Νέα & Ανακοινώσεις

Η παρουσία των γυναικών στην ηγεσία της Ανώτατης Εκπαίδευσης

Η παρουσία των γυναικών στην ηγεσία της Ανώτατης Εκπαίδευσης
s200 alexandros stamatios.antoniou

του Αλέξανδρου-Σταμάτιου Αντωνίου, Καθηγητή ΠΤΔΕ-ΕΚΠΑ

Η αλληλεπίδραση της έννοιας της ηγεσίας και του φύλου εντοπίζεται ήδη σε παραδείγματα από την αρχαία Αθήνα, με τον Πλάτωνα να δίνει θέση στις γυναίκες στην Πολιτεία του. Συγκεκριμένα, αναγνώριζε στις γυναίκες τη δυνατότητα να αποκτήσουν τη θέση των φυλάκων, να εκπαιδεύονται, να πολεμούν, να αναλαμβάνουν ευθύνες και να φιλοσοφούν μαζί με τους άνδρες. Ισχυρίστηκε, ακόμη, ότι δεν στοιχειοθετούνται θεμελιώδεις διαφορές μεταξύ των δύο φύλων, τονίζοντας ότι δεν θα υπήρχε τίποτα καλύτερο από μία πόλη στην οποία και οι γυναίκες και οι άνδρες θα γίνονταν κατά το δυνατόν καλύτεροι.

Αργότερα, σύμφωνα με λόγιους του κινήματος του Διαφωτισμού, το φύλο θεωρήθηκε ως ένα διακριτό χαρακτηριστικό που καθορίζει τον χώρο για την ανθρώπινη δραστηριότητα, προσδιορίζει τους ρόλους και δημιουργεί συγκεκριμένες προσδοκίες για τη συμπεριφορά του κάθε ατόμου. Διαχωρίζοντας τις δύο σφαίρες της ανθρώπινης δραστηριότητας σε ιδιωτική και δημόσια, οι γυναίκες αποκλείστηκαν από τη δημόσια και περιορίστηκαν σε εκείνην της ιδιωτικής. Από την άλλη πλευρά, οι άνδρες κινούνταν τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό χώρο με απόλυτη ελευθερία, εμπλεκόμενοι στην κοινωνική, πολιτική και οικονομική ζωή, στη διαχείριση ευρέος φάσματος ζητημάτων της κοινότητας και στη διεκδίκηση της εξουσίας. Οι λόγιοι του Διαφωτισμού επικεντρώθηκαν στην ανθρώπινη λογική και εμπειρία, και η ανισότητα που αναδύθηκε ανάμεσα στα δύο φύλα και οι σχέσεις εξουσίας και υποταγής οι οποίες καλλιεργήθηκαν ως αποτέλεσμα αυτής της ανισότητας θεωρήθηκαν φυσική και αναμενόμενη κατάσταση.

Σήμερα, στις Δυτικές χώρες, το νομικό πλαίσιο αναγνωρίζει την ισότητα μεταξύ των δύο φύλων, συμπεριλαμβανομένης και αυτής εντός του εργασιακού περιβάλλοντος. Εντούτοις, έχει βρεθεί ότι στο συγκεκριμένο περιβάλλον ευνοούνται συχνά οι άνδρες, αν παρατηρήσουμε τα στερεότυπα που σχετίζονται με το φύλο και τα οποία φαίνεται να εξακολουθούν να είναι κυρίαρχα, σε αντίστιξη προς τις πρόσφατα διατυπωμένες προτάσεις που αφορούν τον εργασιακό χώρο. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι τα εν λόγω στερεότυπα ενδέχεται να έχουν τόσο περιγραφικό όσο και κανονιστικό χαρακτήρα (Burgess & Borgida, 1999· Eagly & Karau, 2002· Gipson et al., 2017). Ποσοστό ευθύνης ως προς αυτό το θέμα προκύπτει ότι έχει και το εκπαιδευτικό σύστημα, αποδεχόμενο συχνά τη διαφοροποίηση των δύο φύλων και των ρόλων τους επί τη βάσει του ότι ο ρόλος των γυναικών θα πρέπει να εστιάζεται κυρίως σε αυτόν της συζύγου, της μητέρας και της νοικοκυράς παρά της εργαζόμενης.

