Νέα & Ανακοινώσεις

Αυτή η βία είναι δικό μας δημιούργημα

Αυτή η βία είναι δικό μας δημιούργημα

*Γράφει η  Αντιγόνη-Αλμπα Παπακωνσταντίνου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Παιδαγωγικού Τμήματος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών.Εφημερίδα «Πανεπιστήμιο Αθηνών», Φύλλο 1, κυκλοφόρησε με «Το Βήμα της Κυριακής» 24 Νοεμβρίου 2024

Καλούμαστε συχνά να σχολιάσουμε μια εικόνα της πραγματικότητας, που ωστόσο είναι στρεβλή. Στατιστικά θα δούμε ότι η βία έχει αυξηθεί περιορισμένα συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια. Ωστόσο υπερπροβάλλεται το αντίθετο. Το πλαίσιο φόβου που δημιουργεί αυτή η εικόνα είναι αποτέλεσμα μίας άτυπης συνεργασίας Μέσων, ημιμάθειας, τρόπου ζωής και φυσικά των social media.

Ζούμε σε κοινωνίες όπου η βία δεν γίνεται ανεκτή σε καμία της διάσταση, κάτι το οποίο δεν ίσχυε στο παρελθόν. Η αλλαγή έρχεται στην προβολή της ίδιας της βίας και στο γεγονός πως πλέον δεν την αποδεχόμαστε και την κατακρίνουμε. Σήμερα οι νέοι δεν έχουν την αίσθηση της τιμωρίας, θεωρούν πως δεν θα υπάρξουν συνέπειες για τις πράξεις τους, ενώ η καταγραφή και η προώθηση υλικού στα social media, περιστατικών βίας ή επιθέσεων λειτουργούν για τους θύτες ως ένα είδος τροπαίου. Θεωρώ ότι οι τιμωρητικές πολιτικές είναι εσφαλμένες, με παροδικά αποτελέσματα, ενώ χρειαζόμαστε μία ολιστική προσέγγιση για την αντιμετώπιση της βίας των ανηλίκων, να καταλάβουν τα ίδια τα παιδιά γιατί η βία είναι πάντοτε λάθος αντίδραση.

Παρατηρούμε μια σταδιακή έλλειψη κοινωνικής ευθύνης του ατόμου, κάτι το οποίο έχει συνέπειες και στη συνοχή μας ως κοινωνίες. Το «δεν με αφορά» είναι ό,τι χειρότερο μπορούμε να διδάξουμε στα παιδιά μας, τα οποία μαθαίνουν πως μόνο οι γονείς μας μπορούν να μας επιπλήξουν, όταν κάνουμε κάτι λάθος. Κι όταν οι γονείς δεν είναι εκεί; Δεν θα βρίσκονται πάντα δίπλα να τραβούν το αφτί (κι αν θελήσουν να το πράξουν).

Ακόμα κι αν μας αφορά, πολλές φορές φοβόμαστε να μιλήσουμε. Δεν μπορεί να μη μας αφορά ο βανδαλισμός ενός δημοσίου κτιρίου, δεν μπορεί να μη μας αφορά το ότι μικρά παιδιά δέρνονται στον δρόμο. Για τον ρόλο του σχολείου αναρωτιέμαι, ποιο είναι το νόημα το ίδιο να νουθετεί και να καθοδηγεί τα παιδιά όταν η κοινωνία δεν συντηρεί, δεν επιθυμεί ή δεν ενισχύει αυτή του την προσπάθεια. Σήμερα εναποθέτουμε πολλές ευθύνες στο σχολείο όταν εμείς οι ίδιοι δεν στηρίζουμε τους εκπαιδευτικούς και τους στήνουμε στον τοίχο.

