Νέα & Ανακοινώσεις

Οι φιλόλογοι γίνονται “hi-tech” | Συνέντευξη της Καθηγήτριας του Ε.Κ.Π.Α. Χριστίνας Αλεξανδρή στη Σοφία Χρήστου και την «Καθημερινή»

Οι φιλόλογοι γίνονται “hi-tech” | Συνέντευξη της Καθηγήτριας του Ε.Κ.Π.Α. Χριστίνας Αλεξανδρή στη Σοφία Χρήστου και την «Καθημερινή»

Πηγαίνοντας κόντρα σε όσους θεωρούν πως η τεχνητή νοημοσύνη θα καταστήσει ενδεχομένως περιττούς τους φιλολόγους, ολοένα και περισσότεροι ερευνητές «παντρεύουν» τη γλωσσολογία με την επιστήμη των υπολογιστών. Καθηγητές και ερευνητές μιλούν στην «Κ»

Θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι το μέλλον των φιλολόγων στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης προδιαγράφεται άδοξο και «φτωχό»; Η απάντηση διαφέρει ανάλογα με τον άνθρωπο που έχει απέναντί του. Ο φιλόλογος ενός δημόσιου σχολείου κοιτώντας και τις φετινές βάσεις θα παραδεχθεί πως ο συγκεκριμένος κλάδος έχει χάσει την αίγλη του παρελθόντος, ενώ ένας καθηγητής κλασικής φιλολογίας δεν θα αρνηθεί πως οι πόροι για έρευνα στην Ελλάδα είναι… μετρημένα κουκιά. 

Υπάρχει όμως και μία μερίδα φιλολόγων, οι οποίοι έχοντας επιλέξει ένα διαφορετικό μονοπάτι, θα υποστηρίξουν πως η φιλολογία αποτελεί ένα από τα επαγγέλματα του μέλλοντος, υπό διαφορετική όμως μορφή, πιο προσαρμοσμένη στις κοινωνικές και οικονομικές αλλαγές που έχει φέρει η τεχνητή νοημοσύνη. 

Πηγαίνοντας λοιπόν κόντρα σε όσους θεωρούν πως η τεχνητή νοημοσύνη ενδεχομένως θα καταστήσει περιττό το επάγγελμα, ολοένα και περισσότεροι φιλόλογοι «παντρεύουν» το αντικείμενο με την επιστήμη των υπολογιστών. Κρατούν δηλαδή από το πρώτο όλο το θεωρητικό υπόβαθρο για τη λειτουργία της γλωσσικής δομής και από το δεύτερο τις υπολογιστικές μεθόδους, όπως ο προγραμματισμός, η στατιστική και η μηχανική μάθηση. 

Έχοντας ακόμη ως βασικό μαθησιακό κορμό τα μαθήματα αρχαιοελληνικής και νεοελληνικής γλώσσας, οι φιλόλογοι μπορούν πλέον στα φιλολογικά τμήματα της χώρας –κυρίως από τα μαθήματα επιλογής–να γνωρίσουν τις δυνατότητες των υπολογιστικών εργαλείων και των εφαρμογών της υπολογιστικής γλωσσολογίας, όπως οι γλωσσικοί πόροι (σώματα κειμένων και ηλεκτρονικά λεξικά), η μηχανική μετάφραση και διαδραστικά συστήματα για εφαρμογές στη διδακτική αλλά και σε άλλες υπηρεσίες. Με αυτή τη διεπιστημονική προσέγγιση οι φιλόλογοι μπορούν να συνδυάσουν τεχνολογικές και θεωρητικές γνώσεις μεταπηδώντας στο κομμάτι της γλωσσικής τεχνολογίας. Να γίνουν κατά ένα τρόπο δηλαδή high tech φιλόλογοι.

