Πόσες φορές έχουμε ακούσει φράσεις όπως «η μουσική είναι γλώσσα» ή «η γλώσσα έχει μουσικότητα»;
Συχνά τις χρησιμοποιούμε χωρίς να σκεφτόμαστε ότι αυτές ακριβώς οι εκφράσεις βρίσκονται στο επίκεντρο της έρευνας πεδίων όπως η γνωστική νευροεπιστήμη, η νευρογλωσσολογία και η ψυχολογία της μουσικής — επιστημών που εξετάζουν πώς ο ανθρώπινος εγκέφαλος αντιλαμβάνεται, οργανώνει και ερμηνεύει τον ήχο, τον ρυθμό και το νόημα.
Μια σχέση τόσο παλιά όσο και ο άνθρωπος
Η σχέση ανάμεσα στη γλώσσα και τη μουσική έχει απασχολήσει φιλοσόφους και επιστήμονες από την αρχαιότητα. Στη σύγχρονη έρευνα, μελετάται ως ένα φαινόμενο του ανθρώπινου νου, με γνωσιακές, υπολογιστικές και βιολογικές προεκτάσεις.
Γιατί οι άνθρωποι ανέπτυξαν τόσο τη γλωσσική όσο και τη μουσική ικανότητα για επικοινωνία, κοινωνική συνοχή, τέχνη και απόλαυση; Πώς καταφέρνουμε να παράγουμε και να κατανοούμε δύο τόσο πολύπλοκα συστήματα ιεραρχικών δομών, μοναδικά στο ανθρώπινο είδος;
Τα ερευνητικά ευρήματα των τελευταίων είκοσι ετών δείχνουν ότι οι γλωσσικές και οι μουσικές δεξιότητες σχετίζονται στενά μεταξύ τους. Οι μουσικοί, για παράδειγμα, παρουσιάζουν συχνά καλύτερες γλωσσικές επιδόσεις, ενώ οι δίγλωσσοι ομιλητές εμφανίζουν μεγαλύτερη ευαισθησία στη μουσική δομή και τον ρυθμό. Παράλληλα, έχει αποδειχθεί ότι η μουσική εκπαίδευση και η έκθεση στη μουσική ενισχύουν την ανάπτυξη γλωσσικών και μαθησιακών δεξιοτήτων σε παιδιά τόσο τυπικής όσο και μη τυπικής ανάπτυξης, ενώ προγράμματα μουσικορυθμικών παρεμβάσεων χρησιμοποιούνται όλο και περισσότερο στη θεραπεία διαταραχών λόγου και κίνησης.
Η γλώσσα και η μουσική μοιράζονται κοινά χαρακτηριστικά: είναι ακουστικά, ρυθμικά και ιεραρχικά οργανωμένα συστήματα. Η μουσική, ωστόσο, διαθέτει και ένα επιπλέον στοιχείο που την καθιστά μοναδικό εργαλείο για τη μελέτη του ανθρώπινου νου και για θεραπευτικές εφαρμογές: είναι απολαυστική.
Συνεργατική έρευνα στην Ελλάδα και διεθνώς
Στο Εργαστήριο Μουσικής, Γνωσιακών Επιστημών και Κοινότητας και στο Εργαστήριο Ψυχογλωσσολογίας και Νευρογλωσσολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, ερευνητές και ερευνήτριες αναπτύσσουν τη διεπιστημονική αυτή θεματική μέσω διεθνών συνεργασιών, διδακτορικών και μεταδιδακτορικών ερευνών και δράσεων επιστημονικής διάχυσης.
Τα δύο εργαστήρια συνδιοργάνωσαν συνέδρια και ημερίδες που φέρνουν κοντά ερευνητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό, όπως το συνέδριο «Μουσική–Γλώσσα 2019» που πραγματοποιήθηκε στη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη» τον Οκτώβριο του 2019.
Από τη θεωρία στα εμπειρικά δεδομένα
Δύο πρόσφατες δημοσιεύσεις αναδεικνύουν τα αποτελέσματα αυτής της συνεργασίας και τη συμβολή της στη διεθνή ερευνητική συζήτηση για τη σχέση γλώσσας και μουσικής.
- Drakoulaki, K., Anagnostopoulou, C., Guasti, M. T., Tillmann, B., & Varlokosta, S. (2024).