Η διάσταση της άσκησης εξουσίας και επίδειξης ισχύος έχει συνδεθεί ιστορικά με το ανδρικό φύλο, και η ίδια η έννοια της ηγεσίας παρουσιάζεται ενίοτε κατά τέτοιον τρόπο που καταλήγει να ταυτίζεται με αυτό. Σε πολλές σχετικές μελέτες για την ηγεσία και το μάνατζμεντ, ο παράγοντας του φύλου συνιστά μια υπολανθάνουσα παράμετρο ενισχυτική της υπόθεσης ότι οι άνδρες καταλαμβάνουν θέσεις εξουσίας, επιβεβαιώνοντας τη νόρμα. Σε αυτό είναι δυνατόν να συμβάλουν και άλλα φαινόμενα, όπως αυτό του «καλόβουλου» σεξισμού, της πρακτικής δηλαδή όπου συντηρούνται μεν θετικές στάσεις έναντι των γυναικών, οι οποίες ταυτόχρονα τις περιορίζουν λόγω της προσέγγισης· για παράδειγμα, οι γυναίκες χαρακτηρίζονται ως υπέροχα και συναισθηματικά πλάσματα, τα οποία ωστόσο χρήζουν προστασίας και συνεπώς δεν είναι σε θέση να αναλάβουν ηγετικούς ρόλους (Hideg & Ferris, 2016). Κατά συνέπεια, η εμπειρία των γυναικών δεν καταγράφεται και δεν «ακούγεται». Ο «ανδροκεντρισμός» επιβάλλει ένα συγκεκριμένο πλαίσιο αντίληψης και θεώρησης του κόσμου, ταυτισμένο με την ανδρική οπτική, ενώ ταυτόχρονα απαιτεί την αποδοχή αυτής της αντίληψης ως αποκλειστικά επιλέξιμης και καθολικής.

Κατά τις δεκαετίες του ’50 και ΄60, ορισμένοι εκπρόσωποι του φεμινιστικού κινήματος μίλησαν για το «πρόβλημα χωρίς όνομα», θέλοντας να αναφερθούν στην έλλειψη ικανοποίησης που βίωναν ορισμένες γυναίκες με τον περιορισμό των ρόλων τους αποκλειστικά ως μητέρων, συζύγων και νοικοκυρών. Η σύγχρονη εκδοχή αυτού υπογραμμίζει την απογοήτευση που ενδέχεται να βιώνουν οι γυναίκες σήμερα, καθώς προσπαθούν να αποκτήσουν πρόσβαση σε ανώτερες θέσεις εξουσίας. Επισημάνθηκε ήδη ότι ο τομέας της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης έχει σημειώσει πρόοδο όσον αφορά τα ζητήματα ισότητας των φύλων, με τον αριθμό των γυναικών που καταλαμβάνουν θέσεις καθηγητριών στα πανεπιστήμια να αυξάνεται διαρκώς και σε σημαντικό ποσοστό. Εντούτοις, όπως αναφέρουν ειδικοί μελετητές, η εξέλιξη των γυναικών αυτών εξακολουθεί να είναι «αργή» και η θέση τους εν γένει στην ακαδημαϊκή κοινότητα θα μπορούσε να αποτυπωθεί σε μεγάλο βαθμό ως περιθωριοποιημένη. Χαρακτηρισμοί όπως «outsiders» και «other academics» είναι εύκολο να εντοπιστούν στη σχετική διεθνή βιβλιογραφία για τις γυναίκες μέλη διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού πανεπιστημίων.

Οι γυναίκες, παγκοσμίως, ανεξάρτητα από τις οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές διαφορές σε διαπολιτισμικό επίπεδο, στην πορεία τους για να κατακτήσουν μία θέση εντός των σύγχρονων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων έρχονται αντιμέτωπες διαχρονικά με μία «σιδηρά πύλη»(«iron gate»), εν συνεχεία με ένα «κολλώδες» έδαφος («sticky» ground) και στην κορυφή με μία «γυάλινη οροφή» («glass ceiling») (Chisholm-Burns et al., 2017· Powell & Butterfield, 2015). Η «γυάλινη οροφή» φαίνεται να επιτρέπει στις γυναίκες να παρατηρούν τις ανώτερες διοικητικές θέσεις εργασίας αλλά να μην μπορούν να τις αποκτήσουν. Τα ποσοστά των γυναικών που καταλαμβάνουν θέσεις σε υψηλότερες βαθμίδες στα πανεπιστήμια είναι εμφανώς μικρότερα από τα αντίστοιχα των ανδρών συναδέλφων τους. Επιπλέον, οι ίδιες μαθαίνουν να προάγονται με πιο αργούς ρυθμούς και η διαδικασία αυτή να επηρεάζεται από παραμέτρους όπως η ηλικία, η πειθαρχία και η τάξη. Προς επίρρωση αυτού, σε σχετική έρευνα στο Πακιστάν αναφέρεται ότι οι γυναίκες στον ακαδημαϊκό χώρο είχαν δεχθεί παρενόχληση, γεγονός που θεωρούσαν ως βασικό εμπόδιο για την επαγγελματική τους εξέλιξη (Yousaf & Schmiede, 2016).

