Με επιτυχία και ενεργό συμμετοχή ολοκληρώθηκε η εβδομάδα επιμόρφωσης προσωπικού (Staff Week) με θέμα «Collaborative Pedagogies and Engagement with External Stakeholders», η οποία διοργανώθηκε από το δίκτυο CASCADE της Ευρωπαϊκής Πανεπιστημιακής Συμμαχίας CIVIS. Η δράση φιλοξενήθηκε από το Université libre de Bruxelles (ULB) στις εγκαταστάσεις του USquare campus στις Βρυξέλλες, το διάστημα 2 έως 4 Δεκεμβρίου 2025.
Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ) εκπροσωπήθηκε από την κα Κατερίνα Καρρά, μέλος ΕΕΠ του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών και την κα Κυριακή Παπαδοπούλου, μέλος ΕΤΕΠ του Τμήματος Φιλολογίας. Η συμμετοχή αυτή εντάσσεται στον στρατηγικό σχεδιασμό του ΕΚΠΑ για την ενίσχυση της εξωστρέφειας και την υιοθέτηση καινοτόμων παιδαγωγικών μεθόδων, αξιοποιώντας τις ευκαιρίες που προσφέρει η συμμαχία CIVIS για την ανταλλαγή τεχνογνωσίας σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Οι εργασίες της εβδομάδας δεν περιορίστηκαν σε θεωρητικές εισηγήσεις, αλλά βασίστηκαν στην ενεργή συμμετοχή και τη διαρκή αλληλεπίδραση όλων των παρευρισκόμενων. Μέσα από ένα σύνολο στοχευμένων δράσεων, οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να εργαστούν συστηματικά σε ομάδες, καλλιεργώντας πνεύμα συνεργασίας και συν-δημιουργίας. Η ανταλλαγή απόψεων και η ομαδική εργασία αποτέλεσαν τον πυρήνα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, επιτρέποντας στους εκπροσώπους των πανεπιστημίων να συνδιαμορφώσουν λύσεις και να μοιραστούν βέλτιστες πρακτικές σε πραγματικό χρόνο.

Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα εστίασε στον σχεδιασμό καινοτόμων πρακτικών που βασίζονται στην Εκπαίδευση Βάσει Προκλήσεων (Challenge-Based Education – CBE), καλύπτοντας τέσσερις θεματικούς άξονες:
• Start! (Session 1): Γνωριμία και εισαγωγή στις συνεργατικές παιδαγωγικές, με έμφαση στον σχεδιασμό μαθημάτων που εμπλέκουν μη ακαδημαϊκούς εταίρους, καθώς και την επιστήμη των πολιτών (Citizen Science).
• Inspire! (Session 2): Ανταλλαγή εμπειριών και καλών πρακτικών για την ενσωμάτωση της δημιουργικότητας στη διδασκαλία. Οι ομάδες εξερεύνησαν εργαλεία όπως ο θεατρικός αυτοσχεδιασμός, η χρήση φωτογραφίας και podcasts, καθώς και η διδασκαλία σε χώρους FabLab.
• Design! (Session 3): Εργαστήριο συν-δημιουργίας (co-creation), όπου οι συμμετέχοντες, δουλεύοντας σε ομάδες, μετέτρεψαν τις ιδέες τους σε συγκεκριμένα σχέδια μαθημάτων (brainstorming & planning), καθορίζοντας μαθησιακούς στόχους και μοντέλα συνεργασίας.
• Valorise! (Session 4): Εστίαση στην τεκμηρίωση της μάθησης και τη διάχυση της γνώσης (Scholarship of Teaching and Learning – SoTL), διερευνώντας τον αντίκτυπο των συνεργατικών μεθόδων στην τάξη και την αξιολόγηση.

Όπως χαρακτηριστικά ανέφεραν οι εκπρόσωποι του ΕΚΠΑ: «Η εμπειρία του Staff Week ανέδειξε τη δύναμη της συνεργασίας. Επιστρέφουμε με νέες ιδέες και εργαλεία που ανυπομονούμε να εφαρμόσουμε, συνδέοντας το πανεπιστήμιό μας με την κοινωνία και τους εταίρους μας στην Ευρώπη.»
Η εμπειρία αυτή ενισχύει τη θέση του ΕΚΠΑ στον ευρωπαϊκό χάρτη της Συμμετοχικής Έρευνας και Εκπαίδευσης (Participatory Research & Education Network). Η δυναμική του δικτύου CASCADE συνεχίζεται και το 2026, με προγραμματισμένες δράσεις όπως τα διαδικτυακά «Cascade Coffee Chats» και θεματικά σεμινάρια. Καλούμε τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας του ΕΚΠΑ να παρακολουθούν τις ανακοινώσεις και να συμμετέχουν ενεργά στις μελλοντικές δράσεις του δικτύου.