Νέα & Ανακοινώσεις

Αναδυόμενη Ενηλικίωση: Η Αναπτυξιακή Περίοδος των Φοιτητών και των Φοιτητριών

Αναδυόμενη Ενηλικίωση: Η Αναπτυξιακή Περίοδος των Φοιτητών και των Φοιτητριών
Γαλανάκη Φωτογραφία

της Ευαγγελίας Γαλανάκη, Καθηγήτριας Ψυχολογίας ΠΤΔΕ και Διευθύντριας του Εργαστηρίου Ψυχολογίας ΠΤΔΕ

Η ανάπτυξη του ατόμου προσδιορίζεται από ένα πολύπλοκο δίκτυο μεταβλητών που προέρχονται από πολλαπλά επίπεδα οργάνωσης εντός και εκτός του ατόμου (Lerner, 2006· Thelen & Smith, 2006). Στα πλαίσια αυτής της συστημικής οπτικής, θεωρείται ότι και η ενηλικίωση συμβαίνει εντός πλαισίου και έχει ισχυρό κοινωνικό, πολιτισμικό και ιστορικό καθορισμό. Δεν είναι ένα σημείο ή ορόσημο, αλλά μια διαδικασία που απαιτεί ψυχική εργασία και χρόνο. Η πορεία προς την ενήλικη κατάσταση παρουσιάζει τόσο συνέχεια όσο και ασυνέχεια με τις προηγούμενες αναπτυξιακές περιόδους και διακρίνεται για την ποικιλομορφία της.

Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, στο πεδίο της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας, προτάθηκε η αναδυόμενη ενηλικίωση (emerging adulthood) ως μια νέα αναπτυξιακή περίοδος της ζωής, η οποία αφορά τη διαδικασία ενηλικίωσης και καλύπτει τα έτη από το 18ο έως το 25ο, αυστηρά, ή έως το 29ο έτος, πιο εκτεταμένα. Ο εισηγητής της νέας περιόδου είναι ο Αμερικανός Καθηγητής Αναπτυξιακής Ψυχολογίας Jeffrey Jensen Arnett (2000a, 2015, 2016). Ο Arnett θεωρεί ότι η αναδυόμενη ενηλικίωση έχει (τουλάχιστον) πέντε αναπτυξιακά γνωρίσματα, τα οποία είναι: (α) η διερεύνηση της ταυτότητας, κυρίως όσον αφορά το φύλο και τη σεξουαλικότητα, τις φιλικές και ερωτικές σχέσεις, την εκπαίδευση, το επάγγελμα, την ιδεολογία (π.χ. ηθική, θρησκεία, πολιτική), την εθνικότητα και την κοσμοαντίληψη· (β) ο πειραματισμός και οι ανοιχτές δυνατότητες, δηλαδή η διερεύνηση πολλών εναλλακτικών επιλογών· (γ) η εστίαση στον εαυτό, η οποία νοείται ως επιθυμία για αυτογνωσία, αυτενέργεια και αυτονομία· (δ) η αστάθεια, η οποία οφείλεται κυρίως στην έλλειψη σταθερών δομών (π.χ. σχολείο), στη συχνή διάλυση των σχέσεων και στις αλλαγές του τόπου διαμονής· και (ε) το αίσθημα του ενδιάμεσου, δηλαδή το αίσθημα ότι είναι κανείς κάπου ανάμεσα στην εφηβεία και την ενήλικη ζωή, με άλλα λόγια, καθ’ οδόν προς την ενηλικίωση, αλλά όχι ακόμη εκεί.

Αυτά τα αναπτυξιακά γνωρίσματα έχουν επιβεβαιωθεί σε μια σειρά ερευνών σε διάφορες χώρες και πολιτισμικές υποομάδες (π.χ. Crocetti et al., 2015· Reifman et al., 2007· Kuang et al., 2023). Η πλειοψηφία των ερευνών έχει διεξαχθεί με φοιτητές και φοιτήτριες, που αποτελούν όμως περίπου το ήμισυ των νέων ανθρώπων. Ειδικότερα, στην Ελλάδα, δύο έρευνες του Εργαστηρίου Ψυχολογίας του ΠΤΔΕ αποτύπωσαν τα αναπτυξιακά γνωρίσματα του φοιτητικού πληθυσμού. Στην πρώτη έρευνα (Galanaki & Leontopoulou, 2017), σε φοιτητές και φοιτήτριες του ΕΚΠΑ, διαπιστώθηκε ότι τα πιο ισχυρά αναπτυξιακά γνωρίσματα, σύμφωνα με τις δηλώσεις των ίδιων, ήταν η διερεύνηση της ταυτότητας και ο πειραματισμός/ανοιχτές δυνατότητες. Ακολουθούσαν, κατά σειρά, το αίσθημα του ενδιάμεσου, η εστίαση στον εαυτό και η αστάθεια, ενώ τελευταία ήταν η εστίαση στους άλλους (ως έγνοια για τους άλλους), η οποία αξιολογήθηκε σε αντιδιαστολή με την εστίαση στον εαυτό. Παρόμοια ήταν η εικόνα και στη δεύτερη έρευνα (Galanaki & Sideridis, 2019), που διεξήχθη σε φοιτητές διαφόρων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων με έδρα την Αθήνα (μεταξύ των οποίων και το ΕΚΠΑ).