Έτσι, αν και ο αριθμός των γυναικών που έχουν πρόσβαση στην ανώτερη εκπαίδευση, και μάλιστα ολοκληρώνοντάς την, συχνά είναι μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο των ανδρών, το φαινόμενο της «γυάλινης οροφής» συχνά δεν τους επιτρέπει να προχωρήσουν περαιτέρω. Ο αριθμός αυτός μειώνεται σε επίπεδο εκπόνησης διδακτορικής διατριβής και ακόμη περισσότερο στις πανεπιστημιακές θέσεις που καταλαμβάνονται από γυναίκες (European Commission, 2012). Έρευνες σε διεθνές επίπεδο έχουν αναδείξει ότι οι γυναίκες είναι κατ’ ουσίαν απούσες από το πεδίο της έρευνας, είναι πιο πιθανό να τους ανατεθεί ο ρόλος του βοηθού ερευνητή και όχι του επικεφαλής μίας έρευνας, και ότι είναι λιγότερο πιθανό να προχωρήσουν σε αίτηση για κάποια ερευνητική χρηματοδότηση σε σχέση με τους άνδρες συναδέλφους τους. Επιπρόσθετα, ακόμη και αν οι γυναίκες κατορθώσουν να κατακτήσουν μία θέση στον ακαδημαϊκό χώρο, φαίνεται να αποχωρούν νωρίτερα προσπαθώντας πιθανώς να επιδιώξουν διαφορετική καριέρα λόγω των διακρίσεων που έχουν δεχτεί.

Οι αιτίες του φαινομένου της «γυάλινης οροφής» έχουν διερευνηθεί, όπως αναδεικνύει η αντίστοιχη βιβλιογραφία, αν και με σαφώς μεγαλύτερη έμφαση σε Δυτικές χώρες παρά σε ασιατικές όπου παρατηρείται έλλειψη σχετικών μελετών (Wesarat & Mathew, 2017). Οργανωσιακοί παράγοντες, όπως οι γραφειοκρατικές διαδικασίες του πανεπιστημίου και οι αντιλήψεις των πιο έμπειρων μελών, κοινωνικοί παράγοντες, όπως οι κοινωνικές αντιλήψεις, και ατομικοί παράγοντες, όπως είναι τα ατομικά και οικογενειακά προβλήματα συνιστούν μερικά παραδείγματα. Άλλοι ερευνητές υποστηρίζουν ότι και οι πολιτισμικοί παράγοντες διαδραματίζουν κάποιον ρόλο, καθώς σχετίζονται με τη διασύνδεση της ηγεσίας κυρίως με το ανδρικό φύλο (Cama et al., 2016).

Εν γένει, αυτή η αντιφατική εικόνα της συμμετοχής των γυναικών στην ανώτερη εκπαίδευση, κυρίως, ως φοιτητριών και λιγότερο ως μελών του διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού, υπογραμμίζει τη συνύπαρξη δομικών εμποδίων που καθιστούν ιδιαίτερα δυσχερή τον επιτυχή συνδυασμό οικογένειας και εργασίας. Τέλος, δεν θα πρέπει να παραθεωρούνται και τα ψυχολογικά προσκόμματα που προέρχονται από την εσωτερίκευση της αντίληψης ότι οι γυναίκες είναι «πολίτες δευτέρας κατηγορίας», καθώς και της έμφυλης διάστασης που δίνεται στην εξουσία ως παραδοσιακά «αρρενωπού» χαρακτηριστικού.

-Για εκτενέστερη ανάλυση του θέματος στο βιβλίο:

Antoniou, A.-S., Cooper, C. L., & Gatrell, C. (Eds.) (2019). Women, Business and Leadership: Gender and Organisations .Northampton, USA: Edward Elgar.

https://www.amazon.com/Women-Business-Leadership-Organisations-Management/dp/1786432706

Βιβλιογραφικές παραπομπές

Altbach, P. G. (2016). Chinese higher education: “Glass ceiling” and “feet of clay”. International Higher Education, 86, 11-13.

Andersen, J. A. & Hansson, P. (2011). At the end of the road? On differences between women and men in leadership behaviour. Leadership & Organization Development Journal32(5), 428-441.

Burgess, D. & Borgida, E. (1999). Who women are, who women should be: Descriptive and prescriptive gender stereotyping in sex discrimination. Psychology, Public Policy, and Law, 5(3), 665-692.

Cama, M. G., Jorge, M. L., & Peña, F. J. A. (2016). Gender differences between faculty members in higher education: A literature review of selected higher education journals. Educational Research Review18, 58-69.

Casey, C., Skibnes, R., & Pringle, J. K. (2011). Gender equality and corporate governance: Policy strategies in Norway and New Zealand. Gender, Work & Organization18(6), 613-630.

