Νέα & Ανακοινώσεις

Τα στατιστικά στοιχεία του ΕΚΤ για τους διδάκτορες που αποφοίτησαν από τα ελληνικά ΑΕΙ το 2022

Τα στατιστικά στοιχεία του ΕΚΤ για τους διδάκτορες που αποφοίτησαν από τα ελληνικά ΑΕΙ το 2022

Μια ολοκληρωμένη εικόνα για τις σύγχρονες τάσεις στον τομέα της έρευνας και της ακαδημαϊκής εκπαίδευσης στην Ελλάδα
Πηγή: https://www.ekt.gr/el/news/29733

1.923 νέοι διδάκτορες αναγορεύθηκαν από ελληνικά ΑΕΙ το 2022, το 23,2% των διδακτορικών διατριβών εκπονήθηκε στο ΕΚΠΑ και το 20,8% ολοκλήρωσε τις σπουδές στα 5 έτη, ενώ η μεγάλη πλειονότητα (83,5%) δεν σκοπεύει να φύγει στο άμεσο μέλλον από τη χώρα. Τα παραπάνω στοιχεία περιλαμβάνονται στη νέα έκδοση “Στατιστικά στοιχεία για τους διδάκτορες που αποφοίτησαν από τα ελληνικά ΑΕΙ το 2022» (https://metrics.ekt.gr/publications/678) που δημοσίευσε το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ).

Η έκδοση παρουσιάζει δεδομένα που συνθέτουν μια ολοκληρωμένη εικόνα για τις σύγχρονες τάσεις στον τομέα της έρευνας και της ακαδημαϊκής εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Παρουσιάζονται στοιχεία  για το προφίλ των νέων διδακτόρων, τα ιδρύματα στα οποία εκπόνησαν τη διδακτορική τους διατριβή, τις διδακτορικές σπουδές, τα επιστημονικά πεδία διατριβών, τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών στη διδακτορική έρευνα, την αξιοποίηση των ερευνητικών αποτελεσμάτων στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, την επαγγελματική απασχόληση των νέων διδακτόρων κατά την ολοκλήρωση των διδακτορικών σπουδών τους, τις μελλοντικές επαγγελματικές προοπτικές τους καθώς και την πιθανότητα μελλοντικής εγκατάστασής τους στο εξωτερικό.

Infographic 1 EKT PhDstatistics 2022

Αριθμός και προφίλ νέων διδακτόρων 

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία κατάθεσης διατριβών στο Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών (www.didaktorika.gr) του ΕΚΤ, το 2022 αναγορεύθηκαν 1.923 νέοι διδάκτορες από ελληνικά ΑΕΙ. Oι περισσότερες διδακτορικές διατριβές εκπονήθηκαν στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, με ποσοστά 23,2% και 17,4%, αντίστοιχα. Ακολουθούν το Πανεπιστήμιο Πατρών (7,5%), το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (7,0%), το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (6,6%), το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (5,8%), το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (5,7%). Τα μερίδια των υπόλοιπων Πανεπιστημίων, από τα οποία αναγορεύθηκαν οι διδάκτορες το 2022 είναι χαμηλότερα του 5%.

Σε ό,τι αφορά την κατανομή ανά φύλο των νέων διδακτόρων, οι άνδρες νέοι διδάκτορες υπερτερούν οριακά των γυναικών, με ποσοστό 52,2% έναντι 47,8%, Ακόμα, οι περισσότεροι από τους νέους διδάκτορες του 2022 ανήκουν στις ηλικιακές ομάδες 25-34 ετών (39,4%) και 35-44 ετών (36,6%), είναι άγαμοι (55,8%) και δεν έχουν παιδιά (58,6%). Η μεγάλη πλειονότητα των νέων διδακτόρων (94,5%) απέκτησαν τον πρώτο ακαδημαϊκό τους τίτλο (βασικό τίτλο σπουδών, πτυχίο) από ελληνικό ίδρυμα, ενώ ποσοστό 86,5% έχουν μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών.

Η περίοδος των διδακτορικών σπουδών

Αναφορικά με τα στοιχεία που αφορούν την περίοδο των διδακτορικών σπουδών και ειδικότερα τους λόγους εκπόνησης της διατριβής, το προσωπικό ενδιαφέρον για την πραγματοποίηση διδακτορικής έρευνας ήταν ο κυριότερος λόγος (60,1%) και, στη συνέχεια, η προοπτική να ακολουθήσουν οι νέοι διδάκτορες ακαδημαϊκή σταδιοδρομία (21,1%) και η πρόσβαση σε καλύτερες επαγγελματικές ευκαιρίες (16,5%).

