτησε πολλούς συμβολισμούς, αποτελώντας μια παγκόσμια ευχή για την απρόσκοπτη αντάμωση των ερωτευμένων νέων. Προϋπόθεση για την επίτευξη αυτού του στόχου θα ήταν η κατάπαυση του πολέμου! Όλοι οι νέοι είχαν και έχουν δικαίωμα να αγαπηθούν και να ζήσουν, αντί να τους χωρίζουν οι πόλεμοι των ισχυρών. Την τεράστια δύναμη της «Lili Marleen» την φέρει η Αγάπη και η δυναμική της, που αξιολογείται υψηλότερα από τον πόλεμο, πάνω από στρατούς και κράτη, πάνω από όλα, και μεταδίδει το αντιπολεμικό της μήνυμα απανταχού της γης.

*
[Παρατίθενται ορισμένες από τις αμέτρητες εκδοχές του τραγουδιού].

Γιώργος Γαβριηλίδης – «Λιλή Μαρλέν»
https://open.spotify.com/artist/5HevicGzoMdOlSMv9b2MzC

«Θε’ να έρθει η ώρα,
νιώστε το καλά,
που ετούτη η Χώρα
πάλι θα γελά.
Πεινάμε μα θα ζήσομε
κι εμείς θα τραγουδήσομε,
adieu Lili Marleen
κι οι Γερμανοί θα κλαίν’.
Θά’ ρθουνε Εγγλέζοι κι Αμερικανοί,
θά’ ρθουνε Φραντσέζοι, Ρώσοι, Πολωνοί.
Θα σας διαμελίσουνε
κι όλοι θα τραγουδήσουμε,
adieu Lili Marleen
κι οι Γερμανοί θα κλαίν».

«Lili Marleen» – Lale Andersen (greek subs)

«Lili Marleen» – Lale Andersen – Musikvideo 1942

https://youtu.be/nDfre5mYonA

«Lili Marleen» – Marlene Dietrich Letra alemán y español IES Sentmenat

«Lili Marleen» – Vera Lynn

«Lili Marlene» – Nina Hagen – 1990 (vs Nana Mouskouri)

Κύπρος και Πανεπιστήμιο Αθηνών: Δεσμοί δύο αιώνων

Κύπρος και Πανεπιστήμιο Αθηνών: Δεσμοί δύο αιώνων

*Γράφει ο Πρύτανης Καθηγητής Γεράσιμος Σιάσος.Εφημερίδα «Πανεπιστήμιο Αθηνών», Φύλλο 5, κυκλοφόρησε με «Το Βήμα της Κυριακής» 23 Νοεμβρίου 2025. Tο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών από την ίδρυσή του το 1837 απετέλεσε κατά τους λόγους του πρώτου Πρύτανή του, Κωνσταντίνου Σχινά, «τὸν ἀμφικτυoνικό δεσμὸ τῶν ἀπανταχοῦ τῆς γῆς ἐπιστημόνων καὶ φιλεπιστημόνων Ἑλλήνων». Οι δεσμοί του […]

Γιάννης Στουρνάρας: «Η Ελλάδα έχει ωριμάσει θεσμικά»

Γιάννης Στουρνάρας: «Η Ελλάδα έχει ωριμάσει θεσμικά»

*Γράφει ο Δημήτρης Καινούργιος Καθηγητής Χρηματοοικονομικής και μέλος του Συμβουλίου Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Εφημερίδα «Πανεπιστήμιο Αθηνών», Φύλλο 5, κυκλοφόρησε με «Το Βήμα της Κυριακής» 23 Νοεμβρίου 2025. Ο διοικητής της ΤτΕ και Ομότιμος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, Γιάννης Στουρνάρας, θεωρεί ότι η δημοσιονομική κατάσταση της χώρας βρίσκεται σήμερα σε σταθερή και βιώσιμη τροχιά, ενώ […]

