Νέα & Ανακοινώσεις

Συνέντευξη του Καθηγητή του ΕΚΠΑ Aρ. Τύμπα για τη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης για συγγραφή φοιτητικών εργασιών

Συνέντευξη του Καθηγητή του ΕΚΠΑ Aρ. Τύμπα για τη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης για συγγραφή φοιτητικών εργασιών
Τύμπας φωτογραφία e1674206936574

Συνέντευξη του Καθηγητή Αριστοτέλη Τύμπα στον Πάνο Τσιμπούκη και το Βήμα Science.

Ο καθηγητής Ιστορίας της Τεχνολογίας στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και διευθυντής του αγγλόφωνου Διατμηματικού Μεταπτυχιακού Προγράμματος «Science, Technology and Society – Science and Technology Studies» (Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης και Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών), Αριστοτέλης Τύμπας σχολιάζει τη συνέντευξη που παραχώρησε ο αλγόριθμος ChatGPT στο ΒΗΜΑ-Science και εξηγεί τα διακυβεύματα που προκύπτουν από τη θεαματική είσοδο των αλγορίθμων στη ζωή μας.

Πώς κρίνετε τις απαντήσεις του αλγορίθμου σχετικά με την κυβερνητική και την τεχνητή νοημοσύνη;

«Από την αξιολόγηση των απαντήσεων του αλγορίθμου για την ιστορία της κυβερνητικής και της τεχνητής νοημοσύνης μπορεί εύκολα κάποια ή κάποιος που έχει εξοικείωση με το αντικείμενο να καταλάβει αν η εργασία έχει συνταχθεί από άνθρωπο ή από μηχανή. Ας υποθέσουμε ότι μία τέτοια ερώτηση έχει γίνει στο πλαίσιο ενός μαθήματος ιστορίας της τεχνητής νοημοσύνης. Η απάντηση είναι φανερό ότι δεν λαμβάνει υπόψη της την αλλαγή στην ιστορία της τεχνητής νοημοσύνης, από μία πρώτη περίοδο, κατά την οποία η επιδίωξη ήταν να κατασκευαστεί μία μηχανή που θα μπορεί να έχει τις δυνατότητες του ανθρώπινου εγκεφάλου, σε επόμενες περιόδους (και σήμερα), κατά τις οποίες το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στην ενσωμάτωση τεχνητής ευφυΐας σε όλο το τεχνικό σύμπαν, σε όλες τις υλικότητες που μας περιβάλλουν. Αυτή είναι μία πολύ κομβική αλλαγή, η οποία δεν ενσωματώνεται στην απάντηση. Επίσης, ο αλγόριθμος αδυνατεί να προσδιορίσει ότι η κυβερνητική δεν ξεκινά με τον Νόμπερτ Γουίνερ, ο οποίος επικαιροποίησε αυτή την έννοια στην εποχή της ηλεκτρονικής, αλλά με τον James Watt και τον μηχανισμό του κυβερνήτη της ατμομηχανής της πρώτης βιομηχανικής επανάστασης. Μηχανισμοί αρνητικής ανατροφοδοσίας (feedback), όπως αυτός του κυβερνήτη, υπάρχουν και στην εποχή του ατμού και στην εποχή του ηλεκτρισμού, δεν εμφανίζονται μόνο στην ηλεκτρονική εποχή».

Η εμφάνιση εργαλείων όπως το ChatGPT επηρεάζει την εκπαιδευτική διαδικασία στο Πανεπιστήμιο;

«Οι διδάσκοντες και διδάσκουσες που γνωρίζουν το αντικείμενο θα μπορούσαν να διατυπώσουν την ερώτηση για την ιστορία της κυβερνητικής και της τεχνητής νοημοσύνης με  τρόπο που θα αναδεικνυόταν αμέσως ότι η απάντηση δεν έχει δοθεί από μία φοιτήτρια ή έναν φοιτητή. Το κρίσιμο είναι να υπάρχει η γνώση και το ενδιαφέρον αυτών που διατυπώνουν την ερώτηση αλλά και η επίγνωση των ορίων της τεχνητής νοημοσύνης από τις φοιτήτριες και τους φοιτητές. Τούτου λεχθέντος, προσωπικά δεν με ανησυχεί η προοπτική τού να αξιοποιείται η τεχνητή νοημοσύνη για φοιτητικές εργασίες, αρκεί οι φοιτήτριες και οι φοιτητές να έχουν εκπαιδευθεί ώστε να κατανοούν τους περιορισμούς. Η χρήση τεχνητής νοημοσύνης, με παράλληλη κατανόηση των περιορισμών της, θα μπορούσε να εμπλουτίσει την εκπαιδευτική διαδικασία στα πανεπιστήμια».

