Νέα & Ανακοινώσεις

Η επίδραση των influencers και των challenges στην αύξηση του bullying

Η επίδραση των influencers και των challenges στην αύξηση του bullying

*Άρθρο του καθηγητή Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ Αλέξανδρου-Σταμάτιου Αντωνίου στο ΒΗΜΑ

Η επιρροή των influencers (επιδραστικών ατόμων) και των προκλήσεων (challenges) των κοινωνικών δικτύων συνιστά ένα σοβαρό ζήτημα το οποίο προβληματίζει ολοένα και περισσότερο τη σύγχρονη κοινωνία, καθώς φαίνεται να συνδέεται με την αύξηση των περιστατικών ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα της καθημερινότητας των εφήβων επηρεάζοντας τόσο τις συμπεριφορές τους όσο και τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνονται τη βία και την επιθετικότητα. Πολλοί/ές έφηβοι/ες επηρεάζονται από τις τάσεις που προβάλλονται στις διαδικτυακές πλατφόρμες, είτε μέσω δημοφιλών προσώπων, των επικαλούμενων influencers, είτε μέσω διαφόρων προκλήσεων οι οποίες προβάλλουν επιθετικές ή αντικοινωνικές συμπεριφορές.

Οι influencers, ως πρόσωπα με μεγάλη απήχηση στο νεανικό κοινό, διαθέτουν τη δύναμη να επηρεάζουν σημαντικά τις αντιλήψεις, τις αξίες και τη συμπεριφορά των νέων, καθώς αποτελούν σύγχρονα «πρότυπα» που αναδεικνύονται μέσα από τις δημοφιλείς πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Μέσω του περιεχομένου που δημιουργούν, διαμορφώνουν τάσεις, προωθούν συγκεκριμένους τρόπους ζωής και συχνά επηρεάζουν άμεσα -και ενίοτε καθοριστικά- τις απόψεις των ακόλουθών τους για μια σειρά ζητημάτων: από τη μόδα και την ψυχαγωγία έως τις κοινωνικές σχέσεις και τη συμπεριφορά στο σχολείο.

Οι πρακτικές που χρησιμοποιούν οι influencers για να προβάλλουν το περιεχόμενό τους μπορεί να έχουν τόσο θετικές όσο και αρνητικές επιπτώσεις. Για παράδειγμα, όταν μεταδίδουν μηνύματα ενσυναίσθησης, ευγενούς άμιλλας, αυτοβελτίωσης και σεβασμού ενδέχεται να συμβάλουν στη μείωση φαινομένων όπως η ενδοσχολική βία και ο διαδικτυακός εκφοβισμός.

Από την άλλη πλευρά, όταν συμμετέχουν σε ακραίες προκλήσεις, χρησιμοποιούν υβριστική φρασεολογία και προσβλητικό λεξιλόγιο, υποτιμούν και χλευάζουν άλλους/ες ή υποβαθμίζουν τη σοβαρότητα της βίας, παρουσιάζοντάς τη ως κάτι «αστείο» ή «ακίνδυνο», μπορεί να προκαλέσουν φαινόμενα μιμητισμού από την πλευρά των νέων χωρίς να συνειδητοποιούν τις σοβαρές συνέπειες που μπορεί να επιφέρει αυτή η συμπεριφορά.

Επιπλέον, η πίεση των συνομηλίκων μέσα από τα social media ωθεί τους/τις εφήβους/ες να συμμετάσχουν σε τέτοιες τάσεις προκειμένου να γίνουν αποδεκτοί ή δημοφιλείς στο σχολικό περιβάλλον.

Οι επιπτώσεις του υπαρκτού αυτού κενού καταγράφονται σε παγκόσμιο επίπεδο, με τον χειρότερο τις περισσότερες φορές τρόπο, εκτός εάν οι κυβερνήσεις, οι υγειονομικές αρχές, οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς αναγνωρίσουν τις βαθύτερες αιτίες της τρέχουσας ανησυχητικής κατάστασης και λάβουν μέτρα για την αντιμετώπισή της.

Κατά τα τελευταία είκοσι χρόνια παρατηρήθηκε μια απότομη αύξηση του αριθμού των πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης με διάφορους γνωστούς ιστότοπους που επιτρέπουν την πρόσβαση σε ευρύτατο φάσμα περιεχόμενου από όλο τον κόσμο.