Από τη φιλολογία στην υπολογιστική γλωσσολογία

Αναλύοντας στην «Κ» πώς η φιλολογία και η υπολογιστική γλωσσολογία αλληλοσυμπληρώνονται, η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ στο τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας και εξωτερικός συνεργάτης στο τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, Χριστίνα Αλεξανδρή, σημειώνει πως η γλώσσα εξακολουθεί να παραμένει πολύπλοκη στην ανάλυσή της, κυρίως επειδή αντικατοπτρίζει την πολυπλοκότητα του ανθρώπινου νου, της ανθρώπινης ψυχής και του ανθρώπινου πολιτισμού. Επιπλέον, η εφαρμογή της υπολογιστικής γλωσσολογίας και της τεχνητής νοημοσύνης παραμένει μία πρόκληση στην εποχή μας καθώς οι ειδικοί καλούνται να εκπαιδεύσουν τις μηχανές για να επεξεργάζονται ορθά και αποτελεσματικά τη γλωσσική γνώση.

Ο στόχος στο εγγύς μέλλον θα είναι να σταματήσουμε να πατάμε κουμπιά και να μιλάμε απευθείας με τα AIbots, όπως γίνεται ήδη σε πολλούς τομείς. Για να το πετύχουμε αυτό χρειάζεται γλωσσική τεχνολογία

Δίνοντας κάποια παραδείγματα, η ειδική επιστημονική συνεργάτης του Ινστιτούτου Επεξεργασίας του Λόγου στο ερευνητικό κέντρο Αθηνά, Μαρία Γιάγκου, η οποία αποφοίτησε πρώτα από το τμήμα φιλολογίας του Αριστοτέλειου για να ασχοληθεί στη συνέχεια με την υπολογιστική γλωσσολογία, σημειώνει πως ο εν λόγω τομέας παίζει ήδη σημαντικό ρόλο στην καθημερινότητά μας. Τονίζει πως αν δεν υπήρχε δεν θα μπορούσαμε να επικοινωνήσουμε με τις μηχανές, είτε αυτές είναι το κινητό μας είτε ο υπολογιστής, ακόμη το ψυγείο και το κλιματιστικό στο σπίτι μας. 

«Ο στόχος στο εγγύς μέλλον θα είναι να σταματήσουμε να πατάμε κουμπιά και να μιλάμε απευθείας με τα ΑIbots, όπως γίνεται ήδη σε πολλούς τομείς. Για να το πετύχουμε αυτό χρειάζεται γλωσσική τεχνολογία», συμπληρώνει. 

Εισάγοντας γλωσσική γνώση σε ένα κενό

Oσο όμως κι αν οι δύο επιστήμες αλληλοσυμπληρώνονται, είναι σαφές πως η εκπαίδευση γλωσσικής εκμάθησης των μηχανών είναι εντελώς διαφορετική από τη διδασκαλία της γλώσσας στον άνθρωπο. 

Σε αντίθεση με τον άνθρωπο δηλαδή, «ο υπολογιστής δεν διαθέτει εγγενείς μηχανισμούς επεξεργασίας της γλώσσας. Αυτό σημαίνει ότι τα πάντα πρέπει να οριστούν και να προγραμματιστούν από την αρχή. Δηλαδή, εισάγουμε γλωσσική γνώση σε ένα κενό. Αυτό δεν συμβαίνει στην περίπτωση κατάκτησης της μητρικής γλώσσας από έναν άνθρωπο και ακόμα περισσότερο στην κατάκτηση μιας ξένης γλώσσας» εξηγεί η κυρία Αλεξανδρή.

«Σωματοφύλακες» της ηθικής

Πάντως εκτός από την ανάγκη εύρεσης ειδικών που γνωρίζουν από συλλογή, ανάλυση και αξιολόγηση των γλωσσικών δεδομένων με απώτερο στόχο τη δημιουργία πιο γρήγορων και αποδοτικών συστηματικών γλωσσικής τεχνολογίας, υπάρχει και ακόμη ένας τομέας όπου οι φιλόλογοι και όσοι εν γένει ασχολούνται με τη γλωσσική τεχνολογία είναι απαραίτητοι: η ηθική. 

