Νέα & Ανακοινώσεις

Η παρουσία των γυναικών στην ηγεσία της Ανώτατης Εκπαίδευσης

Η παρουσία των γυναικών στην ηγεσία της Ανώτατης Εκπαίδευσης
s200 alexandros stamatios.antoniou

του Αλέξανδρου-Σταμάτιου Αντωνίου, Καθηγητή ΠΤΔΕ-ΕΚΠΑ

Η αλληλεπίδραση της έννοιας της ηγεσίας και του φύλου εντοπίζεται ήδη σε παραδείγματα από την αρχαία Αθήνα, με τον Πλάτωνα να δίνει θέση στις γυναίκες στην Πολιτεία του. Συγκεκριμένα, αναγνώριζε στις γυναίκες τη δυνατότητα να αποκτήσουν τη θέση των φυλάκων, να εκπαιδεύονται, να πολεμούν, να αναλαμβάνουν ευθύνες και να φιλοσοφούν μαζί με τους άνδρες. Ισχυρίστηκε, ακόμη, ότι δεν στοιχειοθετούνται θεμελιώδεις διαφορές μεταξύ των δύο φύλων, τονίζοντας ότι δεν θα υπήρχε τίποτα καλύτερο από μία πόλη στην οποία και οι γυναίκες και οι άνδρες θα γίνονταν κατά το δυνατόν καλύτεροι.

Αργότερα, σύμφωνα με λόγιους του κινήματος του Διαφωτισμού, το φύλο θεωρήθηκε ως ένα διακριτό χαρακτηριστικό που καθορίζει τον χώρο για την ανθρώπινη δραστηριότητα, προσδιορίζει τους ρόλους και δημιουργεί συγκεκριμένες προσδοκίες για τη συμπεριφορά του κάθε ατόμου. Διαχωρίζοντας τις δύο σφαίρες της ανθρώπινης δραστηριότητας σε ιδιωτική και δημόσια, οι γυναίκες αποκλείστηκαν από τη δημόσια και περιορίστηκαν σε εκείνην της ιδιωτικής. Από την άλλη πλευρά, οι άνδρες κινούνταν τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό χώρο με απόλυτη ελευθερία, εμπλεκόμενοι στην κοινωνική, πολιτική και οικονομική ζωή, στη διαχείριση ευρέος φάσματος ζητημάτων της κοινότητας και στη διεκδίκηση της εξουσίας. Οι λόγιοι του Διαφωτισμού επικεντρώθηκαν στην ανθρώπινη λογική και εμπειρία, και η ανισότητα που αναδύθηκε ανάμεσα στα δύο φύλα και οι σχέσεις εξουσίας και υποταγής οι οποίες καλλιεργήθηκαν ως αποτέλεσμα αυτής της ανισότητας θεωρήθηκαν φυσική και αναμενόμενη κατάσταση.

Σήμερα, στις Δυτικές χώρες, το νομικό πλαίσιο αναγνωρίζει την ισότητα μεταξύ των δύο φύλων, συμπεριλαμβανομένης και αυτής εντός του εργασιακού περιβάλλοντος. Εντούτοις, έχει βρεθεί ότι στο συγκεκριμένο περιβάλλον ευνοούνται συχνά οι άνδρες, αν παρατηρήσουμε τα στερεότυπα που σχετίζονται με το φύλο και τα οποία φαίνεται να εξακολουθούν να είναι κυρίαρχα, σε αντίστιξη προς τις πρόσφατα διατυπωμένες προτάσεις που αφορούν τον εργασιακό χώρο. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι τα εν λόγω στερεότυπα ενδέχεται να έχουν τόσο περιγραφικό όσο και κανονιστικό χαρακτήρα (Burgess & Borgida, 1999· Eagly & Karau, 2002· Gipson et al., 2017). Ποσοστό ευθύνης ως προς αυτό το θέμα προκύπτει ότι έχει και το εκπαιδευτικό σύστημα, αποδεχόμενο συχνά τη διαφοροποίηση των δύο φύλων και των ρόλων τους επί τη βάσει του ότι ο ρόλος των γυναικών θα πρέπει να εστιάζεται κυρίως σε αυτόν της συζύγου, της μητέρας και της νοικοκυράς παρά της εργαζόμενης.