Chisholm-Burns, M. A., Spivey, C. A., Hagemann, T., & Josephson, M. A. (2017). Women in leadership and the bewildering glass ceiling. American Journal of Health-System Pharmacy74(5), 312-324.

Cundiff, J. L. & Vescio, T. K. (2016). Gender stereotypes influence how people explain gender disparities in the workplace. Sex Roles75(3), 126-138.

De Paola, M., Ponzo, M., & Scoppa, V. (2018). Are men given priority for top jobs? Investigating the glass ceiling in Italian academia. Journal of Human Capital12(3), 475-503.

Eagly, A. H. & Carli, L. L. (2018). Women and the labyrinth of leadership. In W. E. Rosenbach (ed.), Contemporary Issues in Leadership (pp. 147-162). New York: Routledge.

Eagly, A. H. & Karau, S. J. (2002). Role congruity theory of prejudice toward female leaders. Psychological Review, 109(3), 573-598.

European Commission (2012). She figures 2012: Gender in research and innovation – Statistic and indicators. Luxembourg: European Commission.

Folch, M. (2015). The city and the stage: Performance, genre, and gender in Plato’s Laws: New York: Oxford University Press.

Gipson, A. N., Pfaff, D. L., Mendelsohn, D. B., Catenacci, L. T., & Burke, W. W. (2017). Women and leadership: Selection, development, leadership style, and performance. The Journal of Applied Behavioral Science53(1), 32-65.

Glass, C. & Cook, A. (2016). Leading at the top: Understanding women’s challenges above the glass ceiling. The Leadership Quarterly27(1), 51-63.

Hideg, I. & Ferris, D. L. (2016). The compassionate sexist? How benevolent sexism promotes and undermines gender equality in the workplace. Journal of Personality and Social Psychology, 111(5), 706-727.

Leskinen, E. A., Rabelo, V. C., & Cortina, L. M. (2015). Gender stereotyping and harassment: A “catch-22” for women in the workplace. Psychology, Public Policy, and Law21(2), 192-204.

McAllister, T. G., Kokaua, J., Naepi, S., Kidman, J., & Theodore, R. (2020). Glass ceilings in New Zealand universities. Mai Journal9(3), 272-285.

Milner, S., Demilly, H., & Pochic, S. (2019). Bargained equality: The strengths and weaknesses of workplace gender equality agreements and plans in France. British Journal of Industrial Relations57(2), 275-301.

Powell, G. N. & Butterfield, D. A. (2015). The glass ceiling: What have we learned 20 years on? Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance, 2(4), 306-326.

Yousaf, R. & Schmiede, R. (2016). Underrepresentation of women at academic excellence and position of power: Role of harassment and glass ceiling. Open Journal of Social Sciences4(2), 173-185. Wesarat, P. O. & Mathew, J. (2017). Theoretical framework of glass ceiling: A case of India’s women academic leaders. Paradigm21(1), 21-3

Συναυλία Jazz του Τμήματος Μουσικών Σπουδών ΕΚΠΑ [2 Ιουλίου]

Συναυλία Jazz του Τμήματος Μουσικών Σπουδών ΕΚΠΑ [2 Ιουλίου]

Την Τετάρτη 2 Ιουλίου και ώρα 21:00, το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ διοργανώνει σε συνεργασία με το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών Συναυλία Jazz, στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, Λόφος Νυμφών. Στη συναυλία του Jazz Συνόλου συμμετέχουν φοιτητές και καθηγητές της Jazz κατεύθυνσης του Τμήματος Μουσικών Σπουδών. Διδασκαλία – Ενορχηστρώσεις: Σπύρος Μάνεσης Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Νομική Σχολή: Νέα παγκόσμια διάκριση στον Διεθνή Διαγωνισμό Εικονικής Δίκης στο Δίκαιο του Αέρα

Νομική Σχολή: Νέα παγκόσμια διάκριση στον Διεθνή Διαγωνισμό Εικονικής Δίκης στο Δίκαιο του Αέρα

Με ιδιαίτερη χαρά ανακοινώνεται ότι η φετινή ομάδα της Νομικής Σχολής Αθηνών που συμμετείχε στον Διεθνή Διαγωνισμό Εικονικής Δίκης στο Δίκαιο του Αέρα, «Leiden-Sarin Air Law Moot Court Competition 2025», ο οποίος διεξήχθη από τις 25 έως τις 27 Απριλίου ε.ε. στην Αθήνα, κατέκτησε την 3η θέση παγκοσμίως στη φάση των προφορικών αγορεύσεων (Oral Pleadings) […]

Ρεπορτάζ του τηλεοπτικού σταθμού Alpha TV για τα εγκαίνια του ανακαινισμένου κτηρίου του Νέου Χημείου