Ξεχνώντας ότι χρειάζονται και εκείνοι το πλαίσιο μέσα στο οποίο δεν θα μείνουν αποκλειστικά στη μετάδοση στείρας γνώσης αλλά θα υποστηρίξουν το παιδί. Τέλος, ας σκεφτούμε ότι έχουμε περάσει ως κοινωνία στους γονείς το μήνυμα πως ο ρόλος του σχολείου είναι υλιστικός, θα σου μάθει αυτό που χρειάζεσαι για την αγορά εργασίας και θα πάρεις έναν τυπικό βαθμό.

Μία πρόταση: να υιοθετήσουμε στα σχολεία μας τις ομαδικές δραστηριότητες κοινωνικής προσφοράς εντός και εκτός τάξης, να ενισχύσουμε τη συμμετοχή των μαθητών σε κοινωνικές δράσεις, να ασκήσουμε τους μαθητές στην έκφραση όλων των συναισθημάτων τους με τρόπους κοινωνικά αποδεκτούς και συγκεκριμένα του θυμού τους με τρόπους που δεν περιλαμβάνουν βία. Να διδάξουμε στους νέους ότι πρέπει να σέβονται τον συνάνθρωπό τους, απλά και μόνο επειδή είναι άνθρωπος.

Αυτή η βία είναι δικό μας δημιούργημα

Ομόφωνη απόφαση του Συμβουλίου Διοίκησης του ΕΚΠΑ

Ομόφωνη απόφαση του Συμβουλίου Διοίκησης του ΕΚΠΑ

 ΑΛΜΑΤΑ ΠΡΟΟΔΟΥ ΚΑΙ ΕΠΙΤΕΥΓΜΑΤΑ: Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗ ΣΤΟΧΕΥΜΕΝΗ ΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ Στον απόηχο των σημαντικών επιτυχιών που επιτεύχθηκαν χάρη στην καθημερινή και συλλογική προσπάθεια όλων των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας, το Συμβούλιο Διοίκησης ομόφωνα διαπιστώνει ότι το τελευταίο διάστημα παρατηρείται οργανωμένη προσπάθεια απαξίωσης του έργου του Πανεπιστημίου, η οποία βασίζεται σε ανυπόστατα και παραπλανητικά δημοσιεύματα που διακινούνται […]

19-22 Ιουνίου 2025: Το Τμήμα Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου του ΕΚΠΑ στο Evia Film Project.

19-22 Ιουνίου 2025: Το Τμήμα Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου του ΕΚΠΑ στο Evia Film Project.

Οι φοιτητές του Τμήματος Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου του ΕΚΠΑ παρακολούθησαν για μία ακόμη χρονιά τα masterclasses και τις δράσεις στο πλαίσιο του Evia Film Project. 19/6/2025: Στο πλαίσιο της δράσης PREP THE FUTURE, οι φοιτητές είχαν κυκλικές ταχείες συναντήσεις (speed meetings) με επαγγελματίες στον χώρο του κινηματογράφου : Marcella Jelic | Sales & Acquisitions, […]

Άρθρα του Ομότιμου Καθηγητή Παναγιώτη Ε. Πετράκη στο ΒΗΜΑ, τη Real News και τον Οικονομικό Ταχυδρόμο

Άρθρα του Ομότιμου Καθηγητή Παναγιώτη Ε. Πετράκη στο ΒΗΜΑ, τη Real News και τον Οικονομικό Ταχυδρόμο

Τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και τις οικονομικές επιπτώσεις τους αλλά και τις πολιτικές για την αύξηση των επενδύσεων στην Ελλάδα εξετάζει σε τρία άρθρα του ο Ομότιμος καθηγητής Παναγιώτης Ε. Πετράκης. Ιράν:Οι αντιδράσεις, τα σενάρια και ο κίνδυνος εκτίναξης των τιμών πετρελαίου (άρθρο στον Οικονομικό Ταχυδρόμο, ot.gr) Ιράν: Οι αντιδράσεις, τα σενάρια και ο […]

Alpha TV: Στα 100 καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου το ΕΚΠΑ

Alpha TV: Στα 100 καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου το ΕΚΠΑ