Λογοτεχνική Βραδιά – Δημόσια Διάλεξη της συγγραφέως Τεοντόρας Ντίμοβα στο ΕΚΠΑ

Λογοτεχνική Βραδιά – Δημόσια Διάλεξη της συγγραφέως Τεοντόρας Ντίμοβα στο ΕΚΠΑ

Το Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών (ΕΚΠΑ), στο πλαίσιο της πολιτικής εξωστρέφειας και της ενίσχυσης της συνεργασίας με κοινωνικούς και πολιτιστικούς φορείς, έχει την τιμή να φιλοξενήσει τη διακεκριμένη Βουλγάρα συγγραφέα Τεοντόρα Ντίμοβα. Η Εκδήλωση Η λογοτεχνική βραδιά διοργανώνεται από το Τμήμα Ρωσικής Γλώσσας και Φιλολογίας και Σλαβικών Σπουδών του ΕΚΠΑ, με πρωτοβουλία του Λέκτορα […]

Εφημερίδα «Πανεπιστήμιο Αθηνών»: Διαβάστε το 5ο φύλλο, της Κυριακής 23/11

Εφημερίδα «Πανεπιστήμιο Αθηνών»: Διαβάστε το 5ο φύλλο, της Κυριακής 23/11

Την Κυριακή 23 Νοεμβρίου, το Πανεπιστήμιο Αθηνών κυκλοφόρησε με το «Βήμα της Κυριακής» το πέμπτο φύλλο της εφημερίδας του υπό τον τίτλο «Πανεπιστήμιο Αθηνών, Εφημερίδα της Επιστήμης, της Εκπαίδευσης και του Πολιτισμού». Στο 5ο φύλλο, στο πρωτοσέλιδο, ως κεντρικό θέμα, φιλοξενήθηκε συνέντευξη του Κεντρικού Τραπεζίτη και Ομότιμου Καθηγητή του ΕΚΠΑ, Γιάννη Στουρνάρα με τίτλο «Ωριμάσαμε […]

Το ΕΚΠΑ στο Φεστιβάλ! Στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Χαλκίδας!

Το ΕΚΠΑ στο Φεστιβάλ! Στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Χαλκίδας!

Με τρεις φοιτητικές ταινίες στο διαγωνιστικό πρόγραμμα «Λυκαυγές» του Φεστιβάλ και τέσσερις ταινίες στο τμήμα «Νεανική δημιουργία», το τμήμα Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου του ΕΚΠΑ συμμετέχει στο φετινό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Χαλκίδας 2025. • Το εμπνευσμένο μελαγχολικό «Ευ-βια» για την αυτό-καταστροφικότητα του πολιτισμού μας των Ειρήνης Μάντζιου και Εύας Σκαρβελάκη • το εθνογραφικό «Αναμνήσεις μια ξεχασμένης […]

Πρόσκληση σε webinar με τίτλο «Πώς αλλάζει η εργασία στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης;»

Πρόσκληση σε webinar με τίτλο «Πώς αλλάζει η εργασία στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης;»

Την Παρασκευή 28 Νοεμβρίου 2025 και ώρα 19.00-20.30, θα πραγματοποιηθεί webinar από την κα Ροζαλία Αγγελάκη, Σύμβουλο Επαγγελματικού Προσανατολισμού του Γραφείου Διασύνδεσης ΕΚΠΑ, με θέμα «Πώς αλλάζει η εργασία στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης;». Για την υποβολή αίτησης παρακολούθησης και την παροχή βεβαίωσης παρακολούθησης, παρακαλούνται όσοι επιθυμούν να μπουν στον παρακάτω σύνδεσμο προς συμπλήρωση των […]

Γιάννης Στουρνάρας: «Η Ελλάδα έχει ωριμάσει θεσμικά»

Γιάννης Στουρνάρας: «Η Ελλάδα έχει ωριμάσει θεσμικά»

