Σε σχέση με πρόσφατο δημοσίευμα ιστοσελίδας, το οποίο περιέχει αναληθείς, παραπλανητικές και συκοφαντικές αναφορές σε ζητήματα που αφορούν στη λειτουργία του ΕΛΚΕ και της Διοίκησης του ΕΚΠΑ, οφείλουμε να επισημάνουμε τα εξής:
- Για τον ψευδή και συκοφαντικό τίτλο σχετικά με «2 εκατ. ευρώ για διαφημιστική προβολή του ΕΛΚΕ το 2024»:
Το δημοσίευμα προβαίνει στον ψευδή και συκοφαντικό ισχυρισμό – προβάλλοντας τον σε τίτλο του – ότι το Πανεπιστήμιο δαπάνησε «2 εκατ. ευρώ για διαφημιστική προβολή του ΕΛΚΕ το 2024» ενώ στην πραγματικότητα οι δαπάνες (όπως έχουν δημοσιευθεί στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ – ΑΔΑ: 9ΣΨ246ΨΖ2Ν-ΛΛ2) ανέρχονται στο ποσό των 886.840,08 €.
Ειδικότερα, το δημοσίευμα διαστρεβλώνει προκλητικά την πραγματικότητα συγκρίνοντας τον απολογισμό του 2023 (648.810,00 €) με τον προϋπολογισμό του 2024 (1.932.189,00 €), και όχι με τον απολογισμό του 2024, ο οποίος όπως αναφέρθηκε ανέρχεται σε 886.840,08 €.
Όμοια και για τους ανωτέρω λόγους ο ισχυρισμός ότι «…οι δαπάνες μεταξύ 2023 και 2024 για τη διαφημιστική προβολή τριπλασιάστηκαν …» είναι απολύτως αναληθής και συκοφαντικός.
Συμπερασματικά, οι διατυπώσεις του δημοσιεύματος είναι αναληθείς και συκοφαντικές καθώς:
- Το 2024 οι δαπάνες για την προβολή των 3.250 έργων του ΕΛΚΕ δεν ανήλθαν σε 2 εκατ. € αλλά σε 886.840,08 €.
- Δεν υπήρξε τριπλασιασμός των δαπανών.
- Η σύγκριση είναι παραπλανητική, καθώς αντιπαραβάλλει προϋπολογισμό (εκτίμηση δαπανών) με απολογισμό (τελικές δαπάνες).
Αξίζει να σημειωθεί ότι για τα 3.250 έργα του ΕΛΚΕ η μέση δαπάνη για την προβολή κάθε έργου ήταν 273 ευρώ ετησίως, δηλαδή 886.840 € / 3.250 έργα – ποσό που δεν ανταποκρίνεται ούτε κατ’ ελάχιστον στον τίτλο του άρθρου.
- Για την παραπλανητική αναφορά στη «διαφημιστική προβολή του ΕΛΚΕ»:
Το ποσό που παρουσιάζεται στο δημοσίευμα για το 2024 δεν αφορά σε κεντρικές δράσεις διαφημιστικής προβολής του Πανεπιστημίου ή του ΕΛΚΕ, αλλά αποτελεί συνολικό άθροισμα επιμέρους προβλέψεων προβολής για 3.250 έργα και το παρουσιαζόμενο ποσό δεν αποτελεί καταβληθείσες δαπάνες αλλά τον αρχικό προϋπολογισμό τους.
Το παραπάνω προκύπτει αβίαστα από την απλή ανάγνωση της αναφερόμενης απόφασης με ΑΔΑ: 9ΦΖΦ46ΨΖ2Ν-ΥΑΘ, σύμφωνα με την οποία: «Επισημαίνεται ότι οι προϋπολογιζόμενες αυτές δαπάνες αφορούν περίπου 3.250 έργα… για ανάγκες ερευνητικές, επιμορφωτικές, αναπτυξιακές, παροχής υπηρεσιών, μελετών, αναλύσεων, γνωμοδοτήσεων, κ.ά.»
