Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Πορίσματα Διεθνούς Σεμιναρίου: ‘The Critical Impact of Decarbonization on Maritime Business’ (Οι Κρίσιμες Συνέπειες της Απανθρακοποίησης στη Διεθνή Ναυτιλία)

Το Τμήμα Διαχείρισης Λιμένων Διαχείρισης και Ναυτιλίας, της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών, του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, πραγματοποίησε με ιδιαίτερη επιτυχία διεθνές Σεμινάριο, την Τρίτη 12 Απριλίου 2022, στην έδρα του (Συγκρότημα Ευρίπου) με θέμα: ‘The Critical Impact of Decarbonization on Maritime Business’ (Οι Κρίσιμες Συνέπειες της Απανθρακοποίησης στη Διεθνή Ναυτιλία).

viber image 2022 04 12 20 55 03 921

Το σημαντικό αυτό θέμα αναπτύχθηκε διεξοδικά με τη δυναμική συμμετοχή διεθνών ομιλητών και ενός διευρυμένου κοινού από φοιτητές και φοιτήτριες, το σύνολο των διδασκόντων του Τμήματος και επισκέπτες.

viber image 2022 04 12 17 06 04 271

Το Σεμινάριο προλόγισε ο Πρόεδρος του Τμήματος Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας, κ. Θεόδωρος Συριόπουλος, Καθηγητής Ναυτιλιακής Χρηματοοικονομικής.

viber image 2022 04 12 17 06 03 761

Βασικός ομιλητής ήταν ο Δρ. Σταύρος Καραμπερίδης, Αν. Καθηγητής Ναυτιλιακών Οικονομικών, Head of Maritime Transport Research Group, Programme Manager of MSc International Logistics and Shipping Programmes, University of Plymouth, UK.

Συμμετείχε, επίσης, ως συνομιλητής ο κ. Θάνος Καπράλος, Managing Partner της εταιρίας Sea Circle – Maritime Technologies, με έδρα το Λονδίνο και τον Πειραιά, που εξειδικεύεται σε σύγχρονες πράσινες τεχνολογίες πλοίων και έμφαση στη θαλάσσια περιβαλλοντική προστασία.

Οι κύριοι άξονες του Σεμιναρίου κάλυψαν τα ακόλουθα ερευνητικά πεδία:

  • η κρίσιμη σημασία της απανθρακοποίησης στην παγκόσμια ναυτιλία και τους λιμένες
  • τα εναλλακτικά καύσιμα για τα σύγχρονα πλοία: προοπτικές και περιορισμοί
  • οι σημαντικές συνέπειες της περιβαλλοντικής προστασίας στη ναυτιλιακή επιχειρηματικότητα: επενδυτικές απαιτήσεις και χρηματοδοτικές ανάγκες.

Τα βασικά συμπεράσματα συνοψίζονται στα ακόλουθα:

  • η περιβαλλοντική επιβάρυνση εξαιτίας της ναυτιλιακής δραστηριότητας είναι ιδιαίτερα κρίσιμη, με το μέγεθος των αποβλήτων διοξειδίου του άνθρακα του παγκόσμιου στόλου, συγκρίσιμο με το αντίστοιχο των ΗΠΑ, Κίνας, Ρωσίας, Ινδίας και Ιαπωνίας
  • κάθε τύπος πλοίου επιφέρει διαφορετική περιβαλλοντική επιβάρυνση, ενώ οι πολυσύνθετες διαστάσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας θέτουν σημαντικούς περιορισμούς στη χάραξη κοινής περιβαλλοντικής πολιτικής στη ναυτιλία και τους λιμένες που να επιτυγχάνει αποτελεσματική κάλυψη όλων των εμπλεκομένων (stakeholders)
  • το κόστος των σχετικών υποδομών και οι απαιτούμενες επενδύσεις για την προσαρμογή σε περιβαλλοντικά πιο φιλικά καύσιμα και νέους τύπους πλοίων παραμένει εξαιρετικά υψηλό, ενώ οι εκτιμήσεις για τις μελλοντικές κεφαλαιακές απαιτήσεις δεν είναι ακόμα σαφώς προσδιορισμένες
  • σημαντικές είναι επίσης και οι συνέπειες κόστους για τις ανάγκες αντίστοιχης περιβαλλοντικής προσαρμογής των λιμένων και των υποδομών τους που καλούνται να επενδύσουν σημαντικά κεφάλαια πρωθύστερα, ώστε να παρέχουν τις κατάλληλες υπηρεσίες στους νέους τύπους πλοίων και καυσίμων (όπως ειδικοί χώροι αποθήκευσης κ.α.)  
  • οι επικείμενες ενεργειακές απαιτήσεις σε εναλλακτικά, φιλικά προς το περιβάλλον, καύσιμα (βιοκαύσιμα, LNG, αμμωνία, μεθανόλη, υδρογόνο, ηλεκτρική ενέργεια κ.α.) προβλέπεται να επιφέρουν, ως κρίσιμη συνέπεια, τον περιορισμό της μεταφορικής χωρητικότητας των νέων πλοίων (κύρια πηγή εσόδων των ναυτιλιακών εταιριών) ή/και τον περιορισμό της κλίμακας της επιχειρηματικής τους δράσης
  • η υιοθέτηση σύγχρονων ESG (Environmental-Social-Governance) πολιτικών που να συνδυάζουν σύνθετες προσεγγίσεις με περιβαλλοντική και ευρύτερα κοινωνική ευαισθησία και η ενσωμάτωσή τους στο μοντέλο εταιρικής διακυβέρνησης του συνόλου των εταιριών που δραστηριοποιούνται στο ναυτιλιακό cluster είναι πλέον ιδιαιτέρως επιτακτική και κρίσιμη.

ΕΚΠΑ © 2024. Με επιφύλαξη παντός δικαιώματος

Μετάβαση στο περιεχόμενο
EN