Νέα & Ανακοινώσεις

Πρόληψη των φαινομένων βίας και εκφοβισμού στο σχολείο

Πρόληψη των φαινομένων βίας και εκφοβισμού στο σχολείο

Άρθρο του Αλέξανδρου-Σταμάτιου Αντωνίου, Καθηγητή Ψυχολογίας ΠΤΔΕ – ΕΚΠΑ, Εθνικού Συντονιστή της European Agency for Special Needs & Inclusive Education στο Πρώτο Θέμα

Σύμφωνα με τη διατυπωμένη στρατηγική του Συμβουλίου της Ευρώπης για τα δικαιώματα του παιδιού (έτη 2022-2027), η προστασία όλων των παιδιών από τη βία, συμπεριλαμβανομένων της βίας στα σχολεία και του σχολικού εκφοβισμού, αποτελεί βασική προτεραιότητα.

Το νέο νομοσχέδιο του ΥΠΑΙΘ «”Ζούμε Αρμονικά Μαζί-Σπάμε τη Σιωπή”: Ρυθμίσεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία και άλλες διατάξεις» φαίνεται ότι συνιστά μία συστηματική και οργανωμένη προσπάθεια με σκοπό την πρόληψη, την εκπαιδευτική προσέγγιση, την αντιμετώπιση και την προστασία των παιδιών και των εφήβων από κάθε μορφή βίας και σχολικού εκφοβισμού και τη δημιουργία ασφαλούς, ενταξιακού σχολικού περιβάλλοντος, ικανού να προάγει την αρμονική ψυχοκοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξή τους.

Το σχέδιο αυτό νόμου προτείνει ένα ρεαλιστικό πλαίσιο για την αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία μέσω της θεσμοθέτησης οργάνων και των αντίστοιχων αρμοδιοτήτων τους. Είναι γεγονός ότι κατά το παρελθόν, η βασική ευθύνη για την πρόληψη του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού και της ενδοσχολικής βίας είχε, ως επί το πλείστον, εναποτεθεί στους ώμους των εκπαιδευτικών. Στο παρόν νομοσχέδιο προβλέπεται η σύσταση ομάδων δράσης με εξειδικευμένους επαγγελματίες (όπως ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς), οι οποίοι θα δρουν προληπτικά και θα χειρίζονται περιστατικά εκφοβισμού.

Η θωράκιση των σχολικών μονάδων με πρόσθετο αριθμό ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών, καθώς και η υποστήριξη των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.) θα συμβάλουν στη βελτίωση της ψυχικής υγείας και της εν γένει ευεξίας των μαθητών και θα προαγάγουν ένα θετικό κλίμα μάθησης το οποίο θα διέπεται από αμοιβαίο σεβασμό και θα διασφαλίζει δημιουργικές συνεργασίες.

Εκκινώντας από τα υπάρχοντα Εργαστήρια Δεξιοτήτων στις σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας υποχρεωτικής εκπαίδευσης, θα δημιουργηθούν δράσεις οι οποίες θα συμβάλλουν στην πρόληψη και αντιμετώπιση των φαινομένων βίας, εφοδιάζοντας μέσα από την καθημερινή διδακτική πρακτική τους μαθητές με γνώσεις και δεξιότητες σχετικά με τη διαφορετικότητα, τη συμπερίληψη, τα ανθρώπινα δικαιώματα, τη σεξουαλική αγωγή κ.ά.

Εκτός από τις κατά τόπους επιτροπές, στο νομοσχέδιο προβλέπεται η σύσταση ευρύτερης διεπιστημονικής επιτροπής αξιολόγησης και εκπόνησης πρωτοκόλλων χειρισμού και αντιμετώπισης περιστατικών ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, η οποία θα διαθέτει ευρύτερες ευθύνες. Η θεσμοθέτηση Υπεύθυνων Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού σε επίπεδο σχολικής μονάδας, και Ομάδων Εργασίας σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης θα παρέχει άμεση και έγκαιρη ανταπόκριση σε περιστατικά βίας και εκφοβισμού προωθώντας ένα ασφαλές μαθησιακό περιβάλλον.