Εκφράζεται συχνά ένας φόβος ότι οι αλγόριθμοι θα αντικαταστήσουν τους ανθρώπους σε πολλές εργασίες. Είναι βάσιμος αυτός ο φόβος;

«Δεν είναι αυτός ο μεγαλύτερος φόβος μου ως προς το μέλλον των κοινωνιών μας. Από την έρευνα συναδέλφων αλλά και τη δική μου γνωρίζουμε ότι δεν έχει επιβεβαιωθεί εμπειρικά ότι οι μηχανές, μεταξύ αυτών και οι υπολογιστές, όσο ευφυείς κι αν παρουσιάζονται, έχουν αντικαταστήσει τους ανθρώπους. Αυτό που γνωρίζουμε καλά από την ιστορία της τεχνολογίας είναι ότι με κάθε είσοδο μηχανών προκύπτει ανάγκη για νέες γνώσεις-δεξιότητες και νέες κατηγορίες εργαζομένων. Πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα επαγγέλματα που βασίζονται στην επιστήμη της Πληροφορικής, επαγγέλματα τα οποία υπηρετούν πλέον πολλά εκατομμύρια εργαζομένων ανά τον κόσμο. Το πλήθος αυτών των επαγγελμάτων έχει διευρυνθεί πολύ στις μεταπολεμικές δεκαετίες. Η μεγάλη ανάπτυξη της υπολογιστικής τεχνολογίας στην εποχή της ηλεκτρονικής έχει οδηγήσει και σε μία αντίστοιχα μεγάλη αναγκαιότητα για νέα επαγγέλματα, νέα επιστημονικά αντικείμενα και την ανάγκη εκπαίδευσης σε αυτά. Επομένως, δεν συμμερίζομαι αυτόν το φόβο. Δεν είχαμε στο παρελθόν και δεν προβλέπω ότι θα έχουμε στο μέλλον κάποια στατική αντικατάσταση των ανθρώπων από τις μηχανές, θα έχουμε μια δυναμική διεύρυνση της ανάγκης για δεξιοτεχνική εργασία».

Η λειτουργία των αλγορίθμων είναι αυτόνομη ή «κρύβει» την εργασία πολλών ανθρώπων οι οποίοι εκπαιδεύουν συνεχώς τους αλγορίθμους αυτούς;

«Επειδή ακριβώς δεν επιβεβαιώνεται εμπειρικά ότι οι μηχανές αντικαθιστούν στατικά τους ανθρώπους σε δεδομένες εργασίες, αλλά με τις νέες μηχανές προκύπτει η ανάγκη για νέες εργασίες και νέες δεξιότητες, είναι πολύ σημαντικό να γίνει κατανοητό ότι είναι οι άνθρωποι αυτοί που παράγουν διάφορα προϊόντα με τη χρήσητεχνητής νοημοσύνης, αλγορίθμων και μεγάλων δεδομένων. Συχνά παρουσιάζεται ότι είναι η μηχανή αυτή που παράγει και όχι οι άνθρωποι, με τον συνδυασμό διανοητικής και χειρωνακτικής εργασίας τους, τις νέες δεξιότητες και την τεχνογνωσία τους. Ο τρόπος με τον οποίο έχει προκύψει ιστορικά η τεχνητή νοημοσύνη, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάζεται αυτή σήμερα, τείνει να αποκρύψει τον ρόλο του ανθρώπου στη λειτουργία των αλγορίθμων. Καμία όμως μηχανή δεν παράγει κάτι από μόνη της. Οσο πολύπλοκος κι αν είναι ένας αλγόριθμος, αυτός έχει διαμορφωθεί μέσω της ανθρώπινης εργασίας και χρησιμοποιείται με βάση την εργασία ανθρώπων».