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το εύρημα αυτών των δύο ελληνικών ερευνών σχετικά με το αίσθημα του ενδιάμεσου. Στο ερώτημα «Πιστεύεις ότι έχεις γίνει ενήλικος/ενήλικη;», οι Έλληνες φοιτητές και φοιτήτριες επιλέγουν την απάντηση «Κατά κάποιον τρόπο Ναι, κατά κάποιον τρόπο Όχι» σε ποσοστά 71,4% και 62,7%, αντίστοιχα, στις δύο έρευνες. Τα ποσοστά αυτά είναι από τα πιο υψηλά διεθνώς (για μια ανασκόπηση βλ. Žukauskienė, 2016) και δηλώνουν ότι η εμπειρία της αναδυόμενης ενηλικίωσης, η οποία ορίζεται ακριβώς από αυτό το αίσθημα του ενδιάμεσου, είναι έντονη στον ελληνικό χώρο. Είναι αυτονόητο ότι ο φοιτητικός πληθυσμός χαρακτηρίζεται από ψυχοκοινωνικό μορατόριουμ (Erikson, 1968), αναβολή της ανάληψης ενήλικων ρόλων και αυξημένη διερεύνηση της ταυτότητας, στα πλαίσια της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης. Επιπλέον όμως, αυτά τα υψηλά ποσοστά μπορούν να αποδοθούν σε ελληνικές ιδιαιτερότητες, όπως η παρατεταμένη διαμονή στην οικογενειακή εστία μετά το 18ο έτος εξαιτίας των οικονομικών δυσχερειών, αλλά και των ισχυρών οικογενειακών δεσμών, η οποία συντηρεί τις εξαρτήσεις των νέων και παρεμποδίζει την εμπειρία της ενηλικίωσης. Πράγματι, στις δύο ελληνικές έρευνες, τα ποσοστά των φοιτητών και φοιτητριών που διέμεναν στην οικογενειακή εστία ήταν 55,7% και 72,7%, αντίστοιχα – εμφανής η αύξηση του ποσοστού μετά την οικονομική κρίση. Επίσης, τα ποσοστά των νέων που είχαν εμπειρία από εργασία πλήρους απασχόλησης ήταν χαμηλά (11,5% και 9,1%, αντίστοιχα), ενώ λιγότεροι από το ήμισυ είχαν εμπειρία από εργασία μερικής απασχόλησης (41,7% και 42,0%, αντίστοιχα).

Η αναδυόμενη ενηλικίωση χαρακτηρίζεται από μια άλλοτε λιγότερη και άλλοτε περισσότερη αποδέσμευση από την οικογένεια, ενώ παράλληλα συμβαίνουν η εξασθένιση της ισχύος που έχει η ομάδα των συνομηλίκων, καθώς και η αλλαγή ή η απώλεια πλαισίων, ρόλων και σχέσεων. Η απουσία της υποχρεωτικής εκπαίδευσης και των οικογενειακών υποχρεώσεων συνεπάγεται αυξημένη ελευθερία. Ειδικότερα για τον φοιτητικό πληθυσμό, δεν είναι υποχρεωτική η παρακολούθηση πολλών μαθημάτων. Ως προς τη λήψη υπηρεσιών υγείας, την ασφάλιση και την περίθαλψη, οι νέοι βιώνουν το λεγόμενο «κενό» (gap). Πρόκειται, λοιπόν, για την περίοδο της ζωής με τη χαλαρότερη δόμηση και τον λιγότερο έλεγχο από τους κοινωνικούς θεσμούς. Κατά τους κοινωνιολόγους, η περίοδος της μετάβασης στην ενηλικίωση χαρακτηρίζεται από σχετική ανομία (Côté, 2000).

Έχει ιδιαίτερη σημασία η οπτική των ίδιων των νέων ανθρώπων για την ενηλικίωση. Με βάση έναν κατάλογο κριτηρίων ενηλικίωσης, τα οποία προέρχονται από τη βιολογία, την ανθρωπολογία, την κοινωνιολογία, την ψυχολογία και τη νομική (Arnett, 2001), οι ίδιοι οι αναδυόμενοι ενήλικοι, σε διάφορες χώρες, επιλέγουν ως σημαντικά για την ενήλικη κατάσταση κριτήρια όπως η ανάληψη της ευθύνης για τις συνέπειες των πράξεων, η ανεξαρτησία από τους γονείς και η αυτόνομη λήψη αποφάσεων, καθώς και η ωριμότητα στις σχέσεις. Αντίθετα, δεν επιλέγουν συχνά τα κριτήρια που παραδοσιακά συνιστούσαν ορόσημα της μετάβασης στην ενήλικη κατάσταση, όπως το 18ο έτος, η δημιουργία οικογένειας, η απόκτηση παιδιού, η στρατιωτική θητεία κ.λπ. (για μια ανασκόπηση βλ. Nelson & Luster, 2016). Παρόμοια ευρήματα παρατηρούνται και στην Ελλάδα (Galanaki & Leontopoulou, 2017· Petrogiannis, 2011· Vleioras & Mantziou, 2018).