*Γράφει ο Δημήτρης Καινούργιος Καθηγητής Χρηματοοικονομικής και μέλος του Συμβουλίου Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Εφημερίδα «Πανεπιστήμιο Αθηνών», Φύλλο 5, κυκλοφόρησε με «Το Βήμα της Κυριακής» 23 Νοεμβρίου 2025. Ο διοικητής της ΤτΕ και Ομότιμος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, Γιάννης Στουρνάρας, θεωρεί ότι η δημοσιονομική κατάσταση της χώρας βρίσκεται σήμερα σε σταθερή και βιώσιμη τροχιά, ενώ […]

Λογοτεχνική Βραδιά – Δημόσια Διάλεξη της συγγραφέως Τεοντόρας Ντίμοβα στο ΕΚΠΑ

Λογοτεχνική Βραδιά – Δημόσια Διάλεξη της συγγραφέως Τεοντόρας Ντίμοβα στο ΕΚΠΑ

Το Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών (ΕΚΠΑ), στο πλαίσιο της πολιτικής εξωστρέφειας και της ενίσχυσης της συνεργασίας με κοινωνικούς και πολιτιστικούς φορείς, έχει την τιμή να φιλοξενήσει τη διακεκριμένη Βουλγάρα συγγραφέα Τεοντόρα Ντίμοβα. Η Εκδήλωση Η λογοτεχνική βραδιά διοργανώνεται από το Τμήμα Ρωσικής Γλώσσας και Φιλολογίας και Σλαβικών Σπουδών του ΕΚΠΑ, με πρωτοβουλία του Λέκτορα […]

Εφημερίδα «Πανεπιστήμιο Αθηνών»: Διαβάστε το 5ο φύλλο, της Κυριακής 23/11

Εφημερίδα «Πανεπιστήμιο Αθηνών»: Διαβάστε το 5ο φύλλο, της Κυριακής 23/11

Την Κυριακή 23 Νοεμβρίου, το Πανεπιστήμιο Αθηνών κυκλοφόρησε με το «Βήμα της Κυριακής» το πέμπτο φύλλο της εφημερίδας του υπό τον τίτλο «Πανεπιστήμιο Αθηνών, Εφημερίδα της Επιστήμης, της Εκπαίδευσης και του Πολιτισμού». Στο 5ο φύλλο, στο πρωτοσέλιδο, ως κεντρικό θέμα, φιλοξενήθηκε συνέντευξη του Κεντρικού Τραπεζίτη και Ομότιμου Καθηγητή του ΕΚΠΑ, Γιάννη Στουρνάρα με τίτλο «Ωριμάσαμε […]

Το ΕΚΠΑ στο Φεστιβάλ! Στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Χαλκίδας!

Το ΕΚΠΑ στο Φεστιβάλ! Στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Χαλκίδας!

Με τρεις φοιτητικές ταινίες στο διαγωνιστικό πρόγραμμα «Λυκαυγές» του Φεστιβάλ και τέσσερις ταινίες στο τμήμα «Νεανική δημιουργία», το τμήμα Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου του ΕΚΠΑ συμμετέχει στο φετινό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Χαλκίδας 2025. • Το εμπνευσμένο μελαγχολικό «Ευ-βια» για την αυτό-καταστροφικότητα του πολιτισμού μας των Ειρήνης Μάντζιου και Εύας Σκαρβελάκη • το εθνογραφικό «Αναμνήσεις μια ξεχασμένης […]

Πρόσκληση σε webinar με τίτλο «Πώς αλλάζει η εργασία στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης;»

Πρόσκληση σε webinar με τίτλο «Πώς αλλάζει η εργασία στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης;»

Την Παρασκευή 28 Νοεμβρίου 2025 και ώρα 19.00-20.30, θα πραγματοποιηθεί webinar από την κα Ροζαλία Αγγελάκη, Σύμβουλο Επαγγελματικού Προσανατολισμού του Γραφείου Διασύνδεσης ΕΚΠΑ, με θέμα «Πώς αλλάζει η εργασία στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης;». Για την υποβολή αίτησης παρακολούθησης και την παροχή βεβαίωσης παρακολούθησης, παρακαλούνται όσοι επιθυμούν να μπουν στον παρακάτω σύνδεσμο προς συμπλήρωση των […]