Infographic 2 EKT PhDstatistics 2022 0

Ποσοστό 34,5% των νέων διδακτόρων του 2022 χρηματοδοτήθηκαν για την εκπόνηση της διδακτορικής τους διατριβής από υποτροφία ή από συμμετοχή σε ερευνητικό έργο που σχετίζεται με τη διδακτορική έρευνα. Για την πλειονότητα (59,8%) τα ίδια μέσα (μισθωτή εργασία, προσωπικές αποταμιεύσεις/οικονομική στήριξη από την οικογένεια, αυτοαπασχόληση) αποτέλεσαν την κύρια πηγή χρηματοδότησης των διδακτορικών σπουδών.

Η χρηματοδότηση για διδακτορικές σπουδές (λήψη υποτροφίας ή/και συμμετοχή σε ερευνητικά έργα που σχετίζονται με τη διδακτορική έρευνα) συναντάται περισσότερο ως βασική πηγή χρηματοδότησης των διδακτόρων των οποίων η διατριβή εντάσσεται στις Φυσικές Επιστήμες και τις Επιστήμες Μηχανικού & Τεχνολογία. Η πλειονότητα όσων δήλωσαν μισθωτοί, πραγματοποίησαν διατριβή στις Κοινωνικές Επιστήμες. Από όσους επέλεξαν την ίδια χρηματοδότηση ως κύρια πηγή πόρων των διδακτορικών τους σπουδών, οι περισσότεροι εκπόνησαν διατριβή στην Ιατρική & Επιστήμες Υγείας.

Η πλειονότητα των διδακτόρων ολοκληρώνει τις διδακτορικές σπουδές σε τέσσερα έως έξι έτη: 16% σε τέσσερα, 20,8% σε πέντε και 16% σε έξι. Σημαντικό ποσοστό αποτελούν και όσοι χρειάστηκαν πάνω από 9 έτη (14,3%).

Ποσοστό 16,5% των νέων διδακτόρων διέμειναν στο εξωτερικό κατά τη διάρκεια των διδακτορικών τους σπουδών. Για τους περισσότερους από αυτούς, η διαμονή ήταν για διάστημα μικρότερο του ενός έτους (64,7%) και για λόγους που αφορούσαν τη διδακτορική τους έρευνα (39,2%).

Επαγγελματική απασχόληση και μελλοντικοί στόχοι νέων διδακτόρων 

Κατά την ολοκλήρωση των διδακτορικών σπουδών τους, οι νέοι διδάκτορες σε ποσοστό 82,3% εργάζονται. Οι περισσότεροι διατηρούν τη θέση που κατείχαν πριν την ολοκλήρωση των διδακτορικών σπουδών (63,0%), από τους οποίους οι περισσότεροι εξειδικεύονται στην Ιατρική και τις Επιστήμες Υγείας). Ποσοστό 14,9% δεν εργάζεται και αναζητά θέση εργασίας (από αυτούς η πλειονότητα προέρχεται από τις Φυσικές Επιστήμες).

Για τους περισσότερους από τους νέους διδάκτορες που απασχολούνται, η θέση εργασίας τους έχει συνάφεια με το ερευνητικό ή γνωστικό αντικείμενο των διδακτορικών σπουδών τους (63,2%). Για το 27,5% υπάρχει μόνο μερική συνάφεια, ενώ για το 9,3% δεν υπάρχει συνάφεια.

Infographic 5 EKT PhDstatistics 2022

Όσον αφορά τους μελλοντικούς τους στόχους, οι περισσότεροι (53,9%) σκοπεύουν να ακολουθήσουν επαγγελματικά ακαδημαϊκή / ερευνητική σταδιοδρομία – κυρίως όσων η διατριβή εντάσσεται στις Κοινωνικές Επιστήμες. Ένα σημαντικό ποσοστό (19,0% – κυρίως από τις Κοινωνικές Επιστήμες και την Ιατρική & Επιστήμες Υγείας) δεν προτίθενται να αλλάξουν θέση εργασίας.

Όσον αφορά την προοπτική εγκατάστασης των νέων διδακτόρων στο εξωτερικό, η μεγάλη πλειονότητα (83,5%) δεν σκοπεύει να φύγει στο άμεσο μέλλον από τη χώρα. Από όσους σκοπεύουν να εγκατασταθούν στο άμεσο μέλλον μόνιμα στο εξωτερικό, οι περισσότεροι προέρχονται από τις Φυσικές Επιστήμες (26,5%), ενώ ακολουθούν με μικρή διαφορά όσοι εξειδικεύονται στις Επιστήμες Μηχανικού & Τεχνολογία (24,4%).