Μπορούν να δημιουργηθούν αλγόριθμοι οι οποίοι θα είναι ουδέτεροι, ή είναι «καταδικασμένοι» να ενσωματώνουν την υποκειμενικότητα των ανθρώπων;

«Αν με τη λέξη «ουδέτεροι» εννοούμε ότι οι αλγόριθμοι δεν θα διαμορφώνονται στο πλαίσιο της υποκειμενικότητας ανθρώπων, δηλαδή ότι από τον σχεδιασμό τους δεν θα ευνοούν συγκεκριμένους κοινωνικούς προσανατολισμούς, η απάντηση είναι αρνητική. Στον σχεδιασμό των μηχανών και στις προοπτικές χρήσης τους εγγράφονται πάντα κοινωνικές προτιμήσεις, δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικά. Ετσι, είναι σημαντικό ο σχεδιασμός να πραγματοποιείται με τρόπο ώστε να αποτυπώνονται σε αυτόν οι επιδιώξεις μιας δημοκρατικής κοινωνίας. Πάντα θα εγγράφεται υποκειμενικότητα στον σχεδιασμό των τεχνικών, το ζήτημα είναι πώς αυτή δεν θα βασίζεται στον αδιαφανή σχεδιασμό κάποιων λίγων ειδικών».

Ποια είναι τα διακυβεύματα της τεχνητής νοημοσύνης που αναμένεται να μας απασχολήσουν τα επόμενα χρόνια;

«Ελπίζω να μην απλουστεύω λέγοντας ότι τα διακυβεύματα της τεχνητής νοημοσύνης θα είναι τα κλασικά διακυβεύματα μιας κοινωνίας, δηλαδή η διεκδίκηση εμπλουτισμού και διεύρυνσης της δημοκρατίας. Αυτό είναι ιδιαίτερα κρίσιμο για τον σχεδιασμό των σύγχρονων τεχνολογιών και για τον τρόπο με τον οποίο θα αντιμετωπιστούν – με τη χρήση των τεχνολογιών αυτών – μία σειρά από προκλήσεις. Παραδείγματος χάριν, θεωρώ ότι ένα μεγάλο διακύβευμα αφορά τον δημοκρατικό σχεδιασμό αλγορίθμων για την κατανόηση και την αντιμετώπιση της πρωτοφανούς περιβαλλοντικής κρίσης. Ενα άλλο διακύβευμα προκύπτει από τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στην τεχνητή γονιμοποίηση, όπου αλγόριθμοι υπεισέρχονται στη διαδικασία επιλογής εμβρύων. Και σε αυτή την περίπτωση είναι πολύ σημαντική η ανοιχτή συμμετοχή στη διαμόρφωση τέτοιου είδους αλγορίθμων, ώστε οι γονείς να μην έρχονται, εν αγνοία τους, προ τετελεσμένου, από αδιαφανώς διαμορφωμένους αλγορίθμους».

Πηγή: https://www.tovima.gr/printed_post/oi-eksypnes-mixanes-lfden-tha-antikatastisoun-ton-anthropo/

Βραβείο Καλύτερης Δημοσίευσης 2025 στο περιοδικό Intelligent and Converged Networks στον Γ. Αλεξανδρόπουλο

Βραβείο Καλύτερης Δημοσίευσης 2025 στο περιοδικό Intelligent and Converged Networks στον Γ. Αλεξανδρόπουλο

Ο Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών Γεώργιος Αλεξανδρόπουλος έλαβε το Best Paper Award 2025 από το περιοδικό Intelligent and Converged Networks (https://www.sciopen.com/journal/2708-6240) για τη δημοσίευση: M. Jian, G. C. Alexandropoulos, E. Basar, C. Huang, R. Liu, Y. Liu, and C. Yuen, “Reconfigurable intelligent surfaces for wireless communications: Overview of hardware designs, channel models, and estimation […]

2 χρυσά, 1 χάλκινο και εύφημος μνεία για τους φοιτητές του ΕΚΠΑ σε διεθνή διαγωνισμό Μαθηματικών

