Ολοκληρώθηκε επιτυχώς στο νησί της Μήλου το πενθήμερο θερινό σχολείο (20-24 Μαΐου 2024) με τίτλο “Bridging the gap between volcano – tectonics and geochemistry” στο πλαίσιο του Europe’s Civic University Alliance (CIVIS). Συμμετείχαν φοιτητές προπτυχιακών, μεταπτυχιακών και διδακτορικών σπουδών από οκτώ Ευρωπαϊκά πανεπιστήμια (Aix-Marseille Université, Université de Lausanne, Université libre de Bruxelles, Srockholm Universitet, Sapienza University of Rome, Eberhard Karls Universität Tübingen, National and Kapodistrian University of Athens, Universitatea din Bucuresti) με συντονιστή το Ε.Κ.Π.Α. (Αναπληρώτρια Καθηγήτρια κ. Νομικού Παρασκευή, Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος).
Το ηφαιστειακό περιβάλλον της Μήλου μελετήθηκε εντατικά από τους νέους επιστήμονες, την καθοδήγηση των οποίων ανέλαβαν καταξιωμένοι καθηγητές από Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια, οι κ.κ. Νομικού Παρασκευή (Ε.Κ.Π.Α.), Κίλιας Στέφανος (Ε.Κ.Π.Α.), Καραβόλτσος Σωτήριος (Ε.Κ.Π.Α.), Lars-Eric Heimbürger-Boavida (AMU), Gaël Erauso (AMU), και Andreia Rodrigues (AMU) σε θέματα ηφαιστειολογίας, τεκτονικής, γεωμορφολογίας, βιογεωχημείας και ωκεανογραφίας, μέσα από μια σειρά διαδραστικών μαθημάτων, βιωματικών εργαστηρίων και εκπαιδευτικών διαλέξεων.
Η Μήλος, ένα ηφαιστειακό νησί του Αιγαίου, αποτελεί ένα ιδανικό φυσικό εργαστήριο λόγω των έντονων τεκτονικών και γεωμορφολογικών χαρακτηριστικών της. Το νησί εμφανίζει ηφαιστειακή δραστηριότητα (λιγότερο από 3 εκατομμύρια χρόνια), που ελέγχεται από ενεργές τεκτονικές δομές δημιουργώντας μοναδικές ηφαιστειακές γεωμορφολογικές δομές. Στο ενεργό υδροθερμικό πεδίο του Παλαιοχωρίου με έκταση περίπου 35 τετραγωνικών χιλιομέτρων, οι φοιτητές αξιοποίησαν σύγχρονες ωκεανογραφικές τεχνικές και τελευταίας τεχνολογίας εξοπλισμό για τη μελέτη των υδροθερμικών διεργασιών. Η περιοχή χαρακτηρίζεται από θερμές, όξινες εκπομπές υγρών (pH ~ 4.4, θερμοκρασίες έως 122°C) και αποτελεί σημαντική πηγή ιχνοστοιχείων όπως το αρσενικό και ο υδράργυρος. Αυτά τα γεωμορφολογικά και υδροθερμικά χαρακτηριστικά κατέστησαν τη Μήλο ως το πιο ιδανικό μέρος για τη διεξαγωγή του θερινού σχολείο καθώς εστίασε την αλληλεπίδραση της ηφαιστειότητας/υδροθερμίας με την μορφοτεκτονική.
Κατά τη διάρκεια των βιωματικών εργαστηρίων, οι φοιτήτριες και οι φοιτητές είχαν τη δυνατότητα για:
- Σχεδιασμό και διεξαγωγή επιτόπιων εργασιών: Συλλογή και ανάλυση δειγμάτων θαλασσινού νερού.
- Αναγνώριση τεκτονικών ζωνών και ηφαιστειακών γεωμορφολογικών χαρακτηριστικών: Δημιουργία ηφαιστειοτεκτονικού χάρτη.
- Χειρισμό και λειτουργία ROV: Απεικόνιση του υδροθερμικού πεδίου του κόλπου του Παλαιχωρίου.
- Βιοσυγκέντρωση και Βιοσυσσώρευση: Ανάλυση και μοντελοποίηση της συσσώρευσης τοξικών ουσιών στα τοπικά βιολογικά συστήματα.
- Ανάλυση υδραργύρου: Χρήση προηγμένων τεχνικών για τον προσδιορισμό του υδραργύρου και την αξιολόγηση των επιπτώσεών του στο περιβάλλον.
Το θερινό σχολείο στη Μήλο αποτέλεσε μια μοναδική ευκαιρία για τους φοιτητές να συνδυάσουν τη θεωρητική γνώση με την πρακτική εμπειρία σε ένα φυσικό εργαστήριο, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη νέων βιογεωεπιστημόνων με εξειδικευμένες δεξιότητες και γνώσεις.
Για περισσότερες πληροφορίες: https://civis.eu/en/learn/civis-courses/bridging-the-gap-between-volcano-tectonics-and-geochemistry.