Η συνέχιση της ερευνητικής δραστηριότητας φαίνεται ότι αποτελεί τον βασικό λόγο για την προοπτική μόνιμης εγκατάστασης των νέων διδακτόρων εκτός χώρας (42,1%), ενώ έπεται η ακαδημαϊκή σταδιοδρομία (25,6%) και η επαγγελματική απασχόληση σε οποιοδήποτε είδος θέσης εργασίας.

Σημειώνεται ότι το θέμα της κινητικότητας του εξειδικευμένου επιστημονικού δυναμικού είναι στο επίκεντρο του συνεδρίου που διοργανώνει το ΕΚΤ στις 10 και 11 Νοεμβρίου στην Αθήνα (Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών). Περισσότερες πληροφορίες για το συνέδριο «Μένω; Φεύγω; Επιστρέφω; Κινητικότητα εξειδικευμένου επιστημονικού δυναμικού: Προκλήσεις και ευκαιρίες για τα άτομα, την κοινωνία και την οικονομία», το οποίο θα μεταδίδεται και διαδικτυακά, παρέχονται στην ιστοσελίδα: https://knowledge4policy.ekt.gr/conference2023.

Επιστημονικά πεδία διδακτορικών διατριβών και αξιοποίηση ερευνητικών αποτελεσμάτων

Οι περισσότερες από τις διδακτορικές διατριβές του 2022 εντάσσονται στα κύρια επιστημονικά πεδία Ιατρική & Επιστήμες Υγείας (26,0%), Κοινωνικές Επιστήμες (24,1%), και Φυσικές Επιστήμες (22,0%).

Όσον αφορά την κατανομή μεταξύ ανά φύλο, στα πεδία των Κοινωνικών Επιστημών, των Ανθρωπιστικών Επιστημών, των Γεωπονικών Επιστημών, καθώς και της Ιατρικής & Επιστημών Υγείας καταγράφεται υπεροχή των γυναικών (54,5%, 54,4%, 53,6% και 51,6%, αντίστοιχα). Οι άνδρες υπερτερούν στα πεδία των Επιστημών Μηχανικού & Τεχνολογία και των Φυσικών Επιστημών (72,7% και 56,1%, αντίστοιχα).

Οι κυριότερες επιστημονικές εκροές της έρευνας των νέων διδακτόρων αφορούν δημοσίευση σε διεθνές επιστημονικό περιοδικό (59,6%), συμμετοχή σε διεθνές συνέδριο (52,3%), και δημοσίευση σε πρακτικά συνεδρίου (51,2%). Ποσοστό 26,1% συμμετείχαν σε ερευνητικό έργο ως αποτέλεσμα της έρευνάς τους, ενώ αρκετά μικρότερα ποσοστά παρατηρούνται για τις υπόλοιπες εκροές που αφορούν την κατοχύρωση πνευματικής ιδιοκτησίας (2,4%) και τη δημιουργία επιχείρησης (1,6%).

Infographic 3 EKT PhDstatistics 2022

Στο ερώτημα, εάν τα αποτελέσματα της έρευνας των διδακτορικών σπουδών μπορούν να τύχουν περαιτέρω αξιοποίησης, οι νέοι διδάκτορες απάντησαν στην πλειονότητά τους (69,9%) καταφατικά. Συγκεκριμένα, το 35,6% των νέων διδακτόρων θεωρούν ότι η έρευνά τους μπορεί να αξιοποιηθεί από το Δημόσιο για την προαγωγή του κοινού οφέλους, 23,5% κρίνουν πως οι επιχειρήσεις μπορούν να αξιοποιήσουν τα ερευνητικά αποτελέσματα της διδακτορικής διατριβής για εμπορικούς, παραγωγικούς σκοπούς, και 39,6% για άλλους σκοπούς πλην αυτών, όπως για ερευνητικούς σκοπούς από πανεπιστήμια και ερευνητικούς φορείς.

Τέλος, ένα μικρό ποσοστό (10,2%) των νέων διδακτόρων ανέπτυξαν ερευνητική συνεργασία με επιχείρηση για την εξυπηρέτηση των ερευνητικών σκοπών της διατριβής τους. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η υψηλότερη συγκέντρωση αποκρίσεων αφορά τις Επιστήμες Μηχανικού & Τεχνολογία.