Ωστόσο, τα πιο σημαντικά για την ενηλικίωση κριτήρια παρουσιάζουν ορισμένες διαφοροποιήσεις ανάλογα με τη χώρα και την κοινωνική υποομάδα. Ειδικότερα, στην Ελλάδα, στην πρώτη έρευνα του Εργαστηρίου Ψυχολογίας (Galanaki & Leontopoulou, 2017), κυριαρχούν στις αντιλήψεις των φοιτητών και των φοιτητριών τα κριτήρια που αφορούν τη συμμόρφωση με τους κανόνες (π.χ. να μην οδηγεί το άτομο υπό την επήρεια αλκοόλ) και ακολουθούν τα κριτήρια που αφορούν τις δυνατότητες για δημιουργία οικογένειας (π.χ. ικανότητα του ατόμου να φροντίζει παιδιά). Στη δεύτερη έρευνα (Galanaki & Sideridis, 2019), μολονότι πάλι η συμμόρφωση με τους κανόνες και οι δυνατότητες για δημιουργία οικογένειας έχουν υψηλή συχνότητα, το είδος των κριτηρίων που επιλέγεται περισσότερο από όλα είναι η ωριμότητα στις σχέσεις. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ανεξαρτησία (π.χ. αυτόνομη λήψη αποφάσεων), που επιλέγεται από τους νέους του δυτικού κόσμου ως ο πιο σημαντικός παράγοντας κριτηρίων, στην Ελλάδα δεν εμφανίζεται αμιγώς, αλλά μαζί με τα κριτήρια που αφορούν την αλληλεξάρτηση (π.χ. μακροπρόθεσμες δεσμεύσεις με άλλους). Ο συνδυασμός ανεξαρτησίας και αλληλεξάρτησης έχει ονομαστεί «ωριμότητα στις σχέσεις» και ως παράγοντας κριτηρίων ενηλικίωσης έχει αναδειχθεί στις πιο συλλογικές κουλτούρες, όπως η Κίνα. Όλα αυτά τα δεδομένα υποστηρίζουν ότι στην Ελλάδα ο φοιτητικός πληθυσμός αντιλαμβάνεται την ενηλικίωση μέσα από ένα υβριδικό πρίσμα ατομικισμού και συλλογικότητας, ίσως με μια μεγαλύτερη τάση προς τη συλλογικότητα. Επίσης, στην Ελλάδα αναδεικνύεται ένας παράγοντας κριτηρίων που δεν εμφανίζεται σε άλλες χώρες και αφορά την οικονομική ανεξαρτησία: ολοκλήρωση εκπαίδευσης, εργασία πλήρους απασχόλησης, έναρξη μακροπρόθεσμης καριέρας, οικονομική ανεξαρτησία από τους γονείς, διαμονή εκτός της οικογενειακής εστίας. Ενδεχομένως, οι ιδιαίτερα δυσμενείς επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στη χώρα μας να ανέδειξαν την ακόμα μεγαλύτερη σημασία της οικονομικής ανεξαρτησίας για την ενηλικίωση.

Η αισιοδοξία, βίωμα συναφές με το αναπτυξιακό γνώρισμα του πειραματισμού και των ανοιχτών δυνατοτήτων, χαρακτηρίζει τους νέους διαχρονικά. Εφόσον δεν έχουν λάβει ακόμη οριστικές αποφάσεις για τη ζωή τους, οι νέοι έχουν γενικά αισιόδοξες απόψεις για το μέλλον, παρότι, ωστόσο, η διεθνής έρευνα παρέχει ενδείξεις και για κυνισμό και απαισιοδοξία (Arnett, 2000b, 2015). Διαμορφώνουν ένα γενικό σχέδιο ζωής, το οποίο αναθεωρούν διαρκώς. Ενώ αναγνωρίζουν τα προνόμια των ενηλίκων και επιθυμούν να τα αποκτήσουν, βλέπουν την ενήλικη ζωή ως μια δύσκολη περίοδο, λόγω των ευθυνών, του τέλους των δυνατοτήτων, του αυθορμητισμού και της ανεμελιάς που αυτή συνεπάγεται, καθώς και ως μια περίοδο συμβιβασμού, με συνέπεια να βιώνουν αμφιθυμία σχετικά με την ενηλικίωση, όπως άλλωστε αποτυπώνεται και στο έντονο αίσθημα του ενδιάμεσου. Σε ορισμένα πλαίσια ο νέος άνθρωπος μπορεί να νιώθει ενήλικος (π.χ. στην εργασία, στο Πανεπιστήμιο), αλλά όχι σε άλλα (π.χ. στην οικογένεια, στις ομάδες συνομηλίκων). Στις ατυχείς αναπτυξιακές εκβάσεις, ο νέος άνθρωπος, αντί να νιώθει ότι βρίσκεται κάπου ανάμεσα ή σε αναμονή, νιώθει ότι δεν βρίσκεται πουθενά.

Η ελληνική έρευνα (Galanaki & Leontopoulou, 2017) ανέδειξε μια αρκετά υψηλή αισιοδοξία των φοιτητών και των φοιτητριών όταν τους ζητήθηκε να αξιολογήσουν αν η γενική ποιότητα της ζωής τους, η οικονομική τους κατάσταση, η επαγγελματική τους αποκατάσταση και οι προσωπικές σχέσεις τους θα είναι καλύτερες, χειρότερες ή ίδιες με αυτές των γονέων τους. Μια άλλη έρευνα του Εργαστηρίου Ψυχολογίας του ΠΤΔΕ (Γαλανάκη et al., 2022), στην οποία συγκρίθηκαν δύο ισοδύναμα δείγματα φοιτητών και φοιτητριών του ΕΚΠΑ πριν και μετά την οικονομική κρίση (2008 και 2015), έδειξε μείωση της αισιοδοξίας, ιδίως όσον αφορά την οικονομική κατάσταση και την επαγγελματική αποκατάσταση. Ωστόσο, παρά τη μείωση, η αισιοδοξία παραμένει σε σχετικά υψηλά επίπεδα, δηλαδή είναι ανθεκτική. Επίσης, παρατηρήθηκε ενίσχυση, με την οικονομική κρίση, του υβριδικού σχήματος αξιών, εύρημα που υποδηλώνει ότι απαιτείται ο συνδυασμός ατομικιστικών και συλλογικών αξιών (π.χ. αυτονομίας/αυτενέργειας και αλληλεγγύης) προκειμένου να ενηλικιωθεί ένας νέος άνθρωπος σε συνθήκες κρίσης. Αυτός, άλλωστε, ο συνδυασμός εστίασης στον εαυτό και έγνοιας για τους άλλους αποκαλείται «ψυχική ενηλικίωση» (Côté, 2000).