Ρεπορτάζ του τηλεοπτικού σταθμού Alpha TV για τα εγκαίνια του ανακαινισμένου κτηρίου του Νέου Χημείου

Ο τηλεοπτικός σταθμός Alpha TV σε ρεπορτάζ του αναφέρθηκε στα εγκαίνια του ανακαινισμένου κτηρίου του Νέου Χημείου. Με την τελετή εγκαινίων, παραδόθηκε και επίσημα στην πανεπιστημιακή κοινότητα το ανακαινισμένο κτήριο του ιστορικού Νέου Χημείου, στο κέντρο της Αθήνας, επί των οδών Μαυρομιχάλη, Ναυαρίνου και Χαριλάου Τρικούπη. Με την ολοκλήρωση του έργου της αποκατάστασης και της […]

Απώλεια του Ομότιμου Καθηγητή Λουκά Σπάρου

Απώλεια του Ομότιμου Καθηγητή Λουκά Σπάρου

Η ακαδημαϊκή κοινότητα του Τμήματος Νοσηλευτικής του ΕΚΠΑ, με βαθιά θλίψη πληροφορήθηκε την απώλεια του Λουκά Σπάρου σε ηλικία 91 ετών, Ομότιμου Καθηγητή του Τμήματός μας. Ο αποθανών υπήρξε από τα ιδρυτικά μέλη του Τμήματος και στη συνέχεια διετέλεσε Πρόεδρος για 8 έτη. Υπήρξε ο πρώτος Διευθυντής του Μεταπτυχιακού Προγράμματος του Τμήματος (1983), ενώ επέβλεψε […]

Eκδημία του Αναπληρωτή Καθηγητή της Οδοντιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ Λάμπρου Γκουτζάνη

Eκδημία του Αναπληρωτή Καθηγητή της Οδοντιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ Λάμπρου Γκουτζάνη

Με βαθύτατη οδύνη σας ανακοινώνουμε την πρόωρη και αδόκητη εκδημία του Αναπληρωτή Καθηγητή της Οδοντιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ Λάμπρου Γκουτζάνη. Ο εκλιπών υπηρέτησε με αφοσίωση την Οδοντιατρική επί πολλά έτη ως μέλος ΔΕΠ της Κλινικής Στοματικής και Γναθοπροσωπικής Χειρουργική, συνεισφέροντας ουσιαστικά και πολύπλευρα στη θεωρητική και κλινική εκπαίδευση των προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών και των […]

Αναγορεύτηκε Eπίτιμος Διδάκτορας του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής ο Θανάσης Χατζόπουλος

Αναγορεύτηκε Eπίτιμος Διδάκτορας του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής ο Θανάσης Χατζόπουλος

Επίτιμος διδάκτορας του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών αναγορεύτηκε ο κύριος Θανάσης Χατζόπουλος, Ποιητής, Μεταφραστής, Παιδοψυχίατρος και Ψυχαναλυτής. Η τελετή αναγόρευσης πραγματοποιήθηκε την 26η Ιουνίου 2025, ημέρα Πέμπτη και ώρα 19.00 στη Μεγάλη Αίθουσα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Την προσφώνηση έκανε ο Πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού […]

Νομική Σχολή: Νέα παγκόσμια διάκριση στον Διεθνή Διαγωνισμό Εικονικής Δίκης στο Δίκαιο του Αέρα

Νομική Σχολή: Νέα παγκόσμια διάκριση στον Διεθνή Διαγωνισμό Εικονικής Δίκης στο Δίκαιο του Αέρα

Με ιδιαίτερη χαρά ανακοινώνεται ότι η φετινή ομάδα της Νομικής Σχολής Αθηνών που συμμετείχε στον Διεθνή Διαγωνισμό Εικονικής Δίκης στο Δίκαιο του Αέρα, «Leiden-Sarin Air Law Moot Court Competition 2025», ο οποίος διεξήχθη από τις 25 έως τις 27 Απριλίου ε.ε. στην Αθήνα, κατέκτησε την 3η θέση παγκοσμίως στη φάση των προφορικών αγορεύσεων (Oral Pleadings) […]

Ρεπορτάζ του τηλεοπτικού σταθμού Alpha TV για τα εγκαίνια του ανακαινισμένου κτηρίου του Νέου Χημείου

Ρεπορτάζ του τηλεοπτικού σταθμού Alpha TV για τα εγκαίνια του ανακαινισμένου κτηρίου του Νέου Χημείου

Ο τηλεοπτικός σταθμός Alpha TV σε ρεπορτάζ του αναφέρθηκε στα εγκαίνια του ανακαινισμένου κτηρίου του Νέου Χημείου. Με την τελετή εγκαινίων, παραδόθηκε και επίσημα στην πανεπιστημιακή κοινότητα το ανακαινισμένο κτήριο του ιστορικού Νέου Χημείου, στο κέντρο της Αθήνας, επί των οδών Μαυρομιχάλη, Ναυαρίνου και Χαριλάου Τρικούπη. Με την ολοκλήρωση του έργου της αποκατάστασης και της […]