2 χρυσά, 1 χάλκινο και εύφημος μνεία για τους φοιτητές του ΕΚΠΑ σε διεθνή διαγωνισμό Μαθηματικών

To Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών συμμετείχε με ομάδα πέντε φοιτητών στον 32ο Μαθηματικό Φοιτητικό Διαγωνισμό IMC (International Mathematics Competition), που πραγματοποιήθηκε στις 30 και 31 Ιουλίου στο Blagoevgrad της Βουλγαρίας. Σε αυτόν συμμετείχαν 434 φοιτητές σε 72 ομάδες από 44 χώρες. Οι φοιτητές Ορέστης Λιγνός και Αναστάσιος Παστός πήραν ο καθένας τους  χρυσό μετάλλιο, […]

Σημαντική συμβολή του Τμήματος Βιολογίας και του Μουσείου Ζωολογίας του ΕΚΠΑ στην επιτυχία της Ελληνικής Ομάδας στην 36η Διεθνή Ολυμπιάδα Βιολογίας

Σημαντική συμβολή του Τμήματος Βιολογίας και του Μουσείου Ζωολογίας του ΕΚΠΑ στην επιτυχία της Ελληνικής Ομάδας στην 36η Διεθνή Ολυμπιάδα Βιολογίας

Ακόμα μια μεγάλη επιτυχία για την Ελλάδα στην 36η Διεθνής Ολυμπιάδα της Βιολογίας που πραγματοποιήθηκε στη Quezon City των Φιλιππινών από 21 έως 27 Ιουλίου (https://www.ibo2025.org). Η τετραμελής ελληνική αποστολή (τρείς μαθητές και μια μαθήτρια) επέστρεψε με ακόμα 1 χάλκινο μετάλλιο και δυο εύφημες μνείες στις αποσκευές της. Συγκεκριμένα το χάλκινο μετάλλιο κατέκτησε ο Δημήτρης […]

Διεθνής Ολυμπιάδα Φυσικής 2025: Χάλκινο μετάλλιο και εύφημος μνεία σε Έλληνες μαθητές

Διεθνής Ολυμπιάδα Φυσικής 2025: Χάλκινο μετάλλιο και εύφημος μνεία σε Έλληνες μαθητές

Με ένα χάλκινο μετάλλιο και μία εύφημο μνεία επέστρεψε η ομάδα των πέντε Ελλήνων μαθητών και μαθητριών που συμμετείχαν, από τις 18 έως τις 24 Ιουλίου, στη Διεθνή Ολυμπιάδα Φυσικής στο Παρίσι μαζί με περισσότερους από 400 συνομήλικούς τους από 80 και πλέον χώρες όλων των ηπείρων. Ο Γεώργιος Καγιαμπάκης (Πρότυπο ΓΕΛ Ηρακλείου) έλαβε Χάλκινο […]

9o Ενημερωτικό Δελτίο του Τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του Ε.Κ.Π.Α. [Απρίλιος- Ιούνιος 2025]

9o Ενημερωτικό Δελτίο του Τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του Ε.Κ.Π.Α. [Απρίλιος- Ιούνιος 2025]

Παρακαλώ δείτε το Ένατο Ενημερωτικό Δελτίο (Απρίλιος-Ιούνιος 2025) του Τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, πατώντας εδώ. Newsletter 9 Λήψη Το αρχείο των προηγούμενων ενημερωτικών δελτίων είναι προσβάσιμο: https://www.phs.uoa.gr/drastiriotites/newsletter/.

Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Πανεπιστημίου Georgetown

Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Πανεπιστημίου Georgetown

Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και του Πανεπιστημίου Georgetown υπογράφηκε τη Δευτέρα 7 Ιουλίου 2025 στο Κεντρικό Κτήριο του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το Μνημόνιο υπέγραψαν ο Πρύτανης καθηγητής Γεράσιμος Σιάσος, από την πλευρά του ΕΚΠΑ, και ο Κοσμήτορας του Earth Commons Institute Καθηγητής Peter Marra, από την πλευρά του Georgetown University. Στην […]

2 χρυσά, 1 χάλκινο και εύφημος μνεία για τους φοιτητές του ΕΚΠΑ σε διεθνή διαγωνισμό Μαθηματικών