Η ετήσια εθνική στατιστική έρευνα για τους κατόχους διδακτορικού τίτλου από ελληνικά ΑΕΙ διενεργείται από το ΕΚΤ ως η αρμόδια Εθνική Στατιστική Αρχή, αποτελώντας μέρος των επίσημων στατιστικών που παράγει το ΕΚΤ. Οι νέοι διδάκτορες καλούνται να συμπληρώσουν σχετικό ερωτηματολόγιο, παράλληλα με την κατάθεση της διατριβής τους στο Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών (ΕΑΔΔ) του ΕΚΤ. Η έκδοση «Στατιστικά στοιχεία για τους διδάκτορες που αποφοίτησαν από τα ελληνικά ΑΕΙ το 2022» εντάσσεται στη σχετική σειρά στατιστικών εκδόσεων που δημοσιεύει το ΕΚΤ και είναι εμπλουτισμένη με νέα στοιχεία και δεδομένα, απόρροια του νέου διευρυμένου ερωτηματολογίου που χρησιμοποιήθηκε για τους σκοπούς της συγκεκριμένης έρευνας, από τα τέλη του 2022.

Διευθύνσεις στο Διαδίκτυο
«Στατιστικά στοιχεία για τους διδάκτορες που αποφοίτησαν από τα ελληνικά ΑΕΙ το 2022»
https://metrics.ekt.gr/publications/676

metricsΕΚΤ – Στατιστικές για τους κατόχους διδακτορικού τίτλου
https://metrics.ekt.gr/phd-holders

Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών
https://www.didaktorika.gr

Συνέδριο «Μένω; Φεύγω; Επιστρέφω; Κινητικότητα εξειδικευμένου επιστημονικού δυναμικού: Προκλήσεις και ευκαιρίες για τα άτομα, την κοινωνία και την οικονομία»
https://knowledge4policy.ekt.gr/conference2023

Συμμετοχή του Καθηγητή Δημήτρη Καινούργιου στο 7ο Newsletter της doValue Greece

Συμμετοχή του Καθηγητή Δημήτρη Καινούργιου στο 7ο Newsletter της doValue Greece

Ο Καθηγητής Χρηματοοικονομικής, Μέλος του Συμβουλίου Διοίκησης του ΕΚΠΑ,  Διευθυντής του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Εσωτερικός Έλεγχος, Διαχείριση Κινδύνων & Κανονιστική Συμμόρφωση», του University of Athens MBA και του Κέντρου Μελετών & Εκπαίδευσης Χρηματοοικονομικής  κ. Δημήτρης Καινούργιος, συμμετέχει με άρθρο του στη νέα έκδοση του Newsletter του Κέντρου Χρηματοοικονομικής Υπευθυνότητας της doValue Greece. Στη στήλη Opinion του 7ου τεύχους (Σεπτέμβριος 2025), […]

Δύο εισηγήσεις για τη σύγχρονη εκπαίδευση: Από τα χαρισματικά παιδιά έως τις σχέσεις εκπαιδευτικών και τα ζητήματα ψυχικής τους υγείας

Δύο εισηγήσεις για τη σύγχρονη εκπαίδευση: Από τα χαρισματικά παιδιά έως τις σχέσεις εκπαιδευτικών και τα ζητήματα ψυχικής τους υγείας

Πραγματοποιήθηκαν δύο εισηγήσεις από τον καθηγητή Αλέξανδρο Σταμάτιο Αντωνίου σε επιμορφωτικές εκδηλώσεις που διοργάνωσαν την περασμένη εβδομάδα (8/9 & 10/9) η Διεύθυνση Π.Ε. Αν. Αττικής (επόπτρια ποιότητας εκπαίδευσης Δρ. Βασιλική Παπαδοπούλου) και η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Β’ Αθήνας (σύμβουλοι Δρ. Αγγελική Μπαστέα και Δρ. Ευθύμιος Σταμούλης). Η πρώτη εισήγηση πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα Jacqueline de Romilly […]

Συνάντηση εργασίας της Αντιπρυτάνεως του Ε.Κ.Π.Α. Σοφίας Παπαϊωάννου με θέμα την Συνεργασία ΕΚΠΑ – Columbia Journalism School

Συνάντηση εργασίας της Αντιπρυτάνεως του Ε.Κ.Π.Α. Σοφίας Παπαϊωάννου με θέμα την Συνεργασία ΕΚΠΑ – Columbia Journalism School

Τη Δευτέρα, 8 Σεπτεμβρίου 2025, πραγματοποιήθηκε συνάντηση εργασίας μεταξύ φορέων του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) και της Σχολής Δημοσιογραφίας του πανεπιστημίου Columbia στη Νέα Υόρκη (Columbia Journalism School), με στόχο τον σχεδιασμό ενός κοινού μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών στον τομέα της Υπολογιστικής Δημοσιογραφίας και της Τεχνητής Νοημοσύνης. Στην συνάντηση συμμετείχαν η Αντιπρύτανις Ακαδημαϊκών Θεμάτων, […]