Ορισμένες μάλιστα πλατφόρμες επιτρέπουν στους χρήστες να συνδέουν το περιεχόμενό τους με εκείνο άλλων που έχουν κοινό θέμα.  Αυτό οδήγησε στην εμφάνιση των βίντεο «πρόκλησης», τα οποία προσέφεραν τη δυνατότητα στους χρήστες να δημιουργούν αντίγραφα βίντεο μιμούμενα τη συμπεριφορά άλλων που έχουν συναντήσει στο διαδίκτυο. Παρά το γεγονός ότι πολλές από αυτές τις συμπεριφορές είναι ακίνδυνες, όπως σύντομες χορογραφίες ή παραστάσεις «χειλικού συγχρονισμού», ωστόσο υπάρχουν και πιο επικίνδυνες εξαιρέσεις.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα μιας αρκετά επικίνδυνης  «πρόκλησης» είναι εκείνη που ως στόχο της έχει να προκαλέσει προσωρινή απώλεια συνείδησης λόγω στέρησης οξυγόνου. Παρόλο που αυτή η πρακτική υπήρχε ήδη σε παλαιότερα «παιχνίδια ασφυξίας», επανήλθε μέσω των κοινωνικών δικτύων με τραγικές πολλές φορές συνέπειες. Σύμφωνα με έρευνες και σχετικές αναφορές από οργανισμούς υγείας, έχουν καταγραφεί αρκετοί θάνατοι παιδιών και εφήβων λόγω αυτού του challenge, γεγονός που οδήγησε τις πλατφόρμες να προχωρήσουν σε αυστηρότερο έλεγχο περιεχομένου.

Ακόμη, άλλο challenge που έγινε δημοφιλές πριν λίγα χρόνια σε δημοφιλή πλατφόρμα, ενθάρρυνε μαθητές/τριες να αποσπούν αντικείμενα από τα σχολεία τους ή να καταστρέφουν δημόσια περιουσία καταγράφοντας τις πράξεις τους σε βίντεο. Μελέτες και αναφορές από εκπαιδευτικές αρχές στις ΗΠΑ έδειξαν ότι το φαινόμενο αυτό οδήγησε σε σημαντικές υλικές ζημιές σε σχολεία, ενώ οι μαθητές που συμμετείχαν αντιμετώπισαν πειθαρχικές ή ακόμα και νομικές συνέπειες.

Η καταγραφή ανάλογων περιστατικών εντός της σχολικής κοινότητας αποδεικνύει την πολύ μεγάλη απήχηση και επιρροή που έχουν τα κοινωνικά δίκτυα στη συμπεριφορά των νέων ανθρώπων. Μολονότι πολλές από τις «προκλήσεις» αυτές παρουσιάζονται συχνά ως αθώα παιχνίδια, στην πραγματικότητα μπορεί να προκαλέσουν σοβαρές σωματικές και ψυχικές βλάβες στα θύματα και παράλληλα να δημιουργήσουν ένα τοξικό κλίμα στα σχολεία.

Οι influencers, ως πρόσωπα με μεγάλη απήχηση στο νεανικό κοινό, διαθέτουν τη δύναμη να επηρεάζουν σημαντικά τις αντιλήψεις, τις αξίες και τη συμπεριφορά των νέων, καθώς αποτελούν σύγχρονα «πρότυπα» που αναδεικνύονται μέσα από τις δημοφιλείς πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης.

Η καταγραφή αυτών των περιστατικών σε βίντεο και η ανάρτησή τους στα κοινωνικά δίκτυα εντείνει τη διάδοσή τους, καθώς οι συμμετέχοντες/ουσες επιδιώκουν δημοτικότητα και αναγνωρισιμότητα μέσω των likes που θα λάβουν ή από την αύξηση των followers. Είναι δε γεγονός ότι οι πλείστοι εξ αυτών επιδίδονται στις επικίνδυνες αυτές πράξεις αδιαφορώντας για τις συνέπειές τους.

Ομολογουμένως, οι ψυχολογικές και κοινωνικές συνέπειες αυτής της τάσης είναι ιδιαιτέρως ανησυχητικές. Πρωτίστως, η συνεχής έκθεση σε βίαιες εικόνες και προκλήσεις είναι δυνατόν να οδηγήσει σε αύξηση της ανοχής στη βία και σε μείωση των επιπέδων ενσυναίσθησης. Οι μαθητές/τριες που βιώνουν ή γίνονται μάρτυρες τέτοιων περιστατικών ενδέχεται να αισθάνονται φόβο, ανασφάλεια και άγχος στο σχολικό τους περιβάλλον.

