Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Άρθρο του Πρύτανη του ΕΚΠΑ, Καθηγητή κ. Δημόπουλου, στα ΝΕΑ με τίτλο: Συνήθειες που επηρεάζουν αρνητικά το ανοσοποιητικό μας σύστημα

Καθηγητής Μελέτιος-Αθανάσιος Δημόπουλος, Πρύτανης ΕΚΠΑ

Μάχη των Κυττάρων στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ

To ανοσοποιητικό μας σύστημα είναι φτιαγμένο για να καταστρέφει το «ξένο», όπως βακτήρια και ιούς. Η πανδημία Covid-19 μας ευαισθητοποίησε όλους και έτσι αυξήθηκαν οι εύλογες απορίες σχετικά με τις συνήθειες που το επηρεάζουν αρνητικά. Ποιες είναι αυτές και πώς μπορούμε να τις βελτιώσουμε;

  1. Έλλειψη ύπνου: όταν κάποιος δεν κοιμάται αρκετά, το σώμα του δεν παράγει ικανοποιητικά αντισώματα. Οι περισσότεροι ενήλικες χρειάζονται 7 με 9 ώρες ύπνου ημερησίως.
  2. Χρόνιο άγχος ή θλίψη: Το χρόνιο άγχος ή στρες σημαίνει αυξημένες συγκεντρώσεις μια ορμόνης, της κορτιζόλης. Η κατάσταση αυτή μπορεί να αποδυναμώσει καθοριστικά την ανοσολογική μας άμυνα.
  3. Χαμηλή έκθεση στον ήλιο: η έκθεση στο εξωτερικό περιβάλλον και στον ήλιο δημιουργεί ψυχολογική ευεξία, ενώ ενισχύει τα λεμφοκύτταρα. Επίσης, η ηλιακή ακτινοβολία είναι σημαντική για την παραγωγή βιταμίνης D από το δέρμα. Υποδοχείς βιταμίνης D βρίσκονται σε πολλά κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος. Το καλοκαίρι 10-20 λεπτά έκθεσης του δέρματος, ιδανικά γυμνά χέρια χωρίς αντηλιακό, στον ήλιο 2-3 φορές την εβδομάδα συνήθως είναι αρκετά. Το χειμώνα χρειάζεται περισσότερο.
  4. Κακή διατροψή: δίαιτα υψηλή σε ζωικά λίπη και φτωχή σε φρούτα και λαχανικά μπορεί να επηρεάσει αρνητικά ποικίλες παραμέτρους της ανοσολογικής απόκρισης. Η συχνή κατανάλωση φρούτων και λαχανικών, κατά μέσο όρο πέντε μερίδων ημερησίως, είναι ευεργετική. Δεν πρέπει επίσης να λησμονούμε την επαρκή πρόσληψη νερού.
  5. Ελλειψη φυσικής δραστηριότητας: Η τακτική αερόβια άσκηση, όπως το καθημερινό γρήγορο περπάτημα 30 λεπτών, φαίνεται να ενισχύει το ανοσοποιητικό μας σύστημα.
  6. Κάπνισμα: το κάπνισμα προκαλεί φλεγμονή στο αναπνευστικό, ενώ αποδυναμώνει το ανοσοποιητικό μας σύστημα. Δεν είναι μόνο η νικοτίνη βλαπτική, αλλά και άλλες ουσίες που περιέχονται στα τσιγάρα και στα πιο σύγχρονα προϊόντα ατμίσματος. Είναι σημαντική η διακοπή του.
  7. Μεγάλη κατανάλωση αλκοόλ: Η ημερήσια κατανάλωση πάνω από ενός ποτού για τις γυναίκες και δύο για τους άντρες σε τακτική βάση μπορεί να επιβραδύνει σημαντικά την ανοσολογική μας ικανότητα.
  8. Ελλειψη σεξουαλικής ζωής: Η έκφραση της σεξουαλικότητας κάθε ανθρώπου είναι προσωπική και δεν μπορεί φυσικά να χωρέσει σε απλουστευμένους κανόνες. Από ανοσολογικής πλευράς, η τακτική σεξουαλική επαφή, επηρεάζει θετικά τα επίπεδα των ανοσοσφαιρινών και ευνοεί την ανοσολογική μας απόκριση.

ΕΚΠΑ © 2022. Με επιφύλαξη παντός δικαιώματος