Η διάσταση της άσκησης εξουσίας και επίδειξης ισχύος έχει συνδεθεί ιστορικά με το ανδρικό φύλο, και η ίδια η έννοια της ηγεσίας παρουσιάζεται ενίοτε κατά τέτοιον τρόπο που καταλήγει να ταυτίζεται με αυτό. Σε πολλές σχετικές μελέτες για την ηγεσία και το μάνατζμεντ, ο παράγοντας του φύλου συνιστά μια υπολανθάνουσα παράμετρο ενισχυτική της υπόθεσης ότι οι άνδρες καταλαμβάνουν θέσεις εξουσίας, επιβεβαιώνοντας τη νόρμα. Σε αυτό είναι δυνατόν να συμβάλουν και άλλα φαινόμενα, όπως αυτό του «καλόβουλου» σεξισμού, της πρακτικής δηλαδή όπου συντηρούνται μεν θετικές στάσεις έναντι των γυναικών, οι οποίες ταυτόχρονα τις περιορίζουν λόγω της προσέγγισης· για παράδειγμα, οι γυναίκες χαρακτηρίζονται ως υπέροχα και συναισθηματικά πλάσματα, τα οποία ωστόσο χρήζουν προστασίας και συνεπώς δεν είναι σε θέση να αναλάβουν ηγετικούς ρόλους (Hideg & Ferris, 2016). Κατά συνέπεια, η εμπειρία των γυναικών δεν καταγράφεται και δεν «ακούγεται». Ο «ανδροκεντρισμός» επιβάλλει ένα συγκεκριμένο πλαίσιο αντίληψης και θεώρησης του κόσμου, ταυτισμένο με την ανδρική οπτική, ενώ ταυτόχρονα απαιτεί την αποδοχή αυτής της αντίληψης ως αποκλειστικά επιλέξιμης και καθολικής.

Κατά τις δεκαετίες του ’50 και ΄60, ορισμένοι εκπρόσωποι του φεμινιστικού κινήματος μίλησαν για το «πρόβλημα χωρίς όνομα», θέλοντας να αναφερθούν στην έλλειψη ικανοποίησης που βίωναν ορισμένες γυναίκες με τον περιορισμό των ρόλων τους αποκλειστικά ως μητέρων, συζύγων και νοικοκυρών. Η σύγχρονη εκδοχή αυτού υπογραμμίζει την απογοήτευση που ενδέχεται να βιώνουν οι γυναίκες σήμερα, καθώς προσπαθούν να αποκτήσουν πρόσβαση σε ανώτερες θέσεις εξουσίας. Επισημάνθηκε ήδη ότι ο τομέας της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης έχει σημειώσει πρόοδο όσον αφορά τα ζητήματα ισότητας των φύλων, με τον αριθμό των γυναικών που καταλαμβάνουν θέσεις καθηγητριών στα πανεπιστήμια να αυξάνεται διαρκώς και σε σημαντικό ποσοστό. Εντούτοις, όπως αναφέρουν ειδικοί μελετητές, η εξέλιξη των γυναικών αυτών εξακολουθεί να είναι «αργή» και η θέση τους εν γένει στην ακαδημαϊκή κοινότητα θα μπορούσε να αποτυπωθεί σε μεγάλο βαθμό ως περιθωριοποιημένη. Χαρακτηρισμοί όπως «outsiders» και «other academics» είναι εύκολο να εντοπιστούν στη σχετική διεθνή βιβλιογραφία για τις γυναίκες μέλη διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού πανεπιστημίων.

Οι γυναίκες, παγκοσμίως, ανεξάρτητα από τις οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές διαφορές σε διαπολιτισμικό επίπεδο, στην πορεία τους για να κατακτήσουν μία θέση εντός των σύγχρονων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων έρχονται αντιμέτωπες διαχρονικά με μία «σιδηρά πύλη»(«iron gate»), εν συνεχεία με ένα «κολλώδες» έδαφος («sticky» ground) και στην κορυφή με μία «γυάλινη οροφή» («glass ceiling») (Chisholm-Burns et al., 2017· Powell & Butterfield, 2015). Η «γυάλινη οροφή» φαίνεται να επιτρέπει στις γυναίκες να παρατηρούν τις ανώτερες διοικητικές θέσεις εργασίας αλλά να μην μπορούν να τις αποκτήσουν. Τα ποσοστά των γυναικών που καταλαμβάνουν θέσεις σε υψηλότερες βαθμίδες στα πανεπιστήμια είναι εμφανώς μικρότερα από τα αντίστοιχα των ανδρών συναδέλφων τους. Επιπλέον, οι ίδιες μαθαίνουν να προάγονται με πιο αργούς ρυθμούς και η διαδικασία αυτή να επηρεάζεται από παραμέτρους όπως η ηλικία, η πειθαρχία και η τάξη. Προς επίρρωση αυτού, σε σχετική έρευνα στο Πακιστάν αναφέρεται ότι οι γυναίκες στον ακαδημαϊκό χώρο είχαν δεχθεί παρενόχληση, γεγονός που θεωρούσαν ως βασικό εμπόδιο για την επαγγελματική τους εξέλιξη (Yousaf & Schmiede, 2016).