16 Σεπτεμβρίου: Παγκόσμια Hμέρα Επεμβατικής Καρδιολογίας

16 Σεπτεμβρίου: Παγκόσμια Hμέρα Επεμβατικής Καρδιολογίας

Από τον Σεπτέμβριο του 2022 με ψήφισμα των Ηνωμένων Εθνών καθιερώθηκε η 16η Σεπτεμβρίου ως διεθνής ημέρα Επεμβατικής Καρδιολογίας προκειμένου να συμβάλει στην ευαισθητοποίηση του κοινού σχετικά με τις καρδιαγγειακές παθήσεις, τις σχετικές επιπλοκές αυτών καθώς και την ανάγκη πρόληψης και κατάλληλης αντιμετώπισής τους. Με το ίδιο ψήφισμα αναγνωρίζεται ο σημαντικός αντίκτυπος της επεμβατικής καρδιολογίας […]

ΕΚΠΑ: Ανοιχτές οι αιτήσεις για 5 τμήματα του παραρτήματος στην Κύπρο

ΕΚΠΑ: Ανοιχτές οι αιτήσεις για 5 τμήματα του παραρτήματος στην Κύπρο

Ανοιχτές είναι οι αιτήσεις μέχρι και την Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου για πέντε τμήματα του παραρτήματος του ΕΚΠΑ στην Κύπρο. Τα προπτυχιακά προγράμματα των τμημάτων της Ιατρικής, Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών, Οικονομικών Επιστημών και Νοσηλευτικής αρχίζουν τον Οκτώβριο του 2025. Για πληροφορίες μπορείτε να επισκεφθείτε τις ιστοσελίδες: https://cy.uoa.gr/ https://www.uoa.gr/ Τα απαραίτητα δικαιολογητικά για τις αιτήσεις […]

Κέα: Μια σπουδαία ερευνητική αποστολή στο σπήλαιο «Τρυποσπηλιές»

Κέα: Μια σπουδαία ερευνητική αποστολή στο σπήλαιο «Τρυποσπηλιές»

Η Κέα, από την 1η έως και την 5η Σεπτεμβρίου 2025, βρέθηκε στο επίκεντρο μιας σημαντικής επιστημονικής δράσης. Ερευνητική ομάδα από το Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του ΕΚΠΑ επισκέφθηκε το νησί και ξεκίνησε την πρώτη φάση της μελέτης για την αποτύπωση και ανάδειξη του σπηλαίου «Τρυποσπηλιές». Σύμφωνα με το kea.gr, η ερευνητική ομάδα, με επικεφαλής […]

Δύο εισηγήσεις για τη σύγχρονη εκπαίδευση: Από τα χαρισματικά παιδιά έως τις σχέσεις εκπαιδευτικών και τα ζητήματα ψυχικής τους υγείας

Δύο εισηγήσεις για τη σύγχρονη εκπαίδευση: Από τα χαρισματικά παιδιά έως τις σχέσεις εκπαιδευτικών και τα ζητήματα ψυχικής τους υγείας

Πραγματοποιήθηκαν δύο εισηγήσεις από τον καθηγητή Αλέξανδρο Σταμάτιο Αντωνίου σε επιμορφωτικές εκδηλώσεις που διοργάνωσαν την περασμένη εβδομάδα (8/9 & 10/9) η Διεύθυνση Π.Ε. Αν. Αττικής (επόπτρια ποιότητας εκπαίδευσης Δρ. Βασιλική Παπαδοπούλου) και η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Β’ Αθήνας (σύμβουλοι Δρ. Αγγελική Μπαστέα και Δρ. Ευθύμιος Σταμούλης). Η πρώτη εισήγηση πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα Jacqueline de Romilly […]

Συνάντηση εργασίας της Αντιπρυτάνεως του Ε.Κ.Π.Α. Σοφίας Παπαϊωάννου με θέμα την Συνεργασία ΕΚΠΑ – Columbia Journalism School

Συνάντηση εργασίας της Αντιπρυτάνεως του Ε.Κ.Π.Α. Σοφίας Παπαϊωάννου με θέμα την Συνεργασία ΕΚΠΑ – Columbia Journalism School

Τη Δευτέρα, 8 Σεπτεμβρίου 2025, πραγματοποιήθηκε συνάντηση εργασίας μεταξύ φορέων του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) και της Σχολής Δημοσιογραφίας του πανεπιστημίου Columbia στη Νέα Υόρκη (Columbia Journalism School), με στόχο τον σχεδιασμό ενός κοινού μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών στον τομέα της Υπολογιστικής Δημοσιογραφίας και της Τεχνητής Νοημοσύνης. Στην συνάντηση συμμετείχαν η Αντιπρύτανις Ακαδημαϊκών Θεμάτων, […]