Πρώτο Εργαστήριο Ποιοτικών Μεθόδων στην Κοινωνική Έρευνα

Πρώτο Εργαστήριο Ποιοτικών Μεθόδων στην Κοινωνική Έρευνα

Το Τμήμα Κοινωνιολογίας του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ), το Ινστιτούτο Κοινωνικών Ερευνών του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών (ΙΚΕ-ΕΚΚΕ),  και το Τμήμα Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών & Πολιτικών Επιστημών, διοργανώνουν τετραήμερο Εργαστήριο Ποιοτικών Μεθόδων στην Κοινωνική Έρευνα, το οποίο θα λάβει χώρα 15-18 Ιανουαρίου 2026 στο κεντρικό κτίριο της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ. Η […]

Εορτασμός των Εισοδίων της Θεοτόκου στον ιστορικό Πανεπιστημιακό Ιερό Ναό Εισοδίων της Θεοτόκου (Καπνικαρέα)

Εορτασμός των Εισοδίων της Θεοτόκου στον ιστορικό Πανεπιστημιακό Ιερό Ναό Εισοδίων της Θεοτόκου (Καπνικαρέα)

Με ιδιαίτερη λαμπρότητα και σε κλίμα κατάνυξης τελέστηκε φέτος ο εορτασμός των Εισοδίων της Θεοτόκου στον ιστορικό Πανεπιστημιακό Ιερό Ναό Εισοδίων της Θεοτόκου (Καπνικαρέα), ένα από τα σημαντικότερα βυζαντινά μνημεία της Αθήνας και αναπόσπαστο τμήμα της πολιτιστικής κληρονομιάς του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Στην πανηγυρική Θεία Λειτουργία παρέστησαν ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών, καθηγητής […]

Η εφημερίδα ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ κυκλοφορεί την Κυριακή 23 Νοεμβρίου μαζί με «TO BHMΑ»

Η εφημερίδα ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ κυκλοφορεί την Κυριακή 23 Νοεμβρίου μαζί με «TO BHMΑ»

Την Κυριακή 23 Νοεμβρίου, το Πανεπιστήμιο Αθηνών κυκλοφορεί με το «Βήμα της Κυριακής» το πέμπτο φύλλο της εφημερίδας του υπό τον τίτλο «Πανεπιστήμιο Αθηνών, Εφημερίδα της Επιστήμης, της Εκπαίδευσης και του Πολιτισμού». Στο 5ο φύλλο, στο πρωτοσέλιδο, ως κεντρικό θέμα, φιλοξενείται συνέντευξη του Κεντρικού Τραπεζίτη και Ομότιμου Καθηγητή του ΕΚΠΑ, Γιάννη Στουρνάρα με τίτλο «Ωριμάσαμε […]

Το νέο Εκθετήριο Παλαιοντολογίας στα Βατερά Λέσβου είναι πλέον έτοιμο και λειτουργεί για το κοινό

Το νέο Εκθετήριο Παλαιοντολογίας στα Βατερά Λέσβου είναι πλέον έτοιμο και λειτουργεί για το κοινό

Τα Βατερά Λέσβου, είναι ένας τόπος με ιδιαίτερη επιστημονική αξία λόγω των εξαιρετικών παλαιοντολογικών του ευρημάτων. Τα πρόσφατα αποτελέσματα των ερευνών του Τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αθηνών προσφέρουν σημαντικά νέα δεδομένα για το παλαιοπεριβάλλον της περιοχής, εμπλουτίζοντας τις γνώσεις μας σχετικά με τη βιοποικιλότητα που αναπτύχθηκε εκεί πριν από εκατομμύρια χρόνια. Σε συνέχεια […]

