Ομιλία με θέμα «Η Συνεισφορά του ΙΤΥΕ στη Σύγχρονη Εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης και στον Ψηφιακό Μετασχηματισμό της Χώρας», στην Στρογγυλή Τράπεζα του 14ου Πανελλήνιου Συνέριου με Διεθνή Συμμετοχή ΤΠΕ στην Εκπαίδευση και του 12ου Πανελλήνιου Συνέδριου με Διεθνή Συμμετοχή Διδακτική της Πληροφορικής
Την Παρασκευή 31.10.2025 έως την Κυριακή 2.11.2025 η κα. Σμυρναίου Ζαχαρούλα, Καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστήμιου Αθηνών και Αντιπρόεδρος του ΙΤΥΕ Διόφαντος συμμετείχε, ως προσκεκλημένη ομιλήτρια στο 14ο Πανελλήνιο Συνέριο με Διεθνή Συμμετοχή ΤΠΕ στην Εκπαίδευση και στο 12ο Πανελλήνιο Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή Διδακτική της Πληροφορικής που πραγματοποιήθηκαν στην Ρόδο.
Το 14ο Πανελλήνιο Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή για τις ΤΠΕ στην Εκπαίδευση αποτελεί την κεντρική πλατφόρμα ακαδημαϊκού διαλόγου και καινοτόμων επιστημονικών προσεγγίσεων πάνω στις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση και την ηλεκτρονική μάθηση γενικότερα.

Η κα. Σμυρναίου συμμετείχε το Σάββατο 1.11.2025 ως οργανωτικό μέλος σε Στρογγυλή Τράπεζα με τίτλο «Η Συνεισφορά του ΙΤΥΕ στη Σύγχρονη Εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης και στον Ψηφιακό Μετασχηματισμό της Χώρας». Κύριοι οργανωτές ήταν, επίσης, ο κ. Δημήτρης Σερπάνος, Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων “Διόφαντος”, ο κ. Μιχάλης Παρασκευάς, Αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων “Διόφαντος”, επικεφαλής του Εθνικού Οργανισμού Υποστήριξης της ευρωπαϊκής δράσης eTwinning και συντονιστής του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου, η κα. Μαρούγκα Καλομοίρα, Προϊσταμένη της Γενικής Διεύθυνσης Ψηφιακών Συστημάτων, Υποδομών και Εξετάσεων του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και η κα. Πιτταρά Ειρήνη, Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας και Καινοτομίας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Οι οργανωτές της Στρογγυλής Τράπεζας παρουσίασαν το έργο και τις πρωτοβουλίες του ΙΤΥΕ που συμβάλλουν ουσιαστικά στην ανάπτυξη καινοτόμων ψηφιακών λύσεων για την εκπαίδευση και τη δημόσια διοίκηση.
Η κα. Σμυρναίου Ζαχαρούλα στην ομιλία της παρουσίασε το μεγάλο ερευνητικό έργο «Κέντρα Καινοτομίας στις 13 Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης», εστιάζοντας στη σύνδεση των καινοτόμων παιδαγωγικών και διδακτικών προσεγγίσεων του έργου με την εκπαίδευση και τη σχολική πραγματικότητα. Το μοντέλο συνεργασίας της σχολικής κοινότητας που φέρουν τα Κέντρα Καινοτομίας εστιάζει στη δημιουργία ενός οικοσυστήματος γνώσης που θα διασυνδέει τη σχολική κοινότητα με τα ερευνητικά ιδρύματα, την τοπική κοινωνία και τις τοπικές επιχειρήσεις, με στόχο οι μαθητές/τριες να διαπραγματεύονται θέματα αιχμής.
Τα εκπαιδευτικά σενάρια που αναπτύσσονται στο πλαίσιο λειτουργίας των Κέντρων Καινοτομίας στηρίζονται σε μια σειρά παραγόντων που αποτελούν σημαντικές αρχές της σύγχρονης ευρωπαϊκής και διεθνούς εκπαιδευτικής πρακτικής,. Τα εκπαιδευτικά αυτά σενάρια μπορούν από τη μια να ιδωθούν ως μια ευκαιρία καταγραφής των σύγχρονων προκλήσεων που έχει να διαχειριστεί η εκπαίδευση της 5ης βιομηχανικής επανάστασης. Από την άλλη, περιλαμβάνουν σύγχρονες εκπαιδευτικές μεθοδολογίες ώστε να βοηθηθούν οι μαθητές/τριες να οδηγηθούν στην βαθύτερη γνώση, να αλληλεπιδρούν σε μεικτά σημειωτικά συστήματα μάθησης, με δραστηριότητες του πραγματικού και του εικονικού κόσμου και να οικοδομήσουν τον επιστημονικό γραμματισμό και τον γραμματισμό για την επιστήμη. Ταυτόχρονα, αποτελούν πρότυπα ενσωμάτωσης και λειτουργικής αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών αιχμής στην εκπαιδευτική πράξη, με βασικό στόχο να απαντηθεί το καίριο ερώτημα «τι μαθαίνουν τελικά οι μαθητές;». Σε μια εποχή με διευρυμένες ευκαιρίες μάθησης (Blended learning), σε έναν όμως αυτοματοποιημένο κόσμο με προβλήματα, όπως η διάδοση ψευδών ειδήσεων, η παραβίαση της ιδιωτικότητας, η δυσκολία στην επαλήθευση πηγών και η απουσία κριτικής στάσης στο διαδίκτυο, τέτοια ζητήματα μπορούν να ενδυναμώσουν τον μαθητή ως ενεργό πια πολίτη.
Ο εκπαιδευτικός καλείται με πολλαπλούς μεν ρόλους, αλλά με στοχευμένες ενέργειες, να σταθεί αρωγός σε ένα υποστηρικτικό πλαίσιο για τον μαθητή, που θα του προσφέρει εξατομικευμένες μαθησιακές εμπειρίες, δράση σε συνεργατικά περιβάλλοντα, ψηφιακές δεξιότητες σε τεχνολογίες αιχμής και κυρίως την εμπλοκή σε εκπαιδευτικές και παιδαγωγικές δραστηριότητες που θα τον βοηθήσουν να αναπτυχθεί γνωστικά, συναισθηματικά, κοινωνικά, τεχνολογικά, αλλά και πολιτικά, ως ενεργό μέλος των σύγχρονων κοινωνιών.
Σε μια εποχή που κυριαρχούν και οι προκλήσεις στην εκπαιδευτική χρήση των ψηφιακών μέσων, τα Κέντρα Καινοτομίας προσφέρουν έναν ολιστικό σχεδιασμό όπου ο μαθητικός νους θα συμπορεύεται με τον ψηφιακό νου, και ο μαθητής θα μπορεί να αποκτήσει εκείνες τις δεξιότητες που θα του επιτρέψουν να ξεχωρίζει με κριτική σκέψη τη γνώση. Ειδικά σε μια εποχή που τα εκπαιδευτικά συστήματα πρέπει να διαχειριστούν διλήμματα, όπως οι επιπτώσεις της ψηφιακής επιτήρησης και οι συστημικές προκαταλήψεις της πιθανής διάβρωσης της ανθρώπινης λογοδοσία στην λήψη αποφάσεων για την εκπαίδευση, περισσότερο από ποτέ οι παιδαγωγικές θεωρίες μάθησης συνταιριάζονται στο παρόν έργο με την ενσωμάτωση των καινοτόμων ψηφιακών μέσων, ώστε οι εκπαιδευτικές αλλαγές να στηρίζονται έμπρακτα και επιστημονικά.


