«Απο-συνδεόμαστε για να συνδεθούμε» ήταν ο τίτλος της πρώτης δια ζώσης συνάντησης της επιμορφωτικής ομάδας και των συμμετεχόντων στο πρόγραμμα «Teach.In.G: Ανάπτυξη Δεξιοτήτων Διδασκόντων για την Ένταξη των Παιδιών Προσφύγων και Μεταναστών στην Ελλάδα» που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 28 Μαΐου 2022 στο Μαράσλειο Διδασκαλείο.
Το «Teach.In.G» αποτελεί ένα επιμορφωτικό πρόγραμμα για τη γλωσσική και ψυχοπαιδαγωγική διαχείριση της τάξης, εκπαιδευτικών που εργάζονται με πολύγλωσσες και πολυπολιτισμικές ομάδες μαθητών και μαθητριών. Το 9μηνο πρόγραμμα 400 ωρών, δωρεάν για τους /τις εκπαιδευτικούς, υλοποιείται από το ΕΚΠΑ μέσω του ΚΕΔΙΒΙΜ με τη χρηματοδότηση της Unicef (δράση Τeach4integration_3). Την επιστημονική ευθύνη έχει η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Μαρία Ιακώβου (τμήμα Φιλολογίας) και ακαδημαϊκή υπεύθυνη είναι η Καθηγήτρια Αλεξάνδρα Ανδρούσου (τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία) σε συνεργασία με το Εργαστήριο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και Παιδαγωγικής Παρέμβασης. Το πρόγραμμα τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Στην 20μελή ομάδαεισηγητριών και εισηγητών συμμετέχουν πολλά μέλη ΔΕΠ του ΕΚΠΑ (Νέλλη Ασκούνη, Ευδοκία Καραβά, Μπέσσυ Μητσικοπούλου, Βασίλης Τσάφος), ΕΔΙΠ και απόφοιτοι/ες των μεταπτυχιακών προγραμμάτων των δύο Τμημάτων με εμπειρία στο πεδίο του προσφυγικού. Παράλληλα, υπάρχει ομάδα μεντορείας (14 εκπαιδευτικοί εξειδικευμένοι/ες σε θέματα διαπολιτισμικής αγωγής ή/και διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας)
Το πρόγραμμα παρακολουθούν συστηματικά 500 επιμορφούμενες και επιμορφούμενοι που εργάζονται κυρίως στην Αττική, τη Βοιωτία, την Εύβοια και τις Κυκλάδες. Πρόκειται για αναπληρωτές και μόνιμους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, εκπαιδευτικούς που υπηρετούν σε τάξεις στις οποίες φοιτούν παιδιά με προσφυγικό και μεταναστευτικό υπόβαθρο, σε Τάξεις Υποδοχής και σε ΔΥΕΠ, Συντονιστές Εκπαίδευσης Προσφύγων, εκπαιδευτικούς της μη τυπικής εκπαίδευσης και στελέχη της Εκπαίδευσης.
Σε αυτή την αναστοχαστική συνάντηση της κοινότητας μάθησης και πρακτικής που έχει διαμορφωθεί και λειτουργεί διαδικτυακά εδώ και πέντε μήνες παρουσιάστηκαν, μεταξύ άλλων, η φιλοσοφία, η δομή και η πορεία της επιμόρφωσης έως σήμερα, τα πρώτα συμπεράσματα της εσωτερικής αξιολόγησης / ανατροφοδότησης και ο σχεδιασμός της ηλεκτρονικής πλατφόρμας ασύγχρονης εκπαίδευσης.
Η επιμόρφωση συνδυάζει βιωματικές δράσεις με τις διεπιστημονικές θεωρητικές τους αφετηρίες, μέσα από πολλαπλά και πολυτροπικά εκπαιδευτικά υλικά και διαδικασίες αναστοχασμού, και παρουσιάζει αποτελεσματικά παραδείγματα δράσεων και παρεμβάσεων στο πεδίο. Στόχος είναι η από κοινού διερεύνηση του τρόπου σχολικής ένταξης των παιδιών με προσφυγικό ή/ και μεταναστευτικό υπόβαθρο και η δημιουργία ενός πλαισίου συμπερίληψης για το σύνολο των μαθητών και μαθητριών παράλληλα με την αναπλαισίωση της βιωμένης παιδαγωγικής εμπειρίας και την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών.
Η πρώτη δια ζώσης συνάντηση ήταν μια ευκαιρία απολογισμού και συζήτησης πέρα από την πλατφόρμα και την οθόνη για την ενίσχυση των δεσμών της επιμορφωτικής κοινότητας μάθησης και πρακτικής.
Τον Σεπτέμβριο του 2022, με το πέρας του προγράμματος, θα οργανωθεί μια ανοιχτή εκδήλωση αποτίμησης και παρουσίασης των αποτελεσμάτων στην ακαδημαϊκή και εκπαιδευτική κοινότητα.
Περισσότερα για το Πρόγραμμα εδώ: https://teach-in-g.cce.uoa.gr/