Παγκόσμια Ημέρα Τηλεόρασης: Τάσεις, προκλήσεις και προοπτικές

Παγκόσμια Ημέρα Τηλεόρασης: Τάσεις, προκλήσεις και προοπτικές

Του Στέλιου Παπαθανασόπουλου Καθηγητή στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Η 21η Νοεμβρίου έχει καθιερωθεί από την UNESCO ως η Παγκόσμια Ημέρα Τηλεόρασης. Παρά την αμφισβήτηση από το διαδίκτυο και τις ψηφιακές πλατφόρμες παραμένει το κοινό πεδίο αναφοράς, καθώς καλύπτει διάφορες πλευρές της κοινωνίας και διαθέτει τη μοναδική ικανότητα να […]

Συμμετοχή του Μουσείου Ορυκτολογίας – Πετρολογίας στην Διεθνή έκθεση Ορυκτών στο Μόναχο Γερμανίας

Συμμετοχή του Μουσείου Ορυκτολογίας – Πετρολογίας στην Διεθνή έκθεση Ορυκτών στο Μόναχο Γερμανίας

Με μεγάλη χαρά σας ανακοινώνουμε ότι το Μουσείο Ορυκτολογίας και Πετρολογίας του Τμήματος Γεωλογίας & Γεωπεριβάλλοντος του ΕΚΠΑ είχε την τιμή να συμμετέχει φέτος στην Διεθνή έκθεση Ορυκτών του Μονάχου (Mineralientage München 2025), που πραγματοποιήθηκε στο Μόναχο, Γερμανίας το διάστημα 23-26 Οκτωβρίου 2025. Η συμμετοχή του Μουσείου έγινε μετά από ειδική πρόσκληση για εκπροσώπηση της […]

Εορτασμός των Εισοδίων της Θεοτόκου στον ιστορικό Πανεπιστημιακό Ιερό Ναό Εισοδίων της Θεοτόκου (Καπνικαρέα)

Εορτασμός των Εισοδίων της Θεοτόκου στον ιστορικό Πανεπιστημιακό Ιερό Ναό Εισοδίων της Θεοτόκου (Καπνικαρέα)

Με ιδιαίτερη λαμπρότητα και σε κλίμα κατάνυξης τελέστηκε φέτος ο εορτασμός των Εισοδίων της Θεοτόκου στον ιστορικό Πανεπιστημιακό Ιερό Ναό Εισοδίων της Θεοτόκου (Καπνικαρέα), ένα από τα σημαντικότερα βυζαντινά μνημεία της Αθήνας και αναπόσπαστο τμήμα της πολιτιστικής κληρονομιάς του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Στην πανηγυρική Θεία Λειτουργία παρέστησαν ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών, καθηγητής […]

Η εφημερίδα ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ κυκλοφορεί την Κυριακή 23 Νοεμβρίου μαζί με «TO BHMΑ»

Η εφημερίδα ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ κυκλοφορεί την Κυριακή 23 Νοεμβρίου μαζί με «TO BHMΑ»

Την Κυριακή 23 Νοεμβρίου, το Πανεπιστήμιο Αθηνών κυκλοφορεί με το «Βήμα της Κυριακής» το πέμπτο φύλλο της εφημερίδας του υπό τον τίτλο «Πανεπιστήμιο Αθηνών, Εφημερίδα της Επιστήμης, της Εκπαίδευσης και του Πολιτισμού». Στο 5ο φύλλο, στο πρωτοσέλιδο, ως κεντρικό θέμα, φιλοξενείται συνέντευξη του Κεντρικού Τραπεζίτη και Ομότιμου Καθηγητή του ΕΚΠΑ, Γιάννη Στουρνάρα με τίτλο «Ωριμάσαμε […]

Το νέο Εκθετήριο Παλαιοντολογίας στα Βατερά Λέσβου είναι πλέον έτοιμο και λειτουργεί για το κοινό