Απώλεια του Ομότιμου Καθηγητή Λουκά Σπάρου

Απώλεια του Ομότιμου Καθηγητή Λουκά Σπάρου

Η ακαδημαϊκή κοινότητα του Τμήματος Νοσηλευτικής του ΕΚΠΑ, με βαθιά θλίψη πληροφορήθηκε την απώλεια του Λουκά Σπάρου σε ηλικία 91 ετών, Ομότιμου Καθηγητή του Τμήματός μας. Ο αποθανών υπήρξε από τα ιδρυτικά μέλη του Τμήματος και στη συνέχεια διετέλεσε Πρόεδρος για 8 έτη. Υπήρξε ο πρώτος Διευθυντής του Μεταπτυχιακού Προγράμματος του Τμήματος (1983), ενώ επέβλεψε […]

Eκδημία του Αναπληρωτή Καθηγητή της Οδοντιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ Λάμπρου Γκουτζάνη

Eκδημία του Αναπληρωτή Καθηγητή της Οδοντιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ Λάμπρου Γκουτζάνη

Με βαθύτατη οδύνη σας ανακοινώνουμε την πρόωρη και αδόκητη εκδημία του Αναπληρωτή Καθηγητή της Οδοντιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ Λάμπρου Γκουτζάνη. Ο εκλιπών υπηρέτησε με αφοσίωση την Οδοντιατρική επί πολλά έτη ως μέλος ΔΕΠ της Κλινικής Στοματικής και Γναθοπροσωπικής Χειρουργική, συνεισφέροντας ουσιαστικά και πολύπλευρα στη θεωρητική και κλινική εκπαίδευση των προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών και των […]

Αναγορεύτηκε Eπίτιμος Διδάκτορας του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής ο Θανάσης Χατζόπουλος

Αναγορεύτηκε Eπίτιμος Διδάκτορας του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής ο Θανάσης Χατζόπουλος

Επίτιμος διδάκτορας του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών αναγορεύτηκε ο κύριος Θανάσης Χατζόπουλος, Ποιητής, Μεταφραστής, Παιδοψυχίατρος και Ψυχαναλυτής. Η τελετή αναγόρευσης πραγματοποιήθηκε την 26η Ιουνίου 2025, ημέρα Πέμπτη και ώρα 19.00 στη Μεγάλη Αίθουσα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Την προσφώνηση έκανε ο Πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού […]

«Με όσα συμβαίνουν στις ΗΠΑ ο ρόλος των ευρωπαϊκών ΑΕΙ ενισχύεται»

«Με όσα συμβαίνουν στις ΗΠΑ ο ρόλος των ευρωπαϊκών ΑΕΙ ενισχύεται»

Η ατζέντα και η στρατηγική 54 κορυφαίων πανεπιστημίων της Ευρώπης (UNICA), οι «ηγέτες» των οποίων συνεδρίαζαν στα Προπύλαια του Πανεπιστημίου Αθηνών επί τρεις ημέρες – Στα 100 καλύτερα του κόσμου το ΕΚΠΑ Η Ευρώπη συνδέει τις βαθιές ακαδημαϊκές «ρίζες» της γύρω από νέες διαδρομές και χαράσσει πλέον έναν νέο «χάρτη» της ανώτατης εκπαίδευσης στις χώρες-μέλη […]

Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών| Εκδήλωση λήξης της καλλιτεχνικής δράσης «Μία ιστορία παιδικών αισθήσεων: Ο Πόλεμος, η Κατοχή και το Παιδικό Παιχνίδι»

Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών| Εκδήλωση λήξης της καλλιτεχνικής δράσης «Μία ιστορία παιδικών αισθήσεων: Ο Πόλεμος, η Κατοχή και το Παιδικό Παιχνίδι»

Με μεγάλη επιτυχία και συμμετοχή έλαβε χώρα στις 13 Ιουνίου 2025 η εκδήλωση λήξης της καλλιτεχνικής δράσης «Μία ιστορία παιδικών αισθήσεων: Ο Πόλεμος, η Κατοχή και το Παιδικό Παιχνίδι», στο Αίθριο του Γρυπαρείου Μεγάρου της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών. Στην εκδήλωση λήξης συμμετείχαν μέλη της Επιτροπής Ισότητας των Φύλων και Καταπολέμησης των Διακρίσεων (ΕΙΦΚΔ) […]