Έτσι, αν και ο αριθμός των γυναικών που έχουν πρόσβαση στην ανώτερη εκπαίδευση, και μάλιστα ολοκληρώνοντάς την, συχνά είναι μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο των ανδρών, το φαινόμενο της «γυάλινης οροφής» συχνά δεν τους επιτρέπει να προχωρήσουν περαιτέρω. Ο αριθμός αυτός μειώνεται σε επίπεδο εκπόνησης διδακτορικής διατριβής και ακόμη περισσότερο στις πανεπιστημιακές θέσεις που καταλαμβάνονται από γυναίκες (European Commission, 2012). Έρευνες σε διεθνές επίπεδο έχουν αναδείξει ότι οι γυναίκες είναι κατ’ ουσίαν απούσες από το πεδίο της έρευνας, είναι πιο πιθανό να τους ανατεθεί ο ρόλος του βοηθού ερευνητή και όχι του επικεφαλής μίας έρευνας, και ότι είναι λιγότερο πιθανό να προχωρήσουν σε αίτηση για κάποια ερευνητική χρηματοδότηση σε σχέση με τους άνδρες συναδέλφους τους. Επιπρόσθετα, ακόμη και αν οι γυναίκες κατορθώσουν να κατακτήσουν μία θέση στον ακαδημαϊκό χώρο, φαίνεται να αποχωρούν νωρίτερα προσπαθώντας πιθανώς να επιδιώξουν διαφορετική καριέρα λόγω των διακρίσεων που έχουν δεχτεί.

Οι αιτίες του φαινομένου της «γυάλινης οροφής» έχουν διερευνηθεί, όπως αναδεικνύει η αντίστοιχη βιβλιογραφία, αν και με σαφώς μεγαλύτερη έμφαση σε Δυτικές χώρες παρά σε ασιατικές όπου παρατηρείται έλλειψη σχετικών μελετών (Wesarat & Mathew, 2017). Οργανωσιακοί παράγοντες, όπως οι γραφειοκρατικές διαδικασίες του πανεπιστημίου και οι αντιλήψεις των πιο έμπειρων μελών, κοινωνικοί παράγοντες, όπως οι κοινωνικές αντιλήψεις, και ατομικοί παράγοντες, όπως είναι τα ατομικά και οικογενειακά προβλήματα συνιστούν μερικά παραδείγματα. Άλλοι ερευνητές υποστηρίζουν ότι και οι πολιτισμικοί παράγοντες διαδραματίζουν κάποιον ρόλο, καθώς σχετίζονται με τη διασύνδεση της ηγεσίας κυρίως με το ανδρικό φύλο (Cama et al., 2016).

Εν γένει, αυτή η αντιφατική εικόνα της συμμετοχής των γυναικών στην ανώτερη εκπαίδευση, κυρίως, ως φοιτητριών και λιγότερο ως μελών του διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού, υπογραμμίζει τη συνύπαρξη δομικών εμποδίων που καθιστούν ιδιαίτερα δυσχερή τον επιτυχή συνδυασμό οικογένειας και εργασίας. Τέλος, δεν θα πρέπει να παραθεωρούνται και τα ψυχολογικά προσκόμματα που προέρχονται από την εσωτερίκευση της αντίληψης ότι οι γυναίκες είναι «πολίτες δευτέρας κατηγορίας», καθώς και της έμφυλης διάστασης που δίνεται στην εξουσία ως παραδοσιακά «αρρενωπού» χαρακτηριστικού.

-Για εκτενέστερη ανάλυση του θέματος στο βιβλίο:

Antoniou, A.-S., Cooper, C. L., & Gatrell, C. (Eds.) (2019). Women, Business and Leadership: Gender and Organisations .Northampton, USA: Edward Elgar.

https://www.amazon.com/Women-Business-Leadership-Organisations-Management/dp/1786432706

Βιβλιογραφικές παραπομπές

Altbach, P. G. (2016). Chinese higher education: “Glass ceiling” and “feet of clay”. International Higher Education, 86, 11-13.

Andersen, J. A. & Hansson, P. (2011). At the end of the road? On differences between women and men in leadership behaviour. Leadership & Organization Development Journal32(5), 428-441.

Burgess, D. & Borgida, E. (1999). Who women are, who women should be: Descriptive and prescriptive gender stereotyping in sex discrimination. Psychology, Public Policy, and Law, 5(3), 665-692.

Cama, M. G., Jorge, M. L., & Peña, F. J. A. (2016). Gender differences between faculty members in higher education: A literature review of selected higher education journals. Educational Research Review18, 58-69.

Casey, C., Skibnes, R., & Pringle, J. K. (2011). Gender equality and corporate governance: Policy strategies in Norway and New Zealand. Gender, Work & Organization18(6), 613-630.

Chisholm-Burns, M. A., Spivey, C. A., Hagemann, T., & Josephson, M. A. (2017). Women in leadership and the bewildering glass ceiling. American Journal of Health-System Pharmacy74(5), 312-324.