Το νέο Εκθετήριο Παλαιοντολογίας στα Βατερά Λέσβου είναι πλέον έτοιμο και λειτουργεί για το κοινό

Τα Βατερά Λέσβου, είναι ένας τόπος με ιδιαίτερη επιστημονική αξία λόγω των εξαιρετικών παλαιοντολογικών του ευρημάτων. Τα πρόσφατα αποτελέσματα των ερευνών του Τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αθηνών προσφέρουν σημαντικά νέα δεδομένα για το παλαιοπεριβάλλον της περιοχής, εμπλουτίζοντας τις γνώσεις μας σχετικά με τη βιοποικιλότητα που αναπτύχθηκε εκεί πριν από εκατομμύρια χρόνια. Σε συνέχεια […]

Παγκόσμια Ημέρα Τηλεόρασης: Τάσεις, προκλήσεις και προοπτικές

Παγκόσμια Ημέρα Τηλεόρασης: Τάσεις, προκλήσεις και προοπτικές

Του Στέλιου Παπαθανασόπουλου Καθηγητή στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Η 21η Νοεμβρίου έχει καθιερωθεί από την UNESCO ως η Παγκόσμια Ημέρα Τηλεόρασης. Παρά την αμφισβήτηση από το διαδίκτυο και τις ψηφιακές πλατφόρμες παραμένει το κοινό πεδίο αναφοράς, καθώς καλύπτει διάφορες πλευρές της κοινωνίας και διαθέτει τη μοναδική ικανότητα να […]

Συμμετοχή του Μουσείου Ορυκτολογίας – Πετρολογίας στην Διεθνή έκθεση Ορυκτών στο Μόναχο Γερμανίας

Συμμετοχή του Μουσείου Ορυκτολογίας – Πετρολογίας στην Διεθνή έκθεση Ορυκτών στο Μόναχο Γερμανίας

Με μεγάλη χαρά σας ανακοινώνουμε ότι το Μουσείο Ορυκτολογίας και Πετρολογίας του Τμήματος Γεωλογίας & Γεωπεριβάλλοντος του ΕΚΠΑ είχε την τιμή να συμμετέχει φέτος στην Διεθνή έκθεση Ορυκτών του Μονάχου (Mineralientage München 2025), που πραγματοποιήθηκε στο Μόναχο, Γερμανίας το διάστημα 23-26 Οκτωβρίου 2025. Η συμμετοχή του Μουσείου έγινε μετά από ειδική πρόσκληση για εκπροσώπηση της […]

Το Πανεπιστήμιο Αθηνών

Το Ε.Κ.Π.Α. το οποίο εγκαινιάστηκε στις 3 Μαΐου του 1837, αρχικά στεγάστηκε σε ένα ανακαινισμένο οθωμανικό κτήριο στη βορειοανατολική πλευρά της Ακρόπολης, το οποίο στις μέρες μας έχει ανακαινιστεί και λειτουργεί ως Μουσείο του Πανεπιστημίου. Αρχικά ονομάστηκε «Οθωνικό Πανεπιστήμιο» από το όνομα του πρώτου βασιλιά της Ελλάδας Όθωνα και αποτελούνταν από 4 ακαδημαϊκά Τμήματα με 52 φοιτητές. Καθώς αποτελούσε το πρώτο Πανεπιστήμιο του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, αλλά και της ευρύτερης βαλκανικής και μεσογειακής περιοχής, απέκτησε σημαντικό κοινωνικο-ιστορικό ρόλο, ο οποίος υπήρξε καθοριστικός για την παραγωγή συγκεκριμένης γνώσης και πολιτισμού μέσα στη χώρα.

Stay Connected

Ακολουθήστε το hub.uoa.gr στα Social Media

Newsletter

Γραφτείτε για να λαμβάνετε ενημερώσεις

closebutton
Μετάβαση στο περιεχόμενο