Ομιλία: «Από το Σχολείο στην Καινοτομία: Δημιουργία Δικτύου Κέντρων Καινοτομίας στο Εκπαιδευτικό Σύστημα» – Στο 17th international Conference on Informatics in Education (17o Διεθνές Συνέδριο Η Πληροφορική στην Εκπαίδευση– 17th CIE 2025 )
Την Παρασκευή 7.11.2025 πραγματοποιήθηκε το 17ο Διεθνές Συνέδριο «Η Πληροφορική στην Εκπαίδευση (17th International Conference on Informatics in Education – 17th CIE 2025)», που διοργανώθηκε από το Τμήμα Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Πειραιώς, το Τμήμα Πληροφορικής του Ιονίου Πανεπιστημίου, και σε συνεργασία με την ΕΠΥ.
Από τις κεντρικές ομιλίες του Συνεδρίου ήταν η ομιλία της κα. Σμυρναίου Ζαχαρούλα με τίτλο «Από το Σχολείο στην Καινοτομία: Δημιουργία Δικτύου Κέντρων Καινοτομίας στο Εκπαιδευτικό Σύστημα».

Στη συγκεκριμένη ομιλία δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στο πώς τα Κέντρα Καινοτομίας στις 13 Περιφερειακές Διευθύνσεις συνδέουν σχολεία, εκπαιδευτικούς, μαθητές, την τοπική κοινωνία, ερευνητικά και ακαδημαϊκά ιδρύματα και επιχειρήσεις, προωθώντας τη συνεργασία, την καινοτομία και την εξερεύνηση κοινωνικών και επιστημονικών προκλήσεων. Η λειτουργία τους βασίζεται στις αρχές του STE(A)M, της πράσινης ανάπτυξης και της συμμετοχικής καινοτομίας, ενώ μέσω προγραμματισμένων επισκέψεων μαθητές και εκπαιδευτικοί πειραματίζονται με νέες τεχνολογίες και συμμετέχουν σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες υψηλής προστιθέμενης αξίας.
Τα Κέντρα Καινοτομίας υπηρετούν τον ευρωπαϊκό σχεδιασμό για τον ψηφιακό σχεδιασμό της εκπαίδευσης, βάσει του οποίου προωθείται η συνδεσιμότητα, το ψηφιακό κρατός, η ψηφιακή καινοτομία και οι ψηφιακές δεξιότητες, ενώ εντάσσονται στις διεθνείς τάσεις των “education hubs” και “innovation hubs”, όπως αναγνωρίζει η UNESCO UNEVOC μέσω της πρωτοβουλίας «Skills for Innovation Hubs».
Στόχος τους είναι η ανάπτυξη δεξιοτήτων του 21ου αιώνα, η ενίσχυση της εξωστρέφειας, της διεθνούς συνεργασίας και της ανταλλαγής καλών πρακτικών, δημιουργώντας ένα ζωντανό οικοσύστημα μάθησης που συνδέει την τυπική με την άτυπη εκπαίδευση. Τα Κέντρα δεν είναι απλώς χώροι τεχνολογίας, αλλά κόμβοι γνώσης και συνεργασίας που φέρνουν τη σύγχρονη εκπαίδευση σε άμεση επαφή με την καινοτομία και την επιχειρηματικότητα.