Παράλληλα, η διάδοση τέτοιου είδους προκλήσεων συμβάλλει στην εδραίωση ενός κλίματος ανταγωνισμού και επιθετικότητας, δυσχεραίνοντας την ομαλή κοινωνική συναναστροφή παιδιών και εφήβων. Ειδικότερα, η πίεση για συμμετοχή σε επικίνδυνες «προκλήσεις» μπορεί να ωθήσει τους εφήβους σε ενέργειες που δεν θα προέβαιναν υπό άλλες συνθήκες, με αποκλειστικό τους κριτήριο να μην αισθανθούν αποκλεισμένοι από την ομάδα τους.

Προκειμένου να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού το οποίο ενισχύεται από τα social media, θεωρείται αναγκαία η συντονισμένη δράση γονέων, εκπαιδευτικών και των ίδιων των ψηφιακών πλατφορμών.

Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να ενημερώνονται για τις διαδικτυακές τάσεις και να ευαισθητοποιούν παιδιά και εφήβους σχετικά με τους κινδύνους που ελλοχεύουν στα social media.

Σε κάθε δε περίπτωση, η πρόληψη και η αντιμετώπιση του σύνθετου αυτού φαινομένου απαιτεί τη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων, με πρωταρχικό στόχο τη δημιουργία ενός ασφαλούς περιβάλλοντος για τους μαθητές και τις μαθήτριες, τόσο στον ψηφιακό όσο και στον πραγματικό κόσμο.

Επίσης, η ενίσχυση της ψηφιακής παιδείας στα σχολεία μπορεί να βοηθήσει τους/τις μαθητές/τριες να αναπτύξουν κριτική σκέψη έναντι του περιεχομένου που παρακολουθούν στο διαδίκτυο.

Τέλος, οι ίδιες οι πλατφόρμες θα πρέπει να λαμβάνουν αυστηρότερα μέτρα για τον περιορισμό της διάδοσης επικίνδυνων challenges και την προώθηση θετικών προτύπων. Ο Δρ. Hans Henri Kluge, Περιφερειακός Διευθυντής του ΠΟΥ για την Ευρώπη, επεσήμανε ότι καθίσταται πλέον σαφές πως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να έχουν τόσο θετικές όσο και αρνητικές συνέπειες στην υγεία και την ευεξία των εφήβων. Για το λόγο αυτό η εκπαίδευση στον ψηφιακό εγγραμματισμό θεωρείται πολύ σημαντική.

Ωστόσο, αυτή παραμένει ανεπαρκής σε πολλές χώρες, και όπου είναι διαθέσιμη, συχνά αποτυγχάνει να συμβαδίσει με τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των νέων και την ταχέως εξελισσόμενη τεχνολογία. Οι επιπτώσεις του υπαρκτού αυτού κενού καταγράφονται σε παγκόσμιο επίπεδο, με τον χειρότερο τις περισσότερες φορές τρόπο, εκτός εάν οι κυβερνήσεις, οι υγειονομικές αρχές, οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς αναγνωρίσουν τις βαθύτερες αιτίες της τρέχουσας ανησυχητικής κατάστασης και λάβουν μέτρα για την αντιμετώπισή της.

Για παράδειγμα, κατά τις καλοκαιρινές διακοπές, ορισμένες χώρες εξετάζουν το ενδεχόμενο επιβολής περιορισμών ή οριστικών απαγορεύσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για παιδιά κάτω από μια ορισμένη ηλικία. Καθίσταται σαφές ότι απαιτείται άμεση και διαρκής δράση με στόχο να λάβουν ουσιαστική υποστήριξη οι έφηβοι και  να αποτραπεί μια δυνητικά επιζήμια χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, η οποία έχει αποδειχθεί μέσω ερευνών ότι μπορεί να οδηγήσει σε κατάθλιψη, εκφοβισμό, άγχος και χαμηλές ακαδημαϊκές επιδόσεις.

Συμπερασματικά, ο ρόλος των influencers και των challenges των σύγχρονων κοινωνικών δικτύων στην εκδήλωση συμπεριφορών ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού κρίνεται ως ιδιαίτερα σημαντικός, καθώς είναι σαφές ότι διαμορφώνει τις συμπεριφορές των νέων και συντείνει στην εγκαθίδρυση κλίματος επιρρεπούς προς υιοθέτηση αντικοινωνικών συμπεριφορών εντός του σχολικού περιβάλλοντος.