Όπως εξηγεί η κ. Γιάγκου οι μηχανές, ανάλογα με τα γλωσσικά δεδομένα που εκπαιδεύονται μπορούν να αναπαράγουν κοινωνικές προκαταλήψεις, στερεότυπα, ρατσιστικές αλλά και σεξιστικές συμπεριφορές. Οσοι όμως κατέχουν ήδη θεωρητικό υπόβαθρο μπορούν να αναγνωρίσουν τα κακώς κείμενα που κρύβει η γλώσσα.

«Ένα από τα πράγματα που κάνουμε για να εκπαιδεύσουμε μεγάλα γλωσσικά μοντέλα είναι η άντληση δεδομένων και από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Σε αυτό το πεδίο όμως βρισκόμαστε αντιμετώποι/ες με έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να εντοπίσουμε δεδομένα με ενσωματωμένη ρητορική μίσους που θα πρέπει να αφαιρεθούν άμεσα», φέρνει ως παράδειγμα η ειδικός. 

Υπάρχουν προοπτικές για τους «high tech φιλολόγους» στην Ελλάδα; 

Ρωτώντας τις ειδικούς αν υπάρχει στροφή των φοιτητών στην Ελλάδα προς τη σπουδή της υπολογιστικής γλωσσολογίας ή παραμένει ακόμη ένα πεδίο που επειδή συνδυάζει θεωρία και τεχνολογία δύσκολα επιλέγεται, η απάντηση είναι πως τα πρώτα βήματα έχουν γίνει, αλλά υπάρχει ακόμη αρκετός δρόμος. 

Με το μάθημα της υπολογιστικής γλωσσολογίας να προσφέρεται σε αρκετά προπτυχιακά προγράμματα φιλολογικών τμημάτων ελληνικών πανεπιστημίων, οι αυριανοί φιλόλογοι έχουν μία πρώτη εξοικείωση με το αντικείμενο. Απαιτείται ωστόσο η περαιτέρω διδασκαλία στο πλαίσιο μεταπτυχιακού προγράμματος για να μπορέσουν να την ασκήσουν επαγγελματικά. 

Σε κάθε περίπτωση όμως το βασικότερο ζήτημα στη χώρα μας είναι οι τομείς της αγοράς που απασχολούν τέτοιους ειδικούς. «Στην Ελλάδα, τα ερευνητικά κέντρα και τα πανεπιστήμια εξακολουθούν να παίζουν πρωταρχικό ρόλο στην επαγγελματική απασχόληση των αποφοίτων της συγκεκριμένης ειδικότητας. Ωστόσο, με τις τρέχουσες εξελίξεις στην τεχνολογία και την AI και τη διεύρυνση των δραστηριοτήτων στον ιδιωτικό τομέα στην ανάπτυξη λογισμικού και υπηρεσιών, θέλω να πιστεύω ότι το ευρύ φάσμα των εφαρμογών και ειδικοτήτων της υπολογιστικής γλωσσολογίας και των υπολογιστικών γλωσσολόγων θα αντικατοπτριστεί και στην ελληνική αγορά», σημειώνει η κ. Αλεξανδρή.

Πολλοί θεωρούν ότι οι γλώσσες που δεν έχουν ηλεκτρονική μορφή, δηλαδή δεν υπάρχουν σε ηλεκτρονικά σώματα κειμένων, θα έχουν την ίδια μοίρα με τις γλώσσες που δεν είχαν γραφή.

Άλλωστε, όπως συμπληρώνει, υπάρχει και η έκτακτη ανάγκη για τη διάσωση της γλώσσας στην ηλεκτρονική της μορφή. 

«Θεωρείται από πολλούς ότι οι γλώσσες που δεν έχουν ηλεκτρονική μορφή, δηλαδή δεν υπάρχουν σε ηλεκτρονικά σώματα κειμένων, θα έχουν την ίδια μοίρα με τις γλώσσες που δεν είχαν γραφή», εξηγεί η κ. Αλεξανδρή. 

Αυτό που σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ξεχνάμε είναι πως η γλώσσα παραμένει ένα δεδομένο ειδικού τύπου και για να υπάρχει αποτελεσματικότητα πρέπει να υπάρχει σεβασμός στη γλώσσα και στην πολυπλοκότητά της, σεβασμός στον χρήστη και στις ανάγκες του και τέλος σεβασμός στην εφαρμογή και στα χαρακτηριστικά της.