Cundiff, J. L. & Vescio, T. K. (2016). Gender stereotypes influence how people explain gender disparities in the workplace. Sex Roles75(3), 126-138.

De Paola, M., Ponzo, M., & Scoppa, V. (2018). Are men given priority for top jobs? Investigating the glass ceiling in Italian academia. Journal of Human Capital12(3), 475-503.

Eagly, A. H. & Carli, L. L. (2018). Women and the labyrinth of leadership. In W. E. Rosenbach (ed.), Contemporary Issues in Leadership (pp. 147-162). New York: Routledge.

Eagly, A. H. & Karau, S. J. (2002). Role congruity theory of prejudice toward female leaders. Psychological Review, 109(3), 573-598.

European Commission (2012). She figures 2012: Gender in research and innovation – Statistic and indicators. Luxembourg: European Commission.

Folch, M. (2015). The city and the stage: Performance, genre, and gender in Plato’s Laws: New York: Oxford University Press.

Gipson, A. N., Pfaff, D. L., Mendelsohn, D. B., Catenacci, L. T., & Burke, W. W. (2017). Women and leadership: Selection, development, leadership style, and performance. The Journal of Applied Behavioral Science53(1), 32-65.

Glass, C. & Cook, A. (2016). Leading at the top: Understanding women’s challenges above the glass ceiling. The Leadership Quarterly27(1), 51-63.

Hideg, I. & Ferris, D. L. (2016). The compassionate sexist? How benevolent sexism promotes and undermines gender equality in the workplace. Journal of Personality and Social Psychology, 111(5), 706-727.

Leskinen, E. A., Rabelo, V. C., & Cortina, L. M. (2015). Gender stereotyping and harassment: A “catch-22” for women in the workplace. Psychology, Public Policy, and Law21(2), 192-204.

McAllister, T. G., Kokaua, J., Naepi, S., Kidman, J., & Theodore, R. (2020). Glass ceilings in New Zealand universities. Mai Journal9(3), 272-285.

Milner, S., Demilly, H., & Pochic, S. (2019). Bargained equality: The strengths and weaknesses of workplace gender equality agreements and plans in France. British Journal of Industrial Relations57(2), 275-301.

Powell, G. N. & Butterfield, D. A. (2015). The glass ceiling: What have we learned 20 years on? Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance, 2(4), 306-326.

Yousaf, R. & Schmiede, R. (2016). Underrepresentation of women at academic excellence and position of power: Role of harassment and glass ceiling. Open Journal of Social Sciences4(2), 173-185. Wesarat, P. O. & Mathew, J. (2017). Theoretical framework of glass ceiling: A case of India’s women academic leaders. Paradigm21(1), 21-3

Επιστημονική δημοσίευση στο NATURE για τη σεισμική κρίση της Σαντορίνης

Επιστημονική δημοσίευση στο NATURE για τη σεισμική κρίση της Σαντορίνης

Μετακίνηση μάγματος προκάλεσε δεκάδες χιλιάδες σεισμούς Το Εργαστήριο Φυσικής Γεωγραφίας του Τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του ΕΚΠΑ, το οποίο συμμετείχε σε ωκεανογραφικές αποστολές στον υποθαλάσσιο χώρο της Σαντορίνης και σε εργασίες πεδίου πριν και κατά τη διάρκεια της σεισμικής κρίσης, συμβάλλει στη δημοσίευση στο περιοδικό Nature με τίτλο «Volcanic crisis reveals coupled magma system at […]

Συνάντηση εργασίας του Αντιπρύτανη του ΕΚΠΑ, καθηγητή Χρήστου Καραγιάννη, και του Dr. Hashem Khries, Καθηγητή του Zarqa University

Συνάντηση εργασίας του Αντιπρύτανη του ΕΚΠΑ, καθηγητή Χρήστου Καραγιάννη, και του Dr. Hashem Khries, Καθηγητή του Zarqa University

Στο πλαίσιο της 16ης Διεθνούς Διάσκεψης για την Ιστορία και Αρχαιολογία της Ιορδανίας (ICHAJ) που φιλοξενείται στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, πραγματοποιήθηκε συνάντηση εργασίας μεταξύ του Αντιπρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, καθηγητή Χρήστου Καραγιάννη και του Dr. Hashem Khries, Καθηγητή στο Τμήμα Ιστορίας της Σχολής Τεχνών εκ μέρους του Zarqa University. Κατά […]

H Μονάδα Αρχιμήδης στο Bio3 2025 Forum

H Μονάδα Αρχιμήδης στο Bio3 2025 Forum

Η Μονάδα Μεταφοράς Τεχνολογίας & Καινοτομίας  ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ συμμετείχε δυναμικά και συνεισέφερε στην ετήσια συνάντηση του Bio32025 Forum, ένα πενθήμερο φεστιβάλ που συγκεντρώνει επιστήμονες, επιχειρηματίες, ηγέτες της βιομηχανίας, επενδυτές και υπεύθυνους χάραξης πολιτικής από την Ελλάδα, την Ομογένεια και το εξωτερικό, και αποτελεί την κορυφαία πλατφόρμα επιχειρηματικής συνεργασίας της χώρας για τη βιοτεχνολογία, τις βιοεπιστήμες και […]