Δεδομένου ότι τα social media διαθέτουν την επιρροή εκείνη ώστε να διαμορφώνουν συμπεριφορές και αξιακό σύστημα, η υπεύθυνη και λελογισμένη χρήση τους θεωρείται καθοριστικής σημασίας Σε κάθε δε περίπτωση, η πρόληψη και η αντιμετώπιση του σύνθετου αυτού φαινομένου απαιτεί τη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων, με πρωταρχικό στόχο τη δημιουργία ενός ασφαλούς περιβάλλοντος για τους μαθητές και τις μαθήτριες, τόσο στον ψηφιακό όσο και στον πραγματικό κόσμο.

Ο κύριος Αλέξανδρος-Σταμάτιος Αντωνίου είναι Καθηγητής Ψυχολογίας ΕΚΠΑ, Τακτικό μέλος της 7μελούς επιστημονικής επιτροπής του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. για την Ενδοσχολική Βία και τον Εκφοβισμό (Ε.ΒΙ.Ε.).

Η επίδραση των influencers και των challenges στην αύξηση του bullying

Ζωντανή επίδειξη νευροχειρουργικής επέμβασης από την Α’ Νευροχειρουργική Κλινική του ΕΚΠΑ

Ζωντανή επίδειξη νευροχειρουργικής επέμβασης από την Α’ Νευροχειρουργική Κλινική του ΕΚΠΑ

Πραγματοποιήθηκε, την Τετάρτη 19 Νοεμβρίου, για πρώτη φορά στα Ελληνικά Νευροχειρουργικά δεδομένα ζωντανή επίδειξη νευροχειρουργικής επέμβασης από την Α’ Νευροχειρουργική Κλινική του ΕΚΠΑ σε διαδικτυακή πλατφόρμα της Ελληνικής Νευροχειρουργικής Εταιρείας, με συντονιστή τον Καθηγητή Στέφανο Κορφιά. Η επέμβαση αφορούσε μεγάλο παραοβελιαίο μηνιγγίωμα εγκεφάλου και ολοκληρώθηκε με επιτυχία. Η ζωντανή μετάδοση πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του Μετεκπαιδευτικού […]

Διάκριση της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ στα Healthcare Business Awards 2025

Διάκριση της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ στα Healthcare Business Awards 2025

Με ιδιαίτερη χαρά και τιμή ανακοινώνουμε ότι η καθηγήτρια της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ Μαρία Γαζούλη, ο διδάκτορας Ορέστης Κοντογιάννης, καθώς και οι συνεργάτες της ερευνητικής ομάδας βραβεύθηκαν στα Healthcare Business Awards 2025 για το ερευνητικό έργο τους. Η διάκριση αυτή αποτελεί αποτέλεσμα της άριστης συνεργασίας και της επιστημονικής αφοσίωσης των μελών της ομάδας: •του […]

To Αρεταίειο Νοσοκομείο ΕΚΠΑ φωταγωγείται στο χρώμα της προωρότητας για τα παιδιά που γεννιούνται πρόωρα, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Προωρότητας

To Αρεταίειο Νοσοκομείο ΕΚΠΑ φωταγωγείται στο χρώμα της προωρότητας για τα παιδιά που γεννιούνται πρόωρα, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Προωρότητας

Το Αρεταίειο Νοσοκομείο ΕΚΠΑ στο πλαίσιο της κοινωνικής του αποστολής και της συνεχούς δέσμευσής του στην προαγωγή της δημόσιας υγείας, θα προβεί στη φωταγώγηση της πρόσοψης του κτηρίου στο χρώμα της προωρότητας, την Κυριακή 16 Νοεμβρίου και τη Δευτέρα 17 Νοεμβρίου, τιμώντας την Παγκόσμια Ημέρα Προωρότητας. Το 2011, με πρωτοβουλία του Ευρωπαϊκού Ιδρύματος για τη […]

Ευρωπαϊκό έργο με τη συμμετοχή του Πανεπιστημίου Αθηνών για την αποτελεσματική ανίχνευση, παρακολούθηση και αντιμετώπιση αναδυόμενων παγκόσμιων απειλών για την υγεία

Ευρωπαϊκό έργο με τη συμμετοχή του Πανεπιστημίου Αθηνών για την αποτελεσματική ανίχνευση, παρακολούθηση και αντιμετώπιση αναδυόμενων παγκόσμιων απειλών για την υγεία

Το έργο «Συνεργατικό Δίκτυο Επιτήρησης» (CSN) στοχεύει στην αντιμετώπιση της επείγουσας ανάγκης για ανάπτυξη ισχυρών και διασυνδεδεμένων συστημάτων επιτήρησης για την αποτελεσματική ανίχνευση, παρακολούθηση και αντιμετώπιση αναδυόμενων παγκόσμιων απειλών για την υγεία. Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ) συμμετέχει στο έργο CSN με το Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών και το Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας […]

