Κυκλοφόρησε το νέο ηλεκτρονικό βιβλίο των Δήμητρας Κουτσούκη, Καθηγήτριας ΣΕΦΑΑ-ΕΚΠΑ,
Αικατερίνης Ασωνίτου, ΕΔΙΠ ΣΕΦΑΑ-ΕΚΠΑ και Σοφίας Χαρίτου, ΕΔΙΠ ΣΕΦΑΑ-ΕΚΠΑ, με τίτλο «Γνωστική και Κινητική Εξέλιξη: Αναπτυξιακές Διαταραχές-Θεωρία & Πράξη».
Το ηλεκτρονικό βιβλίο βρίσκεται διαθέσιμο στη διεύθυνση: https://repository.kallipos.gr/handle/11419/8668
“3 χρόνια ακαδημαϊκής δουλειάς…
30 χρόνια συνεχίζουμε να «θεραπεύουμε» τις ανθρωπιστικές επιστήμες και ειδικά το γνωστικό αντικείμενο της Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης με συνέπεια και αφοσίωση…
Και τώρα κρατάμε στα χέρια μας το νέο ψηφιακό βιβλίο μας…
Το σύγγραμμα αυτό αποτελεί προϊόν μιας μακρόχρονης πορείας σκέψης, μελέτης και προβληματισμού. Ο τρόπος που ο άνθρωπος εξελίσσεται, δρα, δημιουργεί και πραγματώνει τις φιλοδοξίες, τα όνειρά του και τους στόχους του είναι μοναδικός και ανεπανάληπτος. Ωστόσο, η εξέλιξή του χαρακτηρίζεται από αλλαγές, που υπακούν σε θεμελιώδεις κανόνες της φύσης του και του περιβάλλοντος, που ζει και αναπτύσσεται. Οι βιολογικοί κανόνες, οι νομοτέλειες, καθώς και οι επιστημονικές μελέτες και διαπιστώσεις καθοδηγούν τη θεωρία και την πράξη σε όλες τις επιστήμες.
Το βιβλίο αποτελείται από 10 κεφάλαια.
Στο Α΄ Μέρος εξετάζεται σε βάθος η αδήριτη σχέση μεταξύ γνωστικής και κινητικής εξέλιξης και αναλύονται οι γνωστικές διεργασίες, που επιτελούνται κατά την κινητική μάθηση. Η κίνηση αποτελεί το κυριότερο χαρακτηριστικό της ανθρώπινης ζωής, αφού μέσα από αυτήν το άτομο μπορεί να εξερευνήσει το περιβάλλον του, να αυτοεξυπηρετηθεί, να εκφραστεί αθλητικά, καλλιτεχνικά, ή ακόμη λειτουργεί ως αυτοσκοπός. Λόγω αυτής της στενής σχέσης μεταξύ γνωστικής και κινητικής εξέλιξης, οι δυσκολίες ή διαταραχές στον έναν τομέα επηρεάζουν και τον άλλο. Οι θεωρητικές κατευθύνσεις, που παρουσιάζονται στο σύγγραμμα προσεγγίζονται με στόχο την ανάδειξη της σχέσης αυτής και την ανάπτυξη των παραγόντων, που την επηρεάζουν (π.χ. κληρονομικότητα-περιβάλλον). Η ύπαρξη δυσκολιών ή διαταραχών επηρεάζει συνολικά την ανάπτυξη βρεφών, παιδιών, εφήβων και αργότερα ενηλίκων.
Η κινητική και γνωστική αξιολόγηση βοηθά τους επαγγελματίες να κατανοήσουν τις αδυναμίες και ικανότητες των παιδιών μέσα από την εξέταση δύο βασικών αλληλένδετων αναπτυξιακών τομέων. Παρουσιάζεται το «Νευρο-ψυχολογικό μοντέλο κινητικής μάθησης» και προτείνεται ένα «δυναμικό μοντέλο» εκπαιδευτικής παρέμβασης, που λαμβάνει υπόψη τη σχέση γνωστικής και κινητικής εξέλιξης, καθώς και όλους τους παραπάνω παράγοντες. Τελικός στόχος της παρέμβασης είναι η ανάπτυξη της γνώσης κι εμπειρίας με κινητικές και γνωστικές δεξιότητες, που θα ωφελήσουν το παιδί στην καθημερινότητά του (π.χ. ελεύθερο παιχνίδι, παιδική χαρά κ.ο.κ.).
Στο Β΄ Μέρος του βιβλίου παρουσιάζονται «Καλές Πρακτικές στην Εξελικτική και Ειδική Φυσική Αγωγή». Οι στόχοι των δραστηριοτήτων, που προτείνονται, δεν αποσκοπούν αποκλειστικά στην κινητική βελτίωση, αλλά και στη γνωστική, αντιμετωπίζοντας το παιδί ως μία ολότητα.
Το βιβλίο αυτό απευθύνεται σε φοιτητές, εκπαιδευτικούς γενικής και ειδικής εκπαίδευσης, ειδικό επιστημονικό προσωπικό, ερευνητές, κάθε επαγγελματία του χώρου της Εκπαίδευσης, της Ψυχολογίας, αλλά και στο ευρύ κοινό.
Καλό διάβασμα σε όλους!”
Δήμητρα Κουτσούκη, Καθηγήτρια ΣΕΦΑΑ-ΕΚΠΑ, κύριος συγγραφέας βιβλίου