Εκδήλωση Υποδοχής των νέων φοιτητών και φοιτητριών του ΔΠΜΣ στη Διοίκηση Επιχειρήσεων – University of Athens MBA

Εκδήλωση Υποδοχής των νέων φοιτητών και φοιτητριών του ΔΠΜΣ στη Διοίκηση Επιχειρήσεων – University of Athens MBA

Την Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου 2025, πραγματοποιήθηκε στο Αμφιθέατρο Άλκης Αργυριάδης στο Κεντρικό Κτήριο του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών η Εκδήλωση Υποδοχής των νέων φοιτητών και φοιτητριών του ΔΠΜΣ στη Διοίκηση Επιχειρήσεων – University of Athens MBA. Υποδεχτήκαμε τους φοιτητές σε αυτό το επιβλητικό κτήριο του πανεπιστημίου μας με χαρά και προσμονή, προσφέροντάς τους αναμνηστικά […]

Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Τμήμα Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας Τιμούν την «Παγκόσμια Ημέρα Ναυτιλίας»

Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Τμήμα Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας Τιμούν την «Παγκόσμια Ημέρα Ναυτιλίας»

Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Τμήμα Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας τιμούν την ‘Παγκόσμια Ημέρα Ναυτιλίας’ (World Maritime Day). Η ‘Παγκόσμια Ημέρα Ναυτιλίας’ καθιερώθηκε από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (International Maritime Organization, ΙΜΟ) και εορτάζεται κάθε χρόνο την τελευταία εβδομάδα του Σεπτεμβρίου. Το κεντρικό θέμα για την τρέχουσα χρονιά είναι ‘Πλοηγώντας προς το […]

Καλεσμένος του Beijing Foreign Studies University για 4 διαλέξεις ο Καθηγητής του ΕΚΠΑ Δημήτρης Α. Σωτηρόπουλος

Καλεσμένος του Beijing Foreign Studies University για 4 διαλέξεις ο Καθηγητής του ΕΚΠΑ Δημήτρης Α. Σωτηρόπουλος

Καλεσμένος του Beijing Foreign Studies University προκειμένου να δώσει τέσσερις διαλέξεις είναι ο Καθηγητής πολιτικής επιστήμης στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του ΕΚΠΑ, Δημήτρης Α. Σωτηρόπουλος. Το πρόγραμμα διαλέξεων του Δημήτρη Α. Σωτηρόπουλου στο Πεκίνο 1. Sep 22, Monday, 17:30-19:00, Lecture: The socioeconomic Modernization of the Post-Yugoslav Successor States. 2. Sep 24, Wednesday, […]

Συνάντηση εργασίας του Αντιπρύτανη του ΕΚΠΑ, καθηγητή Χρήστου Καραγιάννη, και του Dr. Hashem Khries, Καθηγητή του Zarqa University

Συνάντηση εργασίας του Αντιπρύτανη του ΕΚΠΑ, καθηγητή Χρήστου Καραγιάννη, και του Dr. Hashem Khries, Καθηγητή του Zarqa University

Στο πλαίσιο της 16ης Διεθνούς Διάσκεψης για την Ιστορία και Αρχαιολογία της Ιορδανίας (ICHAJ) που φιλοξενείται στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, πραγματοποιήθηκε συνάντηση εργασίας μεταξύ του Αντιπρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, καθηγητή Χρήστου Καραγιάννη και του Dr. Hashem Khries, Καθηγητή στο Τμήμα Ιστορίας της Σχολής Τεχνών εκ μέρους του Zarqa University. Κατά […]

H Μονάδα Αρχιμήδης στο Bio3 2025 Forum

H Μονάδα Αρχιμήδης στο Bio3 2025 Forum

Η Μονάδα Μεταφοράς Τεχνολογίας & Καινοτομίας  ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ συμμετείχε δυναμικά και συνεισέφερε στην ετήσια συνάντηση του Bio32025 Forum, ένα πενθήμερο φεστιβάλ που συγκεντρώνει επιστήμονες, επιχειρηματίες, ηγέτες της βιομηχανίας, επενδυτές και υπεύθυνους χάραξης πολιτικής από την Ελλάδα, την Ομογένεια και το εξωτερικό, και αποτελεί την κορυφαία πλατφόρμα επιχειρηματικής συνεργασίας της χώρας για τη βιοτεχνολογία, τις βιοεπιστήμες και […]

Εκδήλωση Υποδοχής των νέων φοιτητών και φοιτητριών του ΔΠΜΣ στη Διοίκηση Επιχειρήσεων – University of Athens MBA

