Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Προσκεκλημένες ομιλίες της καθηγήτριας ΠαιΤΔΕ και Αντιπρόεδρου του ΙΤΥΕ Διόφαντος, Ζαχαρούλας Σμυρναίου

Την Τετάρτη 19 Φεβρουαρίου 2025 η κα. Σμυρναίου Ζαχαρούλα, Καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστήμιου Αθηνών και Αντιπρόεδρος του ΙΤΥΕ Διόφαντος συμμετείχε, ως προσκεκλημένη ομιλήτρια, στην επιμορφωτική ημερίδα των Συμβούλων Εκπαίδευσης ΠΕ60 της 3ης Ενότητας Σχολικών Μονάδων Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Πειραιά με θέμα «Τεχνητή Νοημοσύνη: Εργαλεία και Εφαρμογές στην προσχολική εκπαίδευση», που πραγματοποιήθηκε στο Ίδρυμα Ευγενίδου.

Σκοπός της επιμορφωτικής ημερίδας ήταν η παρουσίαση των πλεονεκτημάτων αλλά και των προκλήσεων της Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαίδευση και ειδικά στα περιβάλλοντα της προσχολικής αγωγής.

Εικόνα1

Η κα. Σμυρναίου συμμετείχε ως προσκεκλημένη ομιλήτρια με κεντρικό θέμα της παρουσίασής της τα «Κέντρα Καινοτομίας: Επαναπροσδιορίζοντας τη Μάθηση για το Μέλλον».

Τα Κέντρα Καινοτομίας αποτελούν ένα μεγαλόπνοο οικοσύστημα γνώσης, με υψηλής ποιότητας περιβάλλοντα μάθησης, όπου θα διασυνδέουν τη σχολική κοινότητα με τα ερευνητικά ιδρύματα, την τοπική κοινωνία και τις τοπικές επιχειρήσεις, με στόχο οι μαθητές/τριες να διαπραγματεύονται θέματα αιχμής, δρώντας σε πολυαισθητηριακά μαθησιακά περιβάλλοντα. Ο ρόλος των ψηφιακών τεχνολογιών στην εκπαίδευση είναι πολλαπλός, αφού προσφέρουν εξατομικευμένες μαθησιακές εμπειρίες και διευρυμένες ευκαιρίες μάθησης (Blended learning), καλλιεργώντας τη γενιά των μαθητών ψηφιακών αυτόχθονων (digital natives). Οι δεξιότητες αυτής της γενιάς είναι απαραίτητες, καθώς ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί πια προτεραιότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στόχο της Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών. Ως το 2030, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση, θα πρέπει να έχει επιτευχθεί μια στοχευμένη στρατηγική για την τεχνητή νοημοσύνη και τα δεδομένα, την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο, τις ψηφιακές δεξιότητες σε όλους τους πολίτες και τον απαραίτητο ψηφιακό εξοπλισμό που να καλύπτει τις ανάγκες αυτές.

Ειδικότερα, ο ψηφιακός μετασχηματισμός στην εκπαίδευση προσφέρει ένα μακροπρόθεσμο στρατηγικό όραμα για υψηλής ποιότητας, χωρίς αποκλεισμούς ευρωπαϊκή ψηφιακή εκπαίδευση, αντιμετωπίζει τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες της πανδημίας COVID-19, η οποία οδήγησε στην άνευ προηγουμένου χρήση της τεχνολογίας για σκοπούς εκπαίδευσης και κατάρτισης, επιδιώκει ισχυρότερη συνεργασία σε επίπεδο ΕΕ για την ψηφιακή εκπαίδευση, υπογραμμίζει τη σημασία της συνεργασίας σε όλους τους τομείς για την εισαγωγή της εκπαίδευσης στην ψηφιακή εποχή και παρουσιάζει ευκαιρίες, συμπεριλαμβανομένης της βελτιωμένης ποιότητας και ποσότητας διδασκαλίας σχετικά με τις ψηφιακές τεχνολογίες, για την υποστήριξη στην ψηφιοποίηση των διδακτικών μεθόδων και παιδαγωγικών προσεγγίσεων και την παροχή της υποδομής που απαιτείται για την συμπεριληπτική και ανθεκτική εξ αποστάσεως μάθηση.

Εικόνα2

Παράλληλα, όλες οι διεθνείς πολιτικές και πρωτοβουλίες για την ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης δεν παύει να συνοδεύονται και από προκλήσεις, καθώς η τεχνητή νοημοσύνη διαμορφώνει πια ολόκληρες γενιές πολιτών με αυξημένα προσόντα αλλά και με δυσκολίες αφομοίωσης και καλλιέργειας κριτικής σκέψης. Η σημερινή γενιά πολιτών, θα πρέπει επομένως να προετοιμαστεί για να ζήσει σε έναν αυτοματοποιημένο κόσμο με ισότιμη πρόσβαση στα ψηφιακά μέσα και εργαλεία, αλλά και με προβλήματα, όπως η διάδοση ψευδών ειδήσεων, η παραβίαση της ιδιωτικότητας, η δυσκολία στην επαλήθευση πηγών και η απουσία κριτικής στάσης στο διαδίκτυο. Για αυτό και θεωρείται απαραίτητη η καλλιέργεια «ψηφιακής συνείδησης» ήδη από την προσχολική εκπαίδευση μέσω των αρχών της παιγνιώδους μάθησης και ενός προσαρμοσμένου τρόπου της εκπαιδευτικής ρομποτικής.