2 χρυσά, 1 χάλκινο και εύφημος μνεία για τους φοιτητές του ΕΚΠΑ σε διεθνή διαγωνισμό Μαθηματικών

To Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών συμμετείχε με ομάδα πέντε φοιτητών στον 32ο Μαθηματικό Φοιτητικό Διαγωνισμό IMC (International Mathematics Competition), που πραγματοποιήθηκε στις 30 και 31 Ιουλίου στο Blagoevgrad της Βουλγαρίας. Σε αυτόν συμμετείχαν 434 φοιτητές σε 72 ομάδες από 44 χώρες. Οι φοιτητές Ορέστης Λιγνός και Αναστάσιος Παστός πήραν ο καθένας τους  χρυσό μετάλλιο, […]

Σημαντική συμβολή του Τμήματος Βιολογίας και του Μουσείου Ζωολογίας του ΕΚΠΑ στην επιτυχία της Ελληνικής Ομάδας στην 36η Διεθνή Ολυμπιάδα Βιολογίας

Σημαντική συμβολή του Τμήματος Βιολογίας και του Μουσείου Ζωολογίας του ΕΚΠΑ στην επιτυχία της Ελληνικής Ομάδας στην 36η Διεθνή Ολυμπιάδα Βιολογίας

Ακόμα μια μεγάλη επιτυχία για την Ελλάδα στην 36η Διεθνής Ολυμπιάδα της Βιολογίας που πραγματοποιήθηκε στη Quezon City των Φιλιππινών από 21 έως 27 Ιουλίου (https://www.ibo2025.org). Η τετραμελής ελληνική αποστολή (τρείς μαθητές και μια μαθήτρια) επέστρεψε με ακόμα 1 χάλκινο μετάλλιο και δυο εύφημες μνείες στις αποσκευές της. Συγκεκριμένα το χάλκινο μετάλλιο κατέκτησε ο Δημήτρης […]

Διεθνής Ολυμπιάδα Φυσικής 2025: Χάλκινο μετάλλιο και εύφημος μνεία σε Έλληνες μαθητές

Διεθνής Ολυμπιάδα Φυσικής 2025: Χάλκινο μετάλλιο και εύφημος μνεία σε Έλληνες μαθητές

Με ένα χάλκινο μετάλλιο και μία εύφημο μνεία επέστρεψε η ομάδα των πέντε Ελλήνων μαθητών και μαθητριών που συμμετείχαν, από τις 18 έως τις 24 Ιουλίου, στη Διεθνή Ολυμπιάδα Φυσικής στο Παρίσι μαζί με περισσότερους από 400 συνομήλικούς τους από 80 και πλέον χώρες όλων των ηπείρων. Ο Γεώργιος Καγιαμπάκης (Πρότυπο ΓΕΛ Ηρακλείου) έλαβε Χάλκινο […]

9o Ενημερωτικό Δελτίο του Τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του Ε.Κ.Π.Α. [Απρίλιος- Ιούνιος 2025]

9o Ενημερωτικό Δελτίο του Τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του Ε.Κ.Π.Α. [Απρίλιος- Ιούνιος 2025]

Παρακαλώ δείτε το Ένατο Ενημερωτικό Δελτίο (Απρίλιος-Ιούνιος 2025) του Τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, πατώντας εδώ. Newsletter 9 Λήψη Το αρχείο των προηγούμενων ενημερωτικών δελτίων είναι προσβάσιμο: https://www.phs.uoa.gr/drastiriotites/newsletter/.

Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Πανεπιστημίου Georgetown

Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Πανεπιστημίου Georgetown

Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και του Πανεπιστημίου Georgetown υπογράφηκε τη Δευτέρα 7 Ιουλίου 2025 στο Κεντρικό Κτήριο του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το Μνημόνιο υπέγραψαν ο Πρύτανης καθηγητής Γεράσιμος Σιάσος, από την πλευρά του ΕΚΠΑ, και ο Κοσμήτορας του Earth Commons Institute Καθηγητής Peter Marra, από την πλευρά του Georgetown University. Στην […]