Situating language and music research in a domain-specific versus domain-general framework: A review of theoretical and empirical data.
Language and Linguistics Compass, 18(2), e12509.
https://doi.org/10.1111/lnc3.12509
Το άρθρο αυτό εξετάζει ένα κεντρικό ερώτημα στη σύγχρονη γνωσιακή έρευνα: υποστηρίζονται η γλώσσα και η μουσική από κοινές (γενικές) ή από διακριτές (ειδικές) διεργασίες στον εγκέφαλο;
Μέσα από μια ανασκόπηση θεωρητικών και εμπειρικών δεδομένων, οι συγγραφείς προτείνουν ένα ενιαίο πλαίσιο κατανόησης της σχέσης γλώσσας–μουσικής, αναδεικνύοντας τις ομοιότητες, τις διαφορές και τα σημεία αλληλεπίδρασής τους.
- Drakoulaki, K., Anagnostopoulou, C., Guasti, M. T., Mikros, G., Tillmann, B., & Varlokosta, S. (2025). Unveiling Predictors of Beat Perception and Rhythm Discrimination in Typically Developing Preschoolers. Music & Science, 8. https://doi.org/10.1177/20592043251383292
Η μελέτη αυτή εξετάζει πώς οι γλωσσικές, γνωστικές και μουσικές δεξιότητες αλληλεπιδρούν σε παιδιά προσχολικής ηλικίας.
Τριάντα επτά ελληνόφωνα παιδιά τυπικής ανάπτυξης συμμετείχαν σε δοκιμασίες που αξιολογούσαν μορφοσυντακτικές ικανότητες, φωνολογική επίγνωση, μνήμη εργασίας και ικανότητα αντίληψης ρυθμού. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η μνήμη εργασίας αποτελεί σημαντικό προγνωστικό παράγοντα για τη διάκριση του ρυθμού, ενώ η αντίληψη του μέτρου (beat perception) συνδέεται με την κατανόηση της μορφοσύνταξης. Μέσω τεχνικών μηχανικής μάθησης, οι ερευνητές εντόπισαν υποομάδες παιδιών με διαφορετικά προφίλ επιδόσεων, αναδεικνύοντας τη σημασία της εξατομικευμένης ανάλυσης στην αναπτυξιακή έρευνα. Τα ευρήματα αυτά, από τα πρώτα του είδους τους στον ελληνόφωνο πληθυσμό, μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για νέες μελέτες σε παιδιά με δυσκολίες λόγου και γραφής, αλλά και για τον σχεδιασμό μουσικορυθμικών παρεμβάσεων με παιδαγωγικό και θεραπευτικό χαρακτήρα.
Κοιτάζοντας προς το μέλλον
Η συγκεκριμένη συνεργασία γεφυρώνει επιστήμες, μεθοδολογίες και χώρες, ενώ συνδέει ερευνητές από την Ελλάδα, την Ιταλία, τη Γαλλία και τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Αναδεικνύει πώς η γλώσσα και η μουσική, δύο από τις πιο χαρακτηριστικές εκφάνσεις της ανθρώπινης δημιουργικότητας, μπορούν να μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε βαθύτερα τον τρόπο που λειτουργεί ο εγκέφαλος και ο νους μας.
Στον πυρήνα της, αυτή η έρευνα δείχνει ότι ο λόγος και ο ρυθμός δεν είναι απλώς τρόποι έκφρασης – είναι κοινοί γνωστικοί δρόμοι, όπου η τέχνη συναντά την επιστήμη και η επικοινωνία συναντά τη σκέψη.
🔍 Info Box
Συνεργαζόμενα Εργαστήρια:
- Εργαστήριο Μουσικής, Γνωσιακών Επιστημών και Κοινότητας – Τμήμα Μουσικών Σπουδών, ΕΚΠΑ
- Εργαστήριο Ψυχογλωσσολογίας και Νευρογλωσσολογίας – Τμήμα Φιλολογίας, ΕΚΠΑ
Συνεργαζόμενοι Φορείς:
- University of Milano–Bicocca (Ιταλία)
- Université de Bourgogne – CNRS (Γαλλία)
- Hamad Bin Khalifa University (Κατάρ)