Στον ιερό χώρο του Ασκληπιείου της Κω, πραγματοποιήθηκε η τελετή ορκωμοσίας των πρώτων αποφοίτων των Ελληνικών αλλά και ξένων Ιατρικών Σχολών

Στον ιερό χώρο του Ασκληπιείου της Κω, πραγματοποιήθηκε η τελετή ορκωμοσίας των πρώτων αποφοίτων των Ελληνικών αλλά και ξένων Ιατρικών Σχολών

Στον ιερό χώρο του Ασκληπιείου της Κω — πατρίδα του Ιπποκράτη — πραγματοποιήθηκε η τελετή ορκωμοσίας των πρώτων αποφοίτων των Ελληνικών αλλά και ξένων Ιατρικών Σχολών, στο πλαίσιο της Ιπποκρατικής Εβδομάδας. Η φετινή Ιπποκρατική Εβδομάδα, συγκέντρωσε 40 φοιτητές και καθηγητές από 15 Ιατρικές Σχολές πανεπιστημίων της Ελλάδας, Αμερικής, Αργεντινής, Καναδά, Ηνωμένου Βασιλείου, Γερμανίας, Ιταλίας, Αυστρίας, […]

Νέα αναφορά του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για την Υπέρταση – Με συμμετοχή του ομότιμου καθηγητή του ΕΚΠΑ Γιώργου Στεργίου

Νέα αναφορά του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για την Υπέρταση – Με συμμετοχή του ομότιμου καθηγητή του ΕΚΠΑ Γιώργου Στεργίου

Ο Ομότιμος Καθηγητής Παθολογίας του ΕΚΠΑ Γιώργος Στεργίου συμμετείχε στη σύνταξη της νέας αναφοράς του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ) για την υπέρταση (2025 WHO Global report on hypertension https://www.who.int/publications/i/item/9789240115569). ΠΟΥ – Η υπέρταση το 2025 1. Ο παγκόσμιος επιπολασμός της υπέρτασης είναι περίπου 30%, ενώ στην Ανατολική Μεσόγειο και στην Ελλάδα είναι 40%. 2. Το […]

Διάκριση της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ στα Healthcare Business Awards 2025

Διάκριση της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ στα Healthcare Business Awards 2025

Με ιδιαίτερη χαρά και τιμή ανακοινώνουμε ότι η καθηγήτρια της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ Μαρία Γαζούλη, ο διδάκτορας Ορέστης Κοντογιάννης, καθώς και οι συνεργάτες της ερευνητικής ομάδας βραβεύθηκαν στα Healthcare Business Awards 2025 για το ερευνητικό έργο τους. Η διάκριση αυτή αποτελεί αποτέλεσμα της άριστης συνεργασίας και της επιστημονικής αφοσίωσης των μελών της ομάδας: •του […]

To Αρεταίειο Νοσοκομείο ΕΚΠΑ φωταγωγείται στο χρώμα της προωρότητας για τα παιδιά που γεννιούνται πρόωρα, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Προωρότητας

To Αρεταίειο Νοσοκομείο ΕΚΠΑ φωταγωγείται στο χρώμα της προωρότητας για τα παιδιά που γεννιούνται πρόωρα, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Προωρότητας

Το Αρεταίειο Νοσοκομείο ΕΚΠΑ στο πλαίσιο της κοινωνικής του αποστολής και της συνεχούς δέσμευσής του στην προαγωγή της δημόσιας υγείας, θα προβεί στη φωταγώγηση της πρόσοψης του κτηρίου στο χρώμα της προωρότητας, την Κυριακή 16 Νοεμβρίου και τη Δευτέρα 17 Νοεμβρίου, τιμώντας την Παγκόσμια Ημέρα Προωρότητας. Το 2011, με πρωτοβουλία του Ευρωπαϊκού Ιδρύματος για τη […]

Ευρωπαϊκό έργο με τη συμμετοχή του Πανεπιστημίου Αθηνών για την αποτελεσματική ανίχνευση, παρακολούθηση και αντιμετώπιση αναδυόμενων παγκόσμιων απειλών για την υγεία

Ευρωπαϊκό έργο με τη συμμετοχή του Πανεπιστημίου Αθηνών για την αποτελεσματική ανίχνευση, παρακολούθηση και αντιμετώπιση αναδυόμενων παγκόσμιων απειλών για την υγεία