Επιτυχία της Ελληνικής Εθνικής Ομάδας και του Χριστόφορου Πολυδώρου στους Παγκόσμιους Αγώνες Μεταμοσχευμένων Αθλητών

Επιτυχία της Ελληνικής Εθνικής Ομάδας και του Χριστόφορου Πολυδώρου στους Παγκόσμιους Αγώνες Μεταμοσχευμένων Αθλητών

Με ακόμα επιτυχημένη συμμετοχή για τον Χριστόφορο Πολυδώρου, μέλος του διδακτικού προσωπικού του εργαστηρίου Αναλυτικής Χημείας (ΕΔΙΠ) του ΕΚΠΑ και για την Ελληνική Εθνική Ομάδα στους Παγκόσμιους Αγώνες Μεταμοσχευμένων Αθλητών. Οι αγώνες πραγματοποιήθηκαν από τις 17 έως τις 24 Αυγούστου 2025 στη Δρέσδη της Γερμανίας. Στους αγώνες συμμετείχαν περισσότεροι από 2200 αθλητές από 51  χώρες, οι […]

BRIDGES: Έγκριση Χρηματοδότησης Erasmus+ 2025 για το Εργαστήριο Συμβουλευτικής Επιστήμης και Επαγγελματικής Σταδιοδρομίας

BRIDGES: Έγκριση Χρηματοδότησης Erasmus+ 2025 για το Εργαστήριο Συμβουλευτικής Επιστήμης και Επαγγελματικής Σταδιοδρομίας

Με μεγάλη χαρά και υπερηφάνεια το Εργαστήριο Συμβουλευτικής Επιστήμης και Επαγγελματικής Σταδιοδρομίας ανακοινώνει την έγκριση της πρότασής του στο πλαίσιο του Erasmus+ 2025 στον Τομέα της Σχολικής Εκπαίδευσης. Το έργο με τίτλο Building Relationships, Inspiring Development, Guiding Empowerment and Sustainability – BRIDGES στοχεύει να “χτίσει γέφυρες” βιώσιμης επαγγελματικής ανάπτυξης για μαθητές σχολείων απομακρυσμένων περιοχών σε Ελλάδα, Ιταλία και Ισπανία. Σκοπός μας […]

Χάρης Παμπούκης: Εξελέγη στο Ινστιτούτο Διεθνούς Δικαίου – Διάκριση για τη χώρα

Χάρης Παμπούκης: Εξελέγη στο Ινστιτούτο Διεθνούς Δικαίου – Διάκριση για τη χώρα

Ο Χάρης Παμπούκης εξελέγη, την Δευτέρα, 25 Αυγούστου 2025, στο Ινστιτούτο Διεθνούς Δικαίου. Ο Χάρης Παμπούκης που είναι καθηγητής της Νομικής Σχολής Αθηνών στην έδρα του Ιδιωτικού Διεθνούς Δικαίου και το Δίκαιο Διεθνών Συναλλαγών, εξελέγη μέλος του Ινστιτούτου Διεθνούς Δικαίου από τον πρώτο γύρο της σχετικής εκλογικής διαδικασίας. Το Ινστιτούτο Διεθνούς Δικαίου είναι ο πλέον […]

Πώς η Μεσόγειος μετατράπηκε σε κλιματικό hot spot – Στοιχεία έρευνας του ΕΚΠΑ στο «ΒΗΜΑ της Κυριακής»

Πώς η Μεσόγειος μετατράπηκε σε κλιματικό hot spot – Στοιχεία έρευνας του ΕΚΠΑ στο «ΒΗΜΑ της Κυριακής»

Στοιχεία από ανάλυση που πραγματοποίησε το ΕΚΠΑ, καθώς και δηλώσεις του καθηγητή του ΕΚΠΑ, Κωνσταντίνου Καρτάλη και του ερευνητή Κώστα Φιλιππόπουλου αναφορικά με το «Πώς η Μεσόγειος μετατράπηκε σε κλιματικό hot spot» φιλοξένησε η εφημερίδα «ΒΗΜΑ της Κυριακής» την Κυριακή 17 Αυγούστου. Συγκεκριμένα, στο δημοσίευμα με τίτλο « Πώς η Μεσόγειος μετατράπηκε σε κλιματικό hot spot» […]