Στο 4ο Συμπόσιο “Το δέντρο της Logo εν Ελλάδι” με θέμα “Logo-like περιβάλλοντα και Εκπαίδευση STEM στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης”.
Το Σάββατο 22/2/2025 και την Κυριακή 23/2/2025 πραγματοποιήθηκε το 4ο Συμπόσιο “Το δέντρο της Logo εν Ελλάδι” με θέμα “Logo-like περιβάλλοντα και Εκπαίδευση STEM στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης”. Το 4ο Πανελλήνιο Επιστημονικό Συμπόσιο “Το Δέντρο της Logo εν Ελλάδι” οργανώνεται από το Εργαστήριο Πληροφορικής του ΠΤΔΕ του ΕΚΠΑ με τη χορηγία του STEM Education. Η προβληματική του Συμποσίου αφορά στην παιδαγωγική φιλοσοφία, στις μεθοδολογίες, στα προγραμματιστικά περιβάλλοντα και στις καλές πρακτικές σε εξελισσόμενα διαχρονικά από τα Logo-like στα Scratch-based προγραμματιστικά περιβάλλοντα βασισμένα σε οπτικό/block-based ή/και κειμενικό προγραμματισμό, στη σημερινή πολυ-πολιτισμική μάθηση και διδασκαλία.

Εικόνα4
Την Κυριακή 23.02.2025 η κα. Σμυρναίου Ζαχαρούλα, Καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστήμιου Αθηνών και Αντιπρόεδρος του ΙΤΥΕ Διόφαντος συμμετείχε, ως προσκεκλημένη ομιλήτρια, με παρουσίαση με τίτλο «Κέντρα Καινοτομίας: Τα εκπαιδευτικά οικοσυστήματα που προάγουν τη δημιουργικότητα, τον προγραμματισμό και τη βαθύτερη κατανόηση των τεχνολογικών εννοιών και εννοιών STEM». Κεντρικό θέμα της ομιλίας αποτελούσε η σύνδεση των Κέντρων Καινοτομίας αφενός με την ευρωπαϊκή στρατηγική για την τεχνητή νοημοσύνη και τις ψηφιακές τεχνολογίες στην εκπαίδευση και αφετέρου με τους ευρωπαϊκούς και εθνικούς στόχους για την ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης.

Εικόνα3
Σε μια εποχή, όμως, που κυριαρχούν και οι προκλήσεις στην εκπαιδευτική χρήση των ψηφιακών μέσων, τα Κέντρα Καινοτομίας προσφέρουν έναν ολιστικό σχεδιασμό όπου ο μαθητικός νους θα συμπορεύεται με τον ψηφιακό νου, και ο μαθητής θα μπορεί να αποκτήσει εκείνες τις δεξιότητες που θα του επιτρέψουν να ξεχωρίζει με κριτική σκέψη τα Deepfakes, να αντιμετωπίζει την παραπληροφόρηση, να αξιοποιεί δημιουργικά και κριτικά το Διαδίκτυο των Πραγμάτων (IoT), να δημιουργεί μέσω της Εκτεταμένης Πραγματικότητας XR(AR/VR) και να ενσωματώνει στην διαδικασία μάθησης τις ψηφιακές και αναλογικές συσκευές. Μέσα από το ερευνητικό αυτό πρόγραμμα, οι μαθητές θα μπορούν να εμβαθύνουν στην χρήση εργαλείων μέσω της ανάπτυξης εκπαιδευτικού υλικού και να δημιουργούν με βάση τις αρχές της Καινοτομίας στην Εκπαίδευση (Innovative Pedagogy), οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να επιμορφώνονται μέσω των εκπαιδευτικών και συνεργατικών πλατφορμών, δεξιότητες όπως η αδρή κινητικότητα θα καλλιεργούνται ευκολότερα, νέα επαγγέλματα και career paths θα αναδειχθούν και νέα αντικείμενα, όπως εφαρμογές για την Ειδική Αγωγή, την εκμάθηση ξένων γλωσσών και τα e-sports θα σχεδιαστούν.

Εικόνα5
Λινκ Συμποσίου: https://www.logotreegr.net/4o-%CF%83%CF%85%CE%BC%CF%80%CF%8C%CF%83%CE%B9%CE%BF

ΕΚΠΑ © 2025. Με επιφύλαξη παντός δικαιώματος

Μετάβαση στο περιεχόμενο
EN