Πηγή: https://www.kathimerini.gr/life/technology/563153167/oi-filologoi-ginontai-hi-tech/.

Διάκριση του Διδασκαλείου Ξένων Γλωσσών του ΕΚΠΑ σε Παγκόσμιο διαγωνισμό δημιουργικής γραφής στα γαλλικά

Διάκριση του Διδασκαλείου Ξένων Γλωσσών του ΕΚΠΑ σε Παγκόσμιο διαγωνισμό δημιουργικής γραφής στα γαλλικά

Με ιδιαίτερη χαρά ανακοινώνουμε τη διάκριση του Διδασκαλείου Ξένων Γλωσσών του ΕΚΠΑ στον παγκόσμιο λογοτεχνικό διαγωνισμό Florilège, όπου οι σπουδαστές του απέσπασαν το δεύτερο (2ο) βραβείο στην κατηγορία «Nouvelle» (Διήγημα) για το έτος 2025. Η συμμετοχή των σπουδαστών του τμήματος Γ3-επίπεδο Β1 στη συγκεκριμένη διοργάνωση εντάσσεται στο πλαίσιο της διδασκαλίας της γαλλικής γλώσσας ως ξένης […]

Η Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ συναντά τη Δημόσια Ιστορική Κεντρική Βιβλιοθήκη Χίου «Κοραής»

Η Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ συναντά τη Δημόσια Ιστορική Κεντρική Βιβλιοθήκη Χίου «Κοραής»

Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του πρώτου αποκεντρωμένου Θερινού Σχολείου Ανθρωπιστικών Επιστημών στη Χίο με τίτλο: Η Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ συναντά τη Δημόσια Ιστορική Κεντρική Βιβλιοθήκη Χίου «Κοραής». Το Θερινό Σχολείο διοργάνωσε η Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ, μετά από πρωτοβουλία του Διεπιστημονικού Εργαστήριου της Σχολής «Γλωσσολογία και Διδασκαλία της Γραμματικής», σε συνεργασία με […]

Επίσκεψη του καθηγητή George Sirrakos στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Επίσκεψη του καθηγητή George Sirrakos στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Την Πέμπτη 12/06/2025, πραγματοποιήθηκε επίσκεψη του Καθηγητή George Sirrakos και ομάδας φοιτητών και φοιτητριών από το Kutztown University of Pennsylvania, College of Education, Department of Secondary Education στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Τον Καθηγητή Sirrakos και την ομάδα φοιτητών και φοιτητριών που τον συνόδευαν υποδέχτηκαν στους χώρους του Τμήματος ο Καθηγητής Χρήστος Παρθένης, η Αναπληρώτρια […]

Πρόσκληση για την υποβολή υποψηφιοτήτων στο πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Ελληνογαλλικές Σπουδές στη Λογοτεχνία, τον Πολιτισμό και τη Μετάφραση»

Πρόσκληση για την υποβολή υποψηφιοτήτων στο πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Ελληνογαλλικές Σπουδές στη Λογοτεχνία, τον Πολιτισμό και τη Μετάφραση»

Το Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών προκηρύσσει, για το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026, Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών με τίτλο Ελληνογαλλικές Σπουδές στη Λογοτεχνία, τον Πολιτισμό και τη Μετάφραση (ΦΕΚ ΕΠΑΝΙΔΡΥΣΗΣ 2505/29-6-2018, τ. Β’) με τις εξής δύο (2) κατευθύνσεις: 1. – Λογοτεχνία και πολιτισμός 2. – Μετάφραση Στο εν λόγω Πρόγραμμα […]

Ολοκληρώθηκε η διαδικασία επιλογής φοιτητών για το 3ο έτος του μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών στην Αρχαία Φιλοσοφία: The Athens MA in Ancient Philosophy