16 Σεπτεμβρίου: Παγκόσμια Hμέρα Επεμβατικής Καρδιολογίας

16 Σεπτεμβρίου: Παγκόσμια Hμέρα Επεμβατικής Καρδιολογίας

Από τον Σεπτέμβριο του 2022 με ψήφισμα των Ηνωμένων Εθνών καθιερώθηκε η 16η Σεπτεμβρίου ως διεθνής ημέρα Επεμβατικής Καρδιολογίας προκειμένου να συμβάλει στην ευαισθητοποίηση του κοινού σχετικά με τις καρδιαγγειακές παθήσεις, τις σχετικές επιπλοκές αυτών καθώς και την ανάγκη πρόληψης και κατάλληλης αντιμετώπισής τους. Με το ίδιο ψήφισμα αναγνωρίζεται ο σημαντικός αντίκτυπος της επεμβατικής καρδιολογίας […]

ΕΚΠΑ: Ανοιχτές οι αιτήσεις για 5 τμήματα του παραρτήματος στην Κύπρο

ΕΚΠΑ: Ανοιχτές οι αιτήσεις για 5 τμήματα του παραρτήματος στην Κύπρο

Ανοιχτές είναι οι αιτήσεις μέχρι και την Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου για πέντε τμήματα του παραρτήματος του ΕΚΠΑ στην Κύπρο. Τα προπτυχιακά προγράμματα των τμημάτων της Ιατρικής, Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών, Οικονομικών Επιστημών και Νοσηλευτικής αρχίζουν τον Οκτώβριο του 2025. Για πληροφορίες μπορείτε να επισκεφθείτε τις ιστοσελίδες: https://cy.uoa.gr/ https://www.uoa.gr/ Τα απαραίτητα δικαιολογητικά για τις αιτήσεις […]

Κέα: Μια σπουδαία ερευνητική αποστολή στο σπήλαιο «Τρυποσπηλιές»

Κέα: Μια σπουδαία ερευνητική αποστολή στο σπήλαιο «Τρυποσπηλιές»

Η Κέα, από την 1η έως και την 5η Σεπτεμβρίου 2025, βρέθηκε στο επίκεντρο μιας σημαντικής επιστημονικής δράσης. Ερευνητική ομάδα από το Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του ΕΚΠΑ επισκέφθηκε το νησί και ξεκίνησε την πρώτη φάση της μελέτης για την αποτύπωση και ανάδειξη του σπηλαίου «Τρυποσπηλιές». Σύμφωνα με το kea.gr, η ερευνητική ομάδα, με επικεφαλής […]

Συμμετοχή μελών ΔΕΠ, φοιτητών/τριών και αποφοίτων του ΠΜΣ «Σχολική Ψυχολογία», ΕΚΠΑ στο 46ο Διεθνές Συνέδριο του International School Psychology Association, Coimbra, Πορτογαλία

Συμμετοχή μελών ΔΕΠ, φοιτητών/τριών και αποφοίτων του ΠΜΣ «Σχολική Ψυχολογία», ΕΚΠΑ στο 46ο Διεθνές Συνέδριο του International School Psychology Association, Coimbra, Πορτογαλία

Στο πλαίσιο του 46th International School Psychology Association Conference, July 16-19, Coimbra, Portugal διοργανώθηκε από την καθ. Σίσσυ Χατζηχρήστου, Past President of the International School Psychology Association και chair of ISPA School Psychology Trainers Task Force, Στρογγυλό Τραπέζι με τίτλο Critical issues in Social Justice training and practice in School Psychology: Trainers’ and students’ perspectives. […]

6η Επιστημονική Συνάντηση Νέων Ερευνητών και Ερευνητριών στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία

6η Επιστημονική Συνάντηση Νέων Ερευνητών και Ερευνητριών στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία

Η Ελληνική Επιστημονική Εταιρεία Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για την Αειφορία (ΕΛ.Ε.ΕΤ.Π.Ε.Α), σε συνεργασία με το Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (Εργαστήριο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη) και το Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Εργαστήριο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, σας προσκαλούν να συμμετάσχετε στην 6η Επιστημονική Συνάντηση Νέων Ερευνητών και Ερευνητριών […]

Το ΕΚΠΑ στην Κύπρο: Ένα νέο ορόσημο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση – Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για φοίτηση σε 5 Τμήματα

Το ΕΚΠΑ στην Κύπρο: Ένα νέο ορόσημο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση – Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για φοίτηση σε 5 Τμήματα

Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α.), το πρώτο και μεγαλύτερο Πανεπιστήμιο στη νοτιο-ανατολική Ευρώπη, ιδρύει Παράρτημα στην Κύπρο, ενισχύοντας τη διεθνή παρουσία του και εμβαθύνοντας τις ακαδημαϊκές σχέσεις των δύο χωρών. Η ίδρυση Παραρτήματος του Ε.Κ.Π.Α. στην Κύπρο αποτελεί ορόσημο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και την ακαδημαϊκή συνεργασία μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου, το οποίο […]

Έκθεση του ΟΗΕ για τις νέες προκλήσεις χρηματοδότησης της βιομηχανικής ανάπτυξης στις αναπτυσσόμενες χώρες

Έκθεση του ΟΗΕ για τις νέες προκλήσεις χρηματοδότησης της βιομηχανικής ανάπτυξης στις αναπτυσσόμενες χώρες

Ο Καθηγητής Αναπτυξιακής Οικονομικής του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΕΚΠΑ, κ. Αντώνιος Μπαρτζώκας, συμμετείχε στη σύνταξη στρατηγικής μελέτης του Οργανισμού Βιομηχανικής Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών (UNIDO) με τίτλο «Financing Industries for Development: Unlocking Private, Public, and Blended Investment in a New Aid Era». Με εισαγωγή από τον Γενικό Διευθυντή Gerd Müller, η επίκαιρη αυτή μελέτη […]

Η σημασία του ψηφιακού γραμματισμού σε έναν διαρκώς μετασχηματιζόμενο κόσμο

Η σημασία του ψηφιακού γραμματισμού σε έναν διαρκώς μετασχηματιζόμενο κόσμο

Με την ευκαιρία της σημερινής Παγκόσμιας Ημέρας για την Εξάλειψη του Αναλφαβητισμού αναδεικνύουμε μια νέα διάσταση του αλφαβητισμού στον 21ο αιώνα: τον ψηφιακό γραμματισμό.  Διανύοντας μια περίοδο ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων που μετασχηματίζουν διαρκώς όλους τους τομείς της καθημερινότητας, η έννοια του «εγγράμματου ατόμου» επαναπροσδιορίζεται σε διεθνές επίπεδο. Οι βασικές δεξιότητες γραμματισμού, όπως ο γλωσσικός και ο […]

Γευματίζοντας με ΤΑ ΝΕΑ: Ο Πρύτανης Γεράσιμος Σιάσος μιλάει για το πρώτο παράρτημα Πανεπιστημίου εκτός Ελλάδας, την κατάργηση του ασύλου και τα βήματα που έχουν γίνει για την ανακαίνιση των υποδομών του ιδρύματος

Γευματίζοντας με ΤΑ ΝΕΑ: Ο Πρύτανης Γεράσιμος Σιάσος μιλάει για το πρώτο παράρτημα Πανεπιστημίου εκτός Ελλάδας, την κατάργηση του ασύλου και τα βήματα που έχουν γίνει για την ανακαίνιση των υποδομών του ιδρύματος

Η επιλογή του για τον τόπο της συζήτησής μας δεν θα μπορούσε να ήταν πιο συμβολική. Με τον πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών καθηγητή Γεράσιμο Σιάσο – τον νεότερο στην ιστορία του Πανεπιστημίου – συναντηθήκαμε αργά το μεσημέρι στο μόλις ανακαινισμένο εστιατόριο του Πολιτιστικού Κέντρου «Κωστής Παλαμάς» του Πανεπιστημίου, στην Ακαδημίας. Υστερα από μια σύντομη ξενάγηση στο […]

6η Επιστημονική Συνάντηση Νέων Ερευνητών και Ερευνητριών στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία

6η Επιστημονική Συνάντηση Νέων Ερευνητών και Ερευνητριών στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία

Η Ελληνική Επιστημονική Εταιρεία Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για την Αειφορία (ΕΛ.Ε.ΕΤ.Π.Ε.Α), σε συνεργασία με το Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (Εργαστήριο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη) και το Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Εργαστήριο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, σας προσκαλούν να συμμετάσχετε στην 6η Επιστημονική Συνάντηση Νέων Ερευνητών και Ερευνητριών […]

Το ΕΚΠΑ στην Κύπρο: Ένα νέο ορόσημο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση – Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για φοίτηση σε 5 Τμήματα

Το ΕΚΠΑ στην Κύπρο: Ένα νέο ορόσημο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση – Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για φοίτηση σε 5 Τμήματα

Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α.), το πρώτο και μεγαλύτερο Πανεπιστήμιο στη νοτιο-ανατολική Ευρώπη, ιδρύει Παράρτημα στην Κύπρο, ενισχύοντας τη διεθνή παρουσία του και εμβαθύνοντας τις ακαδημαϊκές σχέσεις των δύο χωρών. Η ίδρυση Παραρτήματος του Ε.Κ.Π.Α. στην Κύπρο αποτελεί ορόσημο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και την ακαδημαϊκή συνεργασία μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου, το οποίο […]