Πρυτάνεις και αντιπρυτάνεις από 54 πανεπιστήμια της Ευρώπης συναντήθηκαν στο ιστορικό κεντρικό κτήριο του Πανεπιστημίου Αθηνών, για να συμμετάσχουν, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην 35η γενική συνέλευση Πανεπιστημίων των Πρωτευουσών της Ευρώπης. Την ίδια ώρα, το Πανεπιστήμιο Αθηνών, αναδείχθηκε και πάλι μεταξύ των 100 καλύτερων πανεπιστημίων του κόσμου. Να ακούσουμε τι δήλωσε ο Πρύτανης […]

Φιλοσοφική Σχολή: Τελετή αποφοίτησης φοιτητών/φοιτητριών του Πανεπιστημίου Ξένων Γλωσσών της Γκουανγκντόνγκ της Λ.Δ. της Κίνας

Φιλοσοφική Σχολή: Τελετή αποφοίτησης φοιτητών/φοιτητριών του Πανεπιστημίου Ξένων Γλωσσών της Γκουανγκντόνγκ της Λ.Δ. της Κίνας

Την Πέμπτη 5 Ιουνίου, στην Κοσμητεία της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ πραγματοποιήθηκε η τελετή αποφοίτησης των προπτυχιακών φοιτητών/φοιτητριών του Πανεπιστημίου Ξένων Γλωσσών της Γκουανγκντόνγκ της Λ.Δ. της Κίνας, οι οποίοι/οποίες φοίτησαν στη Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ, κατά το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025, σύμφωνα με τη γενική διμερή συμφωνία συνεργασίας, αλλά και τα ειδικά προγράμματα φοίτησης αλλοδαπών […]

Ανακοίνωση: Απάντηση του Αντιπρύτανη Οικονομικών σε παραπλανητικό και συκοφαντικό δημοσίευμα ιστοσελίδας

Ανακοίνωση: Απάντηση του Αντιπρύτανη Οικονομικών σε παραπλανητικό και συκοφαντικό δημοσίευμα ιστοσελίδας

Η Διοίκηση και οι Υπηρεσίες του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών διαχειρίζονται τα οικονομικά του Ιδρύματος με υπευθυνότητα, συνέπεια και πλήρη συμμόρφωση προς το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Κάθε οικονομική απόφαση λαμβάνεται βάσει τεκμηριωμένης αξιολόγησης, και εντάσσεται στο συνολικό Στρατηγικό Σχέδιο του Ιδρύματος που αποσκοπεί στην προώθηση της αποστολής του Πανεπιστημίου, […]

Το Πανεπιστήμιο Αθηνών

Το Ε.Κ.Π.Α. το οποίο εγκαινιάστηκε στις 3 Μαΐου του 1837, αρχικά στεγάστηκε σε ένα ανακαινισμένο οθωμανικό κτήριο στη βορειοανατολική πλευρά της Ακρόπολης, το οποίο στις μέρες μας έχει ανακαινιστεί και λειτουργεί ως Μουσείο του Πανεπιστημίου. Αρχικά ονομάστηκε «Οθωνικό Πανεπιστήμιο» από το όνομα του πρώτου βασιλιά της Ελλάδας Όθωνα και αποτελούνταν από 4 ακαδημαϊκά Τμήματα με 52 φοιτητές. Καθώς αποτελούσε το πρώτο Πανεπιστήμιο του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, αλλά και της ευρύτερης βαλκανικής και μεσογειακής περιοχής, απέκτησε σημαντικό κοινωνικο-ιστορικό ρόλο, ο οποίος υπήρξε καθοριστικός για την παραγωγή συγκεκριμένης γνώσης και πολιτισμού μέσα στη χώρα.

Stay Connected

Ακολουθήστε το hub.uoa.gr στα Social Media

Newsletter

Γραφτείτε για να λαμβάνετε ενημερώσεις

closebutton
Μετάβαση στο περιεχόμενο