Δημιουργία και στάθμιση κλίμακας για τη μέτρηση της ψυχολογικής χειραγώγησης (gaslighting) που υφίστανται οι εργαζόμενοι από τους προϊσταμένους στον εργασιακό χώρο

Δημιουργία και στάθμιση κλίμακας για τη μέτρηση της ψυχολογικής χειραγώγησης (gaslighting) που υφίστανται οι εργαζόμενοι από τους προϊσταμένους στον εργασιακό χώρο

Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο πλαίσιο της επιστημονικής του δράσης αναφορικά με τη διερεύνηση επίκαιρων και πρωτότυπων θεμάτων, προέβη για πρώτη φορά διεθνώς στη δημιουργία μιας κλίμακας για τη μέτρηση της ψυχολογικής χειραγώγησης (gaslighting) που υφίστανται οι εργαζόμενοι από τους προϊσταμένους στον εργασιακό χώρο. Πιο συγκεκριμένα, η ερευνητική ομάδα του Εργαστηρίου Κλινικής Επιδημιολογίας […]

Αρχαιολογικό Πρόγραμμα Ερήμης Παμπούλας Κύπρου

Αρχαιολογικό Πρόγραμμα Ερήμης Παμπούλας Κύπρου

Ολοκληρώθηκε στις 30.7.2025 η πρώτη περίοδος ανασκαφής του Χαλκολιθικού οικισμού της Ερήμης Παμπούλας στην Κύπρο, στο πλαίσιο του ομώνυμου ερευνητικού προγράμματος του ΕΚΠΑ. Η ανασκαφή έφερε στο φως τμήματα δύο κτιρίων, πλήθος τμημάτων αλλά και σχεδόν ακέραια αγγεία κεραμικής, λίθινα εργαλεία και πολλά κοσμήματα από πικρόλιθο, τα οποία υπόσχονται να ανανεώσουν σημαντικά την κατανόηση της […]

BRIDGES: Έγκριση Χρηματοδότησης Erasmus+ 2025 για το Εργαστήριο Συμβουλευτικής Επιστήμης και Επαγγελματικής Σταδιοδρομίας

BRIDGES: Έγκριση Χρηματοδότησης Erasmus+ 2025 για το Εργαστήριο Συμβουλευτικής Επιστήμης και Επαγγελματικής Σταδιοδρομίας

Με μεγάλη χαρά και υπερηφάνεια το Εργαστήριο Συμβουλευτικής Επιστήμης και Επαγγελματικής Σταδιοδρομίας ανακοινώνει την έγκριση της πρότασής του στο πλαίσιο του Erasmus+ 2025 στον Τομέα της Σχολικής Εκπαίδευσης. Το έργο με τίτλο Building Relationships, Inspiring Development, Guiding Empowerment and Sustainability – BRIDGES στοχεύει να “χτίσει γέφυρες” βιώσιμης επαγγελματικής ανάπτυξης για μαθητές σχολείων απομακρυσμένων περιοχών σε Ελλάδα, Ιταλία και Ισπανία. Σκοπός μας […]

Χάρης Παμπούκης: Εξελέγη στο Ινστιτούτο Διεθνούς Δικαίου – Διάκριση για τη χώρα

Χάρης Παμπούκης: Εξελέγη στο Ινστιτούτο Διεθνούς Δικαίου – Διάκριση για τη χώρα

Ο Χάρης Παμπούκης εξελέγη, την Δευτέρα, 25 Αυγούστου 2025, στο Ινστιτούτο Διεθνούς Δικαίου. Ο Χάρης Παμπούκης που είναι καθηγητής της Νομικής Σχολής Αθηνών στην έδρα του Ιδιωτικού Διεθνούς Δικαίου και το Δίκαιο Διεθνών Συναλλαγών, εξελέγη μέλος του Ινστιτούτου Διεθνούς Δικαίου από τον πρώτο γύρο της σχετικής εκλογικής διαδικασίας. Το Ινστιτούτο Διεθνούς Δικαίου είναι ο πλέον […]

Πώς η Μεσόγειος μετατράπηκε σε κλιματικό hot spot – Στοιχεία έρευνας του ΕΚΠΑ στο «ΒΗΜΑ της Κυριακής»