Ολοκληρώθηκε η διαδικασία επιλογής φοιτητών για το 3ο έτος του μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών στην Αρχαία Φιλοσοφία: The Athens MA in Ancient Philosophy

Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας επιλογής των νέων φοιτητών για το ακαδ. έτος 2025-26, το αγγλόφωνο μεταπτυχιακό πρόγραμμα The Athens MA in Ancient Philosophy εισέρχεται στο τρίτο έτος λειτουργίας του. Το Πρόγραμμα προωθεί τη μελέτη της Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας σε όλο το ιστορικό και θεματικό εύρος της. Είναι το μοναδικό Πρόγραμμα στην Ελλάδα (και ένα […]

Οι Βιβλιοθήκες του ΕΚΠΑ στα CIVIS Days – Rome 2025: Πρωταγωνιστές συμπερίληψης και καινοτομίας

Οι Βιβλιοθήκες του ΕΚΠΑ στα CIVIS Days – Rome 2025: Πρωταγωνιστές συμπερίληψης και καινοτομίας

Ενεργό συμμετοχή στην 20μελή ομάδα που εκπροσώπησε το ΕΚΠΑ στη φετινή εκδήλωση του Ευρωπαϊκού Πανεπιστήμιου CIVIS με τίτλο: “CIVIS Days”, με επικεφαλής την Αντιπρύτανι Ακαδημαϊκών, Διεθνών Σχέσεων και Εξωστρέφειας και επιστημονική υπεύθυνη του CIVIS στο Ε.Κ.Π.Α., Καθηγήτρια Λατινικής Φιλολογίας κα Σοφία Παπαϊωάννου, είχε και η Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης (ΒΚΠ) του ΕΚΠΑ. Η φετινή εκδήλωση, […]

Η Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ συναντά τη Δημόσια Ιστορική Κεντρική Βιβλιοθήκη Χίου «Κοραής»

Η Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ συναντά τη Δημόσια Ιστορική Κεντρική Βιβλιοθήκη Χίου «Κοραής»

Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του πρώτου αποκεντρωμένου Θερινού Σχολείου Ανθρωπιστικών Επιστημών στη Χίο με τίτλο: Η Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ συναντά τη Δημόσια Ιστορική Κεντρική Βιβλιοθήκη Χίου «Κοραής». Το Θερινό Σχολείο διοργάνωσε η Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ, μετά από πρωτοβουλία του Διεπιστημονικού Εργαστήριου της Σχολής «Γλωσσολογία και Διδασκαλία της Γραμματικής», σε συνεργασία με […]

Επίσκεψη του καθηγητή George Sirrakos στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Επίσκεψη του καθηγητή George Sirrakos στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Την Πέμπτη 12/06/2025, πραγματοποιήθηκε επίσκεψη του Καθηγητή George Sirrakos και ομάδας φοιτητών και φοιτητριών από το Kutztown University of Pennsylvania, College of Education, Department of Secondary Education στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Τον Καθηγητή Sirrakos και την ομάδα φοιτητών και φοιτητριών που τον συνόδευαν υποδέχτηκαν στους χώρους του Τμήματος ο Καθηγητής Χρήστος Παρθένης, η Αναπληρώτρια […]

Πρόσκληση για την υποβολή υποψηφιοτήτων στο πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Ελληνογαλλικές Σπουδές στη Λογοτεχνία, τον Πολιτισμό και τη Μετάφραση»

Πρόσκληση για την υποβολή υποψηφιοτήτων στο πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Ελληνογαλλικές Σπουδές στη Λογοτεχνία, τον Πολιτισμό και τη Μετάφραση»

Το Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών προκηρύσσει, για το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026, Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών με τίτλο Ελληνογαλλικές Σπουδές στη Λογοτεχνία, τον Πολιτισμό και τη Μετάφραση (ΦΕΚ ΕΠΑΝΙΔΡΥΣΗΣ 2505/29-6-2018, τ. Β’) με τις εξής δύο (2) κατευθύνσεις: 1. – Λογοτεχνία και πολιτισμός 2. – Μετάφραση Στο εν λόγω Πρόγραμμα […]