Μέσω της καθιέρωσης σαφών πρωτοκόλλων δράσης και αρμονικής συνεργασίας μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων μερών είναι δυνατόν να συντελεστεί πιο αποτελεσματική και έγκαιρη αντιμετώπιση ενδεχόμενων περιστατικών, και ιδιαίτερα αναμένεται να επιτευχθεί η πρόληψη τέτοιου χαρακτήρα φαινομένων.

Η σημαντική εμπειρία και το καταστάλαγμα του οργανωμένου αυτού εγχειρήματος από την πλευρά της Πολιτείας θα συμβάλει σε μεγάλο βαθμό και στην εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων για μελλοντικές βελτιωτικές παρεμβάσεις στα κρίσιμα αυτά ζητήματα της σύγχρονης σχολικής ζωής και θα αποτελέσει πολύτιμη παρακαταθήκη για περαιτέρω σχεδιασμό και ανάλυση.

Εν κατακλείδι, το ευρύτερο πνεύμα και η φιλοσοφία του σχεδίου νόμου αυτού είναι φανερό ότι βασίζεται στη διαρκή ανατροφοδότηση και εκτίμηση των περιστατικών με την αρωγή εξειδικευμένων φορέων για την εκπόνηση σχετικών ερευνών, τη δημιουργία πρωτοποριακού ερευνητικού υλικού και την αποτίμηση των δράσεων.

Η τεκμηριωμένη ενημέρωση των εκπαιδευτικών και τα πρωτόκολλα επιμόρφωσης των υπεύθυνων για τα εν λόγω καίρια ζητήματα, υψηλού εκπαιδευτικού και κοινωνικού ενδιαφέροντος, μπορούν να διασφαλίσουν ότι θα διαθέτουν την απαραίτητη εκείνη σκευή των γνώσεων και των δεξιοτήτων που σκοπό θα έχουν την αποτελεσματική πρόληψη, αναγνώριση και αντιμετώπιση περιστατικών βίας και εκφοβισμού στο πλαίσιο του σχολικού περιβάλλοντος.

Ομόφωνη απόφαση του Συμβουλίου Διοίκησης του ΕΚΠΑ

Ομόφωνη απόφαση του Συμβουλίου Διοίκησης του ΕΚΠΑ

 ΑΛΜΑΤΑ ΠΡΟΟΔΟΥ ΚΑΙ ΕΠΙΤΕΥΓΜΑΤΑ: Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗ ΣΤΟΧΕΥΜΕΝΗ ΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ Στον απόηχο των σημαντικών επιτυχιών που επιτεύχθηκαν χάρη στην καθημερινή και συλλογική προσπάθεια όλων των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας, το Συμβούλιο Διοίκησης ομόφωνα διαπιστώνει ότι το τελευταίο διάστημα παρατηρείται οργανωμένη προσπάθεια απαξίωσης του έργου του Πανεπιστημίου, η οποία βασίζεται σε ανυπόστατα και παραπλανητικά δημοσιεύματα που διακινούνται […]

19-22 Ιουνίου 2025: Το Τμήμα Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου του ΕΚΠΑ στο Evia Film Project.

19-22 Ιουνίου 2025: Το Τμήμα Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου του ΕΚΠΑ στο Evia Film Project.

Οι φοιτητές του Τμήματος Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου του ΕΚΠΑ παρακολούθησαν για μία ακόμη χρονιά τα masterclasses και τις δράσεις στο πλαίσιο του Evia Film Project. 19/6/2025: Στο πλαίσιο της δράσης PREP THE FUTURE, οι φοιτητές είχαν κυκλικές ταχείες συναντήσεις (speed meetings) με επαγγελματίες στον χώρο του κινηματογράφου : Marcella Jelic | Sales & Acquisitions, […]

Άρθρα του Ομότιμου Καθηγητή Παναγιώτη Ε. Πετράκη στο ΒΗΜΑ, τη Real News και τον Οικονομικό Ταχυδρόμο

Άρθρα του Ομότιμου Καθηγητή Παναγιώτη Ε. Πετράκη στο ΒΗΜΑ, τη Real News και τον Οικονομικό Ταχυδρόμο

Τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και τις οικονομικές επιπτώσεις τους αλλά και τις πολιτικές για την αύξηση των επενδύσεων στην Ελλάδα εξετάζει σε τρία άρθρα του ο Ομότιμος καθηγητής Παναγιώτης Ε. Πετράκης. Ιράν:Οι αντιδράσεις, τα σενάρια και ο κίνδυνος εκτίναξης των τιμών πετρελαίου (άρθρο στον Οικονομικό Ταχυδρόμο, ot.gr) Ιράν: Οι αντιδράσεις, τα σενάρια και ο […]