Πώς η Μεσόγειος μετατράπηκε σε κλιματικό hot spot – Στοιχεία έρευνας του ΕΚΠΑ στο «ΒΗΜΑ της Κυριακής»

Στοιχεία από ανάλυση που πραγματοποίησε το ΕΚΠΑ, καθώς και δηλώσεις του καθηγητή του ΕΚΠΑ, Κωνσταντίνου Καρτάλη και του ερευνητή Κώστα Φιλιππόπουλου αναφορικά με το «Πώς η Μεσόγειος μετατράπηκε σε κλιματικό hot spot» φιλοξένησε η εφημερίδα «ΒΗΜΑ της Κυριακής» την Κυριακή 17 Αυγούστου. Συγκεκριμένα, στο δημοσίευμα με τίτλο « Πώς η Μεσόγειος μετατράπηκε σε κλιματικό hot spot» […]

Δημιουργία και στάθμιση κλίμακας για τη μέτρηση της ψυχολογικής χειραγώγησης (gaslighting) που υφίστανται οι εργαζόμενοι από τους προϊσταμένους στον εργασιακό χώρο

Δημιουργία και στάθμιση κλίμακας για τη μέτρηση της ψυχολογικής χειραγώγησης (gaslighting) που υφίστανται οι εργαζόμενοι από τους προϊσταμένους στον εργασιακό χώρο

Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο πλαίσιο της επιστημονικής του δράσης αναφορικά με τη διερεύνηση επίκαιρων και πρωτότυπων θεμάτων, προέβη για πρώτη φορά διεθνώς στη δημιουργία μιας κλίμακας για τη μέτρηση της ψυχολογικής χειραγώγησης (gaslighting) που υφίστανται οι εργαζόμενοι από τους προϊσταμένους στον εργασιακό χώρο. Πιο συγκεκριμένα, η ερευνητική ομάδα του Εργαστηρίου Κλινικής Επιδημιολογίας […]

Αρχαιολογικό Πρόγραμμα Ερήμης Παμπούλας Κύπρου

Αρχαιολογικό Πρόγραμμα Ερήμης Παμπούλας Κύπρου

Ολοκληρώθηκε στις 30.7.2025 η πρώτη περίοδος ανασκαφής του Χαλκολιθικού οικισμού της Ερήμης Παμπούλας στην Κύπρο, στο πλαίσιο του ομώνυμου ερευνητικού προγράμματος του ΕΚΠΑ. Η ανασκαφή έφερε στο φως τμήματα δύο κτιρίων, πλήθος τμημάτων αλλά και σχεδόν ακέραια αγγεία κεραμικής, λίθινα εργαλεία και πολλά κοσμήματα από πικρόλιθο, τα οποία υπόσχονται να ανανεώσουν σημαντικά την κατανόηση της […]

Το Πανεπιστήμιο Αθηνών

Το Ε.Κ.Π.Α. το οποίο εγκαινιάστηκε στις 3 Μαΐου του 1837, αρχικά στεγάστηκε σε ένα ανακαινισμένο οθωμανικό κτήριο στη βορειοανατολική πλευρά της Ακρόπολης, το οποίο στις μέρες μας έχει ανακαινιστεί και λειτουργεί ως Μουσείο του Πανεπιστημίου. Αρχικά ονομάστηκε «Οθωνικό Πανεπιστήμιο» από το όνομα του πρώτου βασιλιά της Ελλάδας Όθωνα και αποτελούνταν από 4 ακαδημαϊκά Τμήματα με 52 φοιτητές. Καθώς αποτελούσε το πρώτο Πανεπιστήμιο του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, αλλά και της ευρύτερης βαλκανικής και μεσογειακής περιοχής, απέκτησε σημαντικό κοινωνικο-ιστορικό ρόλο, ο οποίος υπήρξε καθοριστικός για την παραγωγή συγκεκριμένης γνώσης και πολιτισμού μέσα στη χώρα.

Stay Connected

Ακολουθήστε το hub.uoa.gr στα Social Media

Newsletter

Γραφτείτε για να λαμβάνετε ενημερώσεις

closebutton
Μετάβαση στο περιεχόμενο