Έκθεση του ΟΗΕ για τις νέες προκλήσεις χρηματοδότησης της βιομηχανικής ανάπτυξης στις αναπτυσσόμενες χώρες

Έκθεση του ΟΗΕ για τις νέες προκλήσεις χρηματοδότησης της βιομηχανικής ανάπτυξης στις αναπτυσσόμενες χώρες

Ο Καθηγητής Αναπτυξιακής Οικονομικής του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΕΚΠΑ, κ. Αντώνιος Μπαρτζώκας, συμμετείχε στη σύνταξη στρατηγικής μελέτης του Οργανισμού Βιομηχανικής Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών (UNIDO) με τίτλο «Financing Industries for Development: Unlocking Private, Public, and Blended Investment in a New Aid Era». Με εισαγωγή από τον Γενικό Διευθυντή Gerd Müller, η επίκαιρη αυτή μελέτη […]

Η σημασία του ψηφιακού γραμματισμού σε έναν διαρκώς μετασχηματιζόμενο κόσμο

Η σημασία του ψηφιακού γραμματισμού σε έναν διαρκώς μετασχηματιζόμενο κόσμο

Με την ευκαιρία της σημερινής Παγκόσμιας Ημέρας για την Εξάλειψη του Αναλφαβητισμού αναδεικνύουμε μια νέα διάσταση του αλφαβητισμού στον 21ο αιώνα: τον ψηφιακό γραμματισμό.  Διανύοντας μια περίοδο ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων που μετασχηματίζουν διαρκώς όλους τους τομείς της καθημερινότητας, η έννοια του «εγγράμματου ατόμου» επαναπροσδιορίζεται σε διεθνές επίπεδο. Οι βασικές δεξιότητες γραμματισμού, όπως ο γλωσσικός και ο […]

Γευματίζοντας με ΤΑ ΝΕΑ: Ο Πρύτανης Γεράσιμος Σιάσος μιλάει για το πρώτο παράρτημα Πανεπιστημίου εκτός Ελλάδας, την κατάργηση του ασύλου και τα βήματα που έχουν γίνει για την ανακαίνιση των υποδομών του ιδρύματος

Γευματίζοντας με ΤΑ ΝΕΑ: Ο Πρύτανης Γεράσιμος Σιάσος μιλάει για το πρώτο παράρτημα Πανεπιστημίου εκτός Ελλάδας, την κατάργηση του ασύλου και τα βήματα που έχουν γίνει για την ανακαίνιση των υποδομών του ιδρύματος

Η επιλογή του για τον τόπο της συζήτησής μας δεν θα μπορούσε να ήταν πιο συμβολική. Με τον πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών καθηγητή Γεράσιμο Σιάσο – τον νεότερο στην ιστορία του Πανεπιστημίου – συναντηθήκαμε αργά το μεσημέρι στο μόλις ανακαινισμένο εστιατόριο του Πολιτιστικού Κέντρου «Κωστής Παλαμάς» του Πανεπιστημίου, στην Ακαδημίας. Υστερα από μια σύντομη ξενάγηση στο […]

Το Πανεπιστήμιο Αθηνών

Το Ε.Κ.Π.Α. το οποίο εγκαινιάστηκε στις 3 Μαΐου του 1837, αρχικά στεγάστηκε σε ένα ανακαινισμένο οθωμανικό κτήριο στη βορειοανατολική πλευρά της Ακρόπολης, το οποίο στις μέρες μας έχει ανακαινιστεί και λειτουργεί ως Μουσείο του Πανεπιστημίου. Αρχικά ονομάστηκε «Οθωνικό Πανεπιστήμιο» από το όνομα του πρώτου βασιλιά της Ελλάδας Όθωνα και αποτελούνταν από 4 ακαδημαϊκά Τμήματα με 52 φοιτητές. Καθώς αποτελούσε το πρώτο Πανεπιστήμιο του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, αλλά και της ευρύτερης βαλκανικής και μεσογειακής περιοχής, απέκτησε σημαντικό κοινωνικο-ιστορικό ρόλο, ο οποίος υπήρξε καθοριστικός για την παραγωγή συγκεκριμένης γνώσης και πολιτισμού μέσα στη χώρα.

Stay Connected

Ακολουθήστε το hub.uoa.gr στα Social Media

Newsletter

Γραφτείτε για να λαμβάνετε ενημερώσεις

closebutton
Μετάβαση στο περιεχόμενο