Γεώργιος Δαΐκος – Ο Μέγας Διδάχος της Ιατρικής

Γεώργιος Δαΐκος – Ο Μέγας Διδάχος της Ιατρικής

Δεν είναι εύκολο να μιλήσεις για τον Δάσκαλό σου. Ιδίως όταν υπήρξε κάτι πολύ περισσότερο από Δάσκαλος· όταν στάθηκε Μέντορας, Οδηγός, Φωτεινός Φάρος σε μια πορεία ζωής και επιστήμης. Μιλούμε σήμερα για τον Καθηγητή Γεώργιο Δαΐκο, όχι με τα συνηθισμένα λόγια ενός αποχαιρετισμού, αλλά με λόγια ευγνωμοσύνης και βαθειάς μνήμης. Γιατί ο Γεώργιος Δαΐκος δεν […]

Επίτιμος διδάκτορας της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ, αναγορεύθηκε ο Καθηγητής του McGill University, John Antoniou

Επίτιμος διδάκτορας της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ, αναγορεύθηκε ο Καθηγητής του McGill University, John Antoniou

Την 24η Ιουνίου 2025, ημέρα Τρίτη και ώρα 19.00 αναγορεύθηκε επίτιμος διδάκτορας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο  Καθηγητής Ορθοπαιδικής Χειρουργικής και Διευθυντής Ορθοπαιδικής έρευνας στη διεύθυνση του Πανεπιστήμιο McGill του Μοντρεάλ, Καναδά John Antoniou. Την προσφώνηση έκανε ο Πρύτανης καθηγητής Γεράσιμος Σιάσος.   Την παρουσίαση του έργου και της προσωπικότητας του τιμωμένου έκανε […]

Φιλοσοφική Σχολή: Τελετή αποφοίτησης φοιτητών/φοιτητριών του Πανεπιστημίου Ξένων Γλωσσών της Γκουανγκντόνγκ της Λ.Δ. της Κίνας

Φιλοσοφική Σχολή: Τελετή αποφοίτησης φοιτητών/φοιτητριών του Πανεπιστημίου Ξένων Γλωσσών της Γκουανγκντόνγκ της Λ.Δ. της Κίνας

Την Πέμπτη 5 Ιουνίου, στην Κοσμητεία της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ πραγματοποιήθηκε η τελετή αποφοίτησης των προπτυχιακών φοιτητών/φοιτητριών του Πανεπιστημίου Ξένων Γλωσσών της Γκουανγκντόνγκ της Λ.Δ. της Κίνας, οι οποίοι/οποίες φοίτησαν στη Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ, κατά το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025, σύμφωνα με τη γενική διμερή συμφωνία συνεργασίας, αλλά και τα ειδικά προγράμματα φοίτησης αλλοδαπών […]

Στο ΕΚΠΑ για άλλη μία χρονιά οι πρώτοι των πρώτων

Στο ΕΚΠΑ για άλλη μία χρονιά οι πρώτοι των πρώτων

Ημέρα χαράς για αρκετούς μαθητές που διαγωνίστηκαν στις πανελλαδικές εξετάσεις. Οι υποψήφιοι θριάμβευσαν συγκεντρώνοντας πάνω από 19.000 μόρια, όπου για ακόμα μία χρονιά, οι πρώτοι των πρώτων είναι υποψήφιοι για να φοιτήσουν στο ΕΚΠΑ. Από τους πρώτους, είναι ο μαθητής του 3ου Γενικού Λυκείου Ηρακλείου Νίκος Παρασκάκης που κατάφερε να συγκεντρώσει 19.500 μόρια, γράφοντας στη […]

Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών| Εκδήλωση λήξης της καλλιτεχνικής δράσης «Μία ιστορία παιδικών αισθήσεων: Ο Πόλεμος, η Κατοχή και το Παιδικό Παιχνίδι»

Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών| Εκδήλωση λήξης της καλλιτεχνικής δράσης «Μία ιστορία παιδικών αισθήσεων: Ο Πόλεμος, η Κατοχή και το Παιδικό Παιχνίδι»

Με μεγάλη επιτυχία και συμμετοχή έλαβε χώρα στις 13 Ιουνίου 2025 η εκδήλωση λήξης της καλλιτεχνικής δράσης «Μία ιστορία παιδικών αισθήσεων: Ο Πόλεμος, η Κατοχή και το Παιδικό Παιχνίδι», στο Αίθριο του Γρυπαρείου Μεγάρου της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών. Στην εκδήλωση λήξης συμμετείχαν μέλη της Επιτροπής Ισότητας των Φύλων και Καταπολέμησης των Διακρίσεων (ΕΙΦΚΔ) […]

