Από τις 20 έως τις 27 Ιουλίου 2025 πραγματοποιήθηκε στην Ταϊπέι της Ταϊβάν η 22η Διεθνής Ολυμπιάδα Γλωσσολογίας (International Linguistics Olympiad – IOL 2025) (https://ioling.org/). Για πρώτη φορά συμμετείχε ελληνική αποστολή η οποία συγκροτήθηκε από μαθητές και μαθήτριες που διακρίθηκαν σε εθνικό διαγωνισμό, στην 1η Πανελλήνια Μαθητική Ολυμπιάδα Γλωσσολογίας, που έλαβε χώρα στις 15 Φεβρουαρίου 2025 στη Φιλοσοφική Σχολή του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (https://linguistics.phil.uoa.gr/panellinia_mathitiki_olympiada_glossologias). Η φετινή διοργάνωση της Διεθνούς Ολυμπιάδας φιλοξενήθηκε από το Εθνικό Πανεπιστήμιο της Ταϊβάν (NTU) και συγκέντρωσε 227 μαθητές και μαθήτριες από 57 εθνικές ομάδες, που εκπροσώπησαν 42 χώρες.
Την ελληνική αποστολή αποτέλεσαν οι Φίλιππος Μαυραγάννης, Ελένη Ασλάνη, Ανδρέας Βεγλέρης, μαθητές του Πρότυπου ΓΕΛ Βαρβακείου Σχολής, και η Χαρά-Μαρία Πανταζοπούλου, μαθήτρια του Γυμνασίου της Σχολής Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου. Την αποστολή συνόδευσαν οι καθηγήτριες τους Αθηνά Βιολάκη και Μαρία Σαρηπανίδου.
Η Διεθνής Ολυμπιάδα Γλωσσολογίας, μία από τις δώδεκα διεθνείς επιστημονικές ολυμπιάδες για μαθητές και μαθήτριες, διοργανώνεται από το 2003 και καλεί τους συμμετέχοντες να επιστρατεύσουν λογική σκέψη, δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και δημιουργικότητα, προκειμένου να αποκρυπτογραφήσουν γλωσσικά παζλ από διάφορες γλώσσες του κόσμου, χωρίς να απαιτείται προηγούμενη γνώση των γλωσσών αυτών.
Η ελληνική ομάδα εκπροσώπησε τη χώρα με τον καλύτερο τρόπο, συμμετέχοντας σε ένα από τα σημαντικότερα ακαδημαϊκά γεγονότα για μαθητές και μαθήτριες γυμνασίου και λυκείου παγκοσμίως. Οι τέσσερις μαθητές και μαθήτριες έλαβαν μέρος τόσο στον ατομικό διαγωνισμό, όπου κλήθηκαν να επιλύσουν γλωσσολογικά προβλήματα σε γλώσσες όπως οι Dzongkha, Gaahmg, Kewa και Kaqchikel, όσο και στον ομαδικό διαγωνισμό, που είχε ως αντικείμενο την ανάλυση ρηματικών δομών σε δύο γλώσσες του Νεπάλ (Camling και Bantawa).
Η ελληνική ομάδα είχε αξιόλογη παρουσία και αποκόμισε πολύτιμες εμπειρίες από έναν θεσμό που συνδυάζει την επιστήμη με τον πολιτισμό. Οι μαθητές και οι μαθήτριες είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν την πολιτισμική κληρονομιά της Ταϊβάν, να αλληλεπιδράσουν με συνομηλίκους από όλο τον κόσμο και να συμμετάσχουν σε οργανωμένες δραστηριότητες, πολιτιστικές επισκέψεις και διεθνή εργαστήρια. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε από τους διοργανωτές στην ανάδειξη της στενής σχέσης μεταξύ γλωσσολογίας και τεχνητής νοημοσύνης, αναδεικνύοντας την επικαιρότητα και τον διεπιστημονικό χαρακτήρα του διαγωνισμού.
Η φετινή συμμετοχή της Ελλάδας στη Διεθνή Ολυμπιάδα Γλωσσολογίας σηματοδοτεί την απαρχή μιας δυναμικής και σταθερής παρουσίας της χώρας στις διεθνείς επιστημονικές ολυμπιάδες, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα τη γλωσσολογία ως επιστήμη που γεφυρώνει γλώσσες, ανθρώπους και πολιτισμούς.
Η 1η Πανελλήνια Μαθητική Ολυμπιάδα Γλωσσολογίας και η συμμετοχή της ελληνικής ομάδας στην 22η Διεθνή Ολυμπιάδα Γλωσσολογίας στην Ταϊβάν υλοποιήθηκαν με τη χρηματοδότηση του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