Το έργο «Συνεργατικό Δίκτυο Επιτήρησης» (CSN) στοχεύει στην αντιμετώπιση της επείγουσας ανάγκης για ανάπτυξη ισχυρών και διασυνδεδεμένων συστημάτων επιτήρησης για την αποτελεσματική ανίχνευση, παρακολούθηση και αντιμετώπιση αναδυόμενων παγκόσμιων απειλών για την υγεία. Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ) συμμετέχει στο έργο CSN με το Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών και το Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας […]

Στον ιερό χώρο του Ασκληπιείου της Κω, πραγματοποιήθηκε η τελετή ορκωμοσίας των πρώτων αποφοίτων των Ελληνικών αλλά και ξένων Ιατρικών Σχολών

Στον ιερό χώρο του Ασκληπιείου της Κω, πραγματοποιήθηκε η τελετή ορκωμοσίας των πρώτων αποφοίτων των Ελληνικών αλλά και ξένων Ιατρικών Σχολών

Στον ιερό χώρο του Ασκληπιείου της Κω — πατρίδα του Ιπποκράτη — πραγματοποιήθηκε η τελετή ορκωμοσίας των πρώτων αποφοίτων των Ελληνικών αλλά και ξένων Ιατρικών Σχολών, στο πλαίσιο της Ιπποκρατικής Εβδομάδας. Η φετινή Ιπποκρατική Εβδομάδα, συγκέντρωσε 40 φοιτητές και καθηγητές από 15 Ιατρικές Σχολές πανεπιστημίων της Ελλάδας, Αμερικής, Αργεντινής, Καναδά, Ηνωμένου Βασιλείου, Γερμανίας, Ιταλίας, Αυστρίας, […]

Νέα αναφορά του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για την Υπέρταση – Με συμμετοχή του ομότιμου καθηγητή του ΕΚΠΑ Γιώργου Στεργίου

Νέα αναφορά του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για την Υπέρταση – Με συμμετοχή του ομότιμου καθηγητή του ΕΚΠΑ Γιώργου Στεργίου

Ο Ομότιμος Καθηγητής Παθολογίας του ΕΚΠΑ Γιώργος Στεργίου συμμετείχε στη σύνταξη της νέας αναφοράς του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ) για την υπέρταση (2025 WHO Global report on hypertension https://www.who.int/publications/i/item/9789240115569). ΠΟΥ – Η υπέρταση το 2025 1. Ο παγκόσμιος επιπολασμός της υπέρτασης είναι περίπου 30%, ενώ στην Ανατολική Μεσόγειο και στην Ελλάδα είναι 40%. 2. Το […]

Η Εθνική Αρχή Διαφάνειας, το Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Πάντειο Πανεπιστήμιο διοργάνωσαν το 5ο Φόρουμ Ακεραιότητας με θέμα «Χτίζοντας ένα μέλλον με αξίες: Νέοι και κουλτούρα Ακεραιότητας»

Η Εθνική Αρχή Διαφάνειας, το Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Πάντειο Πανεπιστήμιο διοργάνωσαν το 5ο Φόρουμ Ακεραιότητας με θέμα «Χτίζοντας ένα μέλλον με αξίες: Νέοι και κουλτούρα Ακεραιότητας»

Με μεγάλη συμμετοχή μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας και ιδιαιτέρως φοιτητών και φοιτητριών, καθώς και στελεχών δημοσίων φορέων ολοκληρώθηκε το 5ο Φόρουμ Ακεραιότητας της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ). Το 5ο Φόρουμ συνδιοργανώθηκε από κοινού με το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Πάντειο Πανεπιστήμιο, με αφορμή την Παγκόσμια ημέρα κατά της Διαφθοράς. Το φετινό φόρουμ […]

Ανακοίνωση της Διεπιστημονικής Επιτροπής Διαχείρισης Κινδύνων και Κρίσεων του ΕΚΠΑ

Ανακοίνωση της Διεπιστημονικής Επιτροπής Διαχείρισης Κινδύνων και Κρίσεων του ΕΚΠΑ

Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών παρακολούθησε μέσω του Τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος παρακολούθησε την εξέλιξη της κακοκαιρίας Byron και των επιπτώσεών της στην επικράτεια. Ως γενικό συμπέρασμα, η κακοκαιρία “Byron” ανέδειξε την υψηλή ευπάθεια συγκεκριμένων περιοχών της χώρας σε πλημμυρικά και κατολισθητικά φαινόμενα, ιδίως σε πεδινές ζώνες με έντονη ανθρωπογενή δραστηριότητα, έντονη αστικοποίηση, κάλυψη […]