Alpha TV: Στα 100 καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου το ΕΚΠΑ

Alpha TV: Στα 100 καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου το ΕΚΠΑ

Πρυτάνεις και αντιπρυτάνεις από 54 πανεπιστήμια της Ευρώπης συναντήθηκαν στο ιστορικό κεντρικό κτήριο του Πανεπιστημίου Αθηνών, για να συμμετάσχουν, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην 35η γενική συνέλευση Πανεπιστημίων των Πρωτευουσών της Ευρώπης. Την ίδια ώρα, το Πανεπιστήμιο Αθηνών, αναδείχθηκε και πάλι μεταξύ των 100 καλύτερων πανεπιστημίων του κόσμου. Να ακούσουμε τι δήλωσε ο Πρύτανης […]

Φιλοσοφική Σχολή: Τελετή αποφοίτησης φοιτητών/φοιτητριών του Πανεπιστημίου Ξένων Γλωσσών της Γκουανγκντόνγκ της Λ.Δ. της Κίνας

Φιλοσοφική Σχολή: Τελετή αποφοίτησης φοιτητών/φοιτητριών του Πανεπιστημίου Ξένων Γλωσσών της Γκουανγκντόνγκ της Λ.Δ. της Κίνας

Την Πέμπτη 5 Ιουνίου, στην Κοσμητεία της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ πραγματοποιήθηκε η τελετή αποφοίτησης των προπτυχιακών φοιτητών/φοιτητριών του Πανεπιστημίου Ξένων Γλωσσών της Γκουανγκντόνγκ της Λ.Δ. της Κίνας, οι οποίοι/οποίες φοίτησαν στη Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ, κατά το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025, σύμφωνα με τη γενική διμερή συμφωνία συνεργασίας, αλλά και τα ειδικά προγράμματα φοίτησης αλλοδαπών […]

Ανακοίνωση: Απάντηση του Αντιπρύτανη Οικονομικών σε παραπλανητικό και συκοφαντικό δημοσίευμα ιστοσελίδας

Ανακοίνωση: Απάντηση του Αντιπρύτανη Οικονομικών σε παραπλανητικό και συκοφαντικό δημοσίευμα ιστοσελίδας

Η Διοίκηση και οι Υπηρεσίες του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών διαχειρίζονται τα οικονομικά του Ιδρύματος με υπευθυνότητα, συνέπεια και πλήρη συμμόρφωση προς το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Κάθε οικονομική απόφαση λαμβάνεται βάσει τεκμηριωμένης αξιολόγησης, και εντάσσεται στο συνολικό Στρατηγικό Σχέδιο του Ιδρύματος που αποσκοπεί στην προώθηση της αποστολής του Πανεπιστημίου, […]

Το Πανεπιστήμιο Αθηνών

Το Ε.Κ.Π.Α. το οποίο εγκαινιάστηκε στις 3 Μαΐου του 1837, αρχικά στεγάστηκε σε ένα ανακαινισμένο οθωμανικό κτήριο στη βορειοανατολική πλευρά της Ακρόπολης, το οποίο στις μέρες μας έχει ανακαινιστεί και λειτουργεί ως Μουσείο του Πανεπιστημίου. Αρχικά ονομάστηκε «Οθωνικό Πανεπιστήμιο» από το όνομα του πρώτου βασιλιά της Ελλάδας Όθωνα και αποτελούνταν από 4 ακαδημαϊκά Τμήματα με 52 φοιτητές. Καθώς αποτελούσε το πρώτο Πανεπιστήμιο του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, αλλά και της ευρύτερης βαλκανικής και μεσογειακής περιοχής, απέκτησε σημαντικό κοινωνικο-ιστορικό ρόλο, ο οποίος υπήρξε καθοριστικός για την παραγωγή συγκεκριμένης γνώσης και πολιτισμού μέσα στη χώρα.

Stay Connected

Ακολουθήστε το hub.uoa.gr στα Social Media

Newsletter

Γραφτείτε για να λαμβάνετε ενημερώσεις

closebutton
Μετάβαση στο περιεχόμενο