Γεώργιος Δαΐκος – Ο Μέγας Διδάχος της Ιατρικής

Γεώργιος Δαΐκος – Ο Μέγας Διδάχος της Ιατρικής

Δεν είναι εύκολο να μιλήσεις για τον Δάσκαλό σου. Ιδίως όταν υπήρξε κάτι πολύ περισσότερο από Δάσκαλος· όταν στάθηκε Μέντορας, Οδηγός, Φωτεινός Φάρος σε μια πορεία ζωής και επιστήμης. Μιλούμε σήμερα για τον Καθηγητή Γεώργιο Δαΐκο, όχι με τα συνηθισμένα λόγια ενός αποχαιρετισμού, αλλά με λόγια ευγνωμοσύνης και βαθειάς μνήμης. Γιατί ο Γεώργιος Δαΐκος δεν […]

Επίτιμος διδάκτορας της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ, αναγορεύθηκε ο Καθηγητής του McGill University, John Antoniou

Επίτιμος διδάκτορας της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ, αναγορεύθηκε ο Καθηγητής του McGill University, John Antoniou

Την 24η Ιουνίου 2025, ημέρα Τρίτη και ώρα 19.00 αναγορεύθηκε επίτιμος διδάκτορας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο  Καθηγητής Ορθοπαιδικής Χειρουργικής και Διευθυντής Ορθοπαιδικής έρευνας στη διεύθυνση του Πανεπιστήμιο McGill του Μοντρεάλ, Καναδά John Antoniou. Την προσφώνηση έκανε ο Πρύτανης καθηγητής Γεράσιμος Σιάσος.   Την παρουσίαση του έργου και της προσωπικότητας του τιμωμένου έκανε […]

Φιλοσοφική Σχολή: Τελετή αποφοίτησης φοιτητών/φοιτητριών του Πανεπιστημίου Ξένων Γλωσσών της Γκουανγκντόνγκ της Λ.Δ. της Κίνας

Φιλοσοφική Σχολή: Τελετή αποφοίτησης φοιτητών/φοιτητριών του Πανεπιστημίου Ξένων Γλωσσών της Γκουανγκντόνγκ της Λ.Δ. της Κίνας

Την Πέμπτη 5 Ιουνίου, στην Κοσμητεία της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ πραγματοποιήθηκε η τελετή αποφοίτησης των προπτυχιακών φοιτητών/φοιτητριών του Πανεπιστημίου Ξένων Γλωσσών της Γκουανγκντόνγκ της Λ.Δ. της Κίνας, οι οποίοι/οποίες φοίτησαν στη Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ, κατά το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025, σύμφωνα με τη γενική διμερή συμφωνία συνεργασίας, αλλά και τα ειδικά προγράμματα φοίτησης αλλοδαπών […]

Στο ΕΚΠΑ για άλλη μία χρονιά οι πρώτοι των πρώτων

Στο ΕΚΠΑ για άλλη μία χρονιά οι πρώτοι των πρώτων

Ημέρα χαράς για αρκετούς μαθητές που διαγωνίστηκαν στις πανελλαδικές εξετάσεις. Οι υποψήφιοι θριάμβευσαν συγκεντρώνοντας πάνω από 19.000 μόρια, όπου για ακόμα μία χρονιά, οι πρώτοι των πρώτων είναι υποψήφιοι για να φοιτήσουν στο ΕΚΠΑ. Από τους πρώτους, είναι ο μαθητής του 3ου Γενικού Λυκείου Ηρακλείου Νίκος Παρασκάκης που κατάφερε να συγκεντρώσει 19.500 μόρια, γράφοντας στη […]

Το Πανεπιστήμιο Αθηνών

Το Ε.Κ.Π.Α. το οποίο εγκαινιάστηκε στις 3 Μαΐου του 1837, αρχικά στεγάστηκε σε ένα ανακαινισμένο οθωμανικό κτήριο στη βορειοανατολική πλευρά της Ακρόπολης, το οποίο στις μέρες μας έχει ανακαινιστεί και λειτουργεί ως Μουσείο του Πανεπιστημίου. Αρχικά ονομάστηκε «Οθωνικό Πανεπιστήμιο» από το όνομα του πρώτου βασιλιά της Ελλάδας Όθωνα και αποτελούνταν από 4 ακαδημαϊκά Τμήματα με 52 φοιτητές. Καθώς αποτελούσε το πρώτο Πανεπιστήμιο του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, αλλά και της ευρύτερης βαλκανικής και μεσογειακής περιοχής, απέκτησε σημαντικό κοινωνικο-ιστορικό ρόλο, ο οποίος υπήρξε καθοριστικός για την παραγωγή συγκεκριμένης γνώσης και πολιτισμού μέσα στη χώρα.

Stay Connected

Ακολουθήστε το hub.uoa.gr στα Social Media

Newsletter

Γραφτείτε για να λαμβάνετε ενημερώσεις

closebutton
Μετάβαση στο περιεχόμενο