Το Συμβούλιο Διοίκησης και πολύ περισσότερο ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου δεν έχουν αρμοδιότητα επί των προϋπολογισμών των επιμέρους έργων, καθώς την ευθύνη κάθε έργου φέρει ο αντίστοιχος Επιστημονικός Υπεύθυνος. Συγκεκριμένα, ο ΕΛΚΕ διαχειρίζεται τα 3.250 έργα των 1.600 καθηγητών του Πανεπιστημίου Αθηνών, καθένα από τα οποία έχει διακριτό ποσό για προβολή του.
Επομένως, η στοχοποίηση της Διοίκησης του Πανεπιστημίου για τις δαπάνες προβολής των 3.250 έργων του ΕΛΚΕ, αναφέροντας ότι η Διοίκηση καθορίζει τα ποσά προβολής για κάθε έργο είναι απολύτως αβάσιμη και συκοφαντική.
Για τις αναφορές στο Φοιτητικό Φεστιβάλ:
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών διοργάνωσε το 2024 για πρώτη φορά Φοιτητικό Φεστιβάλ, στο οποίο συμμετείχαν οι 9 Σχολές και τα 42 Τμήματα του ΕΚΠΑ. Παρουσιάστηκαν επίσης περίπου 250 Μεταπτυχιακά Προγράμματα, εκπαιδευτικές και ερευνητικές δράσεις, διοργανώθηκαν «Ημέρες Καριέρας» και δράσεις διασύνδεσης, ενώ συμμετείχαν και οι πολιτιστικές ομάδες των φοιτητών που παρουσίασαν δραστηριότητές τους.
Το φεστιβάλ το οποίο απευθυνόταν στους περίπου 70.000 (προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς) φοιτητές του Πανεπιστημίου Αθηνών, αγκάλιασε η φοιτητική κοινότητα, ενώ οι καθηγητές, το κοινό και οι φορείς που συμμετείχαν σχολίασαν πολύ θετικά την πρωτοβουλία.
Πρέπει να επισημανθεί ότι σε εφαρμογή του εγκεκριμένου Στρατηγικού Σχεδίου 2023 – 2027, πραγματοποιούνται κοινωνικές και πολιτισμικές εκδηλώσεις με μεγάλη απήχηση στην κοινωνία, καθώς και εκδηλώσεις για την υποδοχή των φοιτητών του Πανεπιστημίου.
Σημειώνεται ότι παρόμοια φοιτητικά φεστιβάλ διοργανώνονται εδώ και πολλά χρόνια σε Πανεπιστήμια του εξωτερικού και τα τελευταία χρόνια και στην Ελλάδα, που διοργανώνονται αντίστοιχες εκδηλώσεις, είτε με την ονομασία φεστιβάλ (όπως στο Πανεπιστήμιο Πατρών εδώ και μερικά χρόνια) είτε με άλλες ονομασίες από άλλα Πανεπιστήμια.
Στο δημοσίευμα παρουσιάζονται παραπλανητικά διάφορα ποσά ως δαπάνες του φεστιβάλ, τα οποία όμως δεν είναι οι πραγματοποιθείσες δαπάνες αλλά τα ποσά που προϋπολογίσθηκαν. Οι δαπάνες που εκτελέσθηκαν σε αρκετές περιπτώσεις είναι μικρότερες από τον προϋπολογισμό της κάθε κατηγορίας, με αποτέλεσμα το τελικό ποσό που δαπανήθηκε να είναι σημαντικά μικρότερο από αυτό που αναγράφεται στο δημοσίευμα. Για παράδειγμα, αναφέρεται «Έγκριση δαπάνης συνολικού ποσού 37.200,00 ευρώ για την παροχή υπηρεσιών κατασκευής περιπτέρων…» (καταγράφεται και το ΑΔΑ του εγγράφου). Τελικά όμως, για τη συγκεκριμένη δράση δαπανήθηκαν 26.474,00 ευρώ (ΑΔΑ: ΨΖ8Ξ46ΨΖ2Ν-ΙΕΚ). Επιπλέον, το δημοσίευμα δεν αναφέρει ότι για το φεστιβάλ υπήρχαν έσοδα από χορηγούς που συμμετείχαν σε αυτό.