Συμπερασματικά, είναι αναγκαιότητα η ενίσχυση του περιορισμένου έως σήμερα ερευνητικού ενδιαφέροντος για την ανάπτυξη κατά την αναδυόμενη ενηλικίωση και τη μετάβαση στην ενηλικίωση στην Ελλάδα. Τα σχετικά ερευνητικά ευρήματα έχουν χρήσιμες υποδηλώσεις για όλους τους ανθρώπους 18-29 ετών και, ειδικότερα, για τον φοιτητικό πληθυσμό. Τα κοινά αναπτυξιακά γνωρίσματα αλλά και οι ατομικές διαφορές, η ετερογένεια και η ποικιλομορφία της αναδυόμενης ενηλικίωσης, ο μακρύς δρόμος προς την ενήλικη κατάσταση, η αμφιθυμία των νέων απέναντι στην ενηλικίωση, η ενηλικίωση ως ψυχική διεργασία εντός πλαισίου με πλήθος αντιξοοτήτων σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο, καθώς και η ψυχική ανθεκτικότητα των νέων είναι ζητήματα για τα οποία οφείλουν να ενημερώνονται οι λειτουργοί της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και να τα λαμβάνουν υπόψη κατά την άσκηση του έργου τους. Το αναπτυξιακά κατάλληλο πανεπιστημιακό πλαίσιο έχει τη δυνατότητα όχι μόνο να παράγει έρευνα, γνώση και καινοτομία, αλλά και να συμβάλει καθοριστικά στην προαγωγή της ολόπλευρης ανάπτυξης και της ψυχικής υγείας της νέας γενιάς.

Βιβλιογραφία

Arnett, J. J. (2000a). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469–480.

Arnett, J. J. (2000b). High hopes in a grim world: Emerging adults’ views on their futures and “Generation X”. Youth and Society, 31, 267–286.

Arnett, J. J. (2015). Emerging adulthood: The winding road from the late teens through the twenties (2nd ed.). Oxford University Press.

Arnett, J. J. (Ed.). (2016). The Oxford handbook of emerging adulthood. Oxford University Press.

Γαλανάκη, Ε., Σιδερίδης, Γ., & Αμανάκη, Ε. (2022, Οκτώβριος). Υποκειμενική εμπειρία ενηλικίωσης, ηθικές αξίες και απόψεις για το μέλλον των αναδυόμενων ενηλίκων: Σύγκριση πριν και μετά την οικονομική κρίση. Ανακοίνωση στο Συμπόσιο του Κλάδου Αναπτυξιακής Ψυχολογίας της ΕΛΨΕ με θέμα «Αναδυόμενη ενηλικίωση: Ανθρώπινη ανάπτυξη σε καιρούς ξένους» (Οργανώτρια-Πρόεδρος: Ε. Γαλανάκη). 18ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, Ελληνική Ψυχολογική Εταιρεία – Πάντειο Πανεπιστήμιο, Αθήνα.

Côté, J. (2000). Arrested adulthood: The changing nature of maturity and identity in the late modern world. New York University Press.

Crocetti, E., Tagliabue, S., Sugimura, K., Nelson, L. J., Takahashi, A., Niwa, T., . . . Jinno, M. (2015). Perceptions of emerging adulthood: A study with Italian and Japanese university students and young workers. Emerging Adulthood, 3(4), 229–243.

Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and crisis. W. W. Norton.

Galanaki, E. P., & Leontopoulou, S. (2017). Criteria for the transition to adulthood, developmental features of emerging adulthood, and views of the future among Greek studying youth. Europe’s Journal of Psychology, 13(3), 417–440.

Galanaki, E. P., & Sideridis, G. (2019). Dimensions of emerging adulthood, criteria for adulthood, and identity development in Greek studying youth: A person-centered approach. Emerging Adulthood, 7(6), 411–431.

Kuang, J., Zhong, J., Yang, P., Bai, X., Liang, Y., Cheval, B., Herold, F., Wei, G., Taylor, A., Zhang, J., Chen, C., Sun, J., Zou, L., & Arnett, J. J. (2023). Psychometric evaluation of the Inventory of Dimensions of Emerging Adulthood (IDEA) in China. International Journal of Clinical and Health Psychology, 23(1), 100331.

Lerner, R. M. (2006). Developmental science, developmental systems, and contemporary theories of human development. In R. M. Lerner & W. Damon (Eds.), Handbook of child psychology: Theoretical models of human development (pp. 1–17). Wiley.