Πλημμύρες στην Ελλάδα: Νέα ψηφιακή πλατφόρμα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου φέρνει τη γνώση στο κοινό και σε κάθε ενδιαφερόμενο φορέα

Πλημμύρες στην Ελλάδα: Νέα ψηφιακή πλατφόρμα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου φέρνει τη γνώση στο κοινό και σε κάθε ενδιαφερόμενο φορέα

Οι πλημμύρες είναι από τα πιο συχνά και καταστροφικά φυσικά φαινόμενα στην Ελλάδα. Η διαχρονική καταγραφή των πλημμυρών σε επίπεδο επικράτειας ως προς τα βασικά χαρακτηριστικά τους και η οργάνωση τους σε μία διαδραστική πλατφόρμα σε περιβάλλον GIS προσφέρει τη δυνατότητα στην επιστημονική κοινότητα, στους φορείς πολιτικής προστασίας και στην κοινωνία των πολιτών  να έχουν πρόσβαση […]

Horizon Europe: Info Days για ERA & Widening – WIDERA Work Programme 2026–2027

Horizon Europe: Info Days για ERA & Widening – WIDERA Work Programme 2026–2027

Την Πέμπτη 11 Δεκεμβρίου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διοργανώνει ενημερωτική ημερίδα σχετικά με τιςπροσκλήσεις του European Research Area (ERA) στο Πρόγραμμα Εργασίας WIDERA 2026–2027, στοDestination “Reforming and enhancing the European research and innovation system”. Οι προσκλήσεις ERA περιλαμβάνουν δράσεις CSA και RIA και καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα θεματικών, όπως σταδιοδρομίες στην έρευνα, διαχείριση της έρευνας, αξιοποίηση […]

Ημερολόγια του Μουσείου Ζωολογίας για το 2026 – Οι αγαπημένοι ήρωες μου δεν πρέπει να χαθούν!!!

Ημερολόγια του Μουσείου Ζωολογίας για το 2026 – Οι αγαπημένοι ήρωες μου δεν πρέπει να χαθούν!!!

Στο συλλεκτικό και ταυτόχρονα πρωτότυπο ημερολόγιο του 2026 αποσκοπεί στην γνωριμία των παιδιών με μερικά ζώα που κινδυνεύουν να εξαφανιστούν μέσα από προσωποποιημένους ήρωες καρτούν που γνωρίζουν από παιδικές ταινίες και σειρές. Η έκδοση αυτού του ημερολογίου συμβάλει στην εκπλήρωση ενός από τους στόχους του Μουσείου που είναι η ενημέρωση των πολιτών για την αναγκαιότητα […]

Εκπαιδευτική Επίσκεψη του Τμήματος Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας του ΕΚΠΑ στο Piraeus Container Terminal

Εκπαιδευτική Επίσκεψη του Τμήματος Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας του ΕΚΠΑ στο Piraeus Container Terminal

Το Τμήμα Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας, της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών, του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, πραγματοποίησε εκπαιδευτική επίσκεψη στις εγκαταστάσεις του Piraeus Container Terminal (PCT), την Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου 2025. Φοιτητές και Καθηγητές του Τμήματος είχαν την ευκαιρία να περιηγηθούν στους Προβλήτες, να παρακολουθήσουν από κοντά τη διαδικασία μετακίνησης φορτίων από το […]

Ανακοίνωση της Διεπιστημονικής Επιτροπής Διαχείρισης Κινδύνων και Κρίσεων του ΕΚΠΑ

Ανακοίνωση της Διεπιστημονικής Επιτροπής Διαχείρισης Κινδύνων και Κρίσεων του ΕΚΠΑ

Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών παρακολούθησε μέσω του Τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος παρακολούθησε την εξέλιξη της κακοκαιρίας Byron και των επιπτώσεών της στην επικράτεια. Ως γενικό συμπέρασμα, η κακοκαιρία “Byron” ανέδειξε την υψηλή ευπάθεια συγκεκριμένων περιοχών της χώρας σε πλημμυρικά και κατολισθητικά φαινόμενα, ιδίως σε πεδινές ζώνες με έντονη ανθρωπογενή δραστηριότητα, έντονη αστικοποίηση, κάλυψη […]

Πλημμύρες στην Ελλάδα: Νέα ψηφιακή πλατφόρμα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου φέρνει τη γνώση στο κοινό και σε κάθε ενδιαφερόμενο φορέα