Ολοκληρώθηκε η διαδικασία επιλογής φοιτητών για το 3ο έτος του μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών στην Αρχαία Φιλοσοφία: The Athens MA in Ancient Philosophy

Ολοκληρώθηκε η διαδικασία επιλογής φοιτητών για το 3ο έτος του μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών στην Αρχαία Φιλοσοφία: The Athens MA in Ancient Philosophy

Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας επιλογής των νέων φοιτητών για το ακαδ. έτος 2025-26, το αγγλόφωνο μεταπτυχιακό πρόγραμμα The Athens MA in Ancient Philosophy εισέρχεται στο τρίτο έτος λειτουργίας του. Το Πρόγραμμα προωθεί τη μελέτη της Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας σε όλο το ιστορικό και θεματικό εύρος της. Είναι το μοναδικό Πρόγραμμα στην Ελλάδα (και ένα […]

Οι Βιβλιοθήκες του ΕΚΠΑ στα CIVIS Days – Rome 2025: Πρωταγωνιστές συμπερίληψης και καινοτομίας

Οι Βιβλιοθήκες του ΕΚΠΑ στα CIVIS Days – Rome 2025: Πρωταγωνιστές συμπερίληψης και καινοτομίας

Ενεργό συμμετοχή στην 20μελή ομάδα που εκπροσώπησε το ΕΚΠΑ στη φετινή εκδήλωση του Ευρωπαϊκού Πανεπιστήμιου CIVIS με τίτλο: “CIVIS Days”, με επικεφαλής την Αντιπρύτανι Ακαδημαϊκών, Διεθνών Σχέσεων και Εξωστρέφειας και επιστημονική υπεύθυνη του CIVIS στο Ε.Κ.Π.Α., Καθηγήτρια Λατινικής Φιλολογίας κα Σοφία Παπαϊωάννου, είχε και η Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης (ΒΚΠ) του ΕΚΠΑ. Η φετινή εκδήλωση, […]

Ψηφιακά πτυχία μέσω του gov.gr στο ΕΚΠΑ

Ψηφιακά πτυχία μέσω του gov.gr στο ΕΚΠΑ

Ένα πάγιο αίτημα των πτυχιούχων και των δημόσιων υπηρεσιών διευθετήθηκε μετά από πολλά έτη και πλέον δίδεται η δυνατότητα της έκδοσης πτυχίων του Πανεπιστημίου μας από το 2000 και εντεύθεν, μέσω της πλατφόρμας «Πιστοποιητικά Σπουδών» του gov.gr. Η διαδικασία πραγματοποιείται ηλεκτρονικά, με τη χρήση των κωδικών Taxisnet και του ΑΜΚΑ. Βήματα για την έκδοση πτυχίου […]

Κοινωφελείς Δράσεις Γηροδοντιατρικής ΕΚΠΑ για το Ακαδημαϊκό Έτος 2024-25

Κοινωφελείς Δράσεις Γηροδοντιατρικής ΕΚΠΑ για το Ακαδημαϊκό Έτος 2024-25

Το Γνωστικό Αντικείμενο της Γηροδοντιατρικής ΕΚΠΑ, συνεχίζοντας μία σταθερή προσπάθεια 14 ετών με στόχο την προαγωγή της στοματικής υγείας των ηλικιωμένων συμπολιτών μας, και κυρίως όσων ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες, ολοκλήρωσε τις εκπαιδευτικές και κοινωφελείς του δράσεις για το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025. Οι δράσεις αυτές οργανώθηκαν και εκπονήθηκαν τόσο μέσω της «κοινωφελούς μάθησης/ service learning» […]

Επιτυχής Συμμετοχή της ομάδας της Νομικής Σχολής στον τελικό του 13ου Helga Pedersen Moot Court Competition

Επιτυχής Συμμετοχή της ομάδας της Νομικής Σχολής στον τελικό του 13ου Helga Pedersen Moot Court Competition

Βρισκόμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε ότι η ομάδα της Νομικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών συμμετείχε με επιτυχία στον μεγάλο τελικό του 13ου Helga Pedersen Moot Court Competition που διεξήχθη στις 19-23 Μαΐου 2025 στις εγκαταστάσεις του Συμβουλίου της Ευρώπης και του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στο Στρασβούργο. Η ομάδα, αποτελούμενη από […]

Eκδημία του Ομότιμου Καθηγητή του Τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του ΕΚΠΑ Παύλου Καλλιγά

Eκδημία του Ομότιμου Καθηγητή του Τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του ΕΚΠΑ Παύλου Καλλιγά

Η Συνέλευση του Τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του ΕΚΠΑ εκφράζει τη βαθιά θλίψη της για την εκδημία του Ομότιμου Καθηγητή, και κορυφαίου μελετητή της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας, Παύλου Καλλιγά. Ο Παύλος Καλλιγάς διετέλεσε επί πολλά έτη διευθυντής του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών. Ως διευθυντής ως το 2012 του φιλοσοφικού περιοδικού «Δευκαλίων», και ως […]

Άρθρα του Ομότιμου Καθηγητή Παναγιώτη Ε. Πετράκη στο ΒΗΜΑ και τη Real News

Άρθρα του Ομότιμου Καθηγητή Παναγιώτη Ε. Πετράκη στο ΒΗΜΑ και τη Real News

Την επίδραση της παγκόσμιας οικονομίας στην καθημερινότητά μας, καθώς και τη σχέση μας με τον χρόνο και την αξία που επισυνάπτουμε στο παρόν σε σχέση με το μέλλον, εξετάζει σε δυο άρθρα του, που δημοσιεύτηκαν στα ΜΜΕ, ο Ομότιμος Καθηγητής Παναγιώτης Ε. Πετράκης. 1. Η πώληση του μέλλοντος για την αγορά του παρόντος (Άρθρο στην […]

Το μπετόν καίει το Λεκανοπέδιο – Η μελέτη του ΕΚΠΑ για τα «ηφαίστεια τσιμέντου»

Το μπετόν καίει το Λεκανοπέδιο – Η μελέτη του ΕΚΠΑ για τα «ηφαίστεια τσιμέντου»

Η Αττική «φλέγεται». Ο εξαντλητικός καύσωνας ενεργοποιεί τον «πυρετό» της πόλης που προκαλεί η υπερδόμηση. Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι και η πραγματικότητα δραματική: η πρωτεύουσα θερμαίνεται όχι μόνο λόγω της κλιματικής αλλαγής αλλά και… εκ των έσω. Ο χάρτης του Λεκανοπεδίου «κοκκινίζει» από δεκάδες hot spots που αναδύουν καυτό αέρα σαν μικρά «ηφαίστεια» τσιμέντου. Η […]

Κοινωφελείς Δράσεις Γηροδοντιατρικής ΕΚΠΑ για το Ακαδημαϊκό Έτος 2024-25

Κοινωφελείς Δράσεις Γηροδοντιατρικής ΕΚΠΑ για το Ακαδημαϊκό Έτος 2024-25

Το Γνωστικό Αντικείμενο της Γηροδοντιατρικής ΕΚΠΑ, συνεχίζοντας μία σταθερή προσπάθεια 14 ετών με στόχο την προαγωγή της στοματικής υγείας των ηλικιωμένων συμπολιτών μας, και κυρίως όσων ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες, ολοκλήρωσε τις εκπαιδευτικές και κοινωφελείς του δράσεις για το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025. Οι δράσεις αυτές οργανώθηκαν και εκπονήθηκαν τόσο μέσω της «κοινωφελούς μάθησης/ service learning» […]

Επιτυχής Συμμετοχή της ομάδας της Νομικής Σχολής στον τελικό του 13ου Helga Pedersen Moot Court Competition

Επιτυχής Συμμετοχή της ομάδας της Νομικής Σχολής στον τελικό του 13ου Helga Pedersen Moot Court Competition

Βρισκόμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε ότι η ομάδα της Νομικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών συμμετείχε με επιτυχία στον μεγάλο τελικό του 13ου Helga Pedersen Moot Court Competition που διεξήχθη στις 19-23 Μαΐου 2025 στις εγκαταστάσεις του Συμβουλίου της Ευρώπης και του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στο Στρασβούργο. Η ομάδα, αποτελούμενη από […]

Eκδημία του Ομότιμου Καθηγητή του Τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του ΕΚΠΑ Παύλου Καλλιγά

Eκδημία του Ομότιμου Καθηγητή του Τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του ΕΚΠΑ Παύλου Καλλιγά

Η Συνέλευση του Τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του ΕΚΠΑ εκφράζει τη βαθιά θλίψη της για την εκδημία του Ομότιμου Καθηγητή, και κορυφαίου μελετητή της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας, Παύλου Καλλιγά. Ο Παύλος Καλλιγάς διετέλεσε επί πολλά έτη διευθυντής του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών. Ως διευθυντής ως το 2012 του φιλοσοφικού περιοδικού «Δευκαλίων», και ως […]

Άρθρα του Ομότιμου Καθηγητή Παναγιώτη Ε. Πετράκη στο ΒΗΜΑ και τη Real News

Άρθρα του Ομότιμου Καθηγητή Παναγιώτη Ε. Πετράκη στο ΒΗΜΑ και τη Real News

Την επίδραση της παγκόσμιας οικονομίας στην καθημερινότητά μας, καθώς και τη σχέση μας με τον χρόνο και την αξία που επισυνάπτουμε στο παρόν σε σχέση με το μέλλον, εξετάζει σε δυο άρθρα του, που δημοσιεύτηκαν στα ΜΜΕ, ο Ομότιμος Καθηγητής Παναγιώτης Ε. Πετράκης. 1. Η πώληση του μέλλοντος για την αγορά του παρόντος (Άρθρο στην […]

Το μπετόν καίει το Λεκανοπέδιο – Η μελέτη του ΕΚΠΑ για τα «ηφαίστεια τσιμέντου»

Το μπετόν καίει το Λεκανοπέδιο – Η μελέτη του ΕΚΠΑ για τα «ηφαίστεια τσιμέντου»

Η Αττική «φλέγεται». Ο εξαντλητικός καύσωνας ενεργοποιεί τον «πυρετό» της πόλης που προκαλεί η υπερδόμηση. Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι και η πραγματικότητα δραματική: η πρωτεύουσα θερμαίνεται όχι μόνο λόγω της κλιματικής αλλαγής αλλά και… εκ των έσω. Ο χάρτης του Λεκανοπεδίου «κοκκινίζει» από δεκάδες hot spots που αναδύουν καυτό αέρα σαν μικρά «ηφαίστεια» τσιμέντου. Η […]

Το Πανεπιστήμιο Αθηνών

Το Ε.Κ.Π.Α. το οποίο εγκαινιάστηκε στις 3 Μαΐου του 1837, αρχικά στεγάστηκε σε ένα ανακαινισμένο οθωμανικό κτήριο στη βορειοανατολική πλευρά της Ακρόπολης, το οποίο στις μέρες μας έχει ανακαινιστεί και λειτουργεί ως Μουσείο του Πανεπιστημίου. Αρχικά ονομάστηκε «Οθωνικό Πανεπιστήμιο» από το όνομα του πρώτου βασιλιά της Ελλάδας Όθωνα και αποτελούνταν από 4 ακαδημαϊκά Τμήματα με 52 φοιτητές. Καθώς αποτελούσε το πρώτο Πανεπιστήμιο του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, αλλά και της ευρύτερης βαλκανικής και μεσογειακής περιοχής, απέκτησε σημαντικό κοινωνικο-ιστορικό ρόλο, ο οποίος υπήρξε καθοριστικός για την παραγωγή συγκεκριμένης γνώσης και πολιτισμού μέσα στη χώρα.

Stay Connected

Ακολουθήστε το hub.uoa.gr στα Social Media

Newsletter

Γραφτείτε για να λαμβάνετε ενημερώσεις

closebutton
Μετάβαση στο περιεχόμενο