Nelson, L. J., & Luster, S. S. (2015). “Adulthood” by whose definition? The complexity of emerging adults’ conceptions of adulthood. In J. J. Arnett (Ed.), The Oxford handbook of emerging adulthood (pp. 421–437). Oxford University Press.

Petrogiannis, K. (2011). Conceptions of the transition to adulthood in a sample of Greek higher education students. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 11(1), 121–137.

Reifman, A., Arnett, J. J., & Colwell, M. J. (2007). Emerging adulthood: Theory, assessment, and application. Journal of Youth Development, 2(1), 1–12.

Thelen, E., & Smith, L. B. (2006). Dynamic systems theories. In R. M. Lerner & W. Damon (Eds.), Handbook of child psychology: Theoretical models of human development (pp. 258–312). Wiley.

Vleioras, G., & Mantziou, A. (2018). Social role transitions and perceived adulthood status: Which ones matter for whom? Emerging Adulthood, 6(3), 200–205.

Žukauskienė, R. (2016). The experience of being an emerging adult in Europe. In R. Žukauskienė (Ed.), Emerging adulthood in a European context (pp. 3–16). Routledge.

Αναγορεύτηκε Επίτιμος Διδάκτορας του Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, της Σχολής Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Αθηνών ο Γεώργιος Μόσχος

Αναγορεύτηκε Επίτιμος Διδάκτορας του Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, της Σχολής Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Αθηνών ο Γεώργιος Μόσχος

Επίτιμος Διδάκτορας του Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, της Σχολής Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Αθηνών αναγορεύτηκε ο κύριος Γεώργιος Μόσχος, Νομικός, Εμπειρογνώμονας Δικαιωμάτων του Παιδιού, Εκπαιδευτής Ενηλίκων και Εμψυχωτής Ομάδων. Η τελετή αναγόρευσης πραγματοποιήθηκε την 30η Ιουνίου 2025, ημέρα Δευτέρα και ώρα 19.00 στη Μεγάλη Αίθουσα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. […]

Συναυλία Jazz του Τμήματος Μουσικών Σπουδών ΕΚΠΑ [2 Ιουλίου]

Συναυλία Jazz του Τμήματος Μουσικών Σπουδών ΕΚΠΑ [2 Ιουλίου]

Την Τετάρτη 2 Ιουλίου και ώρα 21:00, το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ διοργανώνει σε συνεργασία με το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών Συναυλία Jazz, στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, Λόφος Νυμφών. Στη συναυλία του Jazz Συνόλου συμμετέχουν φοιτητές και καθηγητές της Jazz κατεύθυνσης του Τμήματος Μουσικών Σπουδών. Διδασκαλία – Ενορχηστρώσεις: Σπύρος Μάνεσης Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Αναγορεύτηκε Eπίτιμος Διδάκτορας του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής ο Θανάσης Χατζόπουλος

Αναγορεύτηκε Eπίτιμος Διδάκτορας του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής ο Θανάσης Χατζόπουλος

Επίτιμος διδάκτορας του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών αναγορεύτηκε ο κύριος Θανάσης Χατζόπουλος, Ποιητής, Μεταφραστής, Παιδοψυχίατρος και Ψυχαναλυτής. Η τελετή αναγόρευσης πραγματοποιήθηκε την 26η Ιουνίου 2025, ημέρα Πέμπτη και ώρα 19.00 στη Μεγάλη Αίθουσα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Την προσφώνηση έκανε ο Πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού […]

Φιλοσοφική Σχολή: Τελετή αποφοίτησης φοιτητών/φοιτητριών του Πανεπιστημίου Ξένων Γλωσσών της Γκουανγκντόνγκ της Λ.Δ. της Κίνας

Φιλοσοφική Σχολή: Τελετή αποφοίτησης φοιτητών/φοιτητριών του Πανεπιστημίου Ξένων Γλωσσών της Γκουανγκντόνγκ της Λ.Δ. της Κίνας

Την Πέμπτη 5 Ιουνίου, στην Κοσμητεία της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ πραγματοποιήθηκε η τελετή αποφοίτησης των προπτυχιακών φοιτητών/φοιτητριών του Πανεπιστημίου Ξένων Γλωσσών της Γκουανγκντόνγκ της Λ.Δ. της Κίνας, οι οποίοι/οποίες φοίτησαν στη Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ, κατά το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025, σύμφωνα με τη γενική διμερή συμφωνία συνεργασίας, αλλά και τα ειδικά προγράμματα φοίτησης αλλοδαπών […]

Εκδήλωση του Τμήματος Ισπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας σε συνεργασία με το Φεστιβάλ ΛΕΑ 2025

Εκδήλωση του Τμήματος Ισπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας σε συνεργασία με το Φεστιβάλ ΛΕΑ 2025

Το Τμήμα Ισπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΕΚΠΑ, σε συνεργασία με το 17ο Φεστιβάλ ΛΕΑ, διοργάνωσε με μεγάλη επιτυχία διήμερη εκδήλωση με θέμα «Ισπανόφωνος Κόσμος και Ελλάδα», στις 16 και 17 Ιουνίου 2025, στο αμφιθέατρο «Άλκης Αργυριάδης», στο κεντρικό κτήριο του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Η εκδήλωση μεταδόθηκε ζωντανά με ταυτόχρονη διερμηνεία από το […]

Βράβευση της Ελένης Γ. Τιμπλαλέξη, μέλους ΕΕΠ, Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών (NTLab) του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ

Βράβευση της Ελένης Γ. Τιμπλαλέξη, μέλους ΕΕΠ, Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών (NTLab) του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ

Η Ελένη Γ. Τιμπλαλέξη βραβεύθηκε με το βραβείο Walter Benjamin Award for Outstanding Article in the Field of Media Ecology από την Ένωση Οικολογίας των Μέσων (Media Ecology Association) για το άρθρο της με τίτλο “Challenging Key Certainties in Communication Through Elleström’s Medium-Centred Model of Communication: ‘Transfer’ and ‘Medium’”. Η απονομή των βραβείων έγινε στο […]

Συναυλία Jazz του Τμήματος Μουσικών Σπουδών ΕΚΠΑ [2 Ιουλίου]

Συναυλία Jazz του Τμήματος Μουσικών Σπουδών ΕΚΠΑ [2 Ιουλίου]

Την Τετάρτη 2 Ιουλίου και ώρα 21:00, το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ διοργανώνει σε συνεργασία με το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών Συναυλία Jazz, στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, Λόφος Νυμφών. Στη συναυλία του Jazz Συνόλου συμμετέχουν φοιτητές και καθηγητές της Jazz κατεύθυνσης του Τμήματος Μουσικών Σπουδών. Διδασκαλία – Ενορχηστρώσεις: Σπύρος Μάνεσης Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Αναγορεύτηκε Eπίτιμος Διδάκτορας του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής ο Θανάσης Χατζόπουλος

Αναγορεύτηκε Eπίτιμος Διδάκτορας του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής ο Θανάσης Χατζόπουλος

Επίτιμος διδάκτορας του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών αναγορεύτηκε ο κύριος Θανάσης Χατζόπουλος, Ποιητής, Μεταφραστής, Παιδοψυχίατρος και Ψυχαναλυτής. Η τελετή αναγόρευσης πραγματοποιήθηκε την 26η Ιουνίου 2025, ημέρα Πέμπτη και ώρα 19.00 στη Μεγάλη Αίθουσα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Την προσφώνηση έκανε ο Πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού […]

Φιλοσοφική Σχολή: Τελετή αποφοίτησης φοιτητών/φοιτητριών του Πανεπιστημίου Ξένων Γλωσσών της Γκουανγκντόνγκ της Λ.Δ. της Κίνας

Φιλοσοφική Σχολή: Τελετή αποφοίτησης φοιτητών/φοιτητριών του Πανεπιστημίου Ξένων Γλωσσών της Γκουανγκντόνγκ της Λ.Δ. της Κίνας

Την Πέμπτη 5 Ιουνίου, στην Κοσμητεία της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ πραγματοποιήθηκε η τελετή αποφοίτησης των προπτυχιακών φοιτητών/φοιτητριών του Πανεπιστημίου Ξένων Γλωσσών της Γκουανγκντόνγκ της Λ.Δ. της Κίνας, οι οποίοι/οποίες φοίτησαν στη Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ, κατά το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025, σύμφωνα με τη γενική διμερή συμφωνία συνεργασίας, αλλά και τα ειδικά προγράμματα φοίτησης αλλοδαπών […]

Εκδήλωση του Τμήματος Ισπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας σε συνεργασία με το Φεστιβάλ ΛΕΑ 2025

Εκδήλωση του Τμήματος Ισπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας σε συνεργασία με το Φεστιβάλ ΛΕΑ 2025

Το Τμήμα Ισπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΕΚΠΑ, σε συνεργασία με το 17ο Φεστιβάλ ΛΕΑ, διοργάνωσε με μεγάλη επιτυχία διήμερη εκδήλωση με θέμα «Ισπανόφωνος Κόσμος και Ελλάδα», στις 16 και 17 Ιουνίου 2025, στο αμφιθέατρο «Άλκης Αργυριάδης», στο κεντρικό κτήριο του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Η εκδήλωση μεταδόθηκε ζωντανά με ταυτόχρονη διερμηνεία από το […]

Βράβευση της Ελένης Γ. Τιμπλαλέξη, μέλους ΕΕΠ, Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών (NTLab) του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ

Βράβευση της Ελένης Γ. Τιμπλαλέξη, μέλους ΕΕΠ, Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών (NTLab) του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ

Η Ελένη Γ. Τιμπλαλέξη βραβεύθηκε με το βραβείο Walter Benjamin Award for Outstanding Article in the Field of Media Ecology από την Ένωση Οικολογίας των Μέσων (Media Ecology Association) για το άρθρο της με τίτλο “Challenging Key Certainties in Communication Through Elleström’s Medium-Centred Model of Communication: ‘Transfer’ and ‘Medium’”. Η απονομή των βραβείων έγινε στο […]

Σ. Ζαχαράκη: Η συνεχής άνοδος του ΕΚΠΑ στις διεθνείς κατατάξεις, αποτελεί απτή απόδειξη της ποιότητας του ακαδημαϊκού έργου που παράγεται

Σ. Ζαχαράκη: Η συνεχής άνοδος του ΕΚΠΑ στις διεθνείς κατατάξεις, αποτελεί απτή απόδειξη της ποιότητας του ακαδημαϊκού έργου που παράγεται

Συνάντηση με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είχαν οι πρυτανικές αρχές του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών την  Τρίτη (1η Ιουλίου), με την ευκαιρία της οποίας παρουσιάστηκαν στην υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη και τον υφυπουργό, αρμόδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, Κατάρτιση και Δια Βίου Μάθηση, Κώστα Βλάση, οι νέοι ανακαινισμένοι χώροι στη […]

«ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ» του ΕΚΠΑ / Εκδήλωση «Γέφυρας Τεχνολογίας 1.0: Σύνδεση Έρευνας με τον Φαρμακευτικό Κλάδο»

«ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ» του ΕΚΠΑ / Εκδήλωση «Γέφυρας Τεχνολογίας 1.0: Σύνδεση Έρευνας με τον Φαρμακευτικό Κλάδο»

Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 30 Ιουνίου 2025, στο Αμφιθέατρο «Άλκης Αργυριάδης» του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ), η εκδήλωση «Γέφυρα Τεχνολογίας 1.0: Σύνδεση Έρευνας με τον Φαρμακευτικό Κλάδο», την οποία διοργάνωσε για 3η συνεχή χρονιά η Μονάδα Μεταφοράς Τεχνολογίας και Καινοτομίας «ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ» του ΕΚΠΑ. Συμμετείχαν με τεχνολογίες και τα ιδρύματα που αποτελούν […]

Επίσκεψη της Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών  –  Έτοιμοι προς χρήση οι χώροι στη Νομική Σχολή που ήταν κατειλημμένοι για πολλά έτη

Επίσκεψη της Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών – Έτοιμοι προς χρήση οι χώροι στη Νομική Σχολή που ήταν κατειλημμένοι για πολλά έτη

Επίσκεψη στο Πανεπιστήμιο Αθηνών πραγματοποίησαν την Τρίτη 1/7/2025 η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. Σοφία Ζαχαράκη και ο Υφυπουργός Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης κ. Κώστας Βλάσης. Ο Πρύτανης Καθηγητής Γεράσιμος Σιάσος παρουσίασε ζητήματα που αφορούν στον στρατηγικό σχεδιασμό του Πανεπιστημίου, στη λειτουργία του αλλά και στα επόμενα βήματα διεθνοποίησής του. Παρουσιάστηκαν […]

Στη μνήμη της Χριστίνας Τεσσερομάτη, Καθηγήτριας Ιατρικής του Πανεπιστημίου Αθηνών (1948-2025)

Στη μνήμη της Χριστίνας Τεσσερομάτη, Καθηγήτριας Ιατρικής του Πανεπιστημίου Αθηνών (1948-2025)

Στις εννέα Μαΐου 2025 έφυγε από τη ζωή η Χριστίνα Τεσσερομμάτη, καθηγήτρια Φαρμακολογίας της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ. Η Χριστίνα Τεσσερομμάτη κηδεύτηκε και ετάφη στο Α΄ Νεκροταφείο Αθηνών στις 19 Μαΐου 2025. Η Χριστίνα είλκε την καταγωγή από το χωριό Κουτρουμπούχι (σημερινή Δάφνη) του Νομού Αρκαδίας και από την Κορινθία και το Δαμασκηνό Άνδρου. Η […]

Ίδρυση νέου Εργαστηρίου «Επιστήμης, Τεχνολογίας και Καινοτομίας στην Κοινωνία»

Ίδρυση νέου Εργαστηρίου «Επιστήμης, Τεχνολογίας και Καινοτομίας στην Κοινωνία»

Ένα νέο Εργαστήριο με τίτλο «Εργαστήριο Επιστήμης, Τεχνολογίας και Καινοτομίας στην Κοινωνία» (ΕΤεΚΚ) – (Science, Technology and Innovation in Society – STIS) ιδρύθηκε στο Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης (ΙΦΕ). Διευθυντής του Εργαστηρίου εξελέγη ο Στάθης Αραποστάθης, Καθηγητής Ιστορίας της Επιστήμης και της Τεχνολογίας. Το Εργαστήριο δημιουργήθηκε ως θεσμός με σκοπό την ενίσχυση της παρουσίας του ΕΚΠΑ στον […]

Νομική Σχολή: Νέα παγκόσμια διάκριση στον Διεθνή Διαγωνισμό Εικονικής Δίκης στο Δίκαιο του Αέρα

Νομική Σχολή: Νέα παγκόσμια διάκριση στον Διεθνή Διαγωνισμό Εικονικής Δίκης στο Δίκαιο του Αέρα

Με ιδιαίτερη χαρά ανακοινώνεται ότι η φετινή ομάδα της Νομικής Σχολής Αθηνών που συμμετείχε στον Διεθνή Διαγωνισμό Εικονικής Δίκης στο Δίκαιο του Αέρα, «Leiden-Sarin Air Law Moot Court Competition 2025», ο οποίος διεξήχθη από τις 25 έως τις 27 Απριλίου ε.ε. στην Αθήνα, κατέκτησε την 3η θέση παγκοσμίως στη φάση των προφορικών αγορεύσεων (Oral Pleadings) […]

«ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ» του ΕΚΠΑ / Εκδήλωση «Γέφυρας Τεχνολογίας 1.0: Σύνδεση Έρευνας με τον Φαρμακευτικό Κλάδο»

«ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ» του ΕΚΠΑ / Εκδήλωση «Γέφυρας Τεχνολογίας 1.0: Σύνδεση Έρευνας με τον Φαρμακευτικό Κλάδο»

Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 30 Ιουνίου 2025, στο Αμφιθέατρο «Άλκης Αργυριάδης» του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ), η εκδήλωση «Γέφυρα Τεχνολογίας 1.0: Σύνδεση Έρευνας με τον Φαρμακευτικό Κλάδο», την οποία διοργάνωσε για 3η συνεχή χρονιά η Μονάδα Μεταφοράς Τεχνολογίας και Καινοτομίας «ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ» του ΕΚΠΑ. Συμμετείχαν με τεχνολογίες και τα ιδρύματα που αποτελούν […]

Επίσκεψη της Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών  –  Έτοιμοι προς χρήση οι χώροι στη Νομική Σχολή που ήταν κατειλημμένοι για πολλά έτη

Επίσκεψη της Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών – Έτοιμοι προς χρήση οι χώροι στη Νομική Σχολή που ήταν κατειλημμένοι για πολλά έτη

Επίσκεψη στο Πανεπιστήμιο Αθηνών πραγματοποίησαν την Τρίτη 1/7/2025 η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. Σοφία Ζαχαράκη και ο Υφυπουργός Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης κ. Κώστας Βλάσης. Ο Πρύτανης Καθηγητής Γεράσιμος Σιάσος παρουσίασε ζητήματα που αφορούν στον στρατηγικό σχεδιασμό του Πανεπιστημίου, στη λειτουργία του αλλά και στα επόμενα βήματα διεθνοποίησής του. Παρουσιάστηκαν […]

Στη μνήμη της Χριστίνας Τεσσερομάτη, Καθηγήτριας Ιατρικής του Πανεπιστημίου Αθηνών (1948-2025)

Στη μνήμη της Χριστίνας Τεσσερομάτη, Καθηγήτριας Ιατρικής του Πανεπιστημίου Αθηνών (1948-2025)

Στις εννέα Μαΐου 2025 έφυγε από τη ζωή η Χριστίνα Τεσσερομμάτη, καθηγήτρια Φαρμακολογίας της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ. Η Χριστίνα Τεσσερομμάτη κηδεύτηκε και ετάφη στο Α΄ Νεκροταφείο Αθηνών στις 19 Μαΐου 2025. Η Χριστίνα είλκε την καταγωγή από το χωριό Κουτρουμπούχι (σημερινή Δάφνη) του Νομού Αρκαδίας και από την Κορινθία και το Δαμασκηνό Άνδρου. Η […]

Ίδρυση νέου Εργαστηρίου «Επιστήμης, Τεχνολογίας και Καινοτομίας στην Κοινωνία»

Ίδρυση νέου Εργαστηρίου «Επιστήμης, Τεχνολογίας και Καινοτομίας στην Κοινωνία»

Ένα νέο Εργαστήριο με τίτλο «Εργαστήριο Επιστήμης, Τεχνολογίας και Καινοτομίας στην Κοινωνία» (ΕΤεΚΚ) – (Science, Technology and Innovation in Society – STIS) ιδρύθηκε στο Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης (ΙΦΕ). Διευθυντής του Εργαστηρίου εξελέγη ο Στάθης Αραποστάθης, Καθηγητής Ιστορίας της Επιστήμης και της Τεχνολογίας. Το Εργαστήριο δημιουργήθηκε ως θεσμός με σκοπό την ενίσχυση της παρουσίας του ΕΚΠΑ στον […]

Νομική Σχολή: Νέα παγκόσμια διάκριση στον Διεθνή Διαγωνισμό Εικονικής Δίκης στο Δίκαιο του Αέρα

Νομική Σχολή: Νέα παγκόσμια διάκριση στον Διεθνή Διαγωνισμό Εικονικής Δίκης στο Δίκαιο του Αέρα

Με ιδιαίτερη χαρά ανακοινώνεται ότι η φετινή ομάδα της Νομικής Σχολής Αθηνών που συμμετείχε στον Διεθνή Διαγωνισμό Εικονικής Δίκης στο Δίκαιο του Αέρα, «Leiden-Sarin Air Law Moot Court Competition 2025», ο οποίος διεξήχθη από τις 25 έως τις 27 Απριλίου ε.ε. στην Αθήνα, κατέκτησε την 3η θέση παγκοσμίως στη φάση των προφορικών αγορεύσεων (Oral Pleadings) […]

Το Πανεπιστήμιο Αθηνών

Το Ε.Κ.Π.Α. το οποίο εγκαινιάστηκε στις 3 Μαΐου του 1837, αρχικά στεγάστηκε σε ένα ανακαινισμένο οθωμανικό κτήριο στη βορειοανατολική πλευρά της Ακρόπολης, το οποίο στις μέρες μας έχει ανακαινιστεί και λειτουργεί ως Μουσείο του Πανεπιστημίου. Αρχικά ονομάστηκε «Οθωνικό Πανεπιστήμιο» από το όνομα του πρώτου βασιλιά της Ελλάδας Όθωνα και αποτελούνταν από 4 ακαδημαϊκά Τμήματα με 52 φοιτητές. Καθώς αποτελούσε το πρώτο Πανεπιστήμιο του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, αλλά και της ευρύτερης βαλκανικής και μεσογειακής περιοχής, απέκτησε σημαντικό κοινωνικο-ιστορικό ρόλο, ο οποίος υπήρξε καθοριστικός για την παραγωγή συγκεκριμένης γνώσης και πολιτισμού μέσα στη χώρα.

Stay Connected

Ακολουθήστε το hub.uoa.gr στα Social Media

Newsletter

Γραφτείτε για να λαμβάνετε ενημερώσεις

closebutton
Μετάβαση στο περιεχόμενο