Εκδήλωση Υποδοχής των νέων φοιτητών και φοιτητριών του ΔΠΜΣ στη Διοίκηση Επιχειρήσεων – University of Athens MBA

Την Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου 2025, πραγματοποιήθηκε στο Αμφιθέατρο Άλκης Αργυριάδης στο Κεντρικό Κτήριο του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών η Εκδήλωση Υποδοχής των νέων φοιτητών και φοιτητριών του ΔΠΜΣ στη Διοίκηση Επιχειρήσεων – University of Athens MBA. Υποδεχτήκαμε τους φοιτητές σε αυτό το επιβλητικό κτήριο του πανεπιστημίου μας με χαρά και προσμονή, προσφέροντάς τους αναμνηστικά […]

Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Τμήμα Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας Τιμούν την «Παγκόσμια Ημέρα Ναυτιλίας»

Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Τμήμα Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας Τιμούν την «Παγκόσμια Ημέρα Ναυτιλίας»

Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Τμήμα Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας τιμούν την ‘Παγκόσμια Ημέρα Ναυτιλίας’ (World Maritime Day). Η ‘Παγκόσμια Ημέρα Ναυτιλίας’ καθιερώθηκε από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (International Maritime Organization, ΙΜΟ) και εορτάζεται κάθε χρόνο την τελευταία εβδομάδα του Σεπτεμβρίου. Το κεντρικό θέμα για την τρέχουσα χρονιά είναι ‘Πλοηγώντας προς το […]

Καλεσμένος του Beijing Foreign Studies University για 4 διαλέξεις ο Καθηγητής του ΕΚΠΑ Δημήτρης Α. Σωτηρόπουλος

Καλεσμένος του Beijing Foreign Studies University για 4 διαλέξεις ο Καθηγητής του ΕΚΠΑ Δημήτρης Α. Σωτηρόπουλος

Καλεσμένος του Beijing Foreign Studies University προκειμένου να δώσει τέσσερις διαλέξεις είναι ο Καθηγητής πολιτικής επιστήμης στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του ΕΚΠΑ, Δημήτρης Α. Σωτηρόπουλος. Το πρόγραμμα διαλέξεων του Δημήτρη Α. Σωτηρόπουλου στο Πεκίνο 1. Sep 22, Monday, 17:30-19:00, Lecture: The socioeconomic Modernization of the Post-Yugoslav Successor States. 2. Sep 24, Wednesday, […]

Διεθνής Ημέρα Ειρήνης – Το ΕΚΠΑ ενώνει τη φωνή του με εκατομμύρια ανθρώπους, προωθώντας τα οικουμενικά ιδανικά της ειρήνης και της αλληλεγγύης

Διεθνής Ημέρα Ειρήνης – Το ΕΚΠΑ ενώνει τη φωνή του με εκατομμύρια ανθρώπους, προωθώντας τα οικουμενικά ιδανικά της ειρήνης και της αλληλεγγύης

Με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Ειρήνης, το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών ενώνει τη φωνή του με εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο, προωθώντας τα οικουμενικά ιδανικά της ειρήνης και της αλληλεγγύης. Η ημέρα αυτή καθιερώθηκε από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών το 1981 και εορτάζεται κάθε χρόνο στις 21 Σεπτεμβρίου. Αποτελεί μια υπόμνηση ότι η […]

Συνάντηση του Προέδρου της Βουλής Νικήτα Κακλαμάνη με τον Πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Γεράσιμο Σιάσο

Συνάντηση του Προέδρου της Βουλής Νικήτα Κακλαμάνη με τον Πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Γεράσιμο Σιάσο

Aνακοίνωση Προέδρου Βουλής των Ελλήνων Συνάντηση με τον Πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) κ. Γεράσιμο Σιάσο είχε σήμερα στο Κοινοβούλιο, ο Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων, κ. Νικήτας Κακλαμάνης. Ο Πρόεδρος της Βουλής ενημερώθηκε από τον πρύτανη για τις τελευταίες διεθνείς συνεργασίες του ΕΚΠΑ με κορυφαία ιδρύματα του εξωτερικού καθώς και για […]

Ανακοίνωση για την απώλεια του Ομότιμου Καθηγητή και Επίτιμου Προέδρου του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ, Θεόδωρου Εξαρχάκου

Ανακοίνωση για την απώλεια του Ομότιμου Καθηγητή και Επίτιμου Προέδρου του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ, Θεόδωρου Εξαρχάκου

Mε βαθιά θλίψη ανακοινώνουμε την εκδημία του Ομότιμου Καθηγητή και Επίτιμου Προέδρου του Παιδαγωγικού Τμήματος  Δημοτικής Εκπαίδευσης (Π.Τ.Δ.Ε.), Θεόδωρου Εξαρχάκου, ο οποίος υπηρέτησε επίσης ως Πρόεδρος της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και του Κέντρου Έρευνας Επιστήμης και Εκπαίδευσης. Ο Θεόδωρος Εξαρχάκος υπήρξε μία εμβληματική φυσιογνωμία και ένας εμπνευσμένος Πανεπιστημιακός Δάσκαλος, ο οποίος με […]