Ο συντάκτης του άρθρου θα έπρεπε να ελέγξει τα ποσά των δαπανών που πραγματοποιήθηκαν και έχουν αναρτηθεί. Τα ποσά αυτά όφειλε να αναζητήσει στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ με τον ίδιο τρόπο που αναζήτησε και παρουσίασε παραπλανητικά τις προϋπολογισθείσες δαπάνες. Αντί αυτού επέλεξε να παρουσιάζει τις προϋπολογισθείσες δαπάνες, οι οποίες με τον τρόπο αυτό εμφανίζονται διπλάσιες από το πραγματικό κόστος της διοργάνωσης.
Επιπλέον, η επένδυση σε ενέργειες εξωστρέφειας και δημοσιότητας δεν αποτελεί απλή επικοινωνιακή επιλογή, αλλά στρατηγική αναγκαιότητα για την ανάδειξη του ακαδημαϊκού έργου του Πανεπιστημίου σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Μέσω στοχευμένων δράσεων επιδιώκεται η ενίσχυση της σχέσης του Ιδρύματος με την κοινωνία, η προσέλκυση συνεργασιών με ακαδημαϊκούς, ερευνητικούς και παραγωγικούς φορείς, καθώς και η ενίσχυση της εμπιστοσύνης της κοινωνίας προς το δημόσιο πανεπιστήμιο.
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών, ως το αρχαιότερο και ένα από τα κορυφαία Πανεπιστήμια της χώρας, οφείλει όχι μόνο να παράγει και να μεταδίδει τη γνώση, αλλά και να διατηρεί ισχυρή δημόσια παρουσία, υποστηρίζοντας την ακαδημαϊκή του αποστολή με διαφανή και στρατηγικά τεκμηριωμένο τρόπο.
- Σχετικά με τη χρηματοδότηση ερευνητικού έργου που αφορά τους πανηγυρικούς λόγους της εορτής των Τριών Ιεραρχών από το 1842 έως το 2022, οφείλουμε να επισημάνουμε ότι ανάλογα έργα που σχετίζονται με έρευνες μελών ΔΕΠ έχουν χρηματοδοτηθεί και από την προηγούμενη διοίκηση του Πανεπιστημίου. Ενδεικτικά το 2022 μεταξύ πολλών άλλων χρηματοδοτήθηκε με 10.000 ευρώ έργο με τίτλο: «Στρατηγική ψηφιακού μάρκετινγκ και προεκλογική εκστρατεία: Μελέτη της καμπάνιας προώθησης των πολιτικών κομμάτων σε Facebook και Instagram στις πληρωμένες αναρτήσεις και στα οργανικά αποτελέσματα».
Συμπερασματικά, το δημοσίευμα αναφέρει ποσά δαπανών που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, παρουσιάζει στοιχεία με παραπλανητικό τρόπο, αποδίδει ανυπόστατες ευθύνες στη Διοίκηση του ΕΚΠΑ, για να κατασκευάσει μια αφήγηση που είναι συκοφαντική και δεν έχει καμία σχέση με την αλήθεια.
Το Πανεπιστήμιο θα συνεχίσει με διαφάνεια, τεκμηρίωση και κυρίως με όραμα για ένα σύγχρονο Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα το οποίο έχει καθιερωθεί ανάμεσα στα καλύτερα Πανεπιστήμια του κόσμου, να αναδεικνύει το έργο των μελών του, ενισχύοντας την επιστημονική, κοινωνική και διεθνή ταυτότητά του, μακριά από κάθε μορφή στοχευμένης παραπληροφόρησης.
Με εκτίμηση
Ευστάθιος Π. Ευσταθόπουλος
Καθηγητής
Αντιπρύτανης Έρευνας και Καινοτομίας ΕΚΠΑ