Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Επίτιμος διδάκτορας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ ο συνθέτης σύγχρονης Μουσικής Γιώργος Απέργης

Την Παρασκευή 18 Μαρτίου 2022 στις 12.00, πραγματοποιήθηκε η Τελετή Αναγόρευσης του συνθέτη Γιώργου Απέργη σε Επίτιμο Διδάκτορα του Τμήματος Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ, στη Μεγάλη Αίθουσα Τελετών του ΕΚΠΑ.

KAR 3239

Η προσφώνηση έγινε από τον Πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών καθηγητή Μελέτιο-Αθανάσιο Κ. Δημόπουλο, ενώ η παρουσίαση του έργου και της προσωπικότητας του τιμωμένου καθηγητή πραγματοποιήθηκε από τoν επίκουρο καθηγητή Συστηματικής Μουσικολογίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών Ιάκωβο Σταϊνχάουερ.

KAR 3079 1

Ακολούθησε ανάγνωση των κειμένων του Ψηφίσματος του Τμήματος, της Αναγόρευσης και του Διδακτορικού Διπλώματος από την Πρόεδρο του Τμήματος Μουσικών Σπουδών, καθηγήτρια Αναστασία Π. Γεωργάκη. Η περιένδυση του τιμωμένου με την τήβεννο της Σχολής από τον Κοσμήτορα της Φιλοσοφικής Σχολής, καθηγητή Αχιλλέα Γ. Χαλδαιάκη.

KAR 3137

Στην προσφώνηση, ο Καθηγητής κ. Δημόπουλος ανέφερε μεταξύ άλλων και τα εξής:

“Με ιδιαίτερη τιμή λόγω της εμβέλειας και του σημαντικού έργου της τιμωμένης προσωπικότητας, και τηρώντας, πάντα, την παράδοση του Ιδρύματός μας να αποδίδουμε τιμές σε προσωπικότητες που έχουν προσφέρει πολλαπλώς, στην Επιστήμη, έχουμε σήμερα την ιδιαίτερη χαρά, στην ιστορική Μεγάλη Αίθουσα, της απόδοσης της ύψιστης τιμής, της ανακήρυξης σε Επίτιμο Διδάκτορα του παγκοσμίου εμβέλειας συνθέτη Γιώργου Απέργη.
Η απονομή του τίτλου του επίτιμου διδάκτορα του Τμήματος Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής αποτελεί ένα φόρο τιμής για την εξαιρετική συμβολή του στη σύγχρονη μουσική δημιουργία και στην καλλιέργεια του ανθρωπιστικού χαρακτήρα της τέχνης.
[…]
Η μουσική του Απέργη δεν είναι άμεσα συνδεδεμένη με μια από τις κυρίαρχες αισθητικές της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας, αλλά ακολουθεί τη δική της πορεία, πάντα ανοικτή σε διάλογο με τον άνθρωπο, ερμηνευτή και ακροατή, και σε αλληλεπίδραση με άλλες μορφές τέχνης, με την τεχνολογία και αλλά και με την ίδια την κοινωνία.
[…]
Δεν θα ήταν υπερβολή να ισχυρισθούμε ότι τα τελευταία χρόνια βρίσκεται στην πρωτοπορία στον χώρο της Μουσικής, με διεθνή αναγνώριση για το έργο του, που είναι ιδιαιτέρως πλούσιο και καινοτόμο.

KAR 3015

Κυρίες και κύριοι,
Με μεγάλη και εξαιρετική τιμή και χαρά υποδεχόμαστε τον κ. Γιώργο Απέργη ως επίλεκτο μέλος, ως επίτιμο διδάκτορα του Τμήματος Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Ε.Κ.Π.Α.
Τον ευχαριστούμε για την αστείρευτη προσφορά του στην τέχνη και στην αναγνώριση της σημασίας της στη ζωή του ανθρώπου. Τον τιμούμε για το έργο του στη Μουσική!”

Η Ομιλία του τιμωμένου καθηγητή κ. Kevin Featherstone είχε τίτλο: «Όσο θυμάμαι τον εαυτό μου…».

KAR 2979

Στο μουσικό μέρος της τελετής συμμετείχαν οι μουσικοί Λορέντα Ράμου, Αγγελική Καθαρίου και Άννα Παγκάλου, ενώ λίγο νωρίτερα επιδόθηκε και τιμητική πλακέτα στον τιμώμενο.

KAR 2944

Βιογραφικό Γιώργου Απέργη:

Ο γεννημένος το 1945, και από το 1963 εγκατεστημένος στο Παρίσι, Γιώργος Απέργης αναγνωρίζεται διεθνώς τα τελευταία τριάντα χρόνια ως ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους συνθέτες και πρωτοπόρους στο μουσικό θέατρο.

apergis

Έχοντας συνθέσει πάνω από 100 έργα, συνεχίζει με ανεξάντλητη δημιουργική δύναμη να διευρύνει ακατάπαυστα ένα εντελώς προσωπικό έργο, το οποίο δεν υπόκειται σε καμία από τις συνηθισμένες μεθοδολογικές και αισθητικές κατηγοριοποιήσεις, αλλά δημιουργεί νέες. Με τον αντικομφορμισμό του, διανοίγει σε κοινό και ερμηνευτές νέους, ανέλπιστους ορίζοντες στυλιστικής ελευθερίας, όπου το οπτικό-παραστατικό και ακουστικό στοιχείο συνδυάζονται περίτεχνα.

Μετά τη σύνθεση του πρώτου του μουσικοθεατρικού έργου, “La tragique histoire du nécromancien Hiéronimo et de son miroir”, το 1971, ο Απέργης επικεντρώθηκε στη διερεύνηση των σχέσεων μουσικής, λόγου και σκηνικής-θεατρικής δράσης. Από τότε συμμετέχει ενεργά σε όλες τις εξελίξεις του μουσικού θεάτρου, οι οποίες δρομολογήθηκαν από το Φεστιβάλ της Αβινιόν. Για το σκοπό αυτό ίδρυσε το 1976 το «Ατελιέ του Θεάτρου και της Μουσικής» και συνεργαζόμενος με μουσικούς και ηθοποιούς πειραματίστηκε σε νέες συνθετικές μεθόδους, όπου φωνητικά, ενόργανα και παραστατικά στοιχεία συμβάλλουν εξίσου στη δραματουργία του έργου.

Το θεατρικό-παραστατικό στοιχείο παρεισφρέει και στα έργα για ενόργανο ή για φωνή και ενόργανο σύνολο, τα σημαντικότερα από τα οποία θα παρουσιαστούν στον κύκλο αυτό. Ο συνθέτης αντιλαμβάνεται το είδος αυτό συχνά ως ενόργανο μουσικό θέατρο, όπου οι εκτελεστές οργάνων μπορεί παράλληλα να αναλαμβάνουν, ακόμα και με απλές χειρονομίες, σκηνική δράση. Η διάθεση του συνθέτη για πειραματισμό και πρόκληση είναι εμφανής, με ασυνήθιστους και αντιθετικούς ηχητικούς συνδυασμούς στα όρια των ρεζίστρων και εξάντλησης των δυνατοτήτων φωνής και οργάνων. Στα σκηνικά του έργα ο Απέργης επιδιώκει συχνά την ενεργό συμμετοχή του κοινού σε μια προσπάθεια άρσης των επικοινωνιακών φραγμών που πιθανώς βιώνει με τη σύγχρονη μουσική δημιουργία.

ΕΚΠΑ © 2022. Με επιφύλαξη παντός δικαιώματος

EN