Πλημμύρες στην Ελλάδα: Νέα ψηφιακή πλατφόρμα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου φέρνει τη γνώση στο κοινό και σε κάθε ενδιαφερόμενο φορέα

Οι πλημμύρες είναι από τα πιο συχνά και καταστροφικά φυσικά φαινόμενα στην Ελλάδα. Η διαχρονική καταγραφή των πλημμυρών σε επίπεδο επικράτειας ως προς τα βασικά χαρακτηριστικά τους και η οργάνωση τους σε μία διαδραστική πλατφόρμα σε περιβάλλον GIS προσφέρει τη δυνατότητα στην επιστημονική κοινότητα, στους φορείς πολιτικής προστασίας και στην κοινωνία των πολιτών  να έχουν πρόσβαση […]

Horizon Europe: Info Days για ERA & Widening – WIDERA Work Programme 2026–2027

Horizon Europe: Info Days για ERA & Widening – WIDERA Work Programme 2026–2027

Την Πέμπτη 11 Δεκεμβρίου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διοργανώνει ενημερωτική ημερίδα σχετικά με τιςπροσκλήσεις του European Research Area (ERA) στο Πρόγραμμα Εργασίας WIDERA 2026–2027, στοDestination “Reforming and enhancing the European research and innovation system”. Οι προσκλήσεις ERA περιλαμβάνουν δράσεις CSA και RIA και καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα θεματικών, όπως σταδιοδρομίες στην έρευνα, διαχείριση της έρευνας, αξιοποίηση […]

Ημερολόγια του Μουσείου Ζωολογίας για το 2026 – Οι αγαπημένοι ήρωες μου δεν πρέπει να χαθούν!!!

Ημερολόγια του Μουσείου Ζωολογίας για το 2026 – Οι αγαπημένοι ήρωες μου δεν πρέπει να χαθούν!!!

Στο συλλεκτικό και ταυτόχρονα πρωτότυπο ημερολόγιο του 2026 αποσκοπεί στην γνωριμία των παιδιών με μερικά ζώα που κινδυνεύουν να εξαφανιστούν μέσα από προσωποποιημένους ήρωες καρτούν που γνωρίζουν από παιδικές ταινίες και σειρές. Η έκδοση αυτού του ημερολογίου συμβάλει στην εκπλήρωση ενός από τους στόχους του Μουσείου που είναι η ενημέρωση των πολιτών για την αναγκαιότητα […]

Εκπαιδευτική Επίσκεψη του Τμήματος Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας του ΕΚΠΑ στο Piraeus Container Terminal

Εκπαιδευτική Επίσκεψη του Τμήματος Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας του ΕΚΠΑ στο Piraeus Container Terminal

Το Τμήμα Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας, της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών, του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, πραγματοποίησε εκπαιδευτική επίσκεψη στις εγκαταστάσεις του Piraeus Container Terminal (PCT), την Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου 2025. Φοιτητές και Καθηγητές του Τμήματος είχαν την ευκαιρία να περιηγηθούν στους Προβλήτες, να παρακολουθήσουν από κοντά τη διαδικασία μετακίνησης φορτίων από το […]

Το Πανεπιστήμιο Αθηνών

Το Ε.Κ.Π.Α. το οποίο εγκαινιάστηκε στις 3 Μαΐου του 1837, αρχικά στεγάστηκε σε ένα ανακαινισμένο οθωμανικό κτήριο στη βορειοανατολική πλευρά της Ακρόπολης, το οποίο στις μέρες μας έχει ανακαινιστεί και λειτουργεί ως Μουσείο του Πανεπιστημίου. Αρχικά ονομάστηκε «Οθωνικό Πανεπιστήμιο» από το όνομα του πρώτου βασιλιά της Ελλάδας Όθωνα και αποτελούνταν από 4 ακαδημαϊκά Τμήματα με 52 φοιτητές. Καθώς αποτελούσε το πρώτο Πανεπιστήμιο του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, αλλά και της ευρύτερης βαλκανικής και μεσογειακής περιοχής, απέκτησε σημαντικό κοινωνικο-ιστορικό ρόλο, ο οποίος υπήρξε καθοριστικός για την παραγωγή συγκεκριμένης γνώσης και πολιτισμού μέσα στη χώρα.

Stay Connected

Ακολουθήστε το hub.uoa.gr στα Social Media

Newsletter

Γραφτείτε για να λαμβάνετε ενημερώσεις

closebutton
Μετάβαση στο περιεχόμενο