Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Βασιλική Μάτζιου1, Εύα Κωνσταντάκη2

  1. Καθηγήτρια Παιδιατρικής Νοσηλευτικής Τμήμα Νοσηλευτικής ΕΚΠΑ
  2. RN, MSc, PhD, Product Specialist, Diabetes Care, Menarini Diagnostics, Εξειδικευμένη Νοσηλεύτρια Διαβήτη King’s College of London

Η θεσμοθέτηση σχολικού νοσηλευτή σε όλες τις σχολικές δομές αποτελεί μία αναγκαιότητα για τη χώρα μας. Ο ρόλος του καθίσταται ιδιαίτερα σημαντικός καθώς στοχεύει στην προαγωγή της υγείας και ασφάλειας των μαθητών στο σχολείο, παρεμβαίνοντας στα πραγματικά και δυνητικά προβλήματα υγείας και παρέχοντας υπηρεσίες φροντίδας σε οξέα και χρόνια νοσήματα. Ο σχολικός νοσηλευτής, επιπλέον, δρα υποστηρικτικά προς τους γονείς με την παροχή εκπαίδευσης στους μαθητές στην αυτό-φροντίδα των χρόνιων νοσημάτων και τη συμβολή στην ομαλή προσαρμογή τους στο σχολικό περιβάλλον.

Αναφορικά με τον Σακχαρώδη Διαβήτη Τύπου 1 (ΣΔΤ1) στο χώρο του σχολείου, η αποτελεσματική διαχείριση του παιδιού συμβάλλει στην πρόληψη τόσο των άμεσων (υπογλυκαιμία/υπεργλυκαιμία) όσο και των απώτερων επιπλοκών (καρδιαγγειακά νοσήματα, νευροπάθεια κτλ), στη βελτίωση της ποιότητας ζωής και συνεπώς,  στην επίτευξη των ακαδημαϊκών στόχων των μαθητών.

Σημαντικό εργαλείο αξιολόγησης των αναγκών των παιδιών είναι η σωστή και ολοκληρωμένη λήψη και καταγραφή νοσηλευτικού ιστορικού, κατάλληλα προσαρμοσμένου στην ιδιαιτερότητα της νόσου και της παιδικής ηλικίας. Το Εργαστήριο Παιδιατρικών Νοσηλευτικών Εφαρμογών του Τμήματος Νοσηλευτικής του ΕΚΠΑ δημιούργησε το Έντυπο Παρακολούθησης Παιδιού Με Σακχαρώδη Διαβήτη στο Σχολείο, στα πλαίσια του Μετεκπαιδευτικού προγράμματος «Παιδιατρικών Νοσηλευτών και Επιστημόνων Υγείας-Εκπαιδευτών παιδιού με Σακχαρώδη Διαβήτη και οικογένειας», το οποίο είναι αποκλειστικά προσαρμοσμένο στις ανάγκες του παιδιού με ΣΔΤ1 στο σχολείο.

Το έντυπο περιέχει σημαντικές γενικές πληροφορίες που αφορούν τον μαθητή, όπως τα στοιχεία επικοινωνίας των γονέων και του ιατρού, αλλά και πληροφορίες που σχετίζονται με την εξατομικευμένη παρακολούθηση του παιδιού με ΣΔΤ1, όπως το σχήμα και ο τύπος ινσουλινοθεραπείας. Επίσης, περιλαμβάνονται εβδομαδιαία διαγράμματα για την καταγραφή συμβάντων υπογλυκαιμίας ή υπεργλυκαιμίας και τέλος, σημαντικές πληροφορίες που αφορούν τη μέθοδο χορήγησης γλυκαγόνης, τη συμμετοχή του παιδιού με ΣΔΤ1 σε σχολικές εκδρομές και σε αθλητικές δραστηριότητες.

Στόχος είναι η ο σχολικός νοσηλευτής να μπορεί να παρακολουθήσει και υποστηρίξει τον μαθητή με ΣΔΤ1 στο σχολικό περιβάλλον, ώστε ο ίδιος ο μαθητής να είναι σε θέση να αυτό-διαχειριστεί τη νόσο του. Επιπλέον, η συστηματική και τεκμηριωμένη αξιολόγηση και καταγραφή των εξατομικευμένων αναγκών των μαθητών με ΣΔΤ1, οδηγεί στη πρώιμη παρέμβαση, την αναχαίτιση επεισοδίων υπογλυκαιμίας/υπεργλυκαιμίας, βελτιώνει την ποιότητα ζωής των παιδιών με ΣΔΤ1, συμβάλλει στην ασφάλεια του σχολικού περιβάλλοντος και την υποστήριξη των γονέων.

Το έντυπο έχει διανεμηθεί σε όλες τις σχολικές μονάδες της χώρας μας με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων (αριθμ .πρωτ. 122794/Δ3/30/07/2019).

ΕΚΠΑ © 2022. Με επιφύλαξη παντός δικαιώματος

EN