Πώς ήρθαν και πώς θα λειτουργήσουν τα μη κρατικά ΑΕΙ – Οι καθηγητές του ΕΚΠΑ Σπύρος Βλαχόπουλος και Αντώνης Μεταξάς στο «Ακαδημαϊκό Τέταρτο» του Βήματος

Πώς ήρθαν και πώς θα λειτουργήσουν τα μη κρατικά ΑΕΙ – Οι καθηγητές του ΕΚΠΑ Σπύρος Βλαχόπουλος και Αντώνης Μεταξάς στο «Ακαδημαϊκό Τέταρτο» του Βήματος

Οι καθηγητές του Πανεπιστημίου Αθηνών Σπύρος Βλαχόπουλος –μέλος του Συμβουλίου Διοίκησης- και Αντώνης Μεταξάς συζητούν για την ίδρυση μη κρατικών ΑΕΙ στο «Ακαδημαϊκό Τέταρτο». Λίγες ημέρες πριν την έναρξη της ακαδημαϊκής χρονιάς που θα φέρει στον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας τα περίφημα νέα Νομοθετικά Πρόσωπα Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΝΟΠΕ), δυο καθηγητές του Πανεπιστημίου Αθηνών συζητούν στο «Ακαδημαϊκό Τέταρτο» […]

Συνάντηση του Προέδρου της Δημοκρατίας Κωνσταντίνου Αν. Τασούλα με τον Πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Γεράσιμο Σιάσο

Συνάντηση του Προέδρου της Δημοκρατίας Κωνσταντίνου Αν. Τασούλα με τον Πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Γεράσιμο Σιάσο

Ανακοίνωση της Προεδρίας της Δημοκρατίας Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Αν. Τασούλας δέχθηκε τον Πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, καθηγητή Γεράσιμο Σιάσο, ο οποίος τον ενημέρωσε για θέματα της αρμοδιότητάς του. Ειδικότερα, ο κ. Σιάσος παρουσίασε το στρατηγικό σχέδιο του Πανεπιστημίου για τα επόμενα χρόνια, τον διεθνή προσανατολισμό του ιδρύματος και τις μέχρι […]

Συμμετοχή του Καθηγητή Δημήτρη Καινούργιου στο 7ο Newsletter της doValue Greece

Συμμετοχή του Καθηγητή Δημήτρη Καινούργιου στο 7ο Newsletter της doValue Greece

Ο Καθηγητής Χρηματοοικονομικής, Μέλος του Συμβουλίου Διοίκησης του ΕΚΠΑ,  Διευθυντής του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Εσωτερικός Έλεγχος, Διαχείριση Κινδύνων & Κανονιστική Συμμόρφωση», του University of Athens MBA και του Κέντρου Μελετών & Εκπαίδευσης Χρηματοοικονομικής  κ. Δημήτρης Καινούργιος, συμμετέχει με άρθρο του στη νέα έκδοση του Newsletter του Κέντρου Χρηματοοικονομικής Υπευθυνότητας της doValue Greece. Στη στήλη Opinion του 7ου τεύχους (Σεπτέμβριος 2025), […]

Συνάντηση του Προέδρου της Βουλής Νικήτα Κακλαμάνη με τον Πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Γεράσιμο Σιάσο

Συνάντηση του Προέδρου της Βουλής Νικήτα Κακλαμάνη με τον Πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Γεράσιμο Σιάσο

Aνακοίνωση Προέδρου Βουλής των Ελλήνων Συνάντηση με τον Πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) κ. Γεράσιμο Σιάσο είχε σήμερα στο Κοινοβούλιο, ο Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων, κ. Νικήτας Κακλαμάνης. Ο Πρόεδρος της Βουλής ενημερώθηκε από τον πρύτανη για τις τελευταίες διεθνείς συνεργασίες του ΕΚΠΑ με κορυφαία ιδρύματα του εξωτερικού καθώς και για […]

Ανακοίνωση για την απώλεια του Ομότιμου Καθηγητή και Επίτιμου Προέδρου του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ, Θεόδωρου Εξαρχάκου

Ανακοίνωση για την απώλεια του Ομότιμου Καθηγητή και Επίτιμου Προέδρου του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ, Θεόδωρου Εξαρχάκου

