Με τις διατάξεις του ν. 4957/2022 (άρθρα 249 – 252) και του ν. 5029/2023 (άρθρο 30 παρ. 9) επήλθαν σημαντικές απλουστεύσεις στο πλαίσιο της σύναψης των δημοσίων συμβάσεων. Οι ρυθμίσεις που απλοποιούν και επιταχύνουν σημαντικά τη διαδικασία προμήθειας ειδών/παροχής υπηρεσιών είναι οι εξής:
- Η επιλογή της διαδικασίας ανάθεσης (απευθείας ανάθεση ή διαγωνιστική διαδικασία) γίνεται πλέον με βάση το ύψος της κατηγορίας δαπάνης του εγκεκριμένου ετήσιου αναλυτικού προϋπολογισμού και όχι του συνολικού προϋπολογισμού όπως ίσχυε μέχρι σήμερα, εκτός των περιπτώσεων που προβλέπεται διαφορετικά από το διαχειριστικό πλαίσιο των έργων/προγραμμάτων.
- Η κατάργηση της υποχρέωσης ανάρτησης της πρόσκλησης υποβολής προσφοράς στο Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων (Κ.Η.Μ.Δ.Η.Σ.), η οποία προκαλούσε ιδιαίτερη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της προμήθειας/παροχής υπηρεσίας λόγω του πρόσθετου διοικητικού φόρτου εργασίας.
- Η αύξηση του ποσού της κατηγορίας δαπάνης σε 10.000,01 ευρώ (από 2.500,00 ευρώ) πάνω από το οποίο απαιτείται η προηγούμενη απόδειξη της έρευνας αγοράς με την προσκόμιση τουλάχιστον δύο (2) οικονομικών προσφορών από τον Επιστημονικό Υπεύθυνο. Για δαπάνες έως 10.000 ευρώ ο Επιστημονικός Υπεύθυνος δύναται να προσκομίζει και μια μόνο οικονομική προσφορά.
- Η πρόβλεψη ότι ως οικονομική προσφορά λαμβάνεται υπόψη και η προσφορά από το ηλεκτρονικό κατάστημα του οικονομικού φορέα, αρκεί να προκύπτουν κατ’ ελάχιστον η τιμή και τα απαιτούμενα τεχνικά χαρακτηριστικά του προϊόντος.
- Η κατάργηση της υποχρέωσης συγκρότησης Επιτροπής Παρακολούθησης και Παραλαβής της σύμβασης για τις απευθείας αναθέσεις καθώς η παρακολούθηση της δημόσιας σύμβασης και η παραλαβή των ειδών/υπηρεσιών γίνεται από τον Επιστημονικό Υπεύθυνο του έργου/προγράμματος.
- Η αύξηση του ποσού για το οποίο είναι υποχρεωτική η καταχώριση των στοιχείων των απευθείας αναθέσεων στο Κ.Η.Μ.Δ.Η.Σ., από το ποσό των δύο χιλιάδων πεντακοσίων (2.500,00) ευρώ πλέον Φ.Π.Α στο ποσό των δέκα χιλιάδων (10.000,00) πλέον Φ.Π.Α.
- Η διατήρηση της δυνατότητας απευθείας πληρωμής της δαπάνης και της μη έκδοσης καμίας διοικητικής πράξης, όταν η κατηγορία δαπάνης του προϋπολογισμού είναι ίση ή κατώτερη από το ποσό των δύο χιλιάδων πεντακοσίων (2.500,00) ευρώ πλέον Φ.Π.Α (δημόσιες συμβάσεις ήσσονος αξίας).
- Η κατάργηση της υποχρέωσης των αλλοδαπών οικονομικών φορέων να προσκομίζουν αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας, αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας καθώς και ποινικό μητρώο όταν η προμήθεια ειδών/παροχή υπηρεσιών γίνεται με την διαδικασία της απευθείας ανάθεσης.
- Η μη τήρηση των διαδικασιών του ν. 4412/2016 (διαδικασία απευθείας ανάθεσης ή διαγωνιστική διαδικασία) όταν η δαπάνη αφορά: i) εγγραφή και συμμετοχή σε επιστημονικά συνέδρια και ημερίδες, ii) δημοσίευση επιστημονικών άρθρων, εργασιών, επιστημονικών μελετών και βιβλίων από οικονομικούς φορείς που έχουν την έδρα τους στην ημεδαπή ή αλλοδαπή, iii) συνδρομή σε βάση δεδομένων, σε επαγγελματικές, επιστημονικές και λοιπές οργανώσεις και iv) κατοχύρωση δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας.
Κατόπιν των ανωτέρω, η Διοίκηση του Ε.Λ.Κ.Ε. με γνώμονα την εξασφάλιση της νομιμότητας της διαδικασίας, προέβη στον ανασχεδιασμό της διαδικασίας απευθείας ανάθεσης και την αναμόρφωση των σχετικών εντύπων. Στην ιστοσελίδα του Ε.Λ.Κ.Ε. (https://www.elke.uoa.gr/content/entypa#11) έχουν αναρτηθεί οδηγίες στις οποίες αναλύεται ανά βήμα όλη η διαδικασία για κάθε προμήθεια ειδών και γενικών υπηρεσιών με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, όπως επίσης και τα νέα και επικαιροποιημένα έντυπα που χρησιμοποιούνται από τους Επιστημονικούς Υπευθύνους. Επίσης, τα νέα και επικαιροποιημένα έντυπα είναι διαθέσιμα και μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας eForms.
Για την υποστήριξή σας κατά τη διαδικασία κατάρτισης των νέων και επικαιροποιημένων εντύπων (και μέσω eForms) μπορείτε να απευθύνεστε στα στελέχη των Αποκεντρωμένων Μονάδων των Σχολών σας τα στοιχεία των οποίων είναι διαθέσιμα στην ιστοσελίδα του Ε.Λ.Κ.Ε. (https://www.elke.uoa.gr/SiteContents/ApokentromenesMonades) και για τυχόν απορίες ή διευκρινίσεις μπορείτε να απευθύνεστε κατά τις εργάσιμες ημέρες από 9:00 έως 14.00 στην Υπηρεσία Αρωγής Χρηστών του ΕΛΚΕ (Help Desk) είτε τηλεφωνικώς στο 210-727 5900, είτε μέσω e-mail στο helpdesk@elke.uoa.gr.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Ερευνών του Ε.Λ.Κ.Ε.
Καθηγητής Νικόλαος Βούλγαρης