Mε βαθιά θλίψη ανακοινώνουμε την εκδημία του Ομότιμου Καθηγητή και Επίτιμου Προέδρου του Παιδαγωγικού Τμήματος  Δημοτικής Εκπαίδευσης (Π.Τ.Δ.Ε.), Θεόδωρου Εξαρχάκου, ο οποίος υπηρέτησε επίσης ως Πρόεδρος της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και του Κέντρου Έρευνας Επιστήμης και Εκπαίδευσης. Ο Θεόδωρος Εξαρχάκος υπήρξε μία εμβληματική φυσιογνωμία και ένας εμπνευσμένος Πανεπιστημιακός Δάσκαλος, ο οποίος με […]

Πώς ήρθαν και πώς θα λειτουργήσουν τα μη κρατικά ΑΕΙ – Οι καθηγητές του ΕΚΠΑ Σπύρος Βλαχόπουλος και Αντώνης Μεταξάς στο «Ακαδημαϊκό Τέταρτο» του Βήματος

Πώς ήρθαν και πώς θα λειτουργήσουν τα μη κρατικά ΑΕΙ – Οι καθηγητές του ΕΚΠΑ Σπύρος Βλαχόπουλος και Αντώνης Μεταξάς στο «Ακαδημαϊκό Τέταρτο» του Βήματος

Οι καθηγητές του Πανεπιστημίου Αθηνών Σπύρος Βλαχόπουλος –μέλος του Συμβουλίου Διοίκησης- και Αντώνης Μεταξάς συζητούν για την ίδρυση μη κρατικών ΑΕΙ στο «Ακαδημαϊκό Τέταρτο». Λίγες ημέρες πριν την έναρξη της ακαδημαϊκής χρονιάς που θα φέρει στον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας τα περίφημα νέα Νομοθετικά Πρόσωπα Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΝΟΠΕ), δυο καθηγητές του Πανεπιστημίου Αθηνών συζητούν στο «Ακαδημαϊκό Τέταρτο» […]

Συνάντηση του Προέδρου της Δημοκρατίας Κωνσταντίνου Αν. Τασούλα με τον Πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Γεράσιμο Σιάσο

Συνάντηση του Προέδρου της Δημοκρατίας Κωνσταντίνου Αν. Τασούλα με τον Πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Γεράσιμο Σιάσο

Ανακοίνωση της Προεδρίας της Δημοκρατίας Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Αν. Τασούλας δέχθηκε τον Πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, καθηγητή Γεράσιμο Σιάσο, ο οποίος τον ενημέρωσε για θέματα της αρμοδιότητάς του. Ειδικότερα, ο κ. Σιάσος παρουσίασε το στρατηγικό σχέδιο του Πανεπιστημίου για τα επόμενα χρόνια, τον διεθνή προσανατολισμό του ιδρύματος και τις μέχρι […]

Συμμετοχή του Καθηγητή Δημήτρη Καινούργιου στο 7ο Newsletter της doValue Greece

Συμμετοχή του Καθηγητή Δημήτρη Καινούργιου στο 7ο Newsletter της doValue Greece

Ο Καθηγητής Χρηματοοικονομικής, Μέλος του Συμβουλίου Διοίκησης του ΕΚΠΑ,  Διευθυντής του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Εσωτερικός Έλεγχος, Διαχείριση Κινδύνων & Κανονιστική Συμμόρφωση», του University of Athens MBA και του Κέντρου Μελετών & Εκπαίδευσης Χρηματοοικονομικής  κ. Δημήτρης Καινούργιος, συμμετέχει με άρθρο του στη νέα έκδοση του Newsletter του Κέντρου Χρηματοοικονομικής Υπευθυνότητας της doValue Greece. Στη στήλη Opinion του 7ου τεύχους (Σεπτέμβριος 2025), […]

Το Πανεπιστήμιο Αθηνών

Το Ε.Κ.Π.Α. το οποίο εγκαινιάστηκε στις 3 Μαΐου του 1837, αρχικά στεγάστηκε σε ένα ανακαινισμένο οθωμανικό κτήριο στη βορειοανατολική πλευρά της Ακρόπολης, το οποίο στις μέρες μας έχει ανακαινιστεί και λειτουργεί ως Μουσείο του Πανεπιστημίου. Αρχικά ονομάστηκε «Οθωνικό Πανεπιστήμιο» από το όνομα του πρώτου βασιλιά της Ελλάδας Όθωνα και αποτελούνταν από 4 ακαδημαϊκά Τμήματα με 52 φοιτητές. Καθώς αποτελούσε το πρώτο Πανεπιστήμιο του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, αλλά και της ευρύτερης βαλκανικής και μεσογειακής περιοχής, απέκτησε σημαντικό κοινωνικο-ιστορικό ρόλο, ο οποίος υπήρξε καθοριστικός για την παραγωγή συγκεκριμένης γνώσης και πολιτισμού μέσα στη χώρα.

Stay Connected

Ακολουθήστε το hub.uoa.gr στα Social Media

Newsletter

Γραφτείτε για να λαμβάνετε ενημερώσεις

closebutton